Wat is (online) leadgeneratie? Wat zijn leads? In dit artikel vind je een uitleg en 13 tips voor het genereren van leads via een goede leadpage. Het zijn namelijk de meest voorkomende termen binnen marketing: leads en leadgeneratie. Wat betekenen ze en hoe kun je het beste leads verzamelen? Lees verder…

Wat is een lead?

Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw onderwerp en waarvan je de contactgegevens hebt. Dat is dus iemand die in jouw contactenlijst zit – en die dus door jou gebeld of gemaild kan worden met een aanbod. Leads zijn dus potentiële klanten.

Een lead heeft minimaal één keer over je bedrijf gehoord of is minimaal één keer met je bedrijf in aanraking geweest. Mensen die daarnaast hun contactgegevens hebben achtergelaten, worden meestal een lead genoemd binnen bedrijven.

Meestal wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen een lead en een sales qualified lead (SQL). Pas nadat een lead al wat enthousiaster, warmer en actiever is geworden rondom jouw content, is het een SQL geworden en kun je deze persoon een aanbod doen.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie beschrijft het proces van het identificeren, aantrekken en omzetten van mensen in leads via verschillende marketingkanalen. Veelgebruikte kanalen voor het genereren van leads zijn onder meer het internet, sociale media, offerte-forumlieren en jouw website.

Leadgeneratie is de inspanning die een bedrijf doet om nieuwe leads te verkrijgen.

In digitale marketing richt het genereren van leads zich op het identificeren, aantrekken en omzetten van mensen in leads en maakt het gebruik van online kanalen en strategieën. Enkele voorbeelden zijn het weergeven van betaalde advertenties op sociale media, het aanbieden van gratis proefversies van producten via een website en het lanceren van een e-mailcampagne.

De drie meest bekende methodes van online leadgeneratie zijn:

  • Het laten aanvragen van een offerte.
  • Het laten aanmelden voor de nieuwsbrief.
  • Het aanbieden van een gratis weggever wanneer de websitebezoeker zijn/haar e-mailadres achterlaat. Dit is een tactiek die onder inbound marketing valt. Inbound marketing is een term die bedacht is door Hubspot, een bedrijf dat tools voor inbound marketing aanbiedt.

Al deze methoden zorgen ervoor dat een websitebezoeker zijn/haar contactgegevens achterlaat, waardoor de websitebezoeker in een lead is veranderd.

Wat is lead nurturing? De volgende stap…

wat is een lead uitleg

Nadat je leads hebt verzameld, is het tijd om ze te nurturen. De contactgegevens van de lead kunnen nu door het bedrijf gebruikt worden voor lead nurturing: het verder warm maken van de lead totdat hij/zij er klaar voor is om een aanbod te ontvangen.

Lead nurturing is een belangrijke stap in inbound marketing. Het bedrijf Hubspot – de bedenker van de term inbound marketing – biedt met hun software tools waarmee je punten kunt toekennen aan iedere lead. Steeds wanneer een lead jouw content enthousiast consumeert, worden er punten toegekend aan de lead. Wanner de lead een x aantal punten heeft behaald, is het tijd om deze lead een aanbod te doen.

De 11 beste tips voor de perfecte leadpage [Template]

De Internet Marketing Unie heeft veel onderzoek gedaan naar de meest effectieve leadpage. Dit is een pagina waarin jouw websitebezoeker de taak krijgt om zijn/haar contactgegevens achter te laten – vaak om een weggever te ontvangen. Het is sterk aan te bevelen om onderstaande template met 11 tips aan te houden bij jouw leadgeneratie.

goede leadpage template

Bron: Internet Marketing Unie

Opmerking: in bovengenoemd voorbeeld zie je als kop: “De Marketing Zandloper”. De Internet Marketing Unie beveelt echter aan om echt een pakkend voordeel en resultaat te benoemen in die kop, zoals: “Eindelijk op #1 in Google.”

Waarom is het genereren van leads belangrijk?

Leadgeneratie is om een aantal redenen van belang voor bedrijven. Het genereren van leads ondersteunt een gezonde bedrijfsgroei: zonder leads kan jouw bedrijf niet groeien.

Hoewel je mogelijk leads ontvangt, zijn die vaak niet voldoende om jouw bedrijf echt te laten groeien zoals je dat wilt. Je hebt een manier nodig om uiteindelijk prospects (de fase na de lead) aan te trekken en te converteren, en leadgeneratie zorgt daarvoor.

Leadgeneratie trekt leads aan: vervolgens biedt leadgeneratie een oplossing om gekwalificeerde leads te vinden, zodat ze uiteindelijk veranderen in prospects en gebeld kunnen worden om de deal te closen.

Weten waar jouw leads vandaan komen, kan van invloed zijn op een aantal verschillende aspecten van de groei en ontwikkeling van je onderneming.

