Hoe kun je je omzet makkelijk verhogen door simpelweg méér uit je huidige klanten te halen? In dit artikel geven we je de beste tips waarmee je bijverkoop eenvoudig stimuleert en meer verdient. Lees verder…

Simpele manieren om je online omzet te verdrievoudigen

Je hebt al een webwinkel waarin mensen hun aankopen doen, maar uiteraard zie je de omzet het liefst groeien. Maar op welke manier kun je dat het beste doen? Hoe zorg je ervoor dat mensen meer bestellen, zodat je omzet verdubbeld en bij voorkeur zelfs verdrievoudigd. Gelukkig ben je dit artikel tegen gekomen waarin ik je precies ga uitleggen hoe je dit kan bereiken.

Tip 1. Maak gebruik van kassakoopjes

Allereerst is er natuurlijk de mogelijkheid van de kassakoopjes. Nadat de klant zijn winkelwagen heeft gevuld met alle artikelen die hij wil bestellen en op de pagina terecht komt waarin hij alle producten in zijn winkelwagen nogmaals kan bekijken, komen de kassakoopjes naar voren. Dit is een overzicht van diverse producten – of één product – voor een aantrekkelijke prijs.

De klant was in eerste instantie niet van plan om iets van deze producten bij je aan te schaffen, maar nu jij dit zo duidelijk onder zijn aandacht brengt en ook nog eens voor een heel aantrekkelijk prijs, is de kans groot dat hij toch besluit om één of meerdere van deze producten aan zijn winkelwagentje toe te voegen. Hierdoor genereer je al een kleine omzetstijging.

Steeds meer online verkooptools zoals Plug & Pay bieden kassakoopjes aan. Het is gewoon een kwestie van daar daadwerkelijk gebruik van maken. Je klanten kopen die kassakoopjes toch wel. Bedenk wat en bied het aan als kassakoopje.

Tip 2. Aanverwante producten – cross selling

Vaak bestellen mensen een bepaald product, waarbij ze er niet over nadenken dat er ook nog aanvullende producten nodig of mogelijk zijn om dit product optimaal te laten werken. Je kan er bijvoorbeeld aan denken dat je bij iemand die een elektrische tandenborstel in zijn winkelwagen stopt een aantal producten onder de aandacht brengt die hij waarschijnlijk vergeten is om mee te bestellen.

In het geval van de elektrische tandenborstel kun je denken aan een oplader, nieuwe opzet tandenborstels en tandpasta. En zo werkt het bijvoorbeeld ook met een stofzuiger, opzetstukken en stofzuigerzakken.

Bovendien zal de klant het op prijs stellen dat je hem helpt herinneren om producten te kopen die hij anders waarschijnlijk vergeten was en daardoor zijn hoofdproduct niet zou kunnen gebruiken. Want laten we eerlijk zijn. Aan een stofzuiger zonder de bijbehorende stofzuigerzakken heb je niet zo veel.

Tip 3. Maak gebruik van upselling

Door gebruik te maken van upselling kun je de klant een voorstel doen voor een ander en duurder product dat hij in eerste instantie niet van plan was om te kopen. Zo kun je een klant die bijvoorbeeld een televisie van € 600 in zijn winkelmandje heeft geplaatst een voorstel doen voor een televisie van € 699. Hierbij krijgt de klant net iets meer opties dan hij zou krijgen bij de televisie die hij in gedachten had en natuurlijk weet jij dat je een veel betere marge hebt op de televisie van € 699 dan op die van € 600.

Uiteraard moet je wel hierbij wel rekening houden met de financiële richtlijn van de klant. Als iemand voor een televisie van € 600 komt, heeft het geen zin om hem een televisie van € 2.000 aan te raden. Ten eerste is de klant hier niet naar op zoek en de kans is groot dat dit totaal buiten zijn financiële mogelijkheden ligt.

Daarnaast is het van belang om de klant slechts één of twee vergelijkbare, maar duurdere producten voor te leggen, omdat je de klant niet in verwarring wil brengen. Biedt je hem teveel opties, dan is de kans groot dat hij deze mogelijkheden eerst tegen elkaar wil afwegen en juist niet tot aankoop over gaat.

