Wat zijn de beste boeken over online marketing? Welke boeken moet je lezen zodat je binnen enkele weken al veel meer geld binnenhaalt dankzij de marketing-mogelijkheden op het internet? In dit overzicht vind je de meest effectieve bestsellers over online marketing. Lees verder…
Wat voor online marketingboeken vind je in deze lijst?
Op onze academische marketing-opleiding kwam van alles aan bod: e-commerce, communicatie, social media-marketing, SEO, SEA, positionering, expansiestrategie, neuromarketing…
Toen we in de praktijk aan de slag gingen met marketing, zagen we in onze resultaten dat sommige aspecten van wat ze je in marketing-opleidingen leren, minder belangrijk zijn dan andere aspecten. Gelukkig zijn er dan nog altijd marketing-boeken zodat je je kunt bijscholen! In deze aanrader-lijst vind je de boeken rondom online marketing die jou het snelst naar extra klanten en omzet brengen.
We hadden in deze boekenlijst over al deze onderwerpen boeken kunnen aanbevelen, maar als we de keuze hebben tussen het aanbevelen van een boek over salesfunnels die duizenden euro’s per dag kunnen binnen harken… of een boek over Instagram-marketing, waarmee je hooguit leuke plaatjes leert maken… dan is de keuze makkelijk voor ons. In deze boekenlijst ga je vooral boeken vinden over hoe je het spelletje van online marketing en online verkoop het beste speelt.
Wil je meer leren over online marketing? Verkies een boek over salesfunnels altijd boven een boek over contentmarketing.
Nu jouw mindset op resultaat is gefoust, kunnen we naar de beste en meest effectieve boeken kijken over online marketing…
Snel overzicht: Deze online marketingboeken raden we aan per categorie
Aanrader per categorie: | Beste uit de test: |
---|---|
Beste keuze voor Nederlandse markt | De Online Marketing Tornado: Dit boek benadrukt het belang van een funnel in online marketing, een essentieel aspect van de klantenreis. We waarderen vooral hoe auteurs Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren hun uitgebreide kennis delen. >> Check laagste prijs |
Beste voor directe omzetaanpak | Dotcom Secrets: Geschreven door Russell Brunson, richt dit boek zich op de essentiële zaken die echt leiden tot omzet voor een bedrijf. We zijn van mening dat het nuttige inzichten geeft over wat mensen echt willen en hoe je jouw aanbod effectief kunt verkopen, in plaats van zich te concentreren op abstracte concepten zoals branding en zichtbaarheid. >> Check laagste prijs |
Beste keuze voor uitbreiding van expertise | Expert Secrets: Dit boek onthult de geheimen achter de meest succesvolle online experts en biedt lezers concrete strategieën om hun websitebezoekers om te zetten in loyale klanten. Wat ons vooral aanspreekt zijn de bijgevoegde bonussen zoals de 30-daagse challenge en de bonusvideo’s die extra waarde toevoegen. >> Check laagste prijs |
De top 10 online marketingboeken
1. De Online Marketing Tornado
Op welke vorm lijkt een tornado? Een trechter, oftewel een funnel! En waarom is die funnel-vorm nou zo belangrijk als het om online marketing gaat?
Simpel: een funnel is de klantenreis in actie. Wat is de eerste actie die de klant doet? Wat is de volgende? Wat is de volgende? En zo gaat het helemaal door totdat je een blije klant hebt die al veel bij jou heeft gekocht en een enthousiaste ambassadeur is.
Het leuke van dit boek is: de auteurs Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren hebben al hun kennis hierin verwerkt om het vervolgens tegen kostprijs aan te bieden. Vraag hem hier aan voor een vriendelijke prijs.
We hebben de Online Marketing Tornado op nummer 1 gezet in deze lijst omdat het de Nederlandse, nuchtere versie is van zijn Amerikaanse tegenhanger: Clickfunnels. De oprichter van Clickfunnels – Russell Brunson – leert je in zijn boeken, challenges en cursussen ongeveer hetzelfde als de Online Marketing Tornado… maar dan veel meer op verkoop gericht.
Omdat we verkoop – door middel van verkoopfunnels – zo belangrijk vinden, hebben we in het vervolg van deze lijst de beste boeken van Russell Brunson neergezet. Zijn methodes en lessen zijn zo uitgebreid en waardevol, dat je eigenhandig binnen 30 dagen een goed draaiende onderneming kunt opstarten als je de funnel-principes toepast.
