Iedereen wil een mooi plekje in de Google-zoekresultaten krijgen. Tegenwoordig kun je met rich snippets jouw plekje extra groot en/of mooi maken. Hoe je dat doet? Lees verder…

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn extra uitgebreide paginabeschrijvingen die je ziet voor de zoekresultaten op Google en andere zoekmachines. Bij rich snippets is bijvoorbeeld niet alleen een beschrijving te zien, maar ook een stappenplan, kleine FAQ of recensie-beoordeling. Hieronder staan een aantal voorbeelden van rich snippets.

Een van de mogelijke rich snippets is een stappenplan. Zie onderstaande screenshot:

rich snippet voorbeelden

Ook een kleine FAQ is een mogelijkheid voor een rich snippet. Zie screenshot hieronder:

rich snippet voorbeelden

Een ander veelvoorkomend voorbeeld is een recensie-beoordeling of een recepten-rich snippet:

rich snippets voor recepten

Zoals je ziet, zijn er veel manieren waarop rich snippets kunnen worden gemaakt om ze te onderscheiden van andere resultaten op de pagina. Je kunt rich snippets vastleggen door gestructureerde gegevens of schemamarkeringen te gebruiken die de rich snippets helpen verbeteren om ze informatiever en opvallender te maken.

Niet alle soorten rich snippets zijn echter voor iedereen nuttig, en sommige zijn voor zeer specifieke gebruiksscenario’s. Wij duiken daarom hier wat dieper in op de rich snippets.

Haal rich snippets en featured snippets niet door elkaar

Er is een verschil tussen rich snippets en featured snippets. Het zijn twee verschillende dingen. Hierboven staan rich snippets beschreven. Featured snippets zijn iets anders. Dat zijn de uitgelichte antwoorden die je soms helemaal bovenaan de zoekresultatenpagina ziet. Zie afbeelding hieronder:

featured snippets

Wil je ook rich snippets? Onthoud dan de termen ‘structured data’ en ‘schema.org’

Rich snippets verwijzen naar gestructureerde gegevensopmaak (structured data) die aan jouw site kunnen worden toegevoegd om jouw site en de bijbehorende informatie beter zichtbaar te maken voor zoekmachines.

Wanneer je rich snippets op jouw website toevoegt, is de kans groter dat zoekmachines die informatie aan zoekers doorgeven.

Rich snippets zijn makkelijk toe te voegen aan de HTML van jouw website om zoekmachines te helpen om te classificeren waar jouw website of webpagina’s over gaan. Daarvoor moet je gebruik maken van ‘structured data’ / schema.org.

Zoekmachines gebruiken ook rich snippets om hun zoekresultaten completer te maken – bijvoorbeeld de recensie-sterren of productbeoordelingen onder een zoekresultaat.

Het voordeel van rich snippets

In feite doen rich snippets een aantal concrete dingen:

  • Ze stellen zoekmachines in staat om betere, specifiekere en relevantere resultaten te leveren aan zoekers.
  • Ze stellen zoekers in staat om relevante informatie (zoals recensies) gemakkelijker te zien.
  • Ze kunnen de klikfrequentie van jouw bedrijf vergroten.
  • Rich snippets verlagen ook de bouncepercentages en verhogen de conversieratio’s. De toegenomen informatie leidt tot een beter begrip van het zoekprogramma van wat zoekers krijgen als ze doorklikken naar jouw website.

Welke invloed hebben rich snipperts op zoekresultaten?

Vroeger werden website of pagina’s weergegeven op basis van drie belangrijke dingen: een sitetitel, de URL en welke metabeschrijving je aan de pagina hebt toegevoegd. Met rich snippets wordt die informatie uitgebreider. De zoekmachine toont meer informatie over het weergegeven resultaat – of het nu gaat om een recensie, een bedrijf, een product, een persoon of wat dan ook.

Hoe kan ik Rich Snippets gebruiken voor mijn bedrijf?

Rich snippets gebruiken de taal van zoekmachines en een specifieke opmaak. Die geeft zoekmachines duidelijke informatie die hen helpt jouw inhoud te begrijpen. Door jouw pagina’s te taggen met rich snippets, vertel je zoekmachines dat het resultaten moet weergeven met de aanvullende rijke inhoud.

Het hebben van aanvullende informatie kan resulteren in hogere klikfrequenties en een hogere conversieratio wanneer gebruikers op jouw pagina terechtkomen. Kortom, zoekresultaten met rich snippet-informatie zijn beter zichtbaar, uitgebreider en communiceren meer details.

