Wat is een sales funnel en hoe kun je een sales funnel maken op jouw eigen website? Dit artikel is een volledige gids met uitleg, stappen, voorbeelden en templates om je eigen sales funnel te maken. Lees verder…

Wat is een sales funnel?

de betekenis van een funnel

Hieronder bespreken we een aantal verschillende definities. Verschillende marketers hebben namelijk verschillende definities voor funnel. Ook doen er verschillende termen de rondte rondom de hoofd-term ‘funnel’. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over marketing-funnels, sales-funnels, e-mailfunnels…

Wij focussen ons in dit artikel op de meest populaire vorm van funnels: sales funnels om leads en klanten te krijgen. Hieronder vind je een aantal meest voorkomende betekenissen van een (sales) funnel:

Betekenis 1: een funnel is de customer journey in actie

Onze persoonlijke definitie van een funnel is: de customer journey in actie. Wat zijn concrete acties die jouw website-bezoeker kan doen om naar de volgende fase van de klantenreis te gaan?

Het doel van een funnel is simpelweg:

  1. Genereer een lead.
  2. Creëer een klant.
  3. Upsell de klant.

Hierbij hoeft niet per se sprake te zijn van websites, internet en e-mail. Funnels bestaan al eeuwenlang in de commercie.

Een funnel is een reeks acties die steeds naar de volgende logische conversie leiden binnen de klantenreis.

In de customer journey zitten een aantal fasen: bewustwording, overweging, aankoop en relatie-onderhoud. Ook kun je de fasen simpelweg bestempelen als: websitebezoeker, lead, klant en terugkerende klant.

Als je deze fasen van de customer journey omzet naar een funnel, dan stel je steeds de vraag: wat is de volgende praktische stap die een bezoeker moet nemen?

Is de volgende stap in de klantenreis het ontvangen van een gratis weggever die op een pijn inspeelt?

Is de volgende stap het horen van een verhaal zodat de bezoeker bewust wordt van de noodzaak van jouw product?

Is de volgende stap het doen van een kleine aankoop om alvast te voelen hoe het is om klant bij jou te zijn?

Is de volgende stap het ontvangen van een testimonial zodat de bezoeker serieus overweegt om het high end-product te kopen?

Betekenis 2: wat kan een sales funnel concreet zijn? Een reeks webpagina’s & mails

Sales funnels kunnen op allerlei manieren tot uiting komen. Ze bestaan uit kleine stapjes die naar een volgende, logische actie leiden. Zo is ook het AIDA-model – een model om een overtuigend verhaal te vertellen – een funnel.

Sales funnels kunnen ook simpelweg uit een aantal webpagina’s bestaan die elkaar op logische wijze opvolgen en die ervoor zorgen dat websitebezoekers in leads veranderen en uiteindelijk meermaals klant worden. Mochten deze reeks webpagina’s het taakje nog niet voltooid hebben, dan kun je de leads alsnog via e-mails herinneren om de volgende stap te zetten.

Betekenis 3: een funnel is een vorm van inbound marketing

Het bijzondere van de webpagina’s en mails van een funnel is dat ze niet allemaal direct op de uiteindelijke verkoop gericht zijn – en dat sommige van deze pagina’s en mails überhaupt niks te verkopen hebben. Soms hebben ze ook iets gratis te bieden.

Dit aanbieden van gratis content aan een specifieke doelgroep staat ook wel bekend als inbound marketing: je gaat niet direct aan iedereen verkopen maar je begint iets gratis weg te geven zodat je leads krijgt. Daarna ga je pas – stapje voor stapje – iets verkopen aan die leads.

Betekenis 4: een funnel/trechter is een vorm die steeds smaller wordt

Uiteraard verandert niet iedere websitebezoeker in een lead – bijvoorbeeld via het aanvragen van een weggever of een offerte. Ook wordt niet iedere lead een klant door van de daaropvolgende upsell gebruik te maken.

