Wat is de betekenis van een landingspagina en hoe maak je de meest overtuigende landingspagina’s? Hoe ziet de opbouw en anatomie van een perfecte landingspagina eruit? Waar moet je allemaal mee rekening houden bij het ontwerpen van een goede landingspagina? Lees verder voor alle landingspagina-tips, -templates en -voorbeelden…

Inhoud van deze pagina:

De betekenis van ‘landingspagina’: een landingspagina kan alles zijn

Landingspagina’s zijn simpelweg pagina’s waar mensen op belanden – bijvoorbeeld nadat ze op een advertentie of een promotie-mail hebben geklikt. Er zijn twee soorten landingspagina’s die het belangrijkst zijn om online leads en klanten te verzamelen:

Een landingspagina kan een leadpage zijn

Een landingspagina kan bijvoorbeeld een leadpage zijn, waar bijvoorbeeld een weggever geruild wordt voor iemands e-mailadres.

Een landingspagina kan een salespage zijn

Een landingspagina kan echter ook een salespage zijn, waarin je een betaald aanbod laat zien. In dit artikel richten we ons op landingspagina’s over het algemeen, met de meeste aandacht voor salespages.

Maak leadpages zo simpel mogelijk – en haal alles uit de kast voor salespages

Leadpages zijn veel korter dan salespages. In een leadpage is alleen een kop, afbeelding van de weggever en een button nodig. Er hoort niet eens een paragraaf met tekst in. Hoe minder, hoe beter. In dit artikel gaan we specifiek in op leadpages. Blijf echter op deze pagina voor de perfecte anatomie van landingspagina’s over het algemeen.

Salespages zijn wel veel uitgebreider. Daarvoor moet je namelijk meer werk verrichten om vertrouwen te winnen zodat iemand de portemonnee trekt.

Met welke software kun je landingspagina’s bouwen?

Dat kan met alles:

  • Je kunt er zelf eentje (laten) programmeren. De kosten bedragen de tijd die jij of jouw programmeur berekent.
  • Je kunt een landingspagina maken met WordPress in combinatie met een pagebuilder-plugin of -thema zoals Divi. WordPress is gratis en Divi kost eenmalig 200 euro of 80 euro per jaar.
  • Je kunt een landingspagina maken met speciale landingspagina-software, zoals Leadpages (ongeveer een aantal tientjes per maand), Phoenix (ongeveer een paar honderd euro per maand) of Clickfunnels (ongeveer honderd euro per maand).

Let wel op dat je nog niet klaar bent met enkel de landingspagina. Waarschijnlijk moeten jouw bezoekers op – of na – die pagina een taak voltooien, zoals hun e-mailadres achterlaten of een aankoop doen. Daarvoor heb je respectievelijk een e-mailmarketingprogramma en een checkout-systeem als Plug & Pay voor nodig.

Hoe maak je een perfecte landingspagina?

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen? In de komende paragrafen gaan we je precies laten zien hoe een overtuigende landingspagina – bijvoorbeeld waarin je iets wilt verkopen – eruit ziet en welke elementen het allemaal moet bevatten. Onder andere de opbouw en de onderdelen van een perfecte landingspagina komen hieronder aan bod.

Iedere landingspagina moet 3 dingen bevatten: Hook, Story, Offer

hook in je funnel-onderdelen

Zorg dat je bij ieder contactmoment met jouw publiek de volgende drie aspecten verwerkt: een hook, een story en een offer. Oftewel:

  1. Grijp de aandacht.
  2. Vertel vervolgens een verhaal.
  3. Doe tot slot een (gratis of betaald) aanbod.

Dit geldt voor ieder contactmoment:

  • Om een lead te krijgen, moet gelden: hook, story, offer.
  • Om een lead in een klant te veranderen, moet gelden: hook, story, offer.
  • Om een klant een upsell te laten doen, moet gelden: hook, story, offer.

Dus:

  • Al je mails moeten bevatten: hook, story, offer.
  • Al je landingspagina’s moeten bevatten: hook, story, offer.
  • Al je advertenties, blogposts, vlogs, webinars en podcasts moeten bevatten: hook, story, offer.

