Wat is (online) leadgeneratie? Wat zijn leads? In dit artikel vind je een uitleg en 13 tips voor het genereren van leads via een goede leadpage. Lees verder…

Wat is een lead?

Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw onderwerp en waarvan je de contactgegevens hebt. Dat is dus iemand die in jouw contactenlijst zit – en die dus door jou gebeld of gemaild kan worden met een aanbod. Leads zijn dus potentiële klanten.

Meestal wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen een lead en een sales qualified lead (SQL). Pas nadat een lead al wat enthousiaster, warmer en actiever is geworden rondom jouw content, is het een SQL geworden en kun je deze persoon een aanbod doen.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is de inspanning die een bedrijf doet om nieuwe leads te verkrijgen. De drie meest bekende methodes van online leadgeneratie zijn:

  • Het laten aanvragen van een offerte.
  • Het laten aanmelden voor de nieuwsbrief.
  • Het aanbieden van een gratis weggever wanneer de websitebezoeker zijn/haar e-mailadres achterlaat. Dit is een tactiek die onder inbound marketing valt. Inbound marketing is een term die bedacht is door Hubspot, een bedrijf dat tools voor inbound marketing aanbiedt.

Al deze methoden zorgen ervoor dat een websitebezoeker zijn/haar contactgegevens achterlaat, waardoor de websitebezoeker in een lead is veranderd.

Wat is lead nurturing? De volgende stap…

Nadat je leads hebt verzameld, is het tijd om ze te nurturen. De contactgegevens van de lead kunnen nu door het bedrijf gebruikt worden voor lead nurturing: het verder warm maken van de lead totdat hij/zij er klaar voor is om een aanbod te ontvangen.

Lead nurturing is een belangrijke stap in inbound marketing. Het bedrijf Hubspot – de bedenker van de term inbound marketing – biedt met hun software tools waarmee je punten kunt toekennen aan iedere lead. Steeds wanneer een lead jouw content enthousiast consumeert, worden er punten toegekend aan de lead. Wanner de lead een x aantal punten heeft behaald, is het tijd om deze lead een aanbod te doen.

De 11 beste tips voor de perfecte leadpage [Template]

De Internet Marketing Unie heeft veel onderzoek gedaan naar de meest effectieve leadpage. Dit is een pagina waarin jouw websitebezoeker de taak krijgt om zijn/haar contactgegevens achter te laten – vaak om een weggever te ontvangen. Het is sterk aan te bevelen om onderstaande template met 11 tips aan te houden bij jouw leadgeneratie.

goede leadpage template

Bron: Internet Marketing Unie

Gerelateerd: lees verder...