De populatie van een funnel slinkt steeds naarmate je steeds meer naar de vervolgstappen in de funnel gaat kijken.

  • 150.000 websitebezoekers bezoeken maandelijks een van onze websites.
  • 250 van die websitebezoekers vraagt onze weggever aan en wordt dus een lead.
  • 20 van die leads koopt daadwerkelijk ons vlaggenschip-product.
  • 10 van die klanten blijft actief met onze klantenmails omgaan, bijvoorbeeld door in te aan op de uitnodiging om een recensie te geven.

Je ziet dus dat de groep mensen die na iedere fase van de klantenreis overblijft, steeds kleiner wordt. Vandaar het woordje: funnel, oftewel verkooptrechter. Bovenaan is de populatie groter dan onderaan de funnel.

Betekenis 5: een funnel is een goed aanbod en een overtuigend verhaal

Een funnel is simpelweg een aanbod en een verhaal. Je hebt iets te koop of je hebt een weggever – jouw aanbod – en je laat middels een verhaal mensen tot het inzicht komen dat jouw aanbod echt heel erg noodzakelijk is. Dat is alles. Dan heb je al een funnel. Kijk maar naar de volgende voorbeelden:

  • Wanneer je een presentatie houdt op een podium, dan is dat een funnel.
  • Wanneer je in de Praxis werkt en een klant helpt – die voor een barbecue komt – met alle handige benodigdheden voor een barbeque, dan is dat een funnel. Je stelt jezelf de vraag: “Wat is het volgende logische dat ze mogelijk nodig hebben? Ze hebben een barbeque gekocht, dus ze hebben houtskool nodig… spiesen… en een partytent voor als het gaat regenen…
  • Wanneer je een folder-actie door de brievenbus doet, dan is dat ook een funnel.
  • Wanneer je van deur tot deur gaat met jouw verhaal en aanbod, dan is dat ook een funnel.
  • Wanneer je een paar paginaatjes op je website aan elkaar hebt geknoopt middels bedankt-pagina’s, dan is dat een funnel.

Wanneer je in een kledingwinkel komt, zal de verkoper suggesties doen: “Je hebt nu een prachtige top gekozen – en ik kan me voorstellen dat je daar ook een nieuwe broek bij zoekt. Deze broek hier past er echt perfect bij.”

Perfect, want door het verhaal en het aanbod van de verkoper kopen de klanten meer. Een sales funnel op jouw website doet exact hetzelfde: “Kijk eens, dit past er ook heel goed bij omdat het probleem A, B en C ook meteen oplost. Nu je toch bezig bent, kun je dit er ook bij nemen.”

Het enige verschil tussen een verkoper en een sales funnel op je webiste? De verkoper krijgt per uur betaald, terwijl jouw sales funnel 24/7 gratis voor je werkt zonder ooit te zeuren.

Waarom zijn sales funnels zo belangrijk? Doelgerichtheid!

funnels-zijn-effectief

Sales funnels zijn belangrijk omdat je er daadwerkelijk mee verkoopt. Verkopen is het meest doelgerichte wat een bedrijf kan doen, omdat je zonder sales/klanten geen cashflow hebt – de zuurstof van ieder bedrijf.

Helaas zijn er te veel ondernemers zijn die zich laten afleiden door de niet-doelgerichte aspecten van ondernemen, zoals:

  • “Wat is mijn merk-identiteit?”
  • “Hoe kan ik met mijn hart ondernemen?”
  • “Wat zijn mijn kernwaarden?”
  • “Hoe krijg ik zichtbaarheid en hoe kan ik meer van mezelf laten zien?”
  • “Een tot in de puntjes ingevulde website en Facebook-profiel maken waar vervolgens 8 mensen per kwartaal op komen.”
  • “Hoe maak ik mijn product zo perfect mogelijk?”

Dat zijn stuk voor stuk egoïstische zaken die helaas veel ondernemers als prioriteit stellen – of laten stellen door onervaren ‘business coaches’.

