Wil je blogartikelen op je eigen website die nieuwe websitebezoekers trekken? Ik geef je hier de niet-sexy, maar juist doelgerichte tips voor SEO-blogartikelen. Wat ik met doelgerichtheid bedoel? Een bedrijf is iets dat geld moet opleveren. Doelgerichtheid moet dus vóór jouw bloggerstrots en creativiteit komen. Daarom geef ik je 7 anti-creativiteit-tips voor SEO-blogartikelen.
Je zal in deze tips ontdekken dat je voor jouw SEO-blogartikelen nauwelijks jouw eigen mentale kracht hoeft aan te wenden om iets creatiefs te gaan verzinnen. Dit begint al bij de titel van je blogartikel…
Tip 1- Voor de titel geldt: ga niet creatief, ‘grappig’ en ludiek willen doen
Ik houd van creatieve mensen. Ze bedenken interessante, originele en pakkende titels als: “En toen lag opeens mijn been in mijn nek”. Perfect… voor in de Flow of Happinez. De papieren tijdschriften dus. Of voor e-zines waar mensen al vrijwillig op bladeren. Schrijf je echter een blogartikel met de intentie om SEO-traffic te krijgen, dan moet je al je egocentrische kijk-mij-grappig-zijn-creativiteit loslaten. Dat begint al bij je titel.
Maak je een blog over jouw Yoga-avonturen? Noem hem dan: “Yoga, wat waren mijn ervaringen?” Saai, maar gericht op het zoekwoord ‘Yoga ervaringen’. Dus laat die oh zo grappige titel die je zo leuk hebt zitten bedenken – “En toen lag opeens mijn been in mijn nek” – los. Zo krijg je met een klein beetje extra moeite een paar duizend extra websitebezoekers vanuit Google.
Tip 2 – Ook voor de inleiding geldt: niet creatief, ‘grappig’ en ludiek willen doen
Op de middelbare school leerden we al dat een inleiding ‘de aandacht moet trekken’. Dus ga je vanuit die gedachte weer een ludieke inleiding schrijven. Bijna goed! Had je voor de Quest, Donald Duck of Flow geschreven, dan had ik je met rust gelaten. Heb je expliciet de intentie om SEO-blogartikelen te schrijven, dan is mijn aanbeveling om je creativiteit liefdevol opzij te schuiven.
Wat moet je dan wel doen? Voor SEO-blogartikelen (en eigenlijk ook voor artikelen in het algemeen) is de enige geldige inleiding: tell ‘em what you’re gonna tell ‘em. Gaat mijn blogartikel bijvoorbeeld over de beste minitrampolines, dan wordt mijn inleiding als volgt:
Wat zijn de beste mini-trampolines? In dit artikel krijg je een overzicht met de beste aanbevelingen voor het kopen van een mini-trampoline. Lees verder voor onze testresultaten, ervaringen, specificaties en reviews…
Stiekem is deze inleiding ook nog eens pakkend. Dat komt omdat je de Google-gebruiker die op ‘beste mini-trampolines’ zocht, 100% gerust hebt gesteld dat hij/zij op jouw artikel exact op de juiste plek terecht is gekomen. Hierdoor gaat deze persoon jouw artikel daadwerkelijk aandachtig lezen.
Dus: tell ‘em what you’re gonna tell ‘em. Het vereist 0.0 mentale kracht en het zorgt ook nog eens voor een ‘pakkende’ inleiding.
Tip 3 – Denk niet dat alles om jou draait: niemand wil jouw ‘meesterwerk’ lezen
Het is zwaar narcistisch om te denken dat hele menigtes voor dranghekken staan om jouw verhaal te lezen. Niemand wil vrijwillig zijn/haar ogen vermoeien door ze op een beeldscherm te richten om jouw verhaal te lezen.
Men Googlet een vraag en men wil een antwoord op die vraag. Wat is jouw taak? Antwoord geven op die vraag. Vervul je die taak, dan krijg je een beloning: de lezer overweegt om de vervolgstap bij jou te nemen – bijvoorbeeld via de weggever die ergens rondom je blogposts getoond wordt.
Dus ook de boodschap van deze tip is: bedenk het niet zelf, maar geef de zoeker gewoon wat het wil.
