Uitleg & betekenis: landingspagina’s

Ontdekken wat een geslaagde landingspagina is? Je leest het in dit artikel. Hier vind je de beste voorbeelden. Wat is nu eigenlijk precies een landingspagina? Je zou het kunnen zien als het visitekaartje van je website. De landingspagina heeft tot doel bezoekers te overtuigen van de kracht van je product of dienst – je wilt bezoekers ertoe aanzetten het product te kopen.

Wat is een landingspagina precies?

Een landingspagina is in feite gewoon een pagina. Bijvoorbeeld een pagina waarop je een boek verkoopt. Beschouw je deze pagina gewoon als onderdeel van jouw website, dan is het een ‘gewone’ pagina. Beschouw je exact diezelfde pagina als vervolgstap nadat een bezoeker ergens anders op een linkje had geklikt om hier te komen, dan noemen we diezelfde pagina opeens een ‘landingspagina‘.

De term ‘landingspagina’ moet je dus altijd beschouwen met betrekking – en gecombineerd met – een eerdere pagina waar de bezoeker eerst was. Je noemt een pagina dus een ‘landingspagina’ als er een promotiekanaal was ingezet om mensen naar die pagina te krijgen.

Laat je landingspagina altijd zoveel mogelijk aansluiten aan de belofte van de campagne

De best practice is vervolgens om die landingspagina zoveel mogelijk te laten aansluiten bij waar de bezoeker voorheen was. Klikt de bezoeker op een link met de belofte om beter te worden in vegetarisch koken, dan is het sterk aan te raden om op de landingspagina ook een grote kop neer te zetten waarin duidelijk wordt dat het boek over vegetarisch koken gaat.

Dit is de reden waarom het aangeraden wordt om verschillende varianten – dus landingspagina’s – van jouw pagina te maken waarin je boek verkocht wordt. Komen mensen vanuit een vegetarische campagne, dan benadruk je in de kop de vegetarische recepten. Komen mensen vanuit een goedkoop-koken-campagne, dan benadruk je in de kop hoe goedkoop de recepten zijn. Allemaal voor hetzelfde boek. Daarom zijn verschillende landingspagina’s voor hetzelfde product erg aangeraden.

Hoe ziet een goede landingspagina eruit?

Een goede landingspagina bevat het volgende:

  • Deze is overzichtelijk – het moet meteen duidelijk zijn wat er op de pagina besproken wordt en welke informatie je hier kunt vinden

  • Een call to action – het moet de bezoeker meteen duidelijk zijn wat de pagina precies probeert te bereiken; in dit geval is dat natuurlijk de verkoop van een product of een dienst

  • Vertrouwen wekken – de bezoeker moet meteen het idee hebben dat niet alleen het product of dienst, maar ook de aanbieder ervan te vertrouwen is en zijn woord nakomt.

Goede voorbeelden van landingspagina’s

Hier vind je de ultieme voorbeelden met de anatomie van een perfecte landingspagina >>>

Hoe kom je op een landingspagina terecht?

Meestal kom je via een zoekmachine op een landingspagina terecht. Die zoekmachine is dan bijna altijd Google. Tik je een zoekopdracht bij Google in, dan krijg je links naar websites met metatitels en -teksten die aan die zoekopdracht voldoen én door Google als betrouwbaar zijn aangemerkt. De landingspagina is als de landingsstrook van het vliegtuig: zo kom jij het vliegveld (in dit geval de site) binnen. Een vliegveld heeft veel verschillende landingsstroken.

Meer belangrijke tips en best practices voor landingspagina’s

Laten we kijken naar waar je nog meer op moet letten voor landingspagina’s:

Aantrekkelijke keuzes aanbieden

Waarop op een pagina slechts één product of dienst aanbieden als het er ook verschillende kunnen zijn? Zorg dat de bezoeker zijn of haar ogen uit kan kijken, net zoals op de kermis. Hoe meer keuze je landingspagina biedt, hoe meer vreugd. Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is de klantbeoordeling bij een product laten zien. Deel met de bezoeker welk product de meest gekozen optie is. Maak je gebruik van een aanbieding? Laat dit met kleurmarkeringen zien.

Tekst alleen is niet genoeg

Een landingspagina met alleen tekst is een uitdaging om doorheen te ploeteren. Wat mensen willen, is voldoende prikkels. Daarom kies je voor korte tekstjes met afwisseling (zoals aansprekende kopjes). Maak ook gebruik van afbeeldingen en eventueel van video, want dat spreekt tot de verbeelding. Laat bijvoorbeeld afbeeldingen van personen zien. Mensenkijken is iets dat we allemaal graag doen: hier worden mensen toe aangetrokken.

