Je wil online commercie gaan bedrijven, maar wat voor producten zijn een slimme commerciële keuze omdat ze online veel gekocht worden? Waar wordt massaal de portemonnee voor getrokken, terwijl de concurrentie meevalt? We vertellen het je in dit artikel. Lees verder…

Wat verkoopt goed op het internet?

Snel te weten komt wat goed verkoopt op het internet? Lees dan dit artikel, want hier bespreken we alles waarmee je op het internet goudgeld kunt verdienen. Je hebt daarvoor meestal wel een eigen webshop nodig. Geen probleem: een eigen webshop openen is zo moeilijk niet.

Wat maakt een product succesvol?

Hoe bepaal je of een product online succesvol is? Aan de hand van de volgende criteria:

  • Er is veel vraag naar onder online consumenten

  • Het product is gemakkelijk aan te schaffen (of zelf te maken) en door te verkopen

  • Het product moet voor online verkoop geschikt zijn

  • De doelgroep moet duidelijk zijn

  • Er moet nog geen overvloed aan aanbieders van het product zijn.

De markt verandert

De markt staat nooit stil. Waar precies behoefte aan is, kan per jaar – en soms zelfs per week – verschillen. Als je een succesvolle online aanbieder van producten wil zijn, moet je goed kunnen inspringen op veranderingen in de markt. Het loont om in verschillende producten te investeren en niet al je pijlen op één product te richten. Zorg er ook voor dat je snel kunt voorraden van producten geleverd kunt krijgen. Je hoeft niet van elk product evenveel te hebben.

Algemeen of specialistisch

Webshops als Bol.com en zelfs een tweedehands website als Marktplaats.nl staan erom bekend dat ze héél veel verschillende producten aanbieden. Heb je snel iets nodig? Dan kun je het hier bijna altijd wel vinden. Dit zijn “algemene” webshops en kenmerken zich door hun brede aanbod. Dan zijn er ook nog webshops waar je naartoe gaat als je iets specifieks nodig hebt. Dit kan van alles zijn: van keukenapparatuur, tot fietsonderdelen. Zolang er maar vraag naar is.

Productgroep 1: elektronica voor consumenten

Consumentenelektronica is een verzamelnaam voor elektrische apparaten die consumenten in huis gebruiken: van een elektrische tandenborstel tot een broodrooster, een radio tot een grasmaaier. Aan elektronica is altijd behoefte, zeker als je elektronica van gerespecteerde merken als Philips of Sony in je assortiment opneemt. Wat is belangrijk als je elektronica verkoopt?

  • Bied scherpe prijzen aan

  • Kies voor het nieuwste van het nieuwste (innovatie is belangrijk)

  • Bied van elk soort product meerdere alternatieven aan
  • Lever duidelijke productomschrijvingen

  • Weesduidelijk over de garantievoorwaarden

  • Elektronica kan kwetsbaar zijn: zorg dat je het goed verpakt.

Productgroep 2: artikelen voor baby’s en kinderen

Weet je waar ouders van baby’s altijd behoefte aan zullen hebben? Luiers. Bergen en bergen luiers. Baby- en kinderkleren en babyverzorgingsproducten doen het ook altijd goed. Ook als je babyproducten aanbiedt, moet je op verschillende zaken letten. Denk er onder meer aan:

  • Dat het aanbod groot is, dus dat je jouw producten scherp moet prijzen

  • Je kiest voor een groot en veelzijdig aanbod

  • Je kleren en dergelijke in verschillende maten aanbiedt (baby’s groeien snel)

  • Denk ook eens aan badspeelgoed en knuffels.

Productgroep 3: grote markt voor sieraden

Als je sieraden aanbiedt, hoeft dat echt niet allemaal goud en zilver te zijn. Er is ook met goedkopere materialen heel veel leuks mogelijk. Als het om sieraden en accessoires gaat, draait het vooral om de ontwerpen. Maak je je sieraden zelf? Dan heb je zeker een streepje voor op de concurrent. Er zijn ook sieraden voor mannen: deze zijn wel wat robuuster en

stoerder van aard, dan de meer subtiele en elegante sieraden die vrouwen meestal dragen.