Laten we dus naar het volgende boek in de lijst gaan…
2. Dotcom Secrets
Waarom dit boek zo hoog staat? Omdat de auteur – Russell Brunson – de ballen heeft om ons te vertellen dat ‘branding’, ‘zichtbaarheid’ en ‘de kernwaarde van je bedrijf’ nogal onzinnige dingen zijn om je mee bezig te houden. Wij hebben in onze academische marketingopleiding ook met al die begrippen te maken gehad, maar leiden die zaken echt tot harde omzet als puntje bij paaltje komt?
Geven we Russell Brunson gelijk? Absoluut. Want als jij zes maanden lang businesscoaching gaat krijgen rondom je ‘brand’, waarna je aan het einde van de maand een mooi logo, kernwaarde en ‘zichtbaarheid’ (het ergste jeukwoord) hebt… dan ga je niks verkopen.
Want wat moeten mensen precies doen op jouw website? Wat is de volgende stap voor ze? Wat kunnen mensen bij jou kopen? Wat krijgen ze dan precies? Hoe kunnen ze het kopen? Wat kunnen ze nog meer kopen? Dat zijn de essentiële vragen die geld opleveren voor een bedrijf. Niet dat vage gedoe rondom kernwaarden.
Wij noemen dit ook wel: het ultieme funnel-boek. Dit is een heel specifiek boek dat ingaat op hoe je met jouw website-pagina’s daadwerkelijk iets pakkends neerzet zodat je jouw aanbod gaat verkopen.
Begin hier. Je wordt niet aan je lot overgelaten met het boek: je krijgt er ook een 30-daagse challenge bij en je krijgt er bonus audio’s en e-boeken bij.
Alle boeken van Russel Brunson zijn ook bij Bol.com te verkrijgen, maar bestel ze liever via de eigen websites van de betreffende boeken, want het geheim van succes zit hem in de gratis challenges die je er als bonus bij krijgt.
3. Expert Secrets
Wat zijn de 19 geheimen die de meest succesvolle coachees van Russell Brunson gemeen hebben? Ze converteren hun websitebezoekers daadwerkelijk in levenslange klanten.
Vraag het boek hier aan en ontvang er een gratis 30-daagse challenge bij om het boek ook toe te passen in jouw bedrijf. Ook krijg je er gratis video-lessen bij als bonus. De bonus-video’s gaan over het pakken van de aandacht, het vertellen van een verhaal, het doen van een aanbod, het geven van een perfecte webinar
4. One Funnel Away van Clickfunnels
One Funnel Away is een 30-daagse challenge, maar deze challenge is wel van een heel andere orde dan de challenges die je bij bovenstaande twee boeken erbij krijgt. Bij deze One Funnel Away Challenge krijg je iedere dag lessen met live-videocoaching waardoor je een stok achter de deur hebt en waarbij je al je vragen kunt stellen.
Het is een enorm uitgebreide cursus dat zich focust op hoe je zelf een funnel kunt maken die automatisch voor jou verkoopt. Je hoeft niet per se Clickfunnels te gebruiken: je kunt met ieder programma funnels maken – ook met WordPress.
Voor ons voelde het alsof we weer 30 dagen lang op de marketing-hogeschool zaten… maar dan met daadwerkelijk praktijk-lessen die we direct toepasten in onze bedrijven.
Je krijgt iedere dag les van zo’n 4 leraren: Russell Brunson, Stephen Larsen, Jim Edwards en dan heb je nog jouw eigen coaches via de groepscoaching. Begin hier met deze challenge die wij zelf eigenlijk als complete funnel-MBA hebben ervaren. Je betaalt een stukje meer dan wat je voor een boek zou betalen – maar je krijgt uitgebreid materiaal wat niet in een paar boeken te vangen is.
De 100 dollar die je betaalt, dient bovendien als stok achter de deur zodat je daadwerkelijk mee gaat doen en je funnel gaat bouwen.
5. Hacking Growth
In een boekenlijst over online marketing mag geen boek ontbreken dat over growth hacking gaat. Leer de bekende casussen van hoe grote bedrijven naar gigantische grootte zijn doorgegroeid dankzij online marketing.
6. De boeken van Aartjan van Erkel
Vooruit: we doen ook wat boeken over webteksten in deze lijst. Je moet de boeken van Aartjan van Erkel lezen om maar één reden: hij stampt het idee in je dat je niet lief moet zijn in je webteksten en dat je niet chique moet zijn. Schrijf zoals je tegen een vriend praat en schrijf over pijn en uitdagingen. Steek de mes in de wond en draai er maar een paar keer goed in. Pijn motiveert. Aartjan van Erkel heeft fantastisch werk geleverd door dit in onze oren te knopen.
