Hoe kun je zelf je eigen professionele webshop maken? Ga je WordPress gebruiken of toch andere tools, zoals Shopify? Hier vind je alle tips en stappen om je website te maken. Lees verder…

Zelf een website bouwen?

Als je van plan bent een webshop te beginnen, kun je er natuurlijk voor kiezen de website te laten ‘hosten’ (opzetten en onderhouden) door een professioneel – extern – bedrijf. Je kunt de website natuurlijk ook gewoon zelf vormgeven. Er is in de praktijk namelijk meer mogelijk dan je denkt. Een website maken hoeft niet moeilijk te zijn, zolang je over de juiste middelen beschikt.

Kant-en-klare ‘hosting’ website

Instructies op de verpakking lezen, twee minuutjes in de magnetron, inhoud op een bordje deponeren en bam, je bent klaar om toe te slaan. Dat is de (succes)formule van een gehoste website. Zo’n kant-en-klare maaltijd wordt geleverd met een CMS als dressing. CMS is een afkorting voor ‘Content Management Systeem’, een lastige Engelse term voor een simpel begrip.

Wat is een Content Management Systeem?

Met behulp van een CMS beheer je een website. Een CMS is een softwaretoepassing, die ook weleens wordt aangeduid als de ‘achterzijde’ van de website. Er zijn verschillende gratis oplossingen: onder meer WordPress, Drupal en Joomla. Dit zijn zogenaamde ‘Open Source’ opties, waarmee wordt bedoeld dat iedereen er toegang toe heeft. Hoe meer opties je toe wilt voegen aan je CMS, hoe duurder die zal zijn. Je hebt uiteindelijk zelf in de hand hoe duur het wordt.

De beste CMS-tools om jouw webshop te maken, zijn in volgens ons:

Wat is een plug-in?

Met ‘plug-in’ wordt een op zichzelf staande code, een script of een programma bedoeld. Je kunt plug-ins toevoegen aan je website om de standaard functionaliteiten uit te breiden. Een goed voorbeeld van een plug-in is een sociale media-button, zoals die voor Facebook of voor Instagram.

Hoe duur is een kant-en-klare webshop?

Wil je direct beginnen met je webshop (is wachten geen optie?) en/of beschik je niet over de juiste kennis om deze zelf op te zetten, dan kan je een alvast ingerichte website huren. In plaats van een digitale ‘schuur’ voor je producten te bouwen, huur je er één in, voor 10-70 euro per maand.

Zelf een webshop maken

Een webshop maken is makkelijker gezegd, dan gedaan. Dat gezegd hebbende, is het verre van onmogelijk. Wat je nodig hebt is genoeg geduld, veel nieuwsgierigheid, tijd en discipline. Aan de hand van een overzichtelijk stappenplan leggen we uit wat je het beste kunt doen. Vaak hoef je zelf geen kassa te programmeren. Ook zijn er opties om werken met codes te omzeilen.

Is dit je eerste website?

Als je op het punt staat je eerste website te gaan maken, is het raadzaam te beginnen met een standaardthema en -indeling. Je maakt gebruik van voorgeprogrammeerde opties (die door softwarebouwers zijn gemaakt). Deze opties zijn vaak vrij algemeen, maar wel van een hoog niveau. Je kunt een eerste versie al binnen enkele dagen online hebben staan en daar verkopen mee genereren. Wat je doet, is aan de hand van voorgemaakte blokken een fort bouwen.

Laten we naar de stappen gaan…

1. De voorbereiding

Er is een aantal zaken waar je over na kunt denken voor je gaat beginnen. Denk bijvoorbeeld na over de bedrijfs- en domeinnaam, over de producten in je webshop en de verkooprijs. Wie is je beoogde klant? Wat is je startbudget? Begin eens met het opzetten van een kort ondernemingsplan. Hou goed rekening met de regels rondom belastingen en het inschrijven bij de KVK.

2. Kies een software

Met behulp van website als Jouwweb, Shoppagina en Mijnwebwinkel kun je software kiezen waarmee je wilt gaan programmeren. Kies iets dat niet te ingewikkeld is en goed aansluit bij je (werk)stijl. Als je je bij Shoppagina inschrijft (voor 9,50 euro in de maand), kun je direct beginnen met ontwerpen. Jouwweb maakt gebruik van een ‘drag-and-drop’ methode. Er is geen technische voorkennis nodig om er gebruik van te maken. voor 8 euro per maand ben je geabonneerd.

3. Andere opties

Ook met Lightspeed Ecommerce en Shopify kun je eenvoudig zelf een webshop maken. Lightspeed biedt een platform voor het MKB en faciliteert zowel beginnende als ervaren webwinkeliers.

4. Maken van een productpagina

Heb je een software uitgekozen? Dan kun je nu aan de slag. Meestal moet je eerst een paar vaste stappen doorlopen, onder meer het invoeren van digitale adresgegevens, het opgeven van een bankrekeningnummer of bepaalde instellingen voor de homepage van je website. Het is in de praktijk vaak handig de homepage pas als laatste vorm te geven, als je al een goed beeld hebt kunnen vormen van hoe het eindproduct van de website er uit zal komen te zien.

5. Je productpagina

Deze pagina is één van de – zo niet dé belangrijkste – pagina van je webshop. Mensen die gebruik maken van een zoekmachine en op zoek zijn naar een specifiek product, komen hier vaak op uit. De productpagina moet uitnodigen en inspireren om verder rond te neuzen op je website. Op je productpagina wil je de klant natuurlijk ook uitgebreid informeren. Voeg dus niet alleen de productnaam en -foto’s toe, maar ook kenmerken en een uitgebreide omschrijving.