Dat ze uiteindelijk niks verkopen, is hun verdiende loon. Dan hadden ze maar niet zo egoïstisch moeten doen, maar simpelweg sales funnels moeten bouwen.

Obsedeer jezelf over sales. Dan pas over ‘Hoe laat ik mijn kernwaarden en mijn merk zien?’ Dat is de belangrijkste volgorde van relevantie.
– Russell Brunson, oprichter van Clickfunnels

Waar je je wél hoofdzakelijk mee bezig moet houden, is:

  1. Verkrijg de lead.
  2. Close de lead.
  3. Upsell de lead.
  4. En pas op het einde denk je aan fulfilment.

Stap 1 tot en met 3 zorgt voor cashflow. Dit is de zuurstof van ieder bedrijf. Zorg eerst voor cashflow en fulfill daarna.

De meest simpele en tegelijk meest effectieve funnel

funnel uitleg schematisch

Een funnel kan al heel simpel zijn en uit twee simpele stappen bestaan.

Stap 1:
Een gratis webinar.

Stap 2:
Aan het einde van het webinar verkoop je je high end-product.

Klaar. Dat is al een funnel. Je hoeft er niet moeilijk over te doen door het als tienjarenplan te zien met tientallen mails, pagina’s en if-this-then-that-constructies.

Een ander simpel voorbeeld van een funnel is:

Stap 1:
Een gratis weggever.

Stap 2:
Op de bedanktpagina verschijnt een goedkoop product van een paar tientjes.

Stap 3:
Op de bedanktpagina verschijnt een upsell naar een high end-product.

Laten we nogmaals een funnel van twee pagina’s bekijken:

Stap 1:
Een gratis weggever op een leadpage: “Gratis videotraining onthult het #1 geheim naar hoe coaches funnels gebruiken.” De lead geeft zijn/haar e-mailadres en wordt naar de volgende pagina met de videotraining gestuurd.

Stap 2:
De gratis videotraining wordt vertoond en onder de video staat een cta-knop voor een aanbieding van een betaalde funnel-training voor coaches. Dit kan jouw eigen betaalde product zijn of een affiliate-product.

Stap 3:
Mail de leads die geen gebruik hebben gemaakt van het aanbod nog een aantal keer over het aanbod.

Stap 4:
Stuur in de campagnes via e-mail nieuwe campagnes naar je leads om nog meer aan ze te verdienen.

Extra tips voor de mails in je funnel

email funnel
  • In de eerste mails moet je echt van voren af aan beginnen met uitleggen wat je doet en wat je aanbiedt. Leg jouw methodiek uit alsof je het aan een 5 jarige uitlegt.
  • Zorg dat je een aantal social proof-teksten in je eerste paar malls meestuurt. Dat kunnen bijvoorbeeld testimonials of positieve reacties op jouw mails zijn.
  • Laat een van jouw eerste mails een introductie-mail zijn waarin je jezelf voorstelt.
  • Geef je nieuwsbrieflezers een welkomstcadeau (die ook afloopt) gedurende de eerste paar dagen. Wij kiezen meestal voor een extra hoge couponcode voor de eerste upsell. Dit vermelden we ook op de bedanktpagina nadat de leads zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief.
  • Geef je nieuwsbrieflezers een extra reden om te kopen: je bent lid van deze nieuwsbrief.
  • Stel ook een mailfunnel in voor mensen die reeds iets gekocht hebben: je klanten. Zie volgende tip.

Start ook een speciale mailfunnel voor mensen die klant zijn

De klantenreis houdt niet op wanneer iemand iets bij jou koopt of wanneer iemand alle upsells gekocht heeft.

Zorg ervoor dat het aanschaffen van een product een nieuwe mailfunnel activeert met daarin de volgende mails:

  • Bied extra support aan.
  • Bemoedig extra engagement met jouw product en content.
  • Bemoedig deelname aan jouw community.
  • Geef extra premium content als verrassing om te overdeliveren.
  • Vraag de klant om een testimonial achter laten laten

Een webinar in je funnel betrekken

Ook kun je een webinar in je funnel zetten. De webinar kan als vervanging dienen voor de eerste weggever of het kan een gratis upsell zijn voor je weggever. Aan het einde van je webinar kun je uiteraard een high end-product pitchen.