Hook: grijp de aandacht

bovenkant-salespage

Een hook kan van alles zijn. Het is dus vormvrij. Vaak is het de headline of titel van ieder contactmoment, inclusief de naam van jouw aanbod. Een hook kan op verschillende manieren tot uiting komen:

  • De onderwerpregel en eerste zin van je mails.
  • Het plaatje waarmee je adverteert.
  • De eerste uitspraak waarmee je jouw video-vlogs of video-advertenties opent. Begin jouw video’s dus nooit met een introductie: “Hoi, mijn naam is…” maar wel met de hook en daarna pas de introductie: “Wat zijn de top 10 meest dodelijke sales-fouten die jou 100.000 per jaar kosten? Hoi, mijn naam is…”
  • De headline van je advertenties.
  • De kop en eerste zin van je leadpage.
  • De kop en eerste zin van je salespage.
  • De titel van jouw aanbod.
  • Een belachelijk aantrekkelijke weggever.
  • Een grote dikke vette headline.

Hoewel de hook dus ook tot uiting kan komen via een afbeelding, is het meestal de eerste zin die je schrijft of zegt. Dit komt in de meeste gevallen tot uiting middels een grote dikke vette headline.

En wat kun je dan inhoudelijk in die hook zetten?

  • De problemen van je doelgroep.
  • De uitdagingen van je doelgroep.
  • De pijn van je doelgroep. Bijvoorbeeld: eenzaamheid, zwakte, onzekerheid, niet goed genoeg zijn…
  • De doelen van je doelgroep.
  • Iets anders dat de aandacht grijpt.
  • Maak de hook bovenal zo onweerstaanbaar interessant dat het een no-brainer wordt om erop te klikken. Een van onze producten is bijvoorbeeld NLP. Dan zou een hook kunnen zijn: “NLP is sektarisch en gevaarlijk. Lees deze schokkende onthullingen.”

Hook-techniek: identiteitscrisis veroorzaken in je droom-klant

  • Ben je nou een … of een …?
  • Heb je vrede met je huidige identiteit? Wat is je identiteit eigenlijk?
  • Ben je er niet moe van dat je nog steeds niet die persoon bent die je wilt zijn? Zo krijg je eindelijk die date…
  • Ben je er moe van dat je … {van 9-5 werkt}? Wij weten waarom. Klik hier.

Hook-techniek: interne en externe verlangens aanspreken

  • Wat wil je? En welke fundamentele behoeften wil je vervullen?
  • Wil je {resultaat} al heel lang en is het nog niet gelukt?
  • Waar heb je genoeg van? Ben je er moe van dat iedereen je vraagt: “Waarom ben je nog steeds single?”

Hook-techniek: de anti rode oceaan-hook

Vis lekker in de rode oceaan met je hook, want in de rode oceaan wordt al heel veel geld uitgegeven: “Stop met de methodes/producten te gebruiken die je nu gebruikt. Het geeft je niet de resultaten waar je naar op zoek bent.”

  • Wat geloof je nu dat er nodig is om resultaten te halen? A, B en C. Dat zijn nogal wat overtuigingen…
  • Ben je bezorgd over {dreiging/slecht ding: je huiswaarde die daalt op de huizenmarkt}
  • Maakt {dreiging/slecht ding} je ziek/geeft het je stress?
  • Heb je er vrede mee dat {dreiging/slecht ding}?
  • Word je gek van {dreiging/slecht ding}?
  • Kost {dreiging/slecht ding} je geld als {niche-lid}?
  • Ben je een {niche-lid} die genoeg heeft van {dreiging/slecht ding}?
  • Ziek en moe door het niet hebben van {goed ding}? Bijvoorbeeld: Sick and tired of not having any free time off with your family?
  • Krijg je wel genoeg {goed ding}? Bijvoorbeeld: Are you getting enough quality time off with you family?
  • Ben je een {niche-lid} die meer {goed ding} wil?
  • Hoe je {goed ding} zonder {slecht ding}

