Wat is zoekwoordenonderzoek en hoe voer je nou zo’n zoekwoorden-analyse goed uit? In dit artikel geven we je een uitleg, basisprincipes en tips om dit te doen. Lees verder…

Alles wat je moet weten over zoekwoordenonderzoek / KW Research

Je weet waarschijnlijk dat zoekwoordenonderzoek een van de essentiële SEA- en SEO-taken is. Maar je kunt je afvragen hoe je de juiste trefwoorden vindt. En wat doe je als je ze gevonden hebt? Wij leggen je daarom uit wat zoekwoordenonderzoek of KW-research (Key Word Research) inhoudt en waarom het onmisbaar is voor jouw bedrijf.

Wat is een zoekwoord, oftewel een trefwoord/keyword?

Laten we, voordat we ingaan op de details, eens kijken naar de basistermen en begrippen die verband houden met zoekwoordonderzoek voor SEO en SEA.

Wat zijn trefwoorden, oftewel zoekwoorden eigenlijk? Trefwoorden (ook wel “SEO-/SEA-trefwoorden” genoemd) zijn alle woorden of woordgroepen die een gebruiker in de zoekmachine typt om bepaalde informatie op internet te vinden.

Het zoekwoord is die manier of de weg die mensen naar de organische of betaalde zoekresultaten leidt. Uiteindelijk zorgen ze ervoor dat ze op de website komen waar ze vinden wat ze zoeken. Je zult nu waarschijnlijk wel begrijpen waarom ze  belangrijk zijn voor jouw site of webshop.

Het juiste woord voor de zoekopdracht

Het vinden van de juiste zoekwoorden is essentieel voor zoekmachineoptimalisatie van jouw site. Het helpt om de woordgroepen te vinden die mensen gebruiken bij het zoeken naar de informatie.

Ze helpen je om jouw website of Google-advertenties te optimaliseren om in de zoekresultaten voor de juiste zoekwoorden te verschijnen. De trefwoorden worden ontdekt via een proces dat zoekwoordenonderzoek of KW research wordt genoemd en laten we daar even op inzoomen.

Wat is zoekwoordenonderzoek?

KW research is een SEO- en SEA-praktijk van het vinden, analyseren en gebruiken van de woordgroepen die mensen gebruiken om informatie op internet te zoeken. Met andere woorden, het gaat erom de taal van potentiële bezoekers te leren kennen en deze kennis te gebruiken om de inhoud op jouw site te optimaliseren.

Om boeiende inhoud te schrijven die voldoet aan de behoeften van mensen in jouw niche of doelgroep, moet je weten waarnaar ze op zoek zijn. Met KW research krijg je een beter begrip van de subonderwerpen en terugkerende thema’s in jouw niche.

Omdat het een van de belangrijkste SEO- en SEA-taken is, is het de manier om meer mensen te bereiken met jouw content en/of aanbod.

Wanneer heb ik KW research (Key Word Research) nodig?

Zoekwoordenonderzoek is geen overbodige luxe en iets dat iedereen die een website heeft moet doen. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken als je op zoek bent naar een nieuwe niche en nieuwe klanten. Het is ook handig als je op zoek bent naar nieuwe inhoudsideeën om zo je content fris en aanspreken te houden. Voor het optimaliseren van je bestaande inhoud is het ook een must omdat het je up to date houdt en zorgt dat het toegankelijk blijft.

Maar hoe kan ik KW research toepassen?

Nu kan het zijn dat al het bovenstaande je afschrikt als je niet technisch bent ingesteld. Gelukkig is zoekwoordonderzoek niet moeilijk. Zodra je de basisprincipes begrijpt en enkele handige tips en trucs weet, kan je aan de slag. KW research is meestal de eerste stap van zoekmachineoptimalisatie van een website dus iets dat je niet moet verwaarlozen.

De stadia van KW research

Laten we beginnen met een aantal stappen die van belang zijn voor goed  KW research.

  1. Als eerste moet je de trefwoorden vinden die voor jouw site en content belangrijk zijn.
  2. Vervolgens is er de analyse van de trefwoorden.
  3. Tot slot het gebruik daarvan in jouw content of Google-advertentie.

Welke tools moet je gebruiken voor zoekwoordenonderzoek?

Voor jouw zoekwoordenonderzoek kun je gebruikmaken van handige tools zoals Google Zoekwoordplanner, Google-suggesties en Google Search Console. Maar ook platforms zoals Reddit, Quora, Amazon en Youtube. Bovendien gebruiken wij Keywords Everywhere.

Al deze tools kunnen je suggesties geven over hoe vaak men naar een bepaalde zoekterm zoekt. Hoe zie je dat dan? Door te kijken of bij een bepaalde zoekterm veel zoekterm-suggesties getoond worden of door te kijken of anderen al content hebben gemaakt over een bepaalde zoekterm.

Er zijn bovendien nog meer hulpprogramma voor zoekwoordenonderzoek en wij hebben hier een aantal die goed zijn om in de gaten te houden.