Extra mogelijke tweaks die je kunt testen als je een webinar in je funnel betrekt:

  • Zijn jouw leads binnengekomen via een gratis webinar? Stuur ze dan na het webinar eerst een mail met het aanbod van het webinar – en stuur ze daarna pas de replay-video. 
  • Laat het aanbod dat je aan het einde van het webinar wilt gaan pitchen ook alvast zien op de webinar confirmation page.

Wees ook weer niet te verkoperig met de upsells

bovenkant-salespage

Wees niet teveel gefocust op de upsell, maar laat je klant weten dat hij/zij zojuist de perfecte aankoop heeft gedaan. Zinnen als “Ja, maak mijn order compleet | Nee, ik wil niet rijk worden (en ik haat ook puppies en kittens)” kunnen bij jouw Nederlandse publiek in het verkeerde keelgat schieten.

Begin jouw upsell-pagina met een mededeling die je boven de headline plaatst:

Gefeliciteerd!! Dit is je beste keuze ooit!! Jouw {gratis cadeau} is naar je onderweg. (Future pace:) Zie jezelf al deze nieuwe waardevolle skills gebruiken en groeien! Je hebt de goede keuze gemaakt en ik heb hier een welkome aanvulling voor je.

Maak sowieso van jouw upsell en kassakoopjes iets aanvullends. Niet iets nieuws. Stel jezelf de vraag: wat is een probleem dat mijn klanten tegen kunnen komen door het gebruik van het materiaal dat ik ze al heb gegeven? Jouw upsells en kassakoopjes zijn de oplossing!

“1 euro erin, 2 euro eruit!” Dat advertentie-principe kan alleen dankzij funnels

funnels leveren geld op

Er is doet populaire kreet de rondte over Return On Investment van advertenties (ROI). Er is sprake van een ROI als je voor iedere 1 euro die je aan advertentiekosten besteedt, minimaal 1,01 euro terugverdient. Men is natuurlijk op zoek naar grotere marges: 1 euro erin, 2 euro eruit of bijvoorbeeld 5 euro eruit.

Dat hele ROI principe – waardoor je als het ware iedere dag 1 miljoen euro erin kunt zetten om er 2 miljoen uit te krijgen – is in de praktijk de laatste jaren zelden gelukt wanneer bedrijven direct iets probeerden te verkopen aan een koud publiek.

De meeste bedrijven hebben grote successen met advertenties kunnen behalen doordat ze hun advertentiebudget bijna volledig gebruiken om bezoekers bovenaan hun funnel te krijgen. Dat betekent dus: door hun weggevers te adverteren.

Stel dat het voor een bedrijf 10 euro kost voor het binnenhalen van iedere lead, terwijl de helft van de leads op de bedanktpagina de upsell van 40 euro aanschaft, dan heeft het bedrijf al 20 winst gemmaakt per lead die het bedrijf binnengehaald heeft. En dan kunnen de leads ook nog naar de high end-producten doorgefunneld worden voor nog meer pure winst.

Ook ‘1 euro erin, 1 euro eruit’ – break even – is al een grote overwinning. Wat wil je nog meer? Want je hebt nu mensen in je mailinglist. Alles wat je nu nog meer aan deze mensen verkoopt, is pure winst.

Soms raak je pas na vijf mails break even – en niet direct via de eerste stappen van de funnel. Daarom is je mailinglist zo belangrijk: na dat break even point is alles wat je extra verkoopt pure winst.

Bij het break even pont krijg je al je toekomstige klanten vanuit je mailinglist gratis! Vanaf dat punt kun je opschalen naar bijvoorbeeld een miljoen euro omzet in je business.