Direct na de hook maak je een (pijnlijke!) transition naar je verhaal:

overgang naar verhaal
  • Hoi ik ben ____ en dit is mijn expertise / autoriteit / achtergrond en ik heb ___ met je te delen.
  • Hoi ik ben ___ en laat me je een snel verhaal vertellen over hoe ik ___
  • Dan heb ik hier een belangrijke boodschap voor je.
  • Ik ben hier om je uit de brand te helpen
  • Ik heb {indrukwekkend ding A}, {indrukwekkend ding B} en {indrukwekkend ding C} gedaan.”
  • Wat betekent dat voor je doelgroep? “Dat betekent jij hiervan kunt profiteren zonder diezelfde moeite waar ik doorheen ben gegaan, als je doet wat ik je vertel.”

Ben je bezig met je salespage, benoem dan eerst ook nog even duidelijk het probleem en de pijn. Draai ook goed de mes in de wond. Maak het extra erg. Geef die pijn ook een dikke, vette, opvallende, gekleurde en omlijnde headline.

  1. “Jij hebt deze problemen…”
  2. “Het is erger dan je denkt, want…”
  3. “Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel.”

En dan is het tijd voor een verhaal…

Story: gebruik een verhaal om overtuigingen veranderen

je verhaal

Vertel een emotioneel verhaal

Story: vertel een verhaal ter beïnvloeding van het publiek. De overtuigingen van jouw publiek moeten met het verhaal omgevormd worden naar: jouw aanbod is noodzakelijk! In dit artikel lees je precies hoe je aan storytelling doet.

Vertel je verhaal eventueel enthousiast in een video

De bekende online marketer Russell Brunson raadt sterk aan om een video van jezelf op de salespage – oftewel upsell page – te zetten, inclusief hook, story en offer. Zijn resultaten waren het beste wanneer hij gewoon een opname van zijn hoofd maakte en vol enthousiasme zijn verhaal vertelde. In deze template komt de video direct onder de headline van de pagina.

Overgang van het verhaal naar je aanbod

overgang naar je aanbod

Na je verhaal maak je een bridge naar de offer met de woorden: “Trouwens…”

  • En dat is de reden waarom ik met je wil delen hoe ik het heb gedaan…
  • Doe een future pace: “Stel je voor hoe het zou zijn als je dat succes ook zou hebben. Je ervaart… Je ziet… Je hoort… Je voelt… Met al deze voordelen en resultaten… Zonder al deze nadelen…

En dan komt jouw aanbod!

Offer, oftewel aanbod: “Dit is exact wat je allemaal gaat krijgen.”

aanbod

Het is belangrijk dat je een duidelijke offer hebt. Hoe maak je het duidelijk? Door de magische woorden: “Dit is exact wat je gaat krijgen.” Laat het voorafgaan door een dikke vette, opvallende, gekleurde, omlijnde headline.

Vervolgens ga je stapelen. Verkoop geen product, maar een aanbod met meerdere items. Hoe meer je de waarde verhoogt, hoe minder duur het voelt.

Een offer is: precies wat ze moeten doen en precies wat ze dan krijgen. Maak een duidelijke offer stack. Stapelen dus!

Maak van je (gratis- of upsell-) aanbod echt een no-brainer. Als je 1.000 euro aan materiaal gratis zou krijgen, dan moet je je wel aanmelden voor de weggever of de upsell.

Er zijn twee manieren waarop je kunt concurreren: door de prijs te verlagen of door de waarde te verhogen. Verlaag nooit de prijs want al je concurrenten concurreren al op prijs. Verhoog simpelweg de waarde.

Er is geen enkel strategisch voordeel als je de op één na goedkoopste bent. Als jouw trampoline 35 euro kost terwijl de trampolines van jouw goedkoopste concurrent 30 euro kosten, gaat iedereen die goedkoopste nemen. Speel die strijd niet. Als jij jouw product niet op 30 euro kunt zetten, speel dan niet op 35 euro. Verhoog je waarde juist: kun je niet de goedkoopste zijn? Wees dan de duurste en verkoop trampolines van 600-900 euro.

Hoe verhoog je je waarde? Je moet altijd stapelen! Wat gaan de mensen krijgen? Doe dit ook voor je weggever en low end-product.