Maak het niet te druk

Wat je ook nog weleens tegenkomt, is een landingspagina waarop veel te veel gelijk gebeurt. Als je op zoek bent naar praktische informatie, wil je dit makkelijk kunnen vinden. Maar er zijn ook landingspagina’s waar je echt moet zoeken waar de informatie staat. Deze wordt bijvoorbeeld pas zichtbaar (hij vouwt zich uit) als je erop klikt. De landingspagina heeft té veel afbeeldingen en de tekst staat té ver uit elkaar. Onoverzichtelijkheid is ook weer niet goed.

Maak het persoonlijk

De beste manier om een landingspagina persoonlijk te maken, is door afbeeldingen toe te voegen en dan niet zomaar afbeeldingen, maar afbeeldingen van de mensen die bij je bedrijf werken. Je kunt kiezen voor de traditionele “headshot” (een foto van het hoofd, zoals op je paspoort), maar veel beter is het teamleden in beeld te brengen terwijl ze op de werkvloer bezig zijn.

Hou je aanvraagformulier kort

Een andere naam voor aanvraagformulier is “conversieformulier”. Dit is een formulier met vragen dat websitebezoekers gebruiken om iets van de websitebezitter op te vragen. Dat kan een offerte zijn, maar ook een product of aanvullende pagina. Zorg er in ieder geval dat je het aantal vragen op dit formulier beperkt houdt. Niemand zit te wachten op een waslijst aan vragen.

De kracht van bulletpoints

Als je bulletpoints naar het Nederlands vertaalt, krijg je letterlijk “kogelpunten”. Zo zien ze er ook uit: kleine rondjes, de doorsnee van een kogel. In het Nederlands worden ze aangeduid als “opsommingstekens”. Het is beter om informatie met opsommingstekens te delen, dan een grote en onoverzichtelijke lap tekst op je website te plaatsen. Bulletpoints houden je website overzichtelijk en rustig. Ze zijn ook ideaal om voordelen onder elkaar te zetten en te benoemen.

Aanzetten tot actie

In het Engels wordt dit ook wel “call-to-action” genoemd. Met een landingspagina wil je iets bereiken van de bezoekers, bijvoorbeeld het kopen van een product of het aanschaffen van een abonnement. Wat je ook wil bereiken, zorg ervoor dat de bezoeker weet wat je hebt te bieden en waarom jouw aanbod zo aantrekkelijk is. Jouw doel is de twijfel bij de bezoeker wegnemen.

Een specifieke paginatitel

De bezoeker wil direct en precies weten wat er op jouw webpagina te vinden is. Daarom is het zo belangrijk dat je de paginatitel zo specifiek mogelijk maakt – laat zien wat je te bieden hebt. Na de afbeeldingen is de paginatitel het eerste dat de bezoeker op de pagina te zien krijgt. Je paginatitel moet daarom cruciale informatie bevatten. Zorg voor een pakkende en beknopte titel. Spreek tot de verbeelding. Deel wat je aanbiedt en waarom dit aanbod zo goed is.

Probeer niet té uniek te zijn

Uniek en grappig zijn mag, maar drijf het niet te ver door. Het doel van de paginatitel is de juiste informatie geven, meer niet. Je kunt grappige opmerkingen het best bewaren voor in het artikel zelf. Of je plaatst ze in de subtitel. Humor houdt de aandacht van de lezer vast, maar om die aandacht vast te houden, moet je hem natuurlijk wel eerst hebben gewonnen.

De kracht van kleurgebruik

De kracht van logo’s zit hem behalve in de vorm ook in de kleur. Wil je een landingspagina met een rustige én overzichtelijke uitstralingen, kies dan voor één centrale kleur. Gebruik eventueel wat accenten, maar zorg er in ieder geval voor dat het geen bonte verzameling kleuren wordt. Kleur ondersteunt je boodschap, maar mag deze niet gaan overschaduwen.

Té lange landingspagina’s zijn ook niet goed

Sommige landingspagina’s zijn veel langer dan nodig is. De informatie staat verspreid over de pagina. Hier en daar kom je wat nuttigs tegen. Maar zo’n lange pagina, met veel te veel afleiding, wekt alleen maar irritatie op. Waarom niet gewoon bulletpoints gebruiken? Leuke effecten kan je het beste op doorverwijspagina’s gebruiken, waar je verdiepende informatie geeft.

