Wat is dropshipping nou eigenlijk? Verschillende goeroes hebben deze term bekendheid gegeven in Nederland, maar door al die auto’s en villa’s heen wordt het moeilijk om nou echt te begrijpen wat dropshipping precies is. Wij leggen het hier voor je uit…

Wat is dropshipping en is het iets voor jou?

Als dropshipper plaats je jezelf als het ware tussen de fabrikant van een product en de aankoper ervan.

Je hebt zelf echter geen voorraad nodig, want zodra een koper via jou het product bestelt, sluis jij de bestelling direct door naar de fabrikant.

De fabrikant is dan diegene die de bestelling aanneemt, het product verpakt, labelt en verstuurt. Hier heb jij helemaal geen omkijken naar.

Je hebt hiermee gelijk twee van de grote voordelen van dropshipping te pakken, want je hoeft geen magazijn aan te leggen voor voorraden producten die je door wilt verkopen en omdat je geen magazijn of voorraad nodig hebt, is ook je startkapitaal bij dropshipping beperkt.

Betekenis: dropshipping is een digitale verkoopmethode

Meestal zie je dropshipping als digitale verkoopmethode op internet. Je herkent het bijvoorbeeld op Amazon of bij een andere aanbieder, wanneer de verkoper er bij staat genoemd, maar dit niet de fabrikant van het product is.

Verder zie je het op Marktplaats en andere tweedehands of verkopende websites die niet direct gelieerd zijn aan de fabrikant. Je komt het geregeld tegen in combinatie met YouTube filmpjes.

Dit vraagt om een voorbeeld: Iemand die een eigen moestuin heeft en graag groente en fruit inmaakt, kan helemaal fan zijn van de potten van Weck. Deze persoon besluit om vanwege de kwaliteit zelf Weck potten te gaan verkopen via een webwinkel. In de webwinkel komen nog veel meer producten die te maken hebben met het inmaken van groente en fruit. Je ziet er labels, andere voorraadpotten en pannen om in te Wecken. Deze producten hoeven niet per definitie van dezelfde fabrikant te komen, maar dit is wel mogelijk, afhankelijk van het assortiment dat jij wilt aanbieden.

Wat is dan het verschil tussen affiliate-links en dropshipping?

In jouw eigen digitale winkel bepaal jij de prijs en hoe je je producten aan de man brengt. Je kunt dus een YouTube kanaal hebben waarin mensen je avonturen in de moestuin kunnen volgen. Je laat af en toe ook een recept zien (waarbij de Weck potten natuurlijk goed in beeld komen) en onder je filmpje link je door naar je webshop.

Fans van jouw YouTube kanaal of andere geïnteresseerden kunnen dan doorklikken naar jouw webshop om daar dezelfde materialen die jij gebruikt te kunnen bestellen. Komt er een echte bestelling binnen?

Dan zorg jij ervoor dat deze direct bij de fabrikant of andere leverancier terecht komt, maar deze fabrikant heeft dus geen enkele reclame voor de Weck pot hoeven maken en heeft ook zijn prijs niet doorberekend aan “jouw” klant.

Jij bepaalt voor hoeveel je de Weck potten verkoopt. Bij een affiliate link krijg je echter maar een bepaald percentage en houdt de fabrikant de prijsstrategie altijd in eigen hand. Voor het feit dat jij zijn product promoot word je dan gecompenseerd door middel van een commissie.

Waarom zou je dan dropshippen?

Het verschil tussen de standaardprijzen van de fabrikant en de prijs waarvoor jij de producten verkoopt, is wat je overhoudt (na allerlei betalingen met betrekking tot het creëren en onderhouden van je webwinkel natuurlijk).

Je merkt dan al gauw dat dropshippen vooral zin heeft wanneer je een niche kunt vinden die interessant is voor een bepaalde doelgroep. Hiervoor dien je dus gedegen onderzoek te doen, of je moet willen investeren in een partij die dit onderzoek al voor je gedaan heeft. Er zijn namelijk bedrijven of personen die zich specialiseren in het uitzoeken welke dropship ideeën (nog steeds) winstgevend zijn.

Wanneer je zelf niet de tijd of kennis hebt om zo’n onderzoek zelf te doen, kan het uitbesteden ervan dus een goede oplossing voor jou zijn. Zodra je de kennis hebt, kun je gaan bouwen aan je dropship handel. Dropshippen levert daarnaast meer op dan affiliate links – wanneer je jouw niche gevonden hebt – omdat je je eigen prijsstrategie bepaalt.

Dropshipping in een fysieke winkel

Steeds vaker zie je dropshipping als verkoopmethode ook in een echte winkel terug. Deze winkel heeft dan bijvoorbeeld één model van een gigantische lijst aan versies van dit model of alleen een catalogus met modellen.

Als klant kun je in de winkel dan het tastbare product aanraken of aandoen en er een gevoel bij krijgen. Je voelt het soort materiaal, de dikte, van welke kwaliteit eventuele naden zijn, et cetera.

Vervolgens kijk je samen met de verkoper in de (digitale) catalogus naar welke opties er naast het basismodel allemaal zijn en met die informatie bestelt de verkoper jouw uiteindelijke variant.

Zodra je bij deze winkel hebt besteld, gaat jouw order direct naar de fabrikant of leverancier. Je bestelling wordt vervolgens bij de winkel waar je hebt besteld afgeleverd en daar kun je je product dan ook zelf afhalen.

Deze winkel heeft echter nog steeds geen magazijn met voorraad van alle mogelijke varianten van het model, maar alleen dat ene voorbeeldmodel, plus jouw bestelde model.

Deze manier van dropshippen is vooral geschikt wanneer je al een fysieke winkel hebt en niet voor de startende dropshipper, anders lopen de kosten voor de fysieke locatie van de winkel gigantisch op.

Is dropshippen iets voor jou?

Als dropshipper heb je dus geen vierkante meters of uitgebreid startkapitaal nodig voor het aanleggen van een voorraad. Wat heb je dan wel nodig?

Denk vooral aan ondernemersvaardigheden, zoals het vermarkten van een product, het kunnen ontwikkelen van een prijsstrategie, het leveren van klantenservice wanneer het product niet aankomt of tegenvalt, het bijhouden van je administratie, maar vooral ook je creatieve kant wordt naast de zakelijke aspecten aangesproken.

Je niche vinden en hier op een manier een vorm aangeven waarmee je je doelgroep bereikt is essentieel. Het aan de man brengen van het product – zelf eerst het product testen, reviewen en in beeld brengen in je webshop– vragen wel zeker wat van je capaciteiten.

Het vraagt dus zeker energie en kennis van zaken, maar het is wel een laagdrempelige manier van starten met productverkoop zonder grote investeringen in geld te hoeven doen. Misschien zet dropshippen je later wel aan om een eigen product te ontwerpen en toe te voegen aan je assortiment. Je weet nooit hoe jouw ondernemerschap zich in de loop van de tijd verder ontwikkelt.