De waarde verhogen = het aanbod verhogen… Stapelen dus!

Hoe ga je te werk? Bekijk onderstaande template:

Template voor ieder item in je offer stack

je aanbod stapelen

{Titel van het item + beschrijf in een paar woorden wat het precies is}

{De waarde van het item in rood of doorgehaald}

Afbeelding en beschrijving met verhaal: Dit {type hier wat het is} is jouw sleutel tot {type hier de actie die ze doen} zodat je kunt {voordeel, liefst negatief geformuleerd} en {resultaat}. Als je vandaag start, krijg je dit er gratis bij. (De beschrijving kan kan ook in bullets als het anders te lang is.)

Eventueel kun je nog een extra offer stack binnen voor dit item plaatsen. Dan noem je alle onderdelen van het item in bullets:

  • Offer stack binnen een offer stack: {feature} zodat je {voordeel} en {resultaat}.
  • Offer stack binnen een offer stack: {feature} zodat je {voordeel} en {resultaat}.
  • Offer stack binnen een offer stack: {feature} zodat je {voordeel} en {resultaat}.

Maak een vergaarbak voor alles wat je in je gratis en betaalde offers kunt stoppen

Het product zelf en alle features die in het product zitten, krijgen een apart item in de offer stack. Laten we het voorbeeld van een mini-trampoline nemen:

  • De trampoline zelf.
  • De inklapmodus zodat je het makkelijk kunt vervoeren.
  • De handvatten die het extra makkelijk maken om op de trampoline te blijven en zo nog meer te kunnen bereiken.
  • Het aspect om het als fitness-oefening te gebruiken zodat je ervan afvalt.
  • Gecreerd op basis van 30+ ervaring met trampolines.
  • Op je eigen tempo kunnen bewegen wanneer jij het wilt.
  • Geen verborgen of additional fees!
  • Het aspect om het als ontspanningsoefening te gebruiken zodat je ontstresst.
  • Het aspect om het als werkdag-onderbreking in je werk te gebruiken zodat je meer focus krijgt en productiever wordt.

Zie je? Ik heb al aardig kunnen stapelen op basis van enkel de trampoline. Heb jij bijvoorbeeld een online training gemaakt, dan noem je allerlei les-modules van de training gewoon in je stapel. Zo maak je je stapel met gemak super groot!

Bonussen toevoegen aan je stapel

bonussen-stapelen

Je stapel wordt nóg groter dankzij de bonussen. Die baseer je het liefst op alle mogelijke bezwaren, vragen en problemen die klanten kunnen krijgen.

Voorbeeld: wanneer een klant de software ‘Clickfunnels’ koopt, kan hij/zij de volgende vragen krijgen

“Wat moet ik eigenlijk gaan verkopen met Clickfunnels?” Geen zorgen: je krijgt er deze cursus offer hacking gratis bij!

“Wat moet ik in mijn funnels schrijven?” Geen zorgen: je krijgt de funnel scripts-software er gratis bij zodat je automatisch je teksten klaar hebt!

“Hoe krijg ik traffic naar mijn funnel?” Geen zorgen: je krijgt het boek traffic secrets er gratis bij!

Voeg dus allerlei bonussen toe aan de vergaarbak die antwoord geven op vragen en bezwaren die jouw klanten kunnen krijgen wanneer ze met jouw aanbod aan de slag gaan. Maak dus een lijst van alle problemen die ze na de aankoop kunnen krijgen. Dat worden de bonussen!