Dit kun je niet bereiken door simpelweg advertenties te kopen en die advertenties direct naar een sales page te laten leiden. Het moet met funnels gebeuren: gratis giveaway > low end-upsell > mid end-upsell > high end-upsell.

Met welke funnel-software kun je sales funnels maken?

phoenix website review onze ervaring

Je kunt met iedere mogelijke tool een sales funnel maken, zolang er maar de functionaliteit is om een bedanktpagina in te stellen, zodat jouw leads steeds naar de volgende stap geleid kunnen worden.

Een funnel kun je bijvoorbeeld maken met de volgende tools:

  • Als eerste hebben we uiteraard de webpagina’s nodig. Daarvoor kun je gewoon WordPress gebruiken voor de leadpages, upsellpages en salespages. Met verschillende plugins kun je mooie converterende pagina’s maken en bedanktpagina’s instellen. Wil je het niet allemaal zelf in elkaar knutselen, dan zijn er kant-en-klare tools met bewezen templates, zoals Clickfunnels en Phoenix.
  • Dan heb je nog het online laten betalen, inclusief de kassakoopjes en one click upsells. Dat kan via Plug & Pay.
  • Voor de e-mails die je jouw leads stuurt, volstaat ieder e-mailmarketingprogramma, zoals Enormail.

Buiten dat kun je nog rekening houden met een aantal dingen die je nodig gaat hebben:

  • Webinarsoftware voor de gratis webinar. Dat kan bijvoorbeeld via Webinarjam, maar Clickfunnels heeft ook een webinar-module.
  • Een landingspagina voor die gratis webinar. Dit kun je gratis maken via WordPress maar je moet wel weten hoe je het technisch maakt. Je kunt ook Leadpages of Clickfunnels hiervoor gebruiken.
  • Je moet uiteindelijk een salespage maken voor jouw productenm zoals je low end-product van een paar tientjes, het kassakoopje en je upsell naar het 997 product. Die salespages kun je ook met bovengenoemde tools maken, maar voor het afrekenproces moet je de juiste software hebben. Clickfunnels is heel erg ingericht op creditcard-betalingen, dus als je direct een optimaal systeem voor Nederland wil – met kassakoopjes en upsells – dan moet je Plug & Pay gebruiken.
  • Een e-mailprogramma om jouw leads na het webinar via mail alsnog  de aanbieding te laten kopen. Maar dat kan in principe ook met het mailsysteem van Everwebinar. Uiteindelijk wil je vast ook andere soort campagnes naar deze mensen sturen – zodat je nog meer geld aan ze verdient – en daarvoor heb je wel degelijk een apart e-mailprogramma voor nodig, zoals Aweber of Enormail.
  • Je hebt wat tijd en de camera van je smartphone nodig om je webinar, advertenties en de videolessen van je 997 euro-product op te nemen. Tenminste, dat laatste geldt als je van plan was om een online training te maken.
  • Je hebt wat tijd nodig om alle bonussen van jouw aanbod te (laten) ontwikkelen. Verderop in dit artikel leer je dat je heel veel moet gaan stapelen om de waarde van je aanbod op te schroeven.
  • Je hebt wat tijd nodig om testimonials op te vragen of op te laten nemen van mensen die jij geholpen hebt. Het liefst met hun resultaten.
  • Budget voor je advertenties en retargeting.

Verder heb je niet zoveel nodig. Dit is letterlijk de core business van al die goeroes: een goede funnel. Ja, alleen nog weten welke teksten het beste converteren. Dat komt in de volgende paragraaf aan bod.

Conversie-optimalisatie voor jouw sales funnel

de conversie van funnels optimaliseren

Hoe maak je de beste landingspagina zodat een bezoeker in een lead verandert of zodat een lead in een klant verandert? Het komt allemaal neer op steeds die ene pagina en uiteraard het verhaal & aanbod dat jij daarop zet.

Leg de meest moeite in die enkele pagina’s die het meest belangrijk voor je zijn: je salespage en landingspagina’s voor leadgeneratie!