Tip 4 – Bedenk de inhoud niet eens zelf
Natuurlijk kun je de inhoud zelf bedenken. Dat kost wel aardig wat mentale kracht – dus het hoeft niet per se. Je kunt ook gewoon de resultaten van je zoekwoordenonderzoek gebruiken.
Dat ‘zoekwoordenonderzoek’ klinkt trouwens erg duur, maar het is een kwestie van even de gerelateerde zoektermen in Google checken. Zelf doe ik dat met behulp van Keywords Everywhere. Dat is een van mijn favoriete online marketing-tools die ik dagelijks gebruik.
Stel dat ik een artikel wil schrijven over ‘mastermind-groep betekenis’, dan haal ik er de gerelateerde zoektermen even bij:
mastermind tips 90 $0.00 0.16
mastermind groep tips 0 $0.00 0
mastermind groep belgie 0 $0.00 0
waarom mastermind 0 $0.00 0
mastermind betekenis 0 $0.00 0
mastermind utrecht 0 $0.00 0
mastermind vragen 0 $0.00 0
mastermind principe 0 $0.00 0
mastermind spel 2.400 $0.18 1
open circles 1.160 $9.95 0.01
twelve waves 140 $0.00 0
stappenplan voorbeeld 140 $0.00 0.01
mastermind tips 90 $0.00 0.16
nlp coaching model 90 $2.70 0.33
mastermind workshop 70 $0.00 0.13
mastermind groep belgië 0 $0.00 0
mastermind utrecht 0 $0.00 0
mastermind nlp 0 $0.00 0
moeilijkste mastermind combinatie 0 $0.00 0
mastermind cursus 0 $0.00 0
wat is mastermind spel 0 $0.00 0
mastermind arnhem 0 $0.00 0
wat is een mastermind puzzel 0 $0.00 0
elle mastermind 0 $0.00 0
mastermind bedrijf 0 $0.00 0
groeibriljant mastermind 0 $0.00 0
mastermind puzzel oplossen 0 $0.00 0
lifecrafting practitioner 0 $0.00 0
nlp leerdoelen 0 $0.00 0
Op basis van dat zoekwoorden-onderzoek kan ik het geraamte van mijn complete blogartikel maken. De bruikbare zoekwoorden heb ik hierboven dik gedrukt en hieronder direct gebruikt:
—-
Wat is de betekenis van een mastermind-groep en het mastermind-principe?
Een mastermindgroep is (…)
Waarom is een mastermindgroep belangrijk voor jouw bedrijf?
Een mastermindgroep is belangrijk voor jouw bedrijf omdat (…)
Tips voor jouw mastermind-groep
Hieronder vind je de belangrijkste tips voor jouw eigen mastermind-groep die je direct kunt toepassen:
(…)
Welke vragen kun je stellen in een mastermind-meeting?
Gebruik onderstaande vragen sowieso in jouw mastermind-groep:
(…)
Waarom denken veel mensen dat mastermind-groepen iets met NLP te maken heeft?
Napoleon Hill sprak over visualisatie en doelen stellen. Dit heeft raakvlakken met (…)
Wij zetten mastermind-groepen op in iedere stad
Of je nou in Arnhem, Amsterdam of Utrecht woont, in iedere stad hebben we wel een mastermind-groep voor jou.
Meer leren over mastermind-groepen? Volg onze workshop
Naast het faciliteren van premium mastermind-groepen, bieden we ook workshops aan. (…)
—-
Oké, mijn artikel is nu zo goed als af zonder dat ik een greintje eigen mentale kracht heb hoeven te gebruiken. Het geraamte staat er en ik hoef er alleen nog wat tips en vragen aan toe te voegen.
Tip 5 – Stop open loops in de verschillende alinea’s
SEO-specialisten lijken het er nooit over eens te worden: is de tijd die men op jouw pagina besteedt nou wel een rankingfactor of niet? Is het überhaupt te meten?
Ik ga er voor het gemak vanuit dat het gewoon goed is voor de gebruikerservaring wanneer iemand jouw artikel helemaal uitleest. Ook als SEO niet bestond, is dat een mooi doel om naar te streven.
Hoe bereik je dat? Met de NLP-techniek ‘open loops’: sluit je verhalen niet altijd volledig af. Geef nog even geen conclusie. Voorbeelden:
- “De beste tip hebben we trouwens voor het laatst bewaard. Lees dit artikel dus goed door.”
