Zoek je tips en modellen voor conversie-optimalisatie zodat je de conversie van jouw website of webshop kunt verbeteren? Hier vind je een complete uitleg met conversietips en voorbeelden. Lees verder voor de enige tips die je hoeft te kennen voor groots effect…

Inhoud van deze pagina:

De betekenis van conversie-optimalisatie

Laten we eerst kort kijken wat conversie betekent. Daarvoor kunnen we naar onderstaande twee voorbeelden kijken:

  • Wanneer een websitebezoeker een offerte aanvraagt, is deze websitebezoeker zojuist geconverteerd in een prospect.
  • Wanneer een prospect een dienst afneemt, is de prospect geconverteerd in een klant.

Conversie-optimalisatie betekent dat je verbeteringen gaat doorvoeren aan je website, waardoor verschillende website-doelen, zoals het aanvragen van een offerte of het aanschaffen van een product, vaker bereikt worden. Het percentage bezoekers dat in een lead, prospect en/of klant verandert, wil je op deze manier opschroeven.

En wat zijn manieren om dit te doen? Laten we naar de tips gaan…

Tip 1 – Conversie-optimalisatie op basis van onderzoek is beter dan best practices

ab-test is beter dan best practices in marketing

Ben je je al bewust van het verschil tussen onderstaande twee dingen?

  1. Best practice-aanbevelingen. Met andere woorden: algemene tips die op iedereen toepasbaar zijn. Een best practice is een methode of techniek die algemeen geaccepteerd is en als superieur gezien wordt ten opzichte van alternatieven. Simpelweg omdat het bij de meeste bedrijven conversie-resultaten oplevert die superieur zijn aan de resultaten die met andere middelen zijn bereikt.
  2. Aanbevelingen als resultaat van onderzoek op het niveau van je eigen bedrijf. Uiteindelijk zijn dit soort aanbevelingen voor conversie-optimalisatie belangrijker dan best practices. Een voorbeeld van onderzoek: heb je een aantal diepte-interviews gehouden met klanten, waardoor je een persona-profiel hebt gemaakt? Verwerk kenmerken van die persona dan in je verkoopteksten om empathie te tonen en zo de kans op conversie te verhogen.

Ook de resultaten van AB-tests verdienen de voorkeur boven algemene tips zodra je genoeg weergaven hebt voor een representatief onderzoek. Het klinkt voor veel ondernemers intimiderend maar het is totaal niet moeilijk. Verschillende tools doen het automatisch voor je, zonder dat je technische kennis nodig hebt. Maak je bijvoorbeeld salespages via Leadpages, dan kun je met een druk op de knop een AB-test aanzetten.

Tip 2 – Weet wat de wond van de klant is

Gebruik op zoveel mogelijk plekken in jouw funnel en communicatie de woorden die jouw publiek gebruikt. Weet vooral wat de problemen en uitdagingen van de klant zijn. Er zijn een aantal manieren om erachter te komen wat dat is:

  • Vraag het aan ze. Wij hebben bijvoorbeeld zelf naar onze mailinglist gemaild om te vragen wat hun problemen zijn. Die antwoorden kunnen we nu gebruiken in onze funnel.
  • Doe deskresearch. Wat zijn de pijnpunten die jouw concurrenten noemen in hun communicatie?
  • Doorzoek de veelgestelde vragen van jouw concurrenten.
  • Onderzoek welke zoekwoorden er rondom jouw product of dienst gebruikt worden.

Ik wil {verlangen} zodat ik {resultaat} maar er zijn {obstakels, problemen en uitdagingen}.

Tip 3 – Pijn converteert en verbindt! Druk op pijnpunten in je teksten

Pijn motiveert voor conversie

Er is een gigantische denkfout gaande bij duizenden ondernemers…

Veel ondernemers hebben ergens gehoord dat je de ‘benefits‘, dus de voordelen moet benoemen van je product of dienst. Ik kreeg het ook mee tijdens mijn marketing-opleiding…

  • Dus je moet niet alleen maar benoemen dat je sportschoen een ademend bovenwerk van textiel heeft, maar je moet er ook bij benoemen dat het voor meer comfort zorgt.
  • Je moet ook niet alleen maar benoemen dat er flex-groeven op de zool zitten, maar je moet er ook bij vermelden dat dat ervoor zorgt dat je je voet natuurlijk kunt bewegen.
  • En dan moet je zelfs nóg verder gaan… Als je meer comfort hebt en als je natuurlijker beweegt, schakel je de concurrentie uit tijdens de marathon kun je eenvoudiger een topprestatie neerzetten.

