Hoe kun je aan storytelling doen in jouw marketing? Wat is daar de beste methode voor? In dit artikel geven we je een uitleg van het ultieme storytelling-model, inclusief alle stappen en de beste storytelling-tips.
Wat is storytelling?
Storytelling betekent verhalen overbrengen. Dit hoeft niet per se letterlijk te gebeuren door een boek open te slaan voor een groep mensen. Storytelling kan ook al gebeuren door middel van bepaalde soort visuele elementen die consistent terugkomen: visual storytelling.
De Aldi vertelt ook een verhaal: wij zijn goedkoop. Dat doen ze door felgele prijs-aanduidingen en doordat ze vanuit hun baas expliciet de instructie krijgen om niet te proactief klanten te begroeten. Want als ze dat wel zouden doen, zouden de klanten twijfelen aan de consistentie: “Nu krijgen we opeens service met een lach. Is dit nog wel een goedkope zaak?”
Toch kan het letterlijk vertellen van een emotioneel verhaaltje essentieel zijn voor jouw marketingcommunicatie. Vertel zeker een verhaal op jouw landingspagina’s, zoals jouw leadpages en salespages. De kern van storytelling is namelijk om emoties op te roepen, te overtuigen en consistentie te creëren.
Waarom moet je verhalen vertellen in marketing & verkoop? Beïnvloeding!
Vertel in ieder contactmoment van de klantenreis een verhaal ter beïnvloeding. Wat beïnvloed je dan? De overtuigingen van je publiek. Ze moeten iets gaan geloven. Verander dus overtuigingen:
- De overtuiging dat jouw aanbod noodzakelijk is!
- De overtuiging dat jouw aanbod werkt.
- De overtuiging dat jouw publiek het ook kan. Jouw publiek heeft de bronnen in zich om het te doen.
Als ik ze kan laten geloven dat {mijn nieuwe kans} de sleutel is tot {wat ze het meest verlangen} en dat het alleen te bereiken is via {mijn specifiek voertuig}… dan worden alle andere bezwaren en zorgen irrelevant en moeten ze het wel gaan kopen.
– Russell Brunson over het belang van verhalen in marketing
Een verhaal is er om te overtuigen: De ‘Waarom!’ Dat kan ook met bewijs
Het verhaal beantwoordt het waarom, wie jij bent en waarom je bevoegd bent. Dat kan prima met een verhaal én gebruik ook andere tools om te overtuigen.
De klant wil weten: “Waarom verkoop je me dit? Wat is de echte reden dat je dit doet?”
Vertel een verhaal én besprenkel er andere overtuigingstools tussendoor, zoals overtuigend bewijs dat jouw methode werkt. Wat voor onderzoeken en resultaten zijn er die je kunt inzetten om jouw publiek nog meer te overtuigen?
Verwerk alle false beliefs rondom jouw aanbod in jouw verhaal om ze te ontkrachten.
Hoe vertel je een verhaal in je marketing? De beste methodes…
Hoe vertel je een verhaal in jouw marketingcommunicatie? Simpel. Start eventueel met de zin: “Laat me je een kort verhaal vertellen…” en vertel vervolgens je verhaal.
Er bestaat niet één bepaalde methode of manier die je per se moet gebruiken om een verhaal te vertellen. De story kan alles zijn, zolang het maar geen opsomming van features is.
Het verhaal kan over jou gaan, over de klant gaan of over het product gaan. Voorbeelden van verhalen:
- Jouw origin story inclusief jouw grote epiphany en overwonnen uitdagingen… waardoor je nu alles met het grootste gemak kunt doen.
- De pijn van de klant of de pijn van jezelf. Onderzoek daarvoor jouw niche, zoals is besproken in dit artikel. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een observatie: “Ik zag veel mensen tegen … aanlopen, dus … er moet wat aan gedaan worden. Er is licht aan het einde van de tunnel.” De Dickens-techniek leent zich hier goed voor.
- Een anekdote over het product zelf.
- Een persoonlijke anekdote.
- Een anekdote over hoe jij het product zelf begon te gebruiken.
- Mythes: leugens die anderen jou vertellen.
- Missconcepties: leugens die jij jezelf vertelt.
- Fouten die veelvuldig gemaakt worden door jouw doelgroep.
- Future pacing: Zie je jezelf al {voordelen en resultaten}.
Gebruik de template: De Reis Van De Held (het beste model!)