- “Is dit afzetterij of niet? Verderop in dit artikel geven we hier antwoord op.”
- “Of we onze investering met tool x hebben terugverdiend? We vertellen het verderop.”
- “Daar komen we in een volgende paragraaf op terug.”
- “Verderop komt dat uitgebreid aan bod.”
Misschien vind je het heerlijk om alles afgerond te hebben, maar nu is het tijd om punten open te laten.
Tip 6 – Benut de tijd die je aan SEO-blogartikelen besteedt, optimaal
Weer zo’n tip waarmee je je eigen plezier moet opofferen ten behoeve van… doelgerichtheid. Je werk heet niet voor niks werk, dus enige doelgerichtheid kan geen kwaad.
Of je nou zelf een SEO-blogartikel schrijft of het uitbesteedt, je bent er altijd tijd mee kwijt. Alleen al het versturen van de opdracht, het ontvangen van de tekst, het plakken in de CMS, het nalezen en het toevoegen van afbeeldingen kost mij al 20 minuten. Laat die 20 minuten geen verspilde tijd zijn door een zoekterm te pakken die nooit geld zal opleveren.
Wat ik hiermee bedoel, is: schrijf niet zomaar een blogartikel omdat het je leuk lijkt om 1.000 extra websitebezoekers te krijgen. Laat al jouw blogartikelen echt een doel hebben.
Als je de keuze hebt tussen het schrijven van een artikel over: “Hoe oud wordt een labrador?” En: “Beste labrador-voeding,” wat is dan de meest doelgerichte keuze? Jouw tijd en energie zal veel meer resultaat opleveren als je kiest voor een blogartikel over labrador-voeding, want dat publiek kan jouw labrador-voeding vervolgens kopen. Die zoekterm trekt mensen aan die vrij bereid zijn om al gauw iets van je te kopen.
Mocht je toch een niet-zo-doelgericht artikel schrijven dat wel websitebezoekers trekt, zorg er dan in ieder geval voor dat het artikel daadwerkelijk een bijdrage heeft… door het in ieder geval als middel te gebruiken om een nieuwe interne link te creëren naar je andere pagina’s… zoals je pagina’s over labrador-voeding!
Tip 7 – Zet je droom om schoolkrantje te spelen opzij: doe überhaupt niet aan SEO-blogartikelen
Bloggen is lekker creatief. Lekker van je afschrijven, fijn! Het is ook zo lekker veilig. Je hoeft geen geld te investeren bijvoorbeeld. Is het dus wel het meest effectieve wat je kunt doen? Of vormt het een valkuil om andere dingen te doen die veel effectieve zijn, zoals adverteren?
Natuurlijk kunnen SEO-blogartikelen een welkome bron van traffic zijn… en laten we onszelf ook weer niet voor de gek houden: ben je met een onderneming bezig of ben je schoolkrantje aan het spelen? Als je een onderneming bent, dan hoort daar adverteren bij zodat je snel veel leads kunt krijgen.
SEO-blogartikelen schrijven is een lekker creatief dingetje. Als je deze leuke schrijf-bezigheid toestaat om jou af te leiden van andere manieren om snel veel leads te genereren, dan moet je overwegen om even te stoppen met SEO-blogartikelen te schrijven zodat je effectievere manieren vindt.
In mijn hbo-marketing-opleiding kregen het uiteraard het vak SEO, maar we kregen absoluut niet het vak Bloggen. Ook Clickfunnels – een populaire bron voor marketing-trainingen – besteedt geen lessen aan bloggen op je eigen website. Ze raden hoogstens aan dat je gaat bloggen op Medium. De Clickfunnels-software bevat véél, maar géén blog-functionaliteit en al die ’two comma club-leden’ – Clickfunnels-gebruikers die de miljoen dollar hebben aangetikt – hebben een website met enkel een leadpage, salespage, upsellpage en over ons-pagina. Geen blog.
Succes met anti-creatief en doelgericht (stoppen met) bloggen
Ik moedig iedere daad aan die naar meer doelgerichtheid – en in dit geval ook: minder creativiteit – leidt. Het gaat je absoluut lukken om zakelijk te blijven en je eigen ego-tripjes in te ruilen voor resultaat. Zie dit artikel vooral als de ervaring van één persoon. Blijf je eigen waarheid vinden wat dit betreft