Wat is een call to action (CTA), hoe maak je een goede en wat zijn de beste voorbeelden van CTA’s? Lees verder voor onze complete uitleg…

Alles wat je moet weten over een Call To Action (CTA)

Een call-to-action (CTA) is een boodschap die is ontworpen om een onmiddellijke reactie op te roepen bij de persoon die dat leest of hoort.

Als je merkt dat jouw leads en prospects niet de volgende stap in het verkoopproces zetten, kan het onderliggende probleem te maken hebben met een foutieve of niet-bestaande call-to-action. Het is dus belangrijk dat je CTA’s goed inzet om te zorgen dat je succes hebt.

Waar worden CTA’s voor gebruikt?

CTA zijn in feite oproepen tot actie(s) en worden in het bedrijfsleven gebruikt als onderdeel van een marketingtactiek om jouw doelgroep te laten reageren in de vorm van het kopen van een product of het voltooien van een actie.

Het wordt meestal aan het einde, of soms tijdens een verkoopgesprek, gebruikt om potentiële klanten en klanten te laten weten wat ze moeten doen. Het lijkt voor de hand liggend dat je dit als ondernemer doet, maar de waarheid is dat veel bedrijven geen goede CTA’s hanteren in hun marketing- en verkooppraatjes.

Call to actions zijn essentieel voor elk bedrijf dat prospects wil omzetten in klanten en verkopen. Als bedrijf kun je er nooit van uitgaan dat potentiële klanten het verkooppad zullen volgen dat je voorspelt of dat je voor ogen hebt. Het hebben van een CTA helpt de prospect door te gaan in je verkoopfunnel.

Een ander sterk voordeel van een CTA: het verbetert ook de gebruikerservaring door direct te zijn en de klant te vertellen wat jij wilt dat hij of zij doet. Het gaat dus twee kanten op en is daarom ook een win-win.

Waarom CTA’s vaak niet goed zijn uitgewerkt

Een van de redenen dat CTA’s niet zo op de voorgrond staan, is het gevoel dat ze onaangenaam zijn en de potentiële klant kunnen irriteren. Bedenk wel dat als je een call-to-action uit je marketingmateriaal laat, je de kans loopt om potentiële klanten en geld te verliezen.

Ze zijn dus essentieel om een prospect naar de volgende stap van de verkoopfunnel of het verkoopproces te leiden. Ga er niet vanuit dat mensen al weten wat ze moeten doen als ze jouw advertentie of marketingmateriaal lezen. Bovendien: je krijgt betere resultaten door duidelijk te zijn over wat de prospect moet doen om aan een product te komen.

Hoe je een doelgerichte CTA verwerkt in je uitingen

Het meest voor de hand liggende gebruik van een call to action is in de verkoop. Denk daarbij aan een tekst zoals ‘Koop nu!’ Het verkoopproces is echter niet de enige plaats waar een call-to-action nuttig kan zijn. Als je een duur artikel of een dure dienst aanbiedt, waarbij iemand tijd nodig heeft om tot het kopen over te gaan, kan een call-to-action die fungeert als routekaart naar de verkoop nuttig zijn. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Bel nu voor een gratis offerte.” om zo de klantenreis draaiende te houden.

Waar je CTA’s kunt tegenkomen

Sowieso is een CTA onmisbaar wanneer je iemand tot aankoop over wilt laten gaan, maar ook in andere plekken in de klantenreis komen ze van pas.

Een call to action kan bijvoorbeeld worden gebruikt om jouw e-maillijst te laten groeien door mensen aan te sporen om zich snel in te schrijven als ze op de hoogte willen worden gehouden van de beste deals.

Ze zijn ook onmisbaar voor het genereren van volgers op social media. Denk daarbij aan berichten zoals: “Krijg meer tips en kortingsbonnen door ons te volgen op Facebook”. Subtiel is ook de manier waarop ze lezers op jouw site houden door bijvoorbeeld “Klik hier om meer te lezen over …” toe te voegen.