We laten je hier de business-editie zien van het oerplot: De Reis Van De Held. Dit plot zit in iedere goede (Disney)film. Gebruik hem voor jouw verhalen – in ieder geval voor je eigen origin story.
- Backstory / status quo: wie was je en wat waren je omstandigheden?
- Je verlangens: wat waren toen je dromen, wensen en verlangens? Waarom wilde je dat? Waarom wilde je dat? Waarom wilde je dat? Waarom wilde je dat van binnen? Laat dat ook tot de fundamentele behoeften leiden: zekerheid, veiligheid, zelfstandigheid, erkenning, liefde, connectie, groei en bijdrage. Iedereen heeft die fundamentele behoeften, dus dat zorgt voor verbinding.
- Externe strijd: wat waren de obstakels? En wat voor effect had dat op andere gebieden en mensen in je leven?
- Interne strijd: hoe ging je daardoor voelen?
- De bodem / het ultieme obstakel: je zit vat. Het voertuig zit vast. Wat gebeurde er waardoor je heel erg wilde opgeven? Je moet dit voertuig opgeven en een nieuwe manier vinden om dingen te doen.
- De epiphany: het nieuwe voertuig: En toen gebeurde er opeens iets ongelooflijks. Alles veranderde. Nu kon ik … doen wat ik voorheen niet kon. Ik weet alleen nog niet hoe het werkt.
- Het plan: als gevolg van mijn epiphany, wat was mijn plan om vooruit te gaan? Ik besloot … te doen zodat ik kon …
- Het conflict: dat was het toch niet: ik moest nog altijd dealen met…
- De achievement: uiteindelijk deed ik … om dat obstakel te overwinnen. Dat stond me toe om … Dat betekende voor mij en anderen dat we nu … konden doen. Uiteindelijk waren we in staat om…
- De transformatie: hoe veranderde dit mij en mijn situatie? Hoe ben ik als individu veranderd qua persoonlijkheid? Uiteindelijk betekende dit … voor mij en mijn omgeving.
De film Cars draaide 80 minuten lang om het winnen van de grote wedstrijd-cup. Na de complete reis naar de cup liet McQueen de anderen winnen en zei hij: “Het is maar een roestig bekertje” Hij had een innerlijke transformatie gemaakt.
Je kunt de epiphany (wat is het moment dat jij hier mega enthousiast over werd?) echter niet door hun strot duwen. Je moet een gemoedstoestand in ze opwekken. De sleutel tot verhalen is dat ze iets moeten gaan voelen. Want dan gaan mensen zelf de epiphany ook krijgen en dan denken mensen zelf: “Oh mijn god, ik heb een … nodig.”
Je geeft ze met het verhaal / jouw epiphany het idee: Ze hebben je product nodig zonder dat jij vertelde dat ze het product nodig hebben.
Maak een overgang naar je aanbod
We vertellen niet zomaar een verhaal. Het verhaal dient middel om de overtuigingen van je publiek te veranderen… zodat ze de volgende stap in de klantenreis/funnel gaan zetten.
Maak dus een overgang waarbij je zegt:
- “Het moraal van het verhaal is…” “Dit is de les…”
- “En dat is de reden dat ik… besloot te doen.”
- “Dus wat ik besloot te doen, was voortaan {zoveel mogelijk andere mensen hiermee helpen, dit delen met jou en dit beschikbaar maken voor jou}.”
- “Dus jij moet net als mij hierover geobsedeerd raken.”
Maak het emotioneel
Het verhaal maakt mensen emotioneel. Waarom willen we dat? Wanneer iemands gemoedstoestand verandert, zal iemand makkelijk kopen.
Je verhaal mag niet technisch zijn. Het mag geen jargon bevatten. Het moet wel emotioneel zijn. Bijvoorbeeld wat jou op deze reis bracht. Ook metaforen mogen wel, in plaats van jargon: “Het is een beetje alsof…”
Een verhaal is geen opeenvolging van gebeurtenissen. “Eerst gebeurde dat, toen gebeurde dat, toen gebeurde dat…” Een verhaal bevat emoties: hoe ging ik me voelen? “Ik belandde van happy go lucky in wanhoop. Ik voelde me hopeloos en verdwaald.”
Verzin geen verhaal – vertel altijd de waarheid
Tot slot nog een belangrijke tip: jouw verhaal is uniek en is het enige wat niet gestolen kan worden. Vertel dus altijd de waarheid.
Op jouw succes met jouw (corporate) sorytelling!