6. Wees creatief en volledig

Je mag best voordelen en nadelen van het product benoemen. Een algemene tekst spreekt niet tot de verbeelding. Consumenten willen weten wat ze aan jouw product hebben. Denk dus altijd vanuit de wens van de klant. Zorg voor meerdere productfoto’s van uitstekende kwaliteit.

7. Maken van categoriepagina’s

Alle producten door elkaar zetten is onoverzichtelijk en onhandig. Als je aanbod beperkt is, kan het nog, maar als je bedrijf gaat groeien en het aanbod neemt exponentieel toe, dan heb je echt categorieteksten nodig. Welke categorieën je hanteert is afhankelijk van het aanbod en kan je het beste zelf bepalen. Per webwinkelsoftware zijn er andere methoden om dit te realiseren.

8. Dropdown-menu’s en taggen

Soms moet je op de specifieke productpagina een categorie aangeven waarin het artikel terug moet komen. Bij andere software maak je gebruik van ‘tags’. Je geeft afzonderlijke artikelen een label en op basis van die labels kun je later pagina’s maken. Met behulp van labels kun je artikelen ook handig op verschillende categorieën tegelijk laten terugkomen.

9. Nadelen categoriepagina’s

Het nadeel van categoriepagina’s is dat ze vrij algemeen zijn: de concurrentie op basis van zoekwoord is groter, de koopintentie kleiner. Je productpagina’s raken bovendien verder in de navigatie.

10. Voordelen categoriepagina’s

Categoriepagina’s verlopen niet. Individuele producten wel. Categoriepagina’s staan vol geschikte (soms nog betere) alternatieven van waar de klant oorspronkelijk naar op zoek was. Categoriepagina’s zijn bedoeld voor de websitemarketing op de langere termijn.

11. Navigatie instellen

De meeste software stellen automatisch (een begin van) de navigatie op. Je kunt er altijd voor kiezen deze aan te passen en te verfijnen. Naast categoriepagina’s kun je ook nog een homepage, een ‘over ons’ pagina en pagina met speciale acties toevoegen. Eventueel kun je ook gebruikmaken van submenu’s. Let er wel op dat je menu’s overzichtelijk (relatief klein) houdt.

12. Aanpassen van je design

zelf je webshop bouwen

Als je je eerste website aan het maken bent/hebt gemaakt, is het vaak niet verstandig gelijk te veel aan te willen passen. Je hebt nog niet zoveel kennis en als er iets mis gaat, kan het je veel tijd kosten het probleem op te lossen. Een klant zal het heus niet zo erg vinden als jouw website lijkt op die van een andere webshop. Het is vooral belangrijk dat alle functies goed werken. Je kunt er eventueel later altijd nog voor kiezen om verschillende wijzigingen door te voeren.

13. Wettelijk verplichte informatie

Je bent bij wet verplicht de volgende informatie op je website te vermelden:

  • Contactgegevens: dit kan aan de hand van een contactpagina.
  • Een ‘over ons’-pagina dekt alle informatie wat betreft identiteit van de eigenaar, het bedrijfsbeleid en -doel.
  • Privacybeleid & Cookie-regelingen dien je ook te vermelden.
  • Vermeld garanties en algemene voorwaarden.
  • Wat is het beleid voor retour van (ondeugdelijke/ongewenste) producten?

14. Betaal- en checkoutopties

Een PSP (Payment Service Provider) geldt als tussenpartij die betalingen via een webshop mogelijk maakt, denk onder meer aan: Mollie, MultiSafepay en Buckaroo. Met behulp van deze tussenpartijen kunnen je klanten veilig afrekenen op je website. Om zo’n tussenpartij te regelen, moet je eenmalig administratie opgeven. iDeal, PayPal en creditcard zijn aan te raden betaalmogelijkheden. Deze zijn doorgaans enkel simpel toe te voegen en ook weer te verwijderen.

15. Achteraf betalen optie

Je bent wettelijk verplicht je klanten een optie te geven om achteraf te betalen. Dit kan met onder meer creditcard. Klarna, Afterpay en Billink zijn alternatieven.

16. Verwerken van klantgegevens en informatieverkeer

Bedrijven als Shops United en Sendcloud regelen al het verkeer tussen jou – de webshop – en de vervoerder: DHL of PostNL. Nieuwe starters, die meestal geen grote zendvolumes hanteren, zijn bij deze partijen goedkoper uit dan als er wordt gekozen via het postkantoor te verzenden.

17. Webshop homepage

Dit is de eerste pagina die je klant te zien krijgt. We raden aan deze pagina tot het laatst te bewaren. Pas aan het einde van het traject heb je een goed beeld van wat er precies op je homepage moet staan. Op je homepage vertel je belangrijke zaken, plus bijzondere acties. Bovenal is de homepage je visitekaartje en de wegbewijzering voor de rest van je website.

18. Je webshop laten testen

Maak zelf de eerste bestelling bij wijze van proef. Verloopt alles naar wens? Gaat het soepel, of zijn er verbeterpuntjes? Vervolgens kun je je shop laten testen door je kennissenkring: familie en vrienden. Verwerk alle puntjes van kritiek en zorg voor een gestroomlijnde nieuwe versie.

Een succesvolle webshop?

Een webshop maken is de basis, maar er komt meer bij kijken om succesvol te zijn. Zo moet je een goed, breed en uniek aanbod producten hebben en dat natuurlijk tegen een scherpe prijs. Als de website makkelijk te gebruiken is, de verzending en het contact in het geval van een klacht of vraag soepel verlopen, zijn dat grote pluspunten. Tot slot is het belangrijk dat je website gevonden wordt door je klanten. Dat doe je onder meer door middel van (online) marketing.

Gerelateerd: lees verder...