Hoe je Call to actions toe kunt passen voor het beste resultaat

Zorg ervoor dat elke pagina van jouw website, elk verkoopgesprek en elk stuk gedrukt materiaal een duidelijk gedefinieerde en gemakkelijk herkenbare oproep tot actie bevat.

Als je een blogger bent, kun je aan het einde van een blogbericht een CTA plaatsen om een ander gerelateerd artikel te lezen. Dat kan ook in de vorm van een link naar een product of om je aan te melden voor een e-maillijst.

Een nuttige techniek om mensen onmiddellijk actie te laten ondernemen, is door een gevoel van urgentie op te roepen. Het gaat om de angst om iets te missen en daar speel je op in.

Hieronder gaan we in op nog veel meer van dit soort tips & trucs voor jouw ideale CTA:

Waar je op moet letten bij het schrijven van een CTA

Een call to action is een verklaring die bedoeld is om onmiddellijk een reactie te krijgen van de persoon die deze leest of hoort. Daarom gebruiken CTA’s actiewerkwoorden en actieve zinnen. Let ook op deze essentiële zaken.

Een opvallend ontwerp

Iemand die op jouw CTA klikt, moet eerst het bestaan ervan opmerken. De kleuren van je CTA’s moeten dus iets contrasteren met het ontwerp van jouw website, maar ook groot genoeg lijken om opgemerkt te worden. Denk daar dus goed aan in het ontwerp van je site en vergeet ook niet dat ze te opzichtig of opdringerig zijn omdat ze dan juist bezoekers wegjagen.

Gebruik de juiste woorden

De juiste taal en toon is van essentieel belang. Je wil boodschappen, berichten en oproepen die zorgen dat mensen iets willen doen. Het is dus niet genoeg om alleen ‘Verzenden’ te gebruiken als je de klant iets wil laten doen. Je hebt een beknopte, jargonvrije zin nodig die bruikbare werkwoorden gebruikt om de aandacht van mensen te trekken en duidelijk weergeeft wat ze moeten doen.

Een duidelijk idee van wat klanten krijgen na een CTA

Mensen moeten precies weten wat er gebeurt als ze op een CTA klikken anders heeft het geen zin. Je wil ze immers niet teleurstellen zodat ze jouw site of winkel nooit meer bezoeken. Verwachten ze een e-boek of een t-shirt als ze ingaan op je CTA? Schrijven zij zich in voor een wekelijkse nieuwsbrief of willen ze productinfo? Zorg ervoor dat de CTA hen expliciet vertelt wat ze krijgen in ruil voor hun klik. Zo zorg je dat het pad zo goed mogelijk is ingericht en weet je wat jij moet doen om ze verder te helpen.

Vertel waar ze terechtkomen: vertel wat er gebeurt

Geef ze een reden om te klikken en zeg waar ze terecht komen

  • Bekijk of het boek leverbaar is op Bol.com
  • Schaf de cursus aan voor 197,- (tip!) (Er wordt een nieuwe tab geopend op een nieuwe website met de actiepagina)

Gebruik het woordje ‘jouw’

  • Start jouw gratis proefperiode

Gebruik een werkwoord om het actief te maken

  • Doe mee en pak de bonussen
  • Meld je alvast aan
  • Klik hier om direct de audio’s te beluisteren
  • Begin hier en gebruik de couponcode ALLES25
  • Klik hier om de Minicursus te openen
  • Dus profiteer ervan zou ik zeggen. Klik hier om je aan te melden >>
  • Open het Doelen-Actieplan
  • Klik hier om de 15 tips te openen

Gebruik de ik-vorm

  • Ik open dit boekje voor het hier-en-nu
  • Ik ben er graag bij!
  • Breng me naar het boekje!
  • Ik maak gebruik van deze mogelijkheid
  • Ik gebruik de speciale aanbieding + bonussen
  • Laat me die leuke missies zien

Ontdek meer i.p.v. ‘koop’

Het doel van de CTA is dat je bezoeker de volgende pagina bereikt. Daar zien we wel weer verder. Schrik mensen dus niet onnodig af met het woordje ‘kopen’.