Bovendien vergroot je hiermee de kans dat hij zich volgende keer tot de concurrent went en daar zijn televisie koopt. Dus biedt de klant de kans om een duurder product te overwegen, maar maak je keuze voor dit product heel bewust.

Tip 4. Voorkom dat mensen afzien van aankopen

Uit onderzoek is gebleken dat er veel mensen op een website winkelen, vervolgens allerlei producten aan hun winkelwagentje toevoegen, maar uiteindelijk niet tot aankoop overgaan.

Dit kan allerlei verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat je potentiële klant ergens naar toe moest, jouw site weg klikte en deze vervolgens niet meer heeft opgezocht. Het kan ook zo zijn dat het totaal bedrag in de winkelwagen te hoog was en de klant daardoor van al zijn aankopen heeft afgezien.

Daarom kan het heel nuttig zijn om klanten bij het verlaten van je site te herinneren aan de producten die nog in hun winkelwagen zitten. Dit kan door simpele berichten te laten verschijnen met de melding: “je hebt nog producten in je winkelwagen zitten die je nog niet hebt besteld. Weet je zeker dat je deze pagina wil verlaten?”

Daarnaast is handig als je site er voor zorgt dat de artikelen in het winkelmandje bewaard blijven. Als iemand dan je site verlaat en volgende keer terug keert naar je site, staan de producten nog steeds in het winkelwagentje. Dit maakt het voor mensen makkelijker om alsnog tot aankoop over te gaan, dan wanneer ze alle producten weer opnieuw in hun mandje moeten stoppen.

Door met al dit soort dingen rekening te houden kun je er voor zorgen dat ongeveer 30% tot 50% van de mensen die nu zonder aankoop je site verlaat, alsnog tot aankoop overgaat. Op deze manier heb je al een omzetstijging gerealiseerd, zonder hier veel moeite voor te hoeven doen.

Tip 5. Houd contact met je klanten

Door contact te houden met je klanten die al eens iets bij je hebben gekocht kun je er voor zorgen dat ze ook in de toekomst weer een aankoop bij je doen. Dit kun je op verschillende manieren bereiken.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om met enige regelmaat (week, maand, kwartaal) een nieuwsbrief te versturen met nuttige informatie of nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast kun je ze aanbiedingen sturen, waardoor het wellicht aantrekkelijk voor ze is om een product aan te schaffen.

En we moeten natuurlijk niet vergeten om gebruik te maken van aftersales, zodat de klant zich gewaardeerd voelt. Stuur de klant na aankoop een mail om hem te bedanken voor zijn aankoop via jouw website.

Dat je het fijn vindt dat het voor jou gekozen hebt. Stuur vervolgens na een aantal weken een mail waarin je aangeeft dat je hoopt dat hij tevreden is met het door hem gekochte product en dat hij niet moet aarzelen om contact met je op te nemen als hij nog vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot dit product.

En natuurlijk kan hij ook altijd contact opnemen indien hij vragen of opmerkingen met betrekking tot andere producten heeft.

Weer een tijdje later stuur je hem een mail om hem te helpen herinneren dat hij wellicht bepaalde producten nodig heeft, omdat ze bijna op zijn. In het voorbeeld van een stofzuiger weet je  bijvoorbeeld dat mensen gemiddeld om de twee weken hun stofzuigerzak vervangen.

Op deze manier kun je een automatische bestelherinnering laten verzenden zodra volgens deze termijn de stofzuigerzakken bijna op zouden moeten zijn. Eventueel met het bijvoegen van een link naar het desbetreffende product om het voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken om deze producten opnieuw te bestellen. Door de herinnering krijgt te klant het “Ohja” gevoel en aangezien jij het hem makkelijk maakt om het product bij jou te bestellen zal hij ook niet naar de concurrent gaan.

Kort samengevat is het dus eigenlijk heel eenvoudig om met een paar kleine trucjes je  omzet aanzienlijk te laten stijgen. Je moet alleen wat tijd investeren om dit goed op de rit te zetten, maar uiteindelijk betaalt dit zichzelf ruimschoots terug.

Op jouw succes!