Het woordje conversie hoor je erg vaak in de marketing-wereld. Wat betekent het en waarom is het een belangrijke term? Lees verder voor onze uitleg…

Wat is conversie?

Conversie is een term binnen marketingoptimalisatie. De conversie is het percentage bezoekers dat het doel van een website bereikt. Conversie gaat om het gedrag van bezoekers. Conversie gaat om het overtuigen van bijvoorbeeld websitebezoekers om de gewenste actie te ondernemen die je wilt dat ze ondernemen. In feite bepaalt het conversiepercentage het succes van je webpagina, website, e-mail of offline campagne.

Waarom conversie belangrijk is voor je website

De juiste methode voor het optimaliseren van het conversieratio kan ongelooflijke resultaten opleveren. Laten we beginnen met basisdefinities voor een hoog online conversiepercentage en optimalisatie van conversiepercentage.

Wat is online conversieratio?

De conversieratio is het percentage bezoekers dat een gewenste actie op een website voltooit gedurende een bepaalde periode. Elke waardevolle betrokkenheid van de bezoekers kan gelden als een gewenste actie.

Onthoud dat elke pagina een primair doel moet hebben om zo tot conversie over te kunnen gaan.

Meten is weten: het aantal bezoekers controleren

Er kunnen veel factoren zijn waardoor bezoekers met je website te maken krijgen. Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte, het kopen van een product of misschien abonneren zij zich op je softwarepakket of huren zij een dienst online.

Door de conversieratio’s te meten, kom je erachter of je pagina’s, mails of offline marketin-campagnes bezoekers overhalen om deze acties ook echt te ondernemen. Hoe hoger de conversieratio’s, hoe beter jouw ontwerp en tekst potentiële klanten aanspreekt een aanzet tot actie.

Wat je moet weten over conversiepercentages en ratios

Als je een e-commerce website hebt, is een belangrijk conversieratio van jouw website het aantal maandelijkse bestellingen dat je ontvangt gedeeld door het aantal bezoekers dat naar jouw website komt.

Tegelijkertijd heeft elke pagina op jouw website minstens twee conversieratio’s (zo niet meer). Bijvoorbeeld: een productpagina op een e-commerce website heeft als doel om bezoekers op de knop “toevoegen aan winkelwagentje” te laten klikken. Dat is ook al een conversie-doel. En natuurlijk is het uiteindelijke doel om deze bezoekers een bestelling te laten plaatsen, wat een ander conversiedoel is.

Iedere handeling die verricht kan worden, kan een conversiedoel zijn.

Wat is conversietesten? De kracht van AB-testen

Conversietesten is het proces of het uitvoeren van een AB- of multivariate test om de conversieratio van de website te verhogen. Deze test is een proces dat helpt bij het maken van aannames over jouw websitebezoekers en het vervolgens testen van deze aannames om te meten hoe jouw markt en je doelgroep daadwerkelijk reageert.

Als een langdurig proces bereikt het testen duurzame, herhaalbare en consistente verhogingen van de conversieratio’s. Dat komt omdat het gedrag van bezoekers op jouw website wordt onderzocht en getest. Een goede conversietest verhoogt de inkomsten van jouw site en is dus geen overbodige luxe.

Conversie-optimalisatie gaat verder dan alleen statistieken en winst

Als het correct wordt uitgevoerd kan een conversietest een manier zijn om meer te ontdekken over jouw bezoekers en klanten. Ook geven ze inzichten over de positie van jouw website en bedrijf. Een goed programma kan dus waardevolle informatie geven die je op andere delen van je organisatie kunt toepassen.

Wat is belangrijk: meer websiteverkeer of het bestaande verkeer converteren?

Je bent dus op zoek naar manieren om de inkomsten van jouw website elke maand te verbeteren. Maar je hebt maar een beperkt budget, beperkte middelen en een website die niet genoeg inkomsten genereert.

Hoe ga je nu verder? Er zijn enkele dingen om te overwegen. Als jouw online conversies laag zijn, zegt dat dat je meer mensen naar jouw site moet halen. Hoe meer bezoekers jouw website heeft, hoe meer inkomsten deze genereert.

Hoewel het genereren van meer verkeer ook werkt om de inkomsten van jouw website te verbeteren, is het omzetten van huidig verkeer naar klanten misschien een betere optie.

Meer verkeer betekent niet altijd meer klanten

Je moet een aantal dingen in gedachten houden wanneer je probeert nieuw verkeer binnen te halen. Je moet dezelfde kwaliteit van het verkeer behouden wanneer je nieuwe bezoekers naar jouw website haalt.

Als je alleen maar verkeer naar jouw site trekt, kan jouw toch conversieratio aanzienlijk lager worden. Vraag je dus af of je in staat bent om verkeer van dezelfde kwaliteit te behouden. Anders geef je misschien veel geld uit aan SEO en PPC en zie je niet direct het resultaat terug.

Focus op de bestaande bezoeker

Dit is een algemene best practice: voor effectieve, duurzame en consistente omzetstijging, moet jij je  concentreren op een aanpak om huidige bezoekers te converteren en niet op het binnenhalen van meer tijdelijke bezoekers.

Houd het gedrag van de gebruiker bij en je kunt belangrijke gegevens verzamelen over alle fasen van het traject van de koper. Bied klanten aan wat ze willen van overzichtelijk ontwerp tot duidelijke tekst.

Zo bied je klanten en bezoekers de beste ervaring. En verbeter tot slot jouw website met alle informatie die je verzamelt. Zo positioneer je jouw merk sterk op de markt en kan je rekenen op hogere conversieratio’s.