  • Extra garantie bij de trampoline. Waarde: €497,00
  • Levenslang extra service, zoals jaarlijkse controle en/of vervanging van het nylon-materiaal? Waarde: €2.997,00
  • Aanvullende videotraining met de beste trampoline-workouts. Waarde: €997,00
  • 12 lesmodules, 77 audio’s, 17 video’s en 100+ webinars van onze library.
  • Online trampoline-community waarin alle klanten hun ervaringen en bemoedigingen met elkaar delen. Mensen kopen geen succes maar zekerheid – een garantie op resultaat. Een community is een stok achter de deur. Dan hoef je het niet meer alleen te doen. Waarde: €997,00
  • Onderhoud-materiaal voor de trampoline. Waarde: €149,00
  • Wekelijkse trampoline-challenges met je community. Waarde: €679,00
  • Trampoline-certificatie-dag over de veiligheid en juiste houding. Waarde: €697,00
  • Trampoline-coachkaarten-spel. Waarde: €97,00
  • Extra bijbehorende gadgets, zoals een mp3-speler, stopwatch, sokken en een zweetbandje. Waarde gadget-pakket: €97,00
  • Bijbehorende trampoline-app of -software. Waarde: €197,00
  • Trampoline-masterclasses: daar een video-opname van. Waarde: €297,00
  • Mogelijkheid om als gast te verschijnen bij mijn blog of podcast rondom beweging, trampolinespringen en/of gezondheid. Waarde: €497,00
  • Checklist met de top 10 meest gemaakte trampoline-fouten? Waarde: €59,00
  • Cheatsheet als ultieme samenvatting. Waarde: €39,00
  • Groepscoaching-calls via Zoom. Waarde: €1.997
  • (E-)boek over trampolinespringen. Waarde: €47,00
  • Audio-begeleiding over trampolinespringen, inclusief mp3-speler. Waarde: €497,00
  • Ik heb alle boeken, trainingen en programma’s ooit doorlopen en laten samenvatten tot één ultieme samenvattende audio met alles over trampolinespringen. Waarde: €447,00.
  • Een reistas voor de trampoline. Waarde: €97,00
  • Een tutorial-/walkthrough-video over het installeren en onderhouden van de trampoline. Waarde: €97,00
  • Interview met trampoline-expert – de opname daarvan. Waarde: €247,00
  • Een simpel stappenplan zodat je daadwerkelijk aan de slag kunt gaan als je overweldigd mocht zijn. Waarde: €87,00
  • Gratis ticket voor jouw jaarlijkse trampoline-event. Waarde: €597,00
  • E-boek inclusief audio-versie met al het wetenschappelijk onderzoek en achtergrond-informatie over de kracht van beweging. Waarde: €147,00
  • Bullet-samenvatting per hoofdstuk. Waarde: €37,00
  • Zakelijke templates zodat je jouw eigen trampoline-coaching-business kunt beginnen. Waarde: €357,00.
  • 7 daagse trampoline challenge. Waarde: €587,00
  • Kante-en-klare e-boeken, audio’s en video’s rondom trampolinespringen waarvan je de rechten hebt gekocht. Dit wordt Private Label Rights (PLR) genoemd. Kijk bijvoorbeeld op deze PLR-marktplaats rond.
  • Snelle actie-bonus: de eerste 50 kunnen in mijn woonkamer een sessie krijgen. Waarde: €1.470,00.
  • Teach een boek op een whiteboard op video of met Camtasia. Waarde: €247,00.
  • Compileer gave bronnen / audio’s / podcasts / videos die moeilijk te vinden zijn. Waarde: €97,00.
  • Phonecall, Skype-call, private message me. Waarde: 4.450,00
  • Boeken uit het publieke domein herpubliceren. Walt Disney nam alle verhalen die in het publieke domein waren en maakte daar Disney-films van. Voeg er een eigen voorwoord aan toe en je bent klaar. Zo hebben wij zelf met ons trainingsbedrijf een “NLP-editie” gepubliceerd van Think And Grow Rich en A Christmas Carol. Waarde: €37,00.
  • Downloadbare coach-formulieren, inclusief agreements, session questions, booking spreadsheets, client register. Waarde: €378,00.
  • Kaartjes met alle versimpelde technieken en modellen (jpg-formaat of print). Waarde: €57,00.
  • Levenslang toegang tot al het materiaal inclusief updates. Waarde: €7.890,00.

Totale waarde: €34.000,00

Jij krijgt het voor slechts 997,-

Reserveer het meest sexy item voor de leadgeneratie

Geef je meest waardevolle en meest sexy dingen als weggever om leads te verzamelen. Laat het de items zijn die je normaal gesproken aan je best betalende klant geeft.

