Een sitemap is een veelvoorkomende term als het gaat over websites, maar wat betekent het en wat is het nut ervan? Lees verder voor onze uitleg…

Wat is een sitemap?

Een sitemap geeft een overzicht van de pagina’s van een website. Er zijn drie verschillende soorten sitemaps.

  • De eerste soort sitemap is een sitemap die door webdesigners wordt gebruikt bij het plannen van een website.
  • Het tweede soort sitemap is een sitemap die zichtbaar is op een website zodat bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken.
  • Het derde type sitemap is het soort dat we een XML-sitemap wordt genoemd en die speciaal voor zoekmachines is gemaakt.

De eenvoudige sitemaps uitgelegd

De eerste twee vormen van een sitemap spreken voor zich en zijn natuurlijk ook belangrijk. Als je een website voor je bedrijf gaat maken moet die een bepaalde structuur hebben. Een sitemap zorgt daarvoor en laat ook zien hoe alles met elkaar gelinkt is. De sitemap hangt natuurlijk ook af van waar jij je site voor gebruikt. Een blog met artikelen werkt weer anders dan een webshop en hoe complexer de site hoe belangrijker het is dat het ontwerp zorgt dat alles overzichtelijk blijft.

Een XML-sitemap is niet voor mensen bedoeld.

Soms lijken XML-sitemaps wel navigeerbaar voor mensen, maar dat is dus totaal niet nodig. Ze zijn enkel bedoeld voor de zoekmachine-bots. Die kunnen de sitemaps ook zonder opmaak lezen, dus als één lange regel. Om het toch nog enigszins leesbaar voor mensen te maken, worden ze een beetje opgemaakt met enters, maar je moet deze sitemap dus niet gebruiken als navigatiemiddel voor menselijke ogen.

Het belang van de XML-sitemap

Naast de eenvoudige sitemap is er de XML-sitemap die weer om een heel andere reden essentieel is voor jouw site. Een XML-sitemap is een sitemap die URL’s voor een website