  • Met WordStream kan jij je richten op bepaalde niches en krijg je suggesties op basis van een gemeenschappelijk thema, zodat je gemakkelijk een advertentiegroep kunt lanceren.
  • Als je meerdere kanalen hebt waarvoor je trefwoordonderzoek wilt doen dan is Soovle een perfecte match. Met Soovle kun je de meest ingevoerde trefwoorden in meerdere zoekmachines verkennen op basis van het trefwoord dat je eraan geeft.
  • Het omvat zelfs Amazon dus is het ideaal als je aan e-commerce doet.
  • En dan is er Ubersuggest. Dit platform neemt elk trefwoord en geeft je onmiddellijk een bijna onbeperkte lijst met alfabetische en numerieke trefwoordvariaties van het oorspronkelijke trefwoord.

Leer de nuances van zoekwoorden kennen

Het probleem met veel voorkomende zoekwoorden is dat ze van nature een zeer hoge concurrentie hebben. Maar als je dieper in de niche graaft, zal je merken dat mensen die geïnteresseerd zijn in een onderwerp, ook andere zoekwoorden kunnen gebruiken.

Specifieke woorden kunnen een lager zoekvolume hebben maar meestal ook minder concurrentie van andere sites. Hoe specifieker je bent hoe hoger je  betrokkenheid en conversiepercentages zal zijn.

Als voorbeeld kunnen we kijken naar het zoekwoord fiets. Er zullen veel sites zijn die fietsen aanbieden. Maar stel dat jij je alleen richt op rode fietsen of sportfietsen dan is de concurrentie al een stuk minder. Door die extra zoekwoorden te gebruiken zorg je ervoor dat die specifieke klanten je vinden.

Goede en specifieke zoekwoorden zijn een uitstekende manier om dat te doen en dus ook het publiek te bereiken dat jij zoekt. Er is een bijna oneindig aantal mogelijke combinaties van zoekwoorden voor een onderwerp.

Het zou onmogelijk zijn om voor elk van hen een bericht te maken. In plaats daarvan kun je een lang artikel maken die het hele onderwerp bestrijkt en op natuurlijke wijze is gerangschikt met zoekwoorden.

Onze #1 tip: richt je op zoekwoorden met een hoge koop-intentie

Laat me je een vraag stellen. Bij welk zoekwoord denk je dat er een grotere kans is dat de bezoeker ook iets gaat kopen?

  • Hoe vaak moet een labrador te eten krijgen?
  • Beste voeding voor labradors

Hoewel je prima ook iets kunt verkopen met de eerste zoekterm, is de kans veel groter dat je iets verkoopt met de tweede zoekterm.

Nog een test: welke zoekterm verkoopt meer?

  • Gitaar spelen tutorial
  • Akoestische gitaar kopen beginner

Inderdaad, met het tweede voorbeeld verkoop je waarschijnlijk makkelijker producten. Laten we naar nog meer tips kijken om dit soort koopgerichte zoektermen te vinden:

  • Kijk op websites waar mensen al dingen kopen, zoals Bol.com of Udemy, om onderwerpen te vinden waar mensen de portemonnee voor trekken.
  • Gebruik het zoekwoord ‘kopen’
  • Gebruik het zoekwoord ‘korting’, ‘kortingscode’, ‘goedkoopste’ of ‘laagste prijs’. Bijvoorbeeld: ‘Goedkoopste weekendtrip Rome’
  • Gebruik het zoekwoord ‘beste’ of ‘top 10’
  • Gebruik het zoekwoord ‘kosten’
  • Maak een koopgids: ‘Hoe een vlogcamera kiezen [Koopgids]’ Vooral Coolblue zet deze tactiek goed in.
  • Denk aan soorten van hetzelfde product, of aan toebehoren, zoals: Beste gitaarversterker kopen, beginnersgitaar kopen, elektrische gitaar kopen, beste gitaar onder de 200 euro, beste gitaar voor muziekles, beste gitaar voor concerten, beste gitaar die lang meegaat, etc. Meer voorbeelden: beste hardloopschoenen voor vrouwen (kopen), Sonja Bakker Boeken (kopen)…
  • Maak een review-/ervaringen-artikel
  • Maak een VS post: Kobo VS Samsung E-reader
  • Los een probleem op in een blogpost en zet daar vervolgens een product bij neer als oplossing. Bijvoorbeeld: “Zo repareer je een gitaar. Stap 1: Koop deze extra snaren, etc.”

KW research als een manier om interactie met je publiek op te bouwen

Het internet is een plek om informatie te geven, vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. De content-strategie van jouw website moet erop gericht zijn alle vragen over jouw niche te beantwoorden.

Zorg dat je het zoekwoorden-spel op orde hebt en verdiep je nu in  zoekwoordenonderzoek

Je weet nu waarom het cruciaal voor jouw website en e-commerce bedrijf is om aan  zoekwoordenonderzoek te doen. Met het bovenstaande kom je al een heel eind en begin er nu aan om de beste resultaten te krijgen. Zo zorg je voor meer bezoekers, meer conversies, meer klanten en meer online succes.

Gerelateerd: lees verder...