Wil je dit implementeren op je site, dan moet je structured data en schema.org gaan leren. Dat kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.

Hoe je rich snippets aan jouw website kunt toevoegen met extra tools

Zoals bijna elk essentieel element van SEO en digitale marketing, zijn er tools om het toevoegen van rich snippets gemakkelijker te maken.

  • De eerste hiervan is Yoast. Dit is een WordPress-plugin waarmee je makkelijk FAQ’s en stappenplannen als structured data kunt instellen.
  • Vervolgens is er Google’s eigen tool voor het testen van gestructureerde gegevens.
  • Als je WordPress gebruikt, levert een snelle zoekopdracht in de plug-in-bibliotheek een paar tools op die ook handig zijn voor rich snippets. Deze opties bieden je snelle opties voor toevoeging van fragmenten voor recensies, beoordelingssystemen, recepten en de meeste andere gegevensopties.

Let er wel op dat veel rich snippet-plug-ins worden gemaakt maar niet bijgewerkt. Zorg ervoor dat de plug-in die je kiest up-to-date is met de meest recente versie van WordPress.

Waar je Rich Snippets kunt gebruiken op je site

Recensies en beoordelingen zijn een van de meest voorkomende soorten rich snippets en worden door verschillende soorten websites gebruikt. Dit betekent dat voor sommige websites recensies en beoordelingen van klanten direct in de rich snippet worden weergegeven.

Het voordeel van recensies is dat ze het vertrouwen van de klant helpen te winnen en ze nemen eventuele zorgen over de kwaliteit van een product weg voordat ze een aankoop doen. Het tonen van positieve recensies en beoordelingen verhoogt ook de kans dat mensen op de link klikken. Dit verhoogt op zijn beurt weer de klikfrequenties en dus de organische zoekresultaten.

Rich Snippet in sitelinks

Naast de homepaginalink kan je rich snippets toevoegen aan directe links naar de aanbevolen secties van jouw website. Je kunt dus links naar aanbevolen aanbiedingen of verkopen toevoegen of eenvoudig links naar verschillende productcategorieën toevoegen.

Sitelinks zijn een van de gestructureerde manieren die elk bedrijf kan gebruiken om gebruikers naar relevante pagina’s op de website te leiden. Daarom zijn dit de meest veelzijdige van alle soorten rich snippets.

Ze zijn vooral handig voor grote websites met veel categorieën en subcategorieën webpagina’s. Je kunt de klanten makkelijk naar de juiste pagina leiden in plaats van dat ze moeite moeten doen om een bepaalde categoriepagina te vinden.

Rich Snippets gebruiken voor bedrijfsinformatie

Bedrijfsinformatie verwijst naar de naam, oprichter, adres, contactgegevens en nog veel meer van je bedrijf. Dit verschijnt in de rechterzijbalk van de zoekresultaten van Google wanneer een gebruiker naar een specifiek bedrijf of merk zoekt.

Deze rich snippet kan door elk bedrijf worden gebruikt, ongeacht de branche waarin jij je bevindt. Dit levert echter geen direct SEO-voordeel op maarmaakt jouw bedrijfsinformatie gemakkelijk toegankelijk.

Rich Snippet voor productbeschikbaarheid en acties

Deze functie wordt gebruikt door winkels en e-commerce winkels die producten online verkopen. Dit geeft aan of het product waarnaar gezocht wordt “op voorraad” is of niet, in een bepaalde online winkel.

Dit is handig omdat dit gebruikers helpt beslissen of ze op een bepaalde link willen klikken of niet. Als je laat zien dat je een product op voorraad hebt, verhoog jij de klikfrequenties. Rich snippets kunnen ook handig worden ingezet bij acties.

Deals en kortingen op een website kunnen gemarkeerd worden om meer klikken van gebruikers aan te moedigen. Dit is erg handig voor e-commerce winkels, omdat ze meer mensen naar hun winkels kunnen lokken door de deals die ze aanbieden te benadrukken.

Gebruik Rich snippets om extra op te vallen op het web

Nu je weet waarom rich snippets essentieel zijn op het web is het tijd om ze ook te gebruiken voor jouw website. Opvallen is waar het om draait bij e-commerce en met rich snippets heb je een middel dat je op verschillende niveaus helpt om je te verbinden aan je klanten en doelgroepen. Maak er dus gebruik van en zorg voor meer conversies en meer clicks.