De dik-gedrukte woorden in bovenstaande bullets zijn de voordelen. En het klopt ook helemaal dat je die moet benoemen!

Echter… voordelen kun je ook ‘in terms of pain’ benoemen. En dat is vele male motiverender en empathischer als het om marketingcommunicatie gaat.

Natuurlijk ga je – in plaats van te veel features te noemen – lekker veel emoties en voordelen noemen. Nu is mijn vraag: kun je die emoties en voordelen het beste positief of negatief formuleren?

Het antwoord is: zoveel mogelijk negatief. Laat de lezer de pijn en de noodzaak voelen. Dit werkt veel meer motiverend dan positief beschreven zaken.

Dan zien je teksten er zo uit:

  • Veel mensen ervaren een irriterend, schurend gevoel tijdens het rennen, vaak aan de bovenkant van de voet. En dat terwijl ze zich eigenlijk op de marathon willen focussen. Sportschoen x heeft een ademend bovenwerk van textiel, en dat zorgt voor meer comfort.
  • Veel mensen voelen dat ze zich met hun voeten onnatuurlijk bewegen tijdens het rennen, wat erg afleidend is.. Er zitten flex-groeven op de zool van sportschoen x, waardoor je je natuurlijker kunt bewegen.
  • En dan moet je zelfs nóg verder gaan… Als je een irriterend, schurend gevoel hebt en als je je onnatuurlijk beweegt, waardoor je afgeleid wordt van het daadwerkelijk rennen, dan raak je achterop, dan raak je gefrustreerd en dan zie je anderen ondertussen zonder zorgen genieten van de marathon.

Het punt is dat binnen marketingcommunicatie pijn voor meer conversies zorgt dan plezier. Ook al heb je van een of andere goeroe ooit gehoord dat je in het leven positief moet formuleren (roze olifant-effect)… binnen marketing gelden andere regels. Bovendien is over pijn praten empathisch, en klanten voelen zich daardoor begrepen.

Gebruik het woordje “dus” nadat je een specificatie of product-eigenschap hebt genoemd: “Hoogwaardig materiaal, waardoor je nooit zweetvoeten krijgt.”

Pakkende, converterende teksten schrijven wordt met dit principe trouwens extreem simpel. Bovenstaande voorbeelden heb ik binnen een minuutje bedacht. En jij kunt het ook!

Klik hier voor alle tips om te verleiden voor internet voor middel van pijn.

Tip 4 – Cialdini’s 6 principes zijn achterhaald en toch converteren ze gegarandeerd – Doe dit…

cialdini bij conversie optimalisatie

Cialdini’s 6 principes zijn sinds de jaren 80 uitgegroeid tot de meestgebruikte – maar ook de meest overduidelijk toegepaste – principes in marketingcommunicatie.

Dat betekent echter niet dat ze niet werken. Sterker nog: ze converteren als een tierelier.

Een aantal voorbeelden om dit toe te passen:

  • Consistentie is misschien wel de belangrijkste kracht. Doe alles in stapjes. Mensen vullen bijvoorbeeld veel eerder een enquête in als ze éérst de vraag krijgen: “Beschouwt u uzelf als een behulpzaam persoon?” Doe dus zoveel mogelijk in je marketing met dit soort tussenstapjes.
  • Consistentie: gebruik de bedanktpagina van jouw gratis giveaway om iets te verkopen. Heeft iemand een beweging gemaakt waaruit commitment blijkt, zoals het aanvragen van een gratis videotraining? Maak dan gebruik van dat momentum door op de bedanktpagina iets aan te bieden zoals: ‘Terwijl je op je welkomstmail wacht, kan ik je aanraden om deze gids met 800 pagina’s aan technieken aan te schaffen.’ Als iemand A heeft gezegd, is er een grote kans dat die persoon ook B gaat zeggen en de aanschaf gaat maken.
  • Consistentie: verkoop meer aan je huidige klanten. De life time value van klanten opschroeven is een van de makkelijkste dingen die je kunt doen om veel geld te genereren dat je anders laat liggen. Dus nadat klanten een kleine aankoop hebben gedaan, blijf je je klanten (die je in een aparte mailinglist zet) steeds duurdere producten aanbieden. Mensen beginnen met een Ipod en dan zijn ze opeens lid van de Apple-familie. Dan is een Ipad ook wel handig voor in de luie stoel, en hun volgende telefoon zou ook zomaar een Iphone kunnen zijn. Laptop aan vervanging toe? Waarom geen Macbook. “En nu ben ik zó overtuigd dat ik voor de Imac van 4.000 euro ga!” Op deze manier is één klant jou misschien wel 10.000 euro waard. Alleen maar door het consistency-principe. Een upsell maken is veel makkelijker dan een nieuwe klant vinden. Dit principe wordt op iedere marketingopleiding aangeleerd.
  • Consistentie is ook de reden waarom het volgens velen een best practice is om niet direct optin-formulieren voor giveaways aan te bieden, maar om simpelweg een button (‘Ja, ik doe mee’) te plaatsen waarmee je op een nieuwe pagina komt waar het optin-formulier staat. Je hebt hierdoor de eerste commitment al gemaakt (namelijk de klik op de button) en je wilt nu consistent blijven, dus je voltooit de optin.
  • Schaarste en exclusiviteit: geef de grenzen van jouw niche aan: ‘Dit event is niet voor mensen die minder dan 3.000 per maand winst draaien.’ ‘Deze workshop is alleen voor mensen met een hbo- of wo-diploma.
  • Schaarste: hoe achterhaald het ook lijkt, dit principe werkt nog altijd. En het is ook op waarheid gebaseerd, dus gebruik het gerust: ‘Het aantal deelnemers wordt beperkt want ik heb maar een beperkt aantal uren op een dag om vragen te beantwoorden.’
  • Schaarste: stel een deadline om te kopen. Dit is ongelooflijk belangrijk, want zonder deadline denkt men dat ze alle tijd van de wereld hebben om te beslissen. Vervolgens komt het er nooit van. Daarom moet je zeggen wanneer een aanbod afloopt, zodat ze gewoon de knoop doorhakken en doorgaan met de aankoop.
  • Wederkerigheid kan toegepast worden via het ‘virtual ownership’-principe. Heel simpel gezegd: door proefperiode’s aan te bieden. Heel veel apps en diensten laten je het een week gratis proberen zonder dat je ergens aan vastzit. De conversiecijfers zijn natuurlijk waanzinnig. Dit kun je ook bereiken door een geld-terug-garantieperiode aan te bieden. Er is sowieso sprake van de wettelijke 14 dagen, dus waarom niet meteen verlengen naar 30 dagen?
  • Social proof: een review-loze salespagina is uit den boze. We kunnen met zekerheid stellen dat reviews een positief effect hebben op de conversie. Deze proof-berichtjes zijn hier erg geschikt voor.
  • Liking, oftewel sympathie en empathie: doe onderzoek naar de belevingswereld van je klanten. Wat zijn hun problemen en uitdagingen? Wat voor situaties komen ze vaak tegen? Verwerk deze onderzoeksresultaten bijvoorbeeld in je ‘Over Ons’-pagina. Verplaats jezelf in de ander en laat zien dat je zijn/haar problemen begrijpt. Kortom: zorg ervoor dat de bezoekers zich kunnen identificeren met de teksten en foto’s.
  • Autoriteit: ook dit zijn allemaal conversie-verhogende kenmerken: keurmerken, wat je bereikt hebt en citaten van opinieleiders en gerespecteerde instanties.

Tip 5 – Investeer in pagebuilders als Instapages en Leadpages

Als het gaat om pagebuilders als Instapages en Leadpages, is er terecht een grote verwarring bij veel ondernemers.

