Wat is de beste manier om kwalitatieve backlinks te verkrijgen? In dit artikel vind je de meest effectieve en slimme manieren om aan linkbuilding te doen. Wij ontvangen gemiddeld drie kwalitatieve backlinks per week… zonder dat we er iets voor hoeven te doen. Hoe doen we dat? Je leert het in de tips van dit artikel.

Tip 1. Vul je blog met onderzoek, cijfers & statistieken: garantie voor backlinks!

Weet je wat bij ons de artikelen zijn die de meeste backlinks binnenhalen? Dat zijn de artikelen die allerlei cijfers, nieuws en wetenschappelijk onderzoek bespreken.

Een aantal voorbeelden:

  • Heb je een website over muziek, publiceer dan bijzondere cijfers en feiten over muziek en muziektrends.
  • Heb je een spirituele website, maak dan artikelen over wetenschappelijk onderzoek naar meditatie, de ziel, mindfulness, Yoga, etc.
  • Heb je een website in de foam-industrie, plaats dan nieuws op je website die voor de foam-industrie relevant is om sites uit die sector naar jouw website te laten linken om die informatie te verspreiden. Wanneer zich bijvoorbeeld een mijlpaal, nieuwe techniek of andere ontwikkeling voordoet, kunnen journalisten dit oppikken. Via deze journalisten zullen andere sites ook naar jouw nieuws-artikelen gaan linken.
  • Heb je een website over marketing, publiceer dan de nieuwste best practices rondom conversie en user testing.

Hoe kom je aan die cijfers? Dat kan met deskresearch naar bestaand onderzoek, fieldresearch door zelf wat experts op te bellen, een enquête te houden, observaties en experimenten te doen en/of interviews te houden.

Tip 2. Verspil geen tijd aan gastblogs: gebruik je tijd om je eigen kennisbank aan te vullen

De beste manier om natuurlijke backlinks te verkrijgen? Investeer je tijd en geld in je eigen blog – je eigen kennisbank. Stel dat je twee uur de tijd hebt. Dan kun je twee dingen doen:

  • Optie 1: Gebruik een uur om contact op te nemen met een aantal websites waarop je zou willen gastbloggen. Gebruik het andere uur om je gastblog te schrijven voor die ene website die reageerde. Dit levert je direct een backlink op en that’s it.
  • Optie 2: Gebruik de twee uur om twee artikelen op je eigen website te schrijven. Dit levert je nu niks op, maar spoel eens door naar twee jaar later: de kans bestaat dat minimaal een website naar jouw artikel heeft gelinkt. In de jaren die nog gaan volgen, kunnen dit er alleen nog meer worden. Het echte voordeel hiervan? Het zijn nu volledig natuurlijke backlinks.

Hieronder vind je wat ideeën voor content op je eigen site die van nature makkelijk backlinks aantrekken:

  • Trends
  • Interviews
  • Reviews
  • Opinie
  • Case study
  • Checklists
  • Handleidingen
  • Presentaties
  • Top-x lijstjes
  • Onderzoek
  • Curatie
  • Illustraties, afbeeldingen en foto’s
  • Vergelijkingen
  • Video’s

Tip 3. Maak roundup-posts met experts

Dit is een briljante manier om goede backlinks te krijgen. Deze methode gaat als volgt:

  1. Kies een onderwerp. Bijvoorbeeld: storytelling of de invloed van de crisis op online marketing.
  2. Benader 15 storytelling- of online marketing-experts. Zeg dat je een expert-roundup rondom dit specifieke onderwerp aan het maken bent, en dat je de mening van iedere expert wilt hebben in de vorm van een of enkele alinea’s.
  3. Ongeveer 7 of 8 experts zullen reageren, wat genoeg is voor je roundup.
  4. Maak er een blogartikel van. Dit is je roundup-post. Je hebt nu een prachtig overzicht met een aantal experts gepubliceerd.
  5. Laat de experts weten dat ze jouw blogartikel mogen overnemen op hun eigen website. Sommigen zullen dit volledig overnemen en sommigen zullen er een eigen verhaal van maken en naar jouw roundup-post linken.

En dat is wat we wilden: dat zij naar ons zouden linken. Je hebt nu een aantal mooie kwalitatieve backlinks van experts gescoord.

Tip 4. Maak top 10-artikelen waarin je veren in de broek van andere websites steekt

Wij hebben een top 10-artikel gemaakt met beste podcasters. Denk je dat de podcasters die genoemd zijn, dat gaaf vinden? Met een beetje sturing van ons is de kans groot dat ze hier melding van maken op hun website.

Tip 5. Schrijf op jouw blog reviews over andere producten / websites

Wij schreven eens een review over een app. Zomaar, omdat we het een goede app vonden. Wat bleek: de maker van de app linkte met liefde naar onze review vanuit zijn ‘In de media’-pagina.

Noem andere bloggers/concurrenten in jouw artikelen en tag ze op social media. Als het artikel goed is en als zij in een goed daglicht komen te staan, zullen zij sneller geneigd zijn om jouw artikel te delen (of naar jouw website te verwijzen).