Leads en marketing: waarom ze elkaar nodig hebben

Marketing heeft vaak een beetje een lukraak benadering. Er is een schat aan verschillende demografische gegevens en doelgroepen die jouw campagne target. Door de bron van jouw leads bij te houden en te volgen, kun je begrijpen welke campagne het beste werkt bij het genereren van nieuwe leads.

Het zorgt er ook voor dat interesse in je bedrijf of website toeneemt. Lead-analyse kan je dus helpen om jouw marketingbudget beter in te richten en jouw ROI te verhogen.

Houd bij welke campagnes niet voor je werken

Aan de andere kant is het bijna net zo belangrijk om te begrijpen welke kanalen en campagnes niet voor je werken als het gaat om leads.

Als je een groot deel van je marketingbudget besteedt aan een billboard, maar merkt dat 95% van je vragen eigenlijk afkomstig is van directe berichten op social media, dan is het belangrijk om snel te kunnen reageren en te heroverwegen waar je leads echt vandaan komen.

Leads helpen je flexibeler te zijn – waardoor je verschillende kanalen en berichten kunt testen om te zien welke de beste en de slechtste resultaten opleveren.

Controleer welke kanalen leads produceren die tot conversies leiden

Inzicht in de impact van de bron van een lead op hun volledige reis, van onderzoek tot het starten van de behandeling, is absoluut essentieel. Grootte is niet alles. Het feit dat die Facebook-advertentie 200 leads per maand genereert, wil niet zeggen dat uw campagnes een onbetwist succes zijn. Als slechts 1 of 2 van die leads daadwerkelijk patiënt worden, is de ROI van die campagne behoorlijk slecht.

Als je ondertussen kunt zien dat Google slechts 20 leads heeft gegenereerd, maar 18 daarvan zijn doorgegaan, geeft je ROI aan dat Google het betere kanaal voor jou is en dat je meer tijd en meer budget aan die campagne moet besteden.

Inbound leadgeneratie versus outbound leadgeneratie

Voordat we de beste manieren gaan verkennen om leads te genereren, is het essentieel om uit te leggen waarom het genereren van inkomende leads de beste aanpak is voor jouw bedrijf, ongeacht jouw branche.

  • Outbound leadgeneratie is een leadgeneratiestrategie die gebruikmaakt van uitgaande marktkanalen. Het is erop gericht mensen naar jouw bedrijf, producten of services te duwen. Het maakt gebruik van strategieën zoals cold calling, advertenties en beurzen.
  • Inbound leadgeneratie maakt gebruik van inkomende marketingkanalen. Het maakt gebruik van strategieën zoals sociale media, blogposts en video’s.

Wat jouw bedrijf ook verkoopt, je zult bijna altijd de beste resultaten behalen met inbound marketing. Dat komt omdat je met inbound leadgeneratie potentiële leads bereikt wanneer ze al op zoek zijn naar jouw bedrijf, producten of services.

Manieren om leads te genereren

Nu is het tijd om te kijken naar wat strategieën voor het genereren van leads.

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een van de krachtigste manieren om leads te genereren. Met SEO kan jouw bedrijf gebruikers bereiken terwijl ze zoeken op Google, Bing en andere zoekmachines, en snel hun vertrouwde bedrijf worden. SEO is een digitale marketingstrategie die jouw website optimaliseert voor zoekmachines, zoals Google, en de mensen die ze gebruiken. Wanneer je jouw site optimaliseert volgens de regels van SEO, kan jouw website bovenaan de zoekresultaten verschijnen, in plaats van op pagina twee.

Betaalde advertenties

Betaalde advertenties zijn een andere manier voor het genereren van leads. Dat komt omdat jouw bedrijf kan adverteren via zoekresultaten, websites, sociale media en meer. Betaalde advertenties zijn pay-per-click (PPC) -advertenties, om potentiële potentiële klanten en klanten naar jouw bedrijf, producten of services te trekken. Hoewel de traditionele advertentie-indelingen, zoals reclameborden, kunt gebruiken, bieden digitale advertentie-indelingen doorgaans meer waarde en flexibiliteit.

Tot slot: Bied elke gebruiker een uniek aanbod

Als het gaat om het genereren van leads, kunnen bedrijven moeite hebben om aantrekkelijke aanbiedingen voor gebruikers te maken in de vroege stadia van de aankooptrechter. Hoewel het gemakkelijk is om een gratis proefperiode of een vrijblijvende offerte aan te bieden aan gebruikers die zich onderaan de funnel bevinden, werkt dat soort aanbod niet voor gebruikers die nog onderzoek doen en twijfelen.

Neem daarom de tijd om potentiële aanbiedingen voor elke fase van de trechter te onderzoeken. Denk aan een coupon, een gratis proefperiode of een leuk extraatje. Hou ook social media in de gaten voor ideeën. Soms kunnen gebruikers opmerkingen maken en interesse tonen in wat ze graag zouden willen ontvangen.

Met deze tips en strategieën kun je nu een eersteklas leadcampagne lanceren.