  • Klik hier om meer te ontdekken
  • Hier Leer Je Meer Technieken
  • Leer nu CTA-teksten maken
  • Ik doe mee!
  • Vertel me meer over succesvolle coaching
  • Open hier direct het e-boek (gratis)s en technieken voor meer geluk, groei en voldoening
  • Lees dan hier even verder
  • Hier vind je 5 technieken.
  • Hier leer je alles over X én krijg je mijn 2 bonussen t.w.v. €259,00 >>
  • Hier leer je alles over X
  • Geniet 77 x van simpele X in de praktijk

Niks leren of inspannen

Men wil niks kopen waarbij men ‘huiswerk’ moet maken of iets moet leren.

  • Geniet hier van 77 x van simpele X in de praktijk
  • Leer hier hoe je automatisch een oneindige stroom van klanten krijgt

Geef een deadline

  • Meld je hier voor het einde van de dag aan.

Gebruik woorden als ‘voordelen, besparen…’

  • Claim hier nu de Black Friday Deal en bespaar…
  • Maximale masterclass korting link
  • Speciale kortingslink
  • Geheime kortingspagina
  • Start jouw gratis trial
  • Probeer het nu hier zelf
  • Tip: begin hier met X (via deze pagina extra korting)
  • Naar de BC-actie van X
  • Bekijk de actuele aanbieding
  • Claim je plek voor het weg is
  • Speciale korting op de
  • Nu tijdelijk: … korting op de…
  • Pak de tijdelijke korting op…
  • Begin nu met de hoogste korting
  • Ga direct naar de actie van …
  • Ja, ik wil starten en mijn eerste X lanceren
  • Maak gebruik van de tijdelijke 45% korting op…
  • Bekijk de huidige instap-actie & start hier met korting!
  • En nu? Krijg hier gratis toegang en speel zelf met X
  • Ook kun je hier direct de actieprijs zien.
  • Gratis trial (tip: volledige toegang)
  • Begin hier met de gratis trial.
  • Bekijk hier wanneer de volgende OFA-groep van start gaat (tip!)
  • Alvast je plek reserveren (tip!)
  • Gebruik het programma om je eigen logo te maken (aanrader!)

Pas urgentie toe

  • Vol = vol
  • Verloopt binnenkort

Dikgedrukte tekst helpt ook

Al zin om te beginnen? Ga dan direct aan de slag met X. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.

Meer goede voorbeelden van CTA-teksten

  • [TIP] Speciale korting op…
  • Write click-incentive link text such as “Up to 50% off” or “Click here for lowest prices”.  
  • De eerste 1.000 van onze lezers mogen we een gratis trial geven via deze link.
  • Speciale deal
  • Ja, ik maak gebruik van de unieke korting
  • [Leer alle X-technieken]
  • [k maak gebruik van deze mogelijkheid]
  • Breng me naar…
  • Open de … gratis
  • Ja, ik maak gebruik van de speciale actieprijs
  • X is mijn favoriete e-mail X en jij kunt deze GRATIS voor 30 dagen uitproberen. Niets te verliezen dus. Succes!
  • (LET OP: De aanbieding is slechts één keer geldig)
  • (button) bekijk de eenmalige aanbieding

Tot slot: maak nu je eigen CTA

Zie je wat er staat? Wij zeggen wat je moet doen. En dat is vrijwel alles wat je moet weten als je niet zeker weet wat een CTA is. Ga dus aan de slag en zorg ervoor dat je klanten reageren en interactie hebben met jouw webshop, site of winkel.

Gerelateerd: lees verder...