Wat is cross selling, up selling en deep selling? Als je ze toepast, verkoop je eenvoudig extra producten. Hier vind je een betekenis en uitleg van deze termen. Lees verder…

Cross Selling Betekenis

cross selling

Cross selling betekent dat je vergelijkbare producten verkoopt. Heb je een computerzaak en heb je een klant blij gemaakt met een macbook, dan kun je erg eenvoudig honderd euro extra verdienen door er een nieuw hoesje, toetsenbord en muis bij te verkopen.

Dit is effectief: 10 tot 30 procent van de totale omzet in de e-commerce wordt gerealiseerd dankzij cross selling.

Deep Selling Betekenis

deep selling

Als je aan deep selling doet, dan verkoop je hetzelfde product nog een aantal keer aan dezelfde persoon.

Als je frietjes verkoopt, dan kun je altijd vragen: mag het ook een grote puntzak zijn voor 70 cent extra? Als je souvenirs verkoopt, kun je vragen: is het niet gaaf als je partner en familie er ook zo eentje hebben?

Up Selling Betekenis

up selling

Up Selling is misschien wel de krachtigste manier om iemand fan te maken van jouw merk. Het betekent dat je een duurdere variant van het product verkoopt.

Dit kan bijvoorbeeld door upgrades van het product voor te stellen. Wil een klant een simpele kast kopen, dan kun je de variant met extra deurtjes of extra goede lak aanbieden. Je kunt op deze manier verwachten dat de uiteindelijke prijs 30% hoger is dan het aanvankelijke bedrag van de ‘kale’ kast.

Combineer cross-, deep-, en up selling voor een maximale ‘Customer Life Time Value’

life time value

De life time value van klanten opschroeven is een van de makkelijkste dingen die je kunt doen om veel geld te genereren dat je anders laat liggen.

Een up sell, cross sell of deep sell maken, is veel makkelijker dan een nieuwe klant vinden. Dit principe wordt op iedere marketingopleiding aangeleerd.

Het zou namelijk zonde zijn als je jouw klant nooit meer terugziet. Dankzij cross-, deep- en up selling haal je meer uit een bestaande klant. Op deze manier is één klant misschien door de jaren heen wel 10.000 euro waard (life time value), in plaats van die eenmalige 2.000 euro van het kopen van één kast.

Dus nadat klanten een kleine aankoop hebben gedaan, blijf je je klanten (die je bijvoorbeeld in een aparte mailinglist zet) steeds duurdere producten aanbieden.

Mensen beginnen met een Ipod en dan zijn ze opeens lid van de Apple-familie. Dan is een Ipad ook wel handig voor in de luie stoel, en hun volgende telefoon zou ook zomaar een Iphone kunnen zijn. Laptop aan vervanging toe? Waarom geen Macbook. “En nu ben ik zó overtuigd dat ik voor de Imac van 4.000 euro ga!”

Hoe breng je onder andere cross selling in de praktijk?

winkel extra verkopen

Cross-selling wordt meestal door de verkoper gedaan. Ook kun je cross selling via andere marketingcommunicatie-kanalen inzetten.

Door middel van advertenties, brochures en online activiteiten kunnen elkaar aanvullende producten in een logisch verband worden gebracht, zodat de latente behoeften van de bestaande klanten manifest worden.

Kijk daarnaast ook eens terug naar de voorbeelden van de voorgaande paragrafen.

Een voorbeeld: een tevreden en trouwe klant van een lederwaren-zaak heeft tot nu toe alleen voor handtassen gewinkeld omdat ze wist dat haar moeder om een nieuwe tas vroeg voor haar verjaardag. Ze heeft nog nooit bewust stil gestaan bij de rest van het assortiment, waardoor ze de cadeaus voor de verjaardagen van haar vrienden en familie bij andere willekeurige winkels koopt. Zij is nog niet op het idee gekomen dat een lederen portemonnee ook een mooi cadeau is. De klanten zullen dus geïnformeerd moeten worden over de assortimentsbreedte. Door dit soort klanten hiervan bewust te maken, kan er meer afzet gegenereerd worden door middel van cross-selling.

Op jouw verkoopsucces!