Want wat is nou de toegevoegde waarde van zo’n dure externe tool? Je kunt toch ook met je WordPress-thema of zelfs met eigen css-creaties een aardige salespage maken?

Dat klopt, je kunt het ook zelf doen, en dat is precies het punt.

  • Je kunt zeker helemaal zelf een redelijk converterende pagina maken, maar je hebt niet de handigheidjes bij de hand voor een zo hoog mogelijke conversie. Zoals je in bovenstaande video kunt zien, hebben die externe diensten er hun levenswerk van gemaakt om jou tools aan te reiken om je conversie te maximaliseren.
  • Ook is de angst om de abonnementsprijs erin te investeren niet heel rationeel, aangezien je dankzij een investering veel meer conversie en dus omzet krijgt. Bovendien kost het je sowieso geld of tijd als je het zelf wilt doen. Als je een website-maker vraagt om even een salespage of giveaway-page voor je te maken, ben je 500 tot 1.000 euro kwijt. Doe je het zelf, dan ben je een werkdag kwijt.

En dat terwijl dit extreem belangrijke pagina’s zijn. Deze pagina’s zorgen daadwerkelijk voor omzet en/of leads. Dus ze moeten ook echt goed zijn. Ze moeten converterend zijn.

En dat is precies waar externe diensten als Instapages en Leadpages zo goed in zijn: ze bieden bewezen templates en pagina-elementen die daadwerkelijk converteren. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden.

Tuurlijk, er zijn tientallen andere manieren om je leadmagnet (giveaway) of eindproduct te presenteren (die minder effectief zijn):

  • Gewoon via dezelfde software waarmee je website is gemaakt (bijvoorbeeld een WordPress-pagina of een WordPress-thema).
  • Je kunt ook gewoon een webshop-pagina maken met een plugin als Woocommerce.
  • Vaak bieden e-mailmarketing-systemen zoals Mailchimp zelf ook diensten voor het tonen van je leadmagnet op een mooie pagina.Je kunt ook een simpel formulier van je e-mailmarketing-systeem, zoals Mailchimp, op een WordPress-pagina plaatsen met een tekstje erbij.
  • Je kunt ook rechtstreeks e-mailadressen verzamelen via advertenties die je inkoopt, zoals op Facebook. Dus aanvragers verlaten Facebook dan niet, maar vullen hun gegevens in Facebook in. Dit heten lead-advertenties.

Natuurlijk kun je op bovenstaande manieren een salespagina maken, maar de kracht van tools als Leadpages en Instapages zit hem erin dat ze alle beproefde elementen paraat hebben staan.

Bovendien zorgen dit soort diensten ervoor dat de hoofdnavigatie van je website niet meer te zien is, en dat is erg bevorderend voor de conversie.

Als je een bewezen template van een pagina wilt waarop je je leadmagnet kunt tonen, dan is een externe dienst zoals Instapages de beste keuze. 

Kortom: je investeert in hulpmiddelen en dat levert veel winst op.

Tip 6 – Conversie optimaliseren? Gebruik ‘de wet van minimaal drie blootstellingen’

wet van 3 blootstellingen conversie optimalisatie

Dit kreeg ik glashelder te horen tijdens mijn academische marketingopleiding… De kans op conversie neemt gigantisch toe wanneer iemand niet één, maar drie keer blootgesteld wordt aan jouw marketingcommunicatie. En het liefst ook nog eens via verschillende media. Bijvoorbeeld via een radiospotje, een abri en in de krant.

Kanzi (van de appels) combineerde tegelijk drie verschillende promotiekanalen om mensen aan hun merk bloot te stellen: eerst hoor je een reclamespotje van Kanzi op Spotify, daarna zie je Kanzi op een bushokje en tot slot zie je het in de Bonus-folder.

Stuur je een nieuwsbrief naar je e-maillijst om je nieuwste product te promoten? Raad eens wat je niet moet doen… Één nieuwsbrief sturen. Stuur ik één nieuwsbrief, dan verkoop ik hooguit twee producten. Stuur ik er in diezelfde week drie over dezelfde productlancering, dan verkoop ik er opeens vijftien.

