Wat is een Unique Selling Point (USP)? Wat wordt hiermee bedoeld, hoe bepaal je jouw USP’s en wat zijn hier goede voorbeelden van? Lees verder…

Wat is een USP (Unique Selling Point)?

Een Unique Selling Point (USP) is een kenmerk dat jou anders maakt dan de rest. Als je ervoor zorgt dat jouw bedrijf zich onderscheidt van de massa, wordt alles wat je doet gemakkelijker. Klanten zullen je gemakkelijker weten te vinden en je zult meer volgers hebben.

Aan de andere kant zal het een constante strijd zijn om een publiek op te bouwen als je geen effectieve USP ontwikkelt. Jouw USP kan dus het verschil betekenen tussen succes en mislukking.

Het kiezen van een USP is misschien wel de belangrijkste beslissing die je over jouw bedrijf kunt nemen.

Een USP uitgelegd

USP staat voor Unique Selling Point (USP). Jouw USP is wat je bedrijf onderscheidt. Het is wat je anders maakt en wat je een speciaal plekje oplevert bij jouw potentiële klanten. Dat is een goede zaak omdat jij je bedrijf moet differentiëren, of het nu over het bedrijf zelf, je producten of jouw marketing gaat.

Je USP graag geldt dus als je bestaansreden. Denk erover na vanuit het oogpunt van jouw klanten. Met tientallen of honderden mogelijke opties die er zijn, moet je de vraag beantwoorden: “waarom zouden ze bij mij kopen?” Of als je geen producten verkoopt: “Waarom zouden ze mijn blog lezen?” of  “Waarom zouden ze mijn advies nodig hebben?”

Een USP betekent niet dat je de beste moet zijn

Het hebben van een geweldig product of uitstekende inhoud hoeft niet te betekenen dat je bedrijf daardoor opvalt. Op de meeste markten is het hebben van een goed product slechts de basisvoorwaarde om überhaupt mee te kunnen doen met de rest.

Als je klein bent, is het moeilijk om alleen op product- of inhoudskwaliteit te concurreren. Je moet daarom de context veranderen en het hebben waarom je dingen anders doet. Of door aan te geven dat je de enige plek bent waar je een specifiek product kunt krijgen. Probeer dus de beste te worden in iets dat niemand anders probeert.

Wat je moet weten over promotie en je USP

Promotie is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een groot publiek. Daar is geen twijfel over. Maar promotie alleen kan een waardeloos product niet beter maken.

Het bouwen van een website met veel bezoekers of een succesvol bedrijf begint met jouw standpunt. Het begint met je visie en hoe je voor je klanten zorgt en ze helpt. Dat strekt zich uiteindelijk uit tot je inhoud, producten, klantinteracties en tenslotte tot je promotie.

Het aantrekken van klanten is niet iets waar je uiteindelijk aan vastzit. Het is iets waar je in elke fase van jouw bedrijf aan werkt en jouw USP is de eerste fase daarvan.

Hoe je jouw Unique Selling Point kunt vinden: de beste tips…

Oké je weet nu waarom een Unique Selling Point belangrijk is, maar hoe definieer je er een die past bij jouw bedrijf? Uniek zijn is iets dat veel mensen en ook bedrijven nastreven. Maar hoe doe je dat?

Er zijn veel verschillende benaderingen die je kunt volgen. Je Unique Selling Point kan uiteindelijk een combinatie van dingen zijn. Dat is afhankelijk van welk bedrijf je runt en zelfs een kleine mate van differentiatie kan leiden tot een veel grotere kans op succes.

Wij geven je hier gouden tips om jouw bedrijf eenvoudig te differentiëren. Dit zijn niet de enige manieren, maar het is een startpunt om je aan het denken te zetten.

Gebruik je persoonlijkheid

Als je een heel klein bedrijf hebt, of als je de primaire eigenaar van jouw bedrijf bent, kan je persoonlijkheid soms een grote aanwinst zijn. Je moet een persoonlijkheid hebben die bij sommige mensen aanslaat om dit voor elkaar te krijgen. Door je persoonlijke stempel op veel aspecten van je bedrijf te drukken, creëer je iets waar niemand direct mee kan concurreren. Er is er tenslotte maar één versie van jezelf. Deze optie is dus ideaal voor zzp’ers en eenmanzaken die moeten opvallen en begin dus door goed te kijken naar jezelf en wat je uniek maakt.

Verken verschillende ideeën en waar ze samenkomen

Interessante dingen gebeuren op het snijvlak van ideeën en veel ideeën zijn nog niet eerder gecombineerd. Combineer gewoonten die je kent met iets nieuws en en je hebt een USP die nog niet bestaat. Denk na over het onderwerp waar jouw bedrijf over gaat en wat je aan de mix zou kunnen toevoegen om het interessanter, spanneder en unieker te maken. Je hoeft niet iets nieuws uit te vinden, maar combineer gewoon twee dingen die je al weet of die al bestaan.

Beperk en ken je doelgroep

Hier is een andere techniek die vrij eenvoudig uit te voeren is. Je kunt een kleine doelgroep kiezen die nog nooit in contact is gekomen met jouw bedrijf maar daar wel baat bij heeft. Word bijvoorbeeld webdesigner voor notarissen of adviseur voor mensen die werken in de bouw. Of zet jezelf op de markt als marketeer die gespecialiseerd is in cultuur. Zo weten de doelgroepen jou eruit te pikken als het gaat om specifieke diensten. Het andere voordeel van specialisatie in een smal marktsegment is dat promotie veel gemakkelijker wordt. Je weet waar je doelgroep te vinden is, dus je weet hoe je ze kunt benaderen.

Verfijn jouw product of dienst

Ten slotte kan jij je ook specialiseren in een bepaald aspect van jouw product of dienst. Stel dat jij je alleen richt op een bepaalde soort sites die je kunt bouwen of een specifiek soort marketing. Qua producten kan jij je allen richten op luxe auto’s of auto’s van een bepaald merk.

Vul het productmodel van Kotler in

Met het productmodel van Kotler kun je je makkelijk onderscheiden doordat je goed invult wat jouw product allemaal doet voor jouw klant. Dit is een belangrijk model om jouw USP’s te vinden.

Concluderend: onthoud dat je USP niet iedereen probeert aan te spreken

Als je begint, kan het lijken alsof je een aantal potentiële klanten weglaat door een spefieke USP te kiezen. Het is een natuurlijke neiging om iedereen te willen behagen. Maar als je iedereen probeert te bedienen, zal je uiteindelijk niemand echt goed kunnen bevredigen.

Dus onthoud dat het doel van je USP is om je sterker te verbinden met de mensen waar je invloed veel sneller kan groeien. Dat je anderen daarbij afstoot, is juist een goed teken. Succes met het samenstellen van jouw USP.