  • Sieraden voor mannen is nog relatief een gat in de markt (denk bijvoorbeeld aan fraaie polsbanden, oorringen of mooi afgewerkte riemen)
  • Er zal altijd vraag zijn naar goedkope en mooi ontworpen sieraden

  • Een voordeel van sieraden is dat je ze gemakkelijk kunt opslaan en weer makkelijk kunt opsturen

  • Bereik een grote doelgroep door verschillende prijscategorieën aan te brengen in je assortiment.

Productgroep 4: Alles voor op reis

Reizen doen we graag en veel. Iedereen die in loondienst is, krijgt jaarlijks vakantiegeld, speciaal om mee op vakantie te gaan. Naar reisartikelen en -accessoires zal altijd behoefte zijn. Denk niet alleen rugzakken, reiskoffers en GPS-systemen, maar ook aan zaken als zonnebrillen en bikini’s. Reizen in trein, bus of vliegtuig doe je natuurlijk met een fijn nekkussen.

  • Denk bij de opbouw assortiment aan alle aspecten van op reis gaan: zowel de reis zelf, als de bestemming. Heb je ook artikelen voor in de tent, in de camper of voor in hotels?

  • Combineer vrolijke met zakelijke designs: reizen kan zakelijk zijn, maar het gaat natuurlijk ook om het maken van plezier.

Productgroep 5: Alles voor huisdieren

Nederlanders zijn gek op huisdieren en naar producten voor huisdieren zal altijd vraag zijn. Net als baby’s zijn huisdieren toch een soort van “kinderen”. Dierenwinkels zijn er een stuk minder dan er supermarkten zijn. Bovendien is het aanbod in dierenwinkels vaak beperkt. Met andere woorden: er is meer dan genoeg vraag naar dierenproducten in online webshops.

  • Zorg voor een zo uitgebreid mogelijk aanbod – beperk je niet alleen tot honden of katten, maar voeg ook zaken voor knaagdieren en dergelijke toe aan je aanbod producten

  • Kies voor specialistische producten die je in de ‘gewone’ dierenwinkel niet tegenkomt

  • Geef heldere omschrijvingen voor elk product en laat zien voor welk type dier het bedoeld is

  • Echt opvallen? Voeg van een hamsterradje bijvoorbeeld een filmpje toe van een hamster die erin aan het rennen is.

Productgroep 6: Schoonheids- en verzorgingsproducten

Hygiëne en persoonlijke verzorging: ook dat zal altijd belangrijk blijven, in welke tijd we ook leven. Vandaar dat er ook online veel vraag is naar verzorgingsproducten. Let met dit soort producten goed op de trends, want wat consumenten kopen is hier sterk op gebaseerd.

  • Zorg dat je bij elk product duidelijk maakt wat de precieze werking is – wat voegt het toe?

  • Geef een duidelijke beschrijving van de ingrediënten (welke ingrediënten hebben een actieve werking op het gebied van hygiëne of schoonheid?)

  • Zorg voor voldoende producten voor man en vrouw

  • Geef regelmatig kortingen (of hou weggeefacties)

  • Voeg producten toe voor gezicht, huid, lippen, wenkbrauwen, haar, nagels, handen – eigenlijk elk lichaamsonderdeel dat je bedenken kunt

  • Surprise cadeauboxen zijn een leuk cadeau voor een verjaardag of andere speciale gelegenheid.

Productgroep 7: Huis- tuin- en keukenartikelen

Uiteindelijk zijn de meeste mensen toch gewoon van het “huisje-boompje-beestje”. Het is niet voor niets dat Ikea zo’n populaire winkel is. Aan je webshop kun je van alles toevoegen voor in huis. Denk aan planten, denk aan meubels, denk aan fraaie decoraties of juist mooie kussens. Voor de keuken heb je allerlei handige gadgets zoals appelboren en martinimakers.

Productgroep 8: Alles voor je smartphone

Smartphones: iedereen heeft er één. Voor sommige mensen is een fraaie smartphone echt een collectorsitem. Er zijn genoeg mensen die fors geld uitgeven voor de leukste smartphone accessoires. Jij springt hier handig op in door de allerleukste en beste accessoires aan te bieden. Denk onder meer aan telefoonhoesjes met een speciaal ontwerp en selfiesticks.

