Google Search Console: zo werkt het
Ben je benieuwd naar wat Google Search Console is en hoe je het kunt gebruiken? Dan ben je hier aan het goede adres: want dat leggen we je in dit artikel uit. Google Search Console is ideaal voor het onderhouden van websites – je eigen website of bijvoorbeeld die van het bedrijf waarvoor je werkt. Dankzij Google Analytics kun je ontdekken hoe goed de website presteert.
Het belang van Google Search
Het internet is groot: heel erg groot. Van alle zoekmachines die je online vindt, wordt Google Search verreweg het meeste gebruikt. Het fijne van Google is dat je er heel veel informatie op vindt, dat je de juiste informatie snel gevonden hebt en dat de zoekmachine ook nog eens gratis is.
Je website in de gaten houden
Google Search Console houdt de prestaties van je website bij. Dankzij het programma kun je onder andere zien hoe goed je website(pagina’s) te vinden zijn in de zoekresultaten op Google. Het programma geeft je ook de mogelijkheid je verschillende pagina’s te vergelijken. Je ziet meteen welke goed draaien en welke wat meer aandacht nodig hebben. Je vergelijkt pagina’s met elkaar en ziet welke zoekwoorden je kunt toevoegen om posities te verbeteren.
Inclusief e-mailmeldingen
Wist je dat Google Search Console je ook updates geeft als er iets verbeterd kan worden? Dit laat het programma via e-mail weten. Search Console haalt er precies de dingen uit die jij kunt aanpakken.
Prestaties pagina
Google Search Console heeft een eigen tabblad speciaal voor prestaties. Hier kun je zien hoe de pagina’s van je websites scoren en hoe de zoekwoorden op die pagina’s scoren. Hoe meer mensen er op jouw website kijken en hoe vaker hetzelfde zoekwoord als jij op je pagina hebt staan in Google wordt gebruikt, hoe hoger je scoort. Wist je dat je tot wel 16 maanden terug kunt kijken in de gegevens? Vanaf het moment dat je een account aanmaakt, worden deze bijgehouden.
Wat vind je op het prestatieblad?
Een lijst met verschillende gegevens:
- Zoekopdrachten
- Pagina’s
- Landen
- Apparaten
- Zoekopmaak
- Datums
Selecties maken
Per pagina kun je de informatie op verschillende manieren weergeven. Kies voor “Klikken” en “Vertoningen”, of juist voor “Gemiddelde CTR”. CTR is een Engelse afkorting die staat voor “Click-Through Rate”. Dit betekent de verhouding van in hoe vaak je website in de zoekresultaten wordt weergegeven en een bezoeker ook daadwerkelijk op je website klikt. In het Nederlands staat dit ook wel bekend als conversie. Dit willen we samen optimaliseren.
Van vertoningen naar klikken
Een “vertoning” houdt in hoe vaak je website (in de vorm van een link) in de zoekresultaten van Google naar boven is gekomen. Een “klik” is letterlijk hoe vaak iemand via de link (door erop te klikken) op je website is uitgekomen. Veel vertoningen hebben is leuk, maar veel vertoningen én veel klikken hebben is nog beter, want uiteindelijk gaat het om website bezoek.
Hoe verbeter je Click Through Rate?
Dit doe je heel eenvoudig door een nieuwe (betere) paginatitel en metabeschrijving uit te kiezen. Op die manier maak je de pagina aantrekkelijker en is de kans groter dat er op geklikt wordt. Het CTR is het percentage “vertoningen” dat in een “klik” wordt omgezet. Verhoog je dit getal van 5 naar 10% – om maar iets te noemen – dan heb je twee keer zoveel bezoekers op je pagina.
Wat wordt met “Gemiddelde positie” bedoeld?
De gemiddelde positie laat zien hoe populair een bepaald zoekwoord is en dat over een bepaalde periode die je zelf kunt selecteren. Zo zie je meteen welke zoekwoorden op dat moment het populairst (en dus het belangrijkst) zijn. Je ziet ook hoe de populariteit van een zoekwoord door de tijd verandert – welke in opkomst zijn en welke juist minder belangrijk worden.
De URL-inspectie tool gebruiken
De meeste mensen zullen niet weten waar URL van afgekort is. Dit is “Uniform Resource Locator”. Uit de afkorting blijkt nog niet wat er nu precies mee wordt bedoeld. In feite is het een naam die naar data verwijst, bijvoorbeeld het adres bovenaan het beeldscherm van de website en de pagina waarop je kijkt. Iedere pagina op elke website heeft een geheel eigen URL. Met de URL-inspectie kun je de gebruikte URL’s op je site analyseren en beoordelen.
Wat kun je met Indexdekking?
In dit tabblad vind je een index met gebruikte websitepagina’s. Je krijgt hier te zien welke pagina’s geldig zijn, welke pagina’s ongeldig zijn en waarom ze precies ongeldig zijn. Google laat zien welke waarschuwen en fouten ervoor gezorgd hebben dat sommige pagina’s niet in de index konden worden opgenomen. Je gebruikt de index om het totaalplaatje in het oog te houden.