Stuur vrij rap achter elkaar drie of vier nieuwsbrieven over datzelfde product. In de eerste nieuwsbrief laat je weten dat er een aanbieding is en wanneer de datum is waarop de aanbieding afloopt. Bijvoorbeeld over een week. Je stuurt in diezelfde week nog twee nieuwsbrieven waarmee je een beetje spanning en herinneringen creëert rondom die aanbieding. ‘Laatste dag!’

Een heel duidelijke best practice is ook om een ‘Google- of Facebook-pixel’ op je salespagina te plaatsen, zodat je later iemand elders op het internet via een banner of Facebook een tweede en derde blootstelling aan je product kunt geven.

Tip 7 – Effectief aan conversie-optimalisatie doen? Denk continu aan drempelvrees

Drempelvrees wegnemen door conversie-optimalisatie

Ook dit belangrijk aandachtspunt kregen we keer op keer te horen in mijn marketingopleiding: haal zoveel mogelijk drempels weg om tot conversie over te gaan. Verwijder al je afleidingen en drempels.

Minder drempels tussen de gebruiker en het conversie-eindpunt betekent: makkelijker kunnen converteren.

Houd dit altijd in het achterhoofd: hoeveel kliks en taakjes (drempels) moet de gebruiker voltooien om tot een geslaagde conversie te komen? Hoe kan ik dit verminderen of in ieder geval soepeler laten verlopen? Welke stappen kan ik uit dit proces elimineren of versimpelen, terwijl er tóch een conversie kan ontstaan?

De term ‘drempelvrees’ wordt vaak gebruikt in retailmarketing. Er wordt hierbij goed nagedacht over het zo uitnodigend maken van de winkel-gevel en het zo open mogelijk maken van de winkel-entree. Als je een winkel ziet met het bordje ‘Welkom, wij zijn open’, neemt dat al heel wat drempels weg (‘Het ziet er donker uit, zouden ze open zijn?’)

Stel je jezelf deze vraag continu? Dan zou het zomaar kunnen dat je een programmeur vraagt om wat overbodige invulvelden uit je webshop-uitchecksysteem te verwijderen.

Maak het pad naar de volgende actie – zoals het aanmelden voor de weggever of het doen van een aankoop – zo soepel mogelijk.

  • Verwijder je header, inclusief het menu dus.
  • Verwijder je footer.
  • Verwijder linkjes naar andere afleidingen, zoals social media of andere pagina’s op je website.
  • Laat met een ver gevorderde progress bar zien dat het proces bijna voltooid is.
  • Trek het ook breder: een heleboel pagina’s van jouw website zijn totaal zinloos omdat ze niet naar een actie leiden die de bezoeker kan voltooien. Verwijder al die onzin-pagina’s met irrelevante informatie, linkjes, producten, diensten en afleiding en laat alles naar de funnel leiden.

Er moet maar één doel zijn op een webpagina: de volgende stap in jouw funnel voltooien!

Tip 8 – Integriteit mag niet ten koste gaan van conversie: ‘Trick’ mensen niet in je mailinglist

wekelijkse-tools-eerlijk-zijn
Ik laat iedereen gewoon weten dat ze wekelijks een bericht gaan krijgen.

Veel website-eigenaren denken de conversie van het aantal leads te verhogen door een giveaway aan te bieden en daarbij niet te vermelden dat de bezoeker daarna nieuwsbrieven gaat krijgen.

Dit is een fout. Iedereen weet dat je na het aanvragen van een freebie gemaild of gebeld gaat worden. Deze informatie achterhouden heeft een minimaal effect op de conversie en een groot negatief effect op de mate van geruststelling en vertrouwen die de leads vervolgens voor je voelen.

Gelukkig heeft de AVG-wetgeving het sinds 2018 verplicht gemaakt om dit erbij te vermelden. Houd je je aan de regels, dan zit je al goed.

Ook andere manieren om mensen te ’tricken’ voor een conversie, zoals het kunstmatig toevoegen van schaarste, zijn schadelijk voor je integriteit. Het is af te raden om dit te doen.