Productgroep 9: De mooiste kleding

Tegenwoordig kopen we onze kleding ook steeds vaker online. Op kledingwereld is er van alles mogelijk: bouw een groot assortiment op voor mannen, voor vrouwen, voor jongens en voor meisjes. Maak onderscheid tussen casual kleding, kleding voor binnenshuis en zakelijke kleding. Vergeet ook de schoenen niet. Misschien specialiseer je je in uitdagende lingerie? Waar ook veel behoefte aan is, is goede sportkleding, bijvoorbeeld voor de voetbal of het duurlopen.

Productgroep 10: Waar kun je verder nog in investeren?

Er zijn heel wat artikelen die de afgelopen jaren goed verkocht zijn. Let wel op: sommigen hiervan zijn aanzienlijk trend gebonden. Denk bijvoorbeeld eens aan het mondkapje in de Covid19 tijd. Het lijkt erop dat corona nu redelijk ver is ingedamd, dus mondkapjes zullen steeds minder gedragen gaan worden. Verschillende artikelen om in te investeren zijn de volgende:

  • Duurzaam en kwalitatief kinderspeelgoed

  • Puzzels en bordspellen van hoge kwaliteit

  • Medische kleren voor in ziekenhuizen en latex handschoenen

  • Uitgebreide en specifieke schoonmaakartikelen (er zal altijd schoongemaakt moeten worden)

  • Kunstbenodigdheden als verf, kwasten en doeken, maar ook de fraaiste potlodensets

  • Deuralarmen en andere anti-inbraak artikelen zoals sloten.

Welke prijs vraag je voor producten?

Meestal is het zo, dat hoe specialistischer je aanbod is, hoe hoger de prijzen liggen. Verkoop je bijvoorbeeld elektronica van hoge kwaliteit, zoals volledige geluidsinstallaties, dan kan de prijs tot in de duizenden euro’s lopen. Wel wordt het aangeraden van alles wat je aanbiedt, ook goedkopere “instapmodellen” aan te bieden, zodat de lat voor mensen om bij jou te kopen minder hoog is. Bied je veel ‘gewone’ producten aan, dan zit de gemiddelde prijs rond 10-50 euro.

Het fenomeen dropshipping

Dropshipping is een nieuw fenomeen waar webshops mee werken. In plaats van zelf een voorraad te hebben, zorgt de webshop of detailhandel ervoor dat het product rechtstreeks van de fabrikant naar de consument gaat. Je opereert als tussenpersoon zonder dat je een tussenstop vormt.

Denk na over productopslag

Werk je wel met een eigen voorraad, dan moet je natuurlijk wel de ruimte hebben alles op te slaan. Handel je in veel verschillende producten en producten van een groter formaat, dan heb je al snel een garagebox of loods nodig. Zorg ervoor dat producten tijdens de opslag niet beschadigd kunnen raken of kunnen bederven (voedsel). De waarde moet constant blijven.

Online verkopen volgens het CBS

CBS is de afkorting voor het Centraal Bureau van de Statistiek. We bespreken hier de cijfers (die bij het CBS bekend zijn) voor het jaar 2021. Wat waren de populairste artikelen voor online verkoop? Voor dit onderzoek is een grote testgroep ondervraagd over hun online aankopen:

  • Volgens de cijfers maakten kleding, kledingaccessoires en schoenen van maar liefst 59.3% van de ondervraagden onderdeel van de online aankopen uit
  • Voor sportartikelen geldt 27.8%
  • Meubels, huis- tuin- en keukenartikelen waren met 30.1% ook populair
  • 25% van de ondervraagden had ook drank of etenswaren online besteld
  • Computers, (smart)phones en tablets: 24.3%
  • Medicijnen en/of vitaminepillen: 18.4%
  • Speelgoed en babyspullen: 16%.

Online verkopen stijgen

Uit bovenstaande gegevens van 2021, vergeleken met de cijfers van 2020, blijkt dat online aankopen in het algemeen populairder zijn geworden. Voor elk van de bovenstaande categorieën geldt dat een hoger percentage van de ondervraagden in 2021 hier aankopen in heeft gedaan dan in het jaar 2020. Met andere woorden: een webwinkel hebben, loont dus echt.

Tips voor internetverkoop: YouTube biedt uitkomst

Een nuttige video over het vergroten van klantpubliek naar je website vind je op het profiel van Hannah Gardner, succesvol eigenaresse van verschillende bedrijven.