De belangrijkste tip voor conversie-optimalisatie? Iedere stap in jouw funnel moet deze drie essentiële onderdelen bevatten: een hook, een story en een offer. In dit artikel zie je hoe deze drie elementen exact toegepast worden in een salespage.

Ga naar dit artikel over conversie-optimalisatie voor alle tips. Hieronder vind je ook een aantal best practices om je conversies te verhogen:

Templates voor optimale leadpages en salespages

Bekijk onderstaande checklist/template van IMU om jouw conversie te optimaliseren.

Optimale lead page

optimale leadpage

Bron: Internet Marketing Unie

Hoe maak je een perfecte leadpage zodat je leads kunt gaan genereren? Gebruik bovenstaande template van IMU en deze bonus-tip: zoveel mogelijk het woord gratis gebruiken op deze pagina.

Optimale sales page

optimale landingspagina salespage

Bron: Internet Marketing Unie

Ook heeft IMU een checklist gemaakt voor de ideale salespage. Zoals je ziet, mag een salespage uitgebreider zijn dan een leadpage, omdat het hier om een zwaardere beslissing gaat. De portemonnee moet tenslotte getrokken worden.

In dit artikel vind je een nog uitgebreidere template voor een perfecte salespage/landingspagina op basis van het model van Clickfunnels.

Wat als je zelf geen product hebt? Gebruik dan hetzelfde principe als affiliate

Wanneer je zelf (nog) geen eigen product hebt om te verkopen, kun je exact dezelfde funnel-voorbeelden toepassen, maar dan leidt de upsell-CTA-knop gewoon naar een product van een ander bedrijf. Omdat je hierbij gebruikmaakt van je eigen affiliate-link, krijg je steeds commissie voor iedere verkoop.

Een goede tactiek voor affiliates is om extra veel eigen bonussen te stapelen bovenop het affiliate-aanbod.

  • Het eerste wat je gaat krijgen (van de affiliate-verkoper) is…
  • Het tweede wat je gaat krijgen (van de affiliate-verkoper) is…
  • Het derde wat je gaat krijgen (van de affiliate-verkoper) is…
  • De eerste extra bonus van mij (die probleem A oplost) is…
  • De tweede extra bonus van mi (die probleem B oplost)j is…
  • De derde extra bonus van mij (die probleem C oplost) is…

Je kunt dit op verschillende manieren aanvliegen, zolang je maar éérst ook voor jezelf e-mailadressen verzamelt. Het kan bijvoorbeeld via onderstaande funnel-constructie met een eigen bedanktpagina:

Stap 1:
Je eigen gratis weggever op een leadpage: “Gratis e-boek / videotraining onthult het #1 geheim naar hoe coaches funnels gebruiken.” De lead geeft zijn/haar e-mailadres aan jou en wordt naar de volgende pagina met jouw e-boek / videotraining gestuurd – of je stuurt het via e-mail zodat je op de volgende pagina alles op de upsell kunt richten.

Stap 2:
De gratis videotraining wordt vertoond en onder de video staat een cta-knop voor een aanbieding van een affiliate-product. Het is erg slim om hier allerlei bonussen van jezelf aan toe te voegen die ze bijvoorbeeld per e-mail bij jou kunnen opvragen als ze een bewijsje sturen dat ze het affiliate-product hebben aangeschaft.

Stap 3:
Mail de leads die geen gebruik hebben gemaakt van het aanbod nog een aantal keer over het aanbod.

Stap 4:
Stuur in de campagnes via e-mail nieuwe campagnes naar je leads om nog meer aan ze te verdienen.

Je kunt de leads dus een complete funnel van jezelf laten doorlopen waarin ze een weggever, upsell en extra upsell kunnen kopen van jou – waarna je ze pas als allerlaatste stap naar het affiliate-aanbod stuurt.

Een andere manier is om de lead direct na het invullen van jouw optin-formulier via de bedanktpagina-instelling naar het affiliate-aanbod te sturen.