7. The Lean Startup
Ondernemen hoeft geen 10-jarenplan te zijn. Je kunt nu al beginnen met de eerste tests. The Lean Startup is nu definitief een klassieker. Hij hoort in dit lijstje van online marketingboeken omdat online marketing de snelste manier is om de Lean Startup-methode toe te passen: even snel een testpagina maken, even snel een betaalpagina maken, even snel een nieuwsbrief opzetten… en dan de feedback ontvangen.
8. Marketingcommunicatie in 14 stappen
Wij weigeren een lijst te maken over online marketingboeken zonder daarin ook de academische boeken in te verwerken die we zelf in onze marketingstudie moesten lezen. Deze boeken zijn wat officiëler en stoffiger, maar dat is het hele punt: soms moet je de flitsende goeroe’s loslaten en gewoon eens lezen waar de echte studieboeken over gaan.
9. Winst.nl
Dit is geen actueel boek, maar het is een rasecht boek over internetmarketing. Leer de ontspannen vibe van Eelco de Boer over te nemen.
10. Traffic Secrets
Het belangrijkste boek over traffic hebben we op het einde van deze lijst geplaatst, want traffic hoort pas op het einde te komen, wanneer je aanbod, teksten en funnels goed staan. Dat is niet iets wat wij verzinnen, maar wat Tonny Loorbach, Martijn van Tongeren en Russell Brunson zelf aanhouden als volgorde.
Vraag hem hier aan. Ook dit boek bevat prachtige bonussen als je via hun website bestelt: extra videolessen en een waardevolle challenge.
De top 10 lijst met boeken voor offline marketing
Wat zijn de beste algemene marketingboeken die je moet lezen? In deze top 10 bespreken we de beste aanraders die in de marketingopleidingen van het hbo en wo aan bod komen. Alle aspecten van marketing worden behandeld in deze boeken, waaronder communicatie, strategie, planning,
1. Grondslagen Van De Marketing
We beginnen natuurlijk met het belangrijkste basisboek voor marketing. Dit boek wordt in iedere commerciële opleiding verwerkt en bevat alle kennis over marketing en de bijbehorende begrippen. Iedere commerciële professional die zichzelf serieus neemt, moet kennis hebben van de begrippen, modellen en concepten van dit boek.
2. Principes Van Marketing
Ook Kotler is een bekende naam in iedere commerciële opleiding. Zijn modellen en onderzoeken worden veelvuldig gebruikt in de strategische marketingwereld.
3. Marketing: De Essentie
Een ander essentieel boek van Kotler.
4. How Brands Grow (Dit boek gaat ook diep in op marketing-psychologie)
Een boek dat – gebaseerd op onderzoek – laat zien hoe je jouw publiek en klanten vergroot.
5. This Is Marketing
Seth Godin is een populaire auteur over marketing – en hij staat ook regelmatig op de facultatieve boekenlijsten van marketing-opleidingen.
6. Het Beslissende Moment
Dit is ondertussen een echte klassieker geworden: dit boek zoomt op wetenschappelijke wijze in op dat ene, beslissende moment waarin je een klant voor je kunt winnen.
7. Hoe Verzinnen Ze Het?
Marketing is géén reclame. Toch zetten we ook een reclame-boek in deze lijst. Gewoon omdat het interessant is om meer te weten komen over de meest legendarische reclame-clipjes die we kennen.
8. Tegen druk- en verzendkosten: De Online Marketing Tornado van IMU
Dit is een heerlijk marketingboek dat je voor een mooie prijs kunt opvragen – terwijl het gewoon alle kennis bevat die ze bij de Internet Marketing Unie in huis hebben. Aanrader.
➡️Klik hier om dit boek gratis aan te vragen.
9. Tegen druk- en verzendkosten: Dotcom Secrets – Het beste van de ‘Red Ocean’
Dit boek is briljant omdat het je leert om te kijken waar mensen nu al bakken met geld voor uitgeven. Vervolgens die je dat na. Simpel.
10. Tegen druk- en verzendkosten: Expert Secrets – Het beste van de ‘Blue Ocean’
Je kunt wel iets nadoen wat werkt, maar hoe kun jij opvallen? Dat leer je in dit boek.
Op jouw succes!
Wij hebben al deze boeken toegepast – nu jij!
Onthoud: wij bevelen deze boeken niet zomaar aan. We hebben alle methodes van deze boeken (en de One Funnel Away Challlenge) toegepast in onze bedrijven en we behalen – exact zoals de casussen in de boeken – 5.000 traffic per dag die we in onze funnels stoppen.
Nu is het jouw beurt. Neem de tijd, lees de boeken, doe de challenges en geniet van het resultaat na hard werken.
Op jouw succes!