Een soort spelling- en documentcontrole
Je kunt de Indexdekking zien als een combinatie van de document- en spellingcontrole in een Word-bestand. Een goede tekst schrijven is één ding, maar je wilt natuurlijk ook dat die tekst goed in elkaar zit. De Indexdekking helpt je op technisch gebied de puntjes op de i te zetten.
Weet jij al wat “spiders” of “crawlers” zijn?
Van spinnen is bekend dat ze uit het niets kunnen opduiken en bijna overal kunnen komen. Digitale spiders zijn de software programmatjes van Google die door het internet ‘kruipen’ en op zoek gaan naar nieuwe websites, zoals je in de zomer misschien weleens op zoek bent gegaan naar bramen in het bos. Meestal weet je ongeveer wel waar je moet zoeken. Dat weten die spiders of crawlers ook. Informatie over spiders en crawlers vind je ook bij de Index.
Wat als je een plotselinge piek in de grafiek ziet?
Een plotselinge piek is eigenlijk nooit een goed teken. Dit betekent meestal dat er pagina’s automatisch gegenereerd worden, dat er content dubbel wordt opgeslagen of zelfs dat er iets gehackt is. Kijk regelmatig naar de Indexgrafiek of je website nog goed functioneert. Als er veel fouten op je website staan, kan het zijn dat deze in Google bekend komt te staan als van lage kwaliteit.
Een sitemap gebruiken
Een sitemap is eigenlijk een soort van samenvatting van alle pagina’s op je website. URL’s van al je websitepagina’s vind je hier terug. De sitemap is handig voor je bezoekers, die naar informatie op zoek zijn, maar ook handig voor jou: je bent beter te vinden in zoekmachines.
Bekijk ook tabblad Optimalisaties
Het Optimalisatie tabblad laat zien hoe je je website nóg beter kunt maken. Je kunt onder meer dingen instellen om je website beter beschikbaar te maken vanaf je mobiel. Een begrip als “site-vitaliteit” kom je hier ook tegen. Dit heeft onder meer te maken met gebruiksgemak en het aantal functies dat je site heeft. Hoe makkelijk is je site te vinden en te gebruiken?
Wat zijn precies broodkruimels?
Broodkruimels komen uit het sprookje van Hans en Grietje. In dit sprookje worden ze gebruikt om de weg te vinden in een groot, donker bos. Op het internet wordt ermee bedoeld hoe je precies bij de bestemmingspagina bent aangekomen. Of hoe je de pagina kunt bereiken. Je bent bijvoorbeeld eerst op de Home Pagina terechtgekomen. Daarna ging je van “categorie” naar een detailpagina van een product. Je hebt dus twee ‘tussenstops’ gemaakt.
Ontdek hoe goed jouw website op mobiele apparaten is
Google Search Console laat je ook zien hoe goed je website het op mobiel doet (de mobiele website). Via mobiel op het internet surfen wordt steeds populairder. Daarom is het van groot belang dat je ervoor zorgt dat je website ook goed te gebruiken is op het internet. Wist je dat Google bij het rangschikken van pagina’s inmiddels vooral naar de mobiele versie kijkt?
Ontdek hoe populair je website is bij andere websites
Een belangrijk onderdeel van het ‘managen’ van je websites is linkbuilding: dit is links van andere (populaire) websites op je pagina zetten. Zo help je mensen te vinden waar ze naar op zoek bent. Nog belangrijker is het dat andere websitebezitters links naar jouw website op hún website zetten. Zo is de kans nog groter dat je bezoekers trekt. In het tabblad “Links” zie je terug hoeveel links op andere websites naar jouw websites gaan (en hoe populair je dus bent).
Kijk ook bij Interne links
Bij interne links staat welke pagina’s op jouw website het populairst zijn. Zo krijg je een goed beeld van welke van jouw pagina’s het populairst zijn. Waarschijnlijk zie je dit terug in de website bezoekers.
Beginnen met Google Search Console
Om met het programma aan de slag te gaan, heb je eerst een eigen account bij Google nodig. Heb je dit nog niet? Maak hem dan aan. Zodra je bent ingelogd, kun je Google Search Console bereiken. Nu moet je je website toevoegen. Dit doe je in de vorm van de “Website Property”.
- Geef eerst de URL van jouw website op
- Verifieer nu je website in de vorm van een meta-tag, Google Analytics (tracking code), een DNS-record, of door een HTML bestand naar je website te uploaden.
Let op extra voorwaarden
Aan het verifiëren kunnen extra voorwaarden verbonden zijn. Bij Google Analytics heb je bijvoorbeeld bewerkingsrechten nodig voor de specifieke web property waarvan je de tracking code gebruikt. Ook moet de tracking code het gtag.js of analytics.js hebben.
Wie maken van Google Search Console gebruik?
Het programma is vooral voor websitebouwers en website eigenaren. Ook zijn er veel marketeers op actief. Deze gebruiken het programma om bij te houden hoe effectief hun werkzaamheden zijn. Google Search Console heeft het voordeel dat je altijd en overal kunt optimaliseren.
Hoe werkt Google Search Console? Een YouTube-antwoord
De bovenstaande Video is door Google zelf uitgegeven, onder accountnaam “Google Search Central”. In de video bespreekt Daniel Waisberg, “Search Advocate” in dienst van Google de beginselen van Search Control en hoe je het kunt gebruiken. Super handig als korte, snelle introductie.