Tip 6. Geef iedereen die jij toevallig op je website genoemd hebt, een pingetje

Doorloop je hele website en let op welke merken, experts en websites je allemaal hebt genoemd. Bijvoorbeeld als voorbeeld of als tip.

Laat al die mensen die jij genoemd hebt, even weten dat je dit hebt gedaan. Stuur een warm berichtje naar ze en suggereer eventueel dat ze het met hun achterban mogen delen. Wie weet vermelden ze het op hun website.

‘Hey Carlo, ik ben al een tijdje een fan van je werk. Zo sterk zelfs, dat ik je casus hebt genoemd in een artikel. Als je benieuwd bent, kun je het hier inzien…’

Pas wanneer Carlo heeft gereageerd, kun je vragen of hij het ook met zijn achterban / op zijn website deelt. En misschien heeft hij dat automatisch al gedaan.

Tip 7. Bel gewoon iemand op voor research

Je kunt zelf ook interviews afnemen. Veel mensen linken op hun website naar interviews die zij hebben gegeven.

Wil je een blogbericht schrijven over ‘Wat is de AVG-wetgeving’? In plaats van zelf hier deskresearch over te doen, kun je ook een expert opbellen en vragen of je telefonisch een paar vraagjes.

“Ik ben een blogger op {noem je website} (en ik zou je graag publiciteit willen geven). zou ik je nu even mogen interviewen?”

Hierdoor heb je vrij eenvoudig een nieuw artikel geschreven over een onderwerp waar je niks vanaf weet én er is een kans dat de ander ook naar jouw artikel linkt. ‘Kijk eens, ik ben geïnterviewd!’

Tip 8. Gebruik de klassieke broken link replacement-methode

Wellicht ken je deze bekende tactiek wel: gebruik allerlei tools waarmee je websites in jouw vakgebied kunt controleren op broken links. Wij gebruiken www.brokenlinkcheck.com en www.deadlinkchecker.com.

Tip 9. Toch maar gastbloggen…

Ach, soms is het niet zo erg om te gastbloggen. Maak alleen een gastblog als je een backlink in de paragrafen kunt verwerken. Neem dus geen genoegen met een backlink als credit onderaan, want die backlinks zijn weinig waard. Ga voor contextuele backlinks in paragrafen. Je hebt in zulke gastblogs aardig wat controle over wat voor backlink je krijgt.

Bovendien kun je soms een gratis boek krijgen om te reviewen of een gratis ticket voor een event waar je verslag over kunt doen in de vorm van een gastblog.

En stel dat je voor een groot platform gaat gastbloggen, dan zou je dat als kans kunnen aangrijpen om namens dat platform een bekend persoon te interviewen.

Tip 10. Maak een ‘guesto graphic’

Benader relevante websites waar je een gastblog van wilt met het volgende aanbod:

‘Ik maak voor jullie een prachtige, actuele infographic over {onderwerp in onze niche}. Jullie krijgen hem gratis, met jullie logo erop, en hij komt nergens anders. Het enige wat ik vraag, is dat je er credits met link bij zet: mede mogelijk gemaakt door {mijn website}.’

Vervolgens betaal je iemand via Fiverr of een ander freelance-bureau om de infographic voor die website te maken.

Tip 11. Gebruik je klanten

Heb je klanten die ook een website hebben? Geef ze dan een ‘badge’ die ze bijvoorbeeld in de footer van hun website of in hun ‘over ons’-pagina kunnen plaatsen. Die badge toont dat ze klant zijn van jou… en die badge bevat uiteraard een backlink naar jouw website.

Ook kun je jouw klanten vragen om simpelweg een blogartikel over jou te schrijven. Dat blogartikel zal standaard een backlink naar jou bevatten.

Deze tip kan trouwens ook gecombineerd worden met een win-actie of contest. Geef ze een beloning of verloot prijzen voor wie hieraan meedoet en over jou gaat schrijven.

12. Vraag het aan je netwerk

Wellicht heb je leveranciers, klanten, sparringspartners, resellers, familieleden, vrienden… die met liefde naar jou willen linken op hun website.

13. Doneer jouw blogartikelen aan mensen in jouw netwerk

Zelf hebben wij eens een super uitgebreid blogartikel over een bepaalde coachingstechniek gedoneerd aan een coachingswebsite. Dat artikel verwijderden we dus ook van onze eigen website.

Waarom zouden wij dat doen? Dat artikel zit barstensvol interne links. Ten minste, dat waren interne links. Nu zijn het externe backlinks vanuit die coachingssite naar onze site.

14. Paaien en awards uitreiken maakt alles makkelijker

In welke pagina’s kun je iets positiefs kwijt over andere websites? Kun je misschien zelfs een award uitreiken aan andere websites en daar een speciale pagina voor inrichten? Het is briljant en het is vriendelijk. Een prachtige tactiek die je zeker moet gebruiken om makkelijk backlinks te krijgen.

Scan je hele website op dit soort mogelijkheden. Heb je op dit moment 100 blogartikelen op je website? Dan heb je 100 mogelijkheden om iets positiefs te melden over een andere website. En dat zijn weer 100 mogelijkheden dat die andere websites zich zodanig gepaaid voelen dat ze naar die vermelding gaan linken.

Op jouw succes!