Beperk je tot één call-to-action

De call-to-action is de actie die je wilt dat websitebezoekers ondernemen. Wat je vooral niet moet doen, is twee of zelfs meerdere call-to-actions naast elkaar gebruiken. Je komt dan niet alleen als drammerig over, het is de websitebezoeker ook niet duidelijk wat je nu precies te bieden hebt. Een tweede call-to-action mag je heus wel toevoegen, maar zorg dan tenminste voor een kleiner lettertype. Zorg ervoor dat de tweede call-to-action de eerste ondersteunt.

Hoe val je op?

De makkelijkste manier om de call-to-action op je pagina op te laten vallen, is door deze als kop in een extra groot lettertype te plaatsen. Je kunt eventueel ook een andere kleur letter gebruiken. De kop mag best tegen de rest van het design afsteken. Niet erg? Hier ligt juist de focus.

Laat de call-to-action meerdere keren terugkomen

Een andere, geschikte manier om op te vallen, is door je call-to-action meer dan eens op je webpagina terug te laten keren. Zo kan de websitebezoekers hem bijna niet missen. Zorg er in ieder geval voor dat je call-to-action zich in de buurt van je USP’s (Unique Selling Points) bevindt.

Wat staat er op een goede landingspagina?

De volgende elementen kom je op een goede landingspagina op volgorde (van boven naar onder) tegen:

  • Pagina titel met probleem en oplossing voor het probleem (de call-to-action)
  • In het subkopje licht je de oplossing verder toe
  • Geef een afbeelding van je product of dienst
  • In alineatekst licht je de oplossing uitgebreid toe
  • Geef een opsomming (bulletpoints!) met belangrijkste punten
  • Geef een opsomming van USP’s (Unique Selling Points)
  • Voeg klant testimonials toe (beoordelingen van klanten over je product in een paar zinnen)
  • Voeg eventueel een overzicht met prijzen toe
  • Je begint met de call-to-action, maar je eindigt er ook mee.

Zet de klant centraal, niet jezelf

Het gaat de klant niet om jij bent, maar wat je voor hem of haar kunt betekenen. Het klinkt misschien weinig sympathiek, maar als consument zijn we allemaal egoïstisch. Dat betekent natuurlijk niet dat we egoïstische mensen zijn. Nee, als je naar een product op zoek bent, wil je simpelweg geen gezeur aan je hoofd en zo snel mogelijk een product vinden dat aan al je verwachtingen voldoet. Als websitebouwer speel je hier op in door juist de klant centraal te stellen.

Hoe schep je vertrouwen?

Als mensen je niet vertrouwen, zullen ze ook niets bij je kopen. Vertrouwen is niet gratis, dat moet je verdienen. Je wint onder meer vertrouwen door je landingspagina regelmatig te vernieuwen (up-to-date te houden) en door klant testimonials online te zetten, waarin je klanten hun positieve ervaringen delen. Wees ook transparant: vertel precies wat je wel en niet biedt. Deel je bedrijfsgegevens en laat zien hoe de klant contact met jou kan opnemen.

De kracht van een logo spreekt voor zich. De meeste mensen zijn visueel ingesteld: hun focus ligt niet op tekst, maar op beelden. Het gezegde “Een foto zegt meer dan duizend woorden” zul je vast wel kennen. Twee van de meest effectieve logo’s zijn bijvoorbeeld die van Nike en Apple – iedereen kent ze. Logo’s zijn eigenlijk al veel ouder: kijk maar naar de heraldische schilden van edelmannen van vroeger, of landsvlaggen die we vandaag de dag hebben.

Zorg voor een mobiele landingspagina

Mobiel internetgebruik is in opkomst en wordt alleen maar populairder. Aan jou de taak hier op in te spelen. Zorg dat websitebezoekers net zo gemakkelijk van mobiel gebruik kunnen maken.

Voeg een bedankpagina na conversie toe

Tot slot: als je bezoeker eenmaal geconverteerd is (de actie heeft ondernemer waarvan jij wilde dat hij ondernomen zou worden), zorg dan dat deze op een pagina terechtkomt waar hij of zij een bedankje te zien krijgt. Wel zo netjes. Mensen vinden het prettig gewaardeerd te worden.

Beste landingspagina’s: de stem van YouTube

Het YouTube kanaal Flux deelt vele handige tips in videovorm over hoe je de beste website bouwt. Ook heeft het goed bezochte kanaal meerdere pagina’s over goede landingspagina. In bovenstaande video vind je de perfecte structuur van een landingspagina. Het zijn simpele pagina’s, maar de structuur blijkt van groot belang.