Tip 9 – Laat het aanbod een no-brainer zijn

Doe – zoals Internet Marketing Unie het noemt – een ‘Belachelijk Goed Aanbod’ (BLA). Jouw bezoeker zou zichzelf voor gek moeten verklaren als hij/zij besluit om de volgende stap niet te zetten. Maak het dus zó aantrekkelijk, volgepakt en waardevol dat het stom

Tip 10 – Maak geen aanbod maar een eenmalig aanbod

Laat jouw meest high end product – dat logisch gezien achteraan je funnel verschijnt – een eenmalig aanbod zijn. Clickfunnels noemt dit een ‘One Time Offer’ (OTO) of een ‘Self Liquidating Offer’ (SLO).

“Deze aanbieding geldt alleen hier, alleen nu. Als je deze pagina verlaat, is het voor altijd verdwenen.”

Een praktische manier om dit te doen, is door een timer neer te zetten op je landingspagina, die automatisch reset voor nieuwe bezoekers en die – wanneer het verlopen is – naar een regulier aanbod redirect.

“De prijs zal straks weer omhoog gaan naar €10.000.”

Bovendien biedt Plug & Pay de mogelijkheid om de button van dit eenmalig aanbod daadwerkelijk te laten verdwijnen, zodat er nog staat: “Deze aanbieding is verlopen.”

Het is erg slim om een One Time Offer als laatste upsell in te stellen in je funnel. Stel jezelf hiervoor de vraag: “Wat is het volgende in de klantenreis wat ze nodig hebben?”

  • Je hebt de praktijk. Nu nog de theorie.
  • Extra: Done for you.
  • Service.
  • Coaching.
  • De volgende stap.
  • Een bonus-tool.
  • Hiermee bereik je je doelen sneller.

Het is echter wel belangrijk dat – wanneer dit een upsell-pagina is – je bevestigt dat de voorgaande aankoop van de klant een goede keuze was. Als je die boodschap niet geeft, is dat de snelste manier om mensen boos op je te krijgen.

“Je hebt een slimme keuze gemaakt. Je gaat hiermee de resultaten krijgen die je wilt.”

Tip 11 – Je moet closen: logische redenen geven om nu te kopen

Het is hartstikke logisch dat je op een landingspagina ook daadwerkelijk moet gaan closen. Wat wil je nou precies dat jouw bezoeker gaat doen op deze pagina?

Waarom is closen zo belangrijk? Omdat men anders het kopen uitstelt. Zelfs je potentiële klanten die helemaal overtuigd zijn, kunnen de aankoop voor altijd uitstellen.

Prima toch, om het uit te stellen? Het kan altijd morgen, volgende week, volgende maand of volgend jaar nog. Grote kans dat het dus nooit gebeurt. Tenzij je closet.

En hoe close je dan? Door ene logische reden te geven om nu te kopen.

  • “Koop nu en krijg deze bonussen.”
  • “Claim dit eenmalige aanbood nu en krijg korting.”
  • “Koop nu en krijg toegang tot de studenten-community.”
  • “Kijk, deze countdown-timer maakt de noodzaak om nu te kopen nog groter.”

Hoe kan ik mijn klanten (meer) het gevoel geven dat ze 0% risico lopen door bij mij te kopen?

Een ander onderdeel van closen is: een duidelijke call to action geven en eventuele laatste weerstand wegnemen met een FAQ, garantiemelding en extra testimoials.

Een van de belangrijkste onderdelen van closen is vooral: alle mogelijke bezwaren weerleggen. “Ik ken je bezwaren en om {logische redenen om die bezwaren te weerleggen en redenen om alsnog te kopen} moet je alsnog kopen.”

Verkopen en closen werkt niet zo goed als je het niet met absolute zekerheid brengt.

Misschien wil je erover denken om soms eens dit te gaan doen. Soms doen we leuke dingen waar je misschien interesse in zou kunnen hebben…”

Breng het met totale zekerheid:

“Als jij enthousiast raakt over {jouw voertuig voor verlangen} waarmee je levens verandert en waardoor mensen je eeuwig dankbaar zullen zijn, dan moet je dit gaan doen, want het is geweldig. Leg alles neer waar je mee bezig bent en begin met {jouw geweldig aanbod}.