Mensen kopen daarna veel makkelijker iets van jouw upsells omdat ze dat geweldig vinden. Wat is jouw hele filosofie en complete methodiek die je wilt meegeven? Geef dat maar gewoon weg als giveaway. Hiermee neem je alle weerstand weg.

Een digitale weggever heeft een nadeel omdat het minder waard is in de beleving van de lead. Wanneer je het kunt, zorg dan ook voor fysieke producten als weggever. Een goede eerste actie is: jouw beste boek gratis thuisgestuurd tegen druk- en verzendkosten – of eventueel pas na de leadpage met digitale weggever.

Als jouw allereerste weggever echter echt een fysiek product is, creëert het veel waarde in het brein van de lead, omdat het een win-verlies-aanbod is voor de klant. Kun je ook fysiek bij jouw pakketjes komen, stop er dan ook extra fysieke gadgets in, zoals een mp3-speler – het liefst zodat het nog als brievenbuspost kan.

Plus: de betaalbeweging voor de verzendkosten is al gemaakt, waardoor de upsell makkelijk gebeurt. Maak de upsells wél digitaal om daar flinke marges op te pakken. Want de tweede koop-beweging is is veel makkelijker te krijgen dan die allereerste Ja.

Het doel van de giveaway is ook grotendeels dat je jouw leads gaat ‘indoctrineren’. Je moet hun overtuigingen veranderen zodat ze de noodzaak van de upsell in gaan zien. Zo kunnen je leads naar de volgende fase in de klantenreis raken.

Met de inhoudelijke boodschap van jouw weggever indoctrineer je jouw publiek in jouw denkrichting en committeer je ze aan jouw voertuig om hun doel te behalen.

Eventueel kun je aan het einde van de weggever een contest houden waarmee je leads misschien wel giga-korting krijgen op jouw volgende low end-product (wat stiekem door iedereen gewonnen wordt).

Kies de items voor jouw mid end-upsell en high end-upsell

Nu je jouw weggever hebt ingevuld, kun je vanuit je vergaarbak kijken wat je in het aanbod van je upsells kunt doen.

Bepaal de titel van jouw offers

Geef jouw aanbod – en de items van jouw aanbod – steeds een spectaculaire titel. Zie dit artikel over pakkende titels.

Plaats een CTA, garantiemelding en een samenvatting van het aanbod

Onderkant-salespage

Onder je aanbod plaats je uiteraard een duidelijke CTA om te kopen. “Ja, ik ben klaar om vandaag {meer sales te maken}!” Geef bovendien garantie en som nog eens alles op die jouw klanten zullen krijgen als ze tot aanschaf overgaan.

De landingspagina-template van IMU

Tot slot laten we je de template zien die de Internet Marketing Unie (IMU) aanbeveelt:

goede salespage template

Bron: Internet Marketing Unie

Benader je publiek op de plek waar ze zich bevinden in de klantenreis

Met name in de hook moet je je goed bewust zijn van hoe warm je publiek is. Benader je publiek op de plek waar ze zich bevinden in de klantenreis:

  • Richt je je tot koud publiek? Praat dan over het probleem. “Heb je genoeg van {problemen}?”
  • Richt je je tot warm publiek? Praat dan over oplossingen. “Ben je klaar voor de perfecte oplossing om {resultaten} te krijgen?”
  • Richt je je tot heet publiek? Dan zijn ze al fan van je, dus noem dan ook jezelf. “Het nieuwe product van Eelco de Boer!”

Doe een laatste check: worden deze drie vragen duidelijk beantwoord in je landingspagina?

Voor jou is jouw aanbod natuurlijk zo klaar als een klontje, maar de kunst is om je in de ander te verplaatsen. De volgende vragen moeten direct duidelijk worden wanneer iemand jouw landingspagina zou scannen:

  • Welk probleem los je precies op?
  • Voor wie precies los je het op?
  • Hoe los je het precies op?

Is dat duidelijk, dan heb je de kern van een goede landingspagina.

Tot slot: gebruik deze belangrijke tips voor conversie-optimalisatie

Hier vind je de belangrijkste tips voor conversie-optimalisatie zodat jouw landingspagina daadwerkelijk veel resultaten gaat opleveren.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...