Dus jouw bezoeker klikt op jouw leadpage op een button, waarna er een popup komt waar de bezoeker zijn/haar e-mailadres invult. Deze popup kan moet je ook als exit-intent-popup aanzetten. De bedanktpagina is de salespage met het het affiliate-product.

Neem ook een video op waarin je het aankoop-proces voordoet en waarin je de volgende boodschap geeft: “Het enige wat je hoeft te doen, is een aankoopbewijs naar ons mailen en wij zullen al deze mooie bonussen voor je ontgrendelen!” Daarna redirect je de lead naar het affiliate-product.

1) Vertel me waar ik jouw bonussen naartoe kan sturen {optin laten invullen}.
2) Je zal automatisch naar de aanmeldpagina voor {het affiliate-product} geleid worden.
De bonussen worden iedere 48 uur verzonden.

De pracht hiervan is dat je hierdoor jouw e-maillijst opbouwt én dat je iedereen die het affiliate niet heeft gekocht, extra herinneringen kunt sturen om het alsnog te doen. Los in iedere mail een mogelijk bezwaar/probleem op en zet er vervolgens jouw affiliate-link in.

Op jouw eigen leadpage neem je zoveel mogelijk de huisstijl, headlines en het ontwerp van het affiliate-product ook over.

De eerste stap voor het maken van iedere funnel: niche-keuze

Alles wat je bedenkt en doet rondom je funnel, moet je met je doelgroep in gedachte doen. Kies hiervoor een niche waar veel geld in valt te verdienen – dus waarin men al overvloedig veel geld uitgeeft – en maak vervolgens jouw aanbod nog waardevoller. In dit artikel leer je hoe je zo’n niche kiest.

Kies je doelgroep. Nu is er alleen nog een gat tussen die doelgroep – bijvoorbeeld tandartsen – en jouw product – bijvoorbeeld funnel-software. Overbrug vervolgens het gat voor die doelgroep: “Hier leer ik je hoe tandartsen funnels kunnen gebruiken!”

Het laten ontwikkelen van jouw aanbod

je aanbod laten ontwikkelen door freelancers

Goed, je weet wat je wilt gebruiken als weggever, low end-aanbod en high end-aanbod. Nu is het tijd om dit ook allemaal te laten ontwikkelen.

Ontwikkel het liever niet allemaal zelf, maar schakel bijvoorbeeld Fiverr-freelancers in, zodat je niet in de gewoonte raakt om weken of maanden van jouw tijd aan ontwikkeling te besteden, waardoor de groei van je bedrijf stil komt te staan.

Hoe krijg je traffic om je sales funnel te vullen?

Nu is het alleen nog maar een kwestie van traffic bovenaan je funnel gieten zodat er onderaan klanten uitrollen. Hier lees je hoe je websitebezoekers krijgt.

Een 30-daagse challenge om jouw funnel daadwerkelijk te maken

Wil je alles in de praktijk toepassen? Doe dan de One Funnel Away challenge. Je hoeft niet per se de software van Clickfunnels te gebruiken. Ook WordPress in combinatie met Plug & Pay is perfect. Daarmee kun je ook alles nabouwen, inclusief kassakoopjes en 1 click upsells.

Goed materiaal over funnels van IMU

Alle kennis die de Internet Marketing Unie (IMU) over funnels heeft, staat samengevat in het boek: De Internet Marketing Tornado. Een tornado heeft namelijk ook de vorm van een funnel. Hier kun je hem aanvragen.

Begin simpel en blijf je funnel tweaken

Moet er tot slot nog iets gezegd worden over funnels? Zeker: maak je funnel zo simpel mogelijk en verwacht niet dat het in één keer raak zal zijn. Waarschijnlijk gaat jouw eerste funnel floppen. Zelfs – of juist – de meest succesvolle marketers die funnels gebruiken, hebben keer op keer aanpassingen moeten maken totdat hun funnels wél werkten.

Op jouw succes!