Tip 12 – Heb de gewoonte om testimonials te verzamelen

Hoe meer testimonials, hoe beter. Maak er een gewoonte van om altijd om testimonials te vragen. Wanneer iemand al vanzelf iets positiefs naar je stuurt, vraag dan direct om toestemming om het te publiceren.

Wij maken ook screenshots van de reacties die onder de lessen van een van onze online trainingen geplaatst worden.

Plaats ook screenshots van berichten, reacties onder jouw content en e-mails naar jou toe in je landingspagina’s. Verder is het zaak om zoveel mogelijk een foto erbij, voornaam en beroep bij de testimonials te plaatsen… en het belangrijkste: laat ze hun resultaten delen.

Laat zien hoeveel mensen zich al hebben aangemeld!

Tot slot vertellen we je graag hoe zo’n testimonial eruit moet zien:

  1. De eerste zin moet de vóór-situatie bevatten. “Voorheen wist ik niet hoe ik…”
  2. De volgende zin moet specifieke resultaten van je klant laten zien na aankoop van je product.
  3. De laatste zin is een directe aanbeveling van de klant.

Tip 13 – Je moet je teksten visueel ondersteunen

Gebruik afbeelding-‘blurbs’ bij ieder stukje tekst dat je schrijft. Er moet direct een visuele ondersteuning zijn voor alles waar jij het over hebt.

Ook als je jouw aanbod aan het opsommen bent, is dit belangrijk. Als je het hebt over een bonus e-boek, zet er dan een 3d-foto van je e-boek bij. Als je het over je community hebt, maak daar dan een screenshot van. Maak zoveel mogelijk visueel zodat het aanbod tastbaar wordt.

Tip 14 – Keep it simple! A confused mind always says no

Maak alles zo simpel mogelijk:

  • Wat is het?
  • Voor wie is het?
  • Wie ben jij?
  • Wat is de volgende stap?
  • Wat moet je doen om het te kopen?
  • Er moet altijd één optie zijn in de funnel en op iedere pagina van de funnel.

Maak het ook voor jezelf simpel:

  • Simpele funnel.
  • Simpele korting.
  • Simpel aanbod.

Tip 15 – Zet je klanten niet aan het werk

Ook al verkoop je een online training: men wil niet aan het werk gezet worden en men wil niks ‘leren’. Men wil gewoon resultaten. Beloof dus niet dat ze allerlei opdrachten krijgen, maar beloof dat ze allerlei tools krijgen waardoor het juist makkelijker voor ze wordt.

Vermijd het woordje leren, maar communiceer juist in de richting van problemen oplossen en drastische verbeteringen in iemands resultaten.

Dus ieder onderdeel van jouw aanbod moet het werk voor jouw klant juist verzachten – zelfs als je informatieproducten verkoopt.

  • “Je kunt kiezen of je een challenge met de groep wilt doen, of toch eentje uit het boek.”
  • “Je gaat zelfs vooruit als je er (een tijdje) niet actief mee bezig gaat. De missies zullen ergens in je achterhoofd zitten en automatisch opkomen.”

Tip 16 – Laat je gezicht zien

Bouw vertrouwen op door foto’s van jezelf in je pagina’s te zetten – en misschien zelfs een video. Volgens Clickfunnels is een video waarin je een korte elevator pitch geeft, onmisbaar op iedere salespage. Volgens IMU hoeft dat niet. Test voor jezelf uit wat het beste werkt: wel of geen video.

Tip 17 – Doorbreek patronen om de aandacht (alsnog) op de volgende actie te richten

Je kunt op verschillende manieren patroononderbrekingen toepassen zodat je de aandacht van een websitebezoeker grijpt en naar een conversie leidt.

  • Een van de sterkste patroononderbrekingen is de exit-intent-popup. Activeer deze sowieso op jouw leadpage – de pagina waar je jouw weggever aanbiedt: “Ho, vergeet je e-boek niet!”
  • Wanneer je opeens met handgeschreven lettertype plus een pijltje pijltje de aandacht op iets richt – waarschijnlijk op een CTA-knop – wordt het lettertype-patroon onderbroken, waardoor de aandacht extra op de actie gericht wordt.

Tip 18 – Houd zoveel mogelijk verhalen open

Wat is de reden waarom iemand de volgende stap in jouw funnel voltooit? Om per se iets te weten te komen. Om iets te krijgen wat hij/zij nu nog niet heeft. Wat is dodelijk voor dat conversiedoel? Dat je alles gewoon al prijsgeeft!

Verwijs naar iets wat later in je tekst terugkomt. Maak hier een belofte over.

Je moet zoveel mogelijk verhalen open houden. Open loops! Heb je bijvoorbeeld een pakkende aandacht-pakker gebruikt? Zeg dan: “Maar dat vertel ik later verder…” want dan gaat de bezoeker je verhaal lezen en dan is er een grotere kans op conversie.

Vertel bijvoorbeeld een verhaal aan het begin van je landingspagina… en sluit het verhaal aan het einde pas af.

Overal moet je open loops plaatsen. Voordat je iets verkoopt, aan het begin van een landingspagina, aan het begin van een video, aan het begin van een blogartikel, in een advertentie… Kortom: zo vaak mogelijk!

Tip 19 – Gebruik geen lange, maar korte zinnen…

The American Press Institute concludeerde dat korte zinnen 711% beter geconsumeerd worden dan lange zinnen. Dit onderzoek heette “Readers’ Degree of Understanding”. Het onderzoek, gebaseerd op het onderzoeken van 410 kranten, correleerde het gemiddelde aantal woorden in een zin met het begrip van de lezer.

Tip 20 – Gebruik de meest simpele woorden die er zijn

Niemand wordt warm van zakelijke, dure woorden. We willen simpel aangesproken worden zodat we het direct snappen.

Wij gaan de effectiviteit van het optimaliseren van uw online vocabulaire bespreken zodat we online transacties verveelvoudigen.

Beter is:

Volg deze simpele stappen, schrijf als een baas en je verkoopt véél meer via je webshop.

Praat gewoon met je klanten alsof je met vrienden praat. Zó moet je ook schrijven.

Tip 21 – Maak je headlines/kopjes super specifiek 

80% van jouw lezers…. leest alleen maar de headlines, oftewel koppen. 20% leest je tekst. Daarom zijn je koppen super belangrijk. Hoe buit je dit uit?

Door super specifieke kopjes te maken. Dit zijn kopjes die jouw lezers precies vertellen wat ze gaan krijgen.

Kijk eens naar onderstaand voorbeeld:

Fix je relaties op de makkelijke manier

Prima, maar niet super specifiek. Dit kan dus nóg veel beter:

Fix al je relaties met deze 29 makkelijk toepasbare relatie-hacks [De Ultieme Gids]

Tip 22 – Gebruik FOMO: Fear Of Missing Out

Deze tip is simpel: benoem dat je lezers iets aan het missen zijn. Dit triggert een sterke emotionele reactie, waardoor ze door willen lezen en naar jouw boodschap willen luisteren.

Tip 23 – Verlies je lezers in de eerste alinea, dan verlies je ze voorgoed…

De eerste alinea van een pagina is ongelooflijk belangrijk. Hier moet je ze echt pakken met een schokkende, grootse uitspraak. Een ‘hook’. In dit artikel over het maken van pakkende landingspagina’s, leer je alles over hooks.

Tip 24 – Maak een belofte: “Aan het einde van deze…”

Verkoop je bijvoorbeeld een e-cursus over haken, maak dan een belofte als: “Aan het einde van deze cursus weet je precies hoe je kunt haken, ken je de belangrijkste technieken en heb je zelf drie verschillende producten gehaakt.”

Succes met jouw conversie-optimalisatie!

Houd vooral de eerste tip in de gaten. Best practices brengen je ver, maar eigen onderzoek brengt je het verst. Houd wat interviews met klanten, zet wat variaties op, pak je Google Analytics erbij en open eens de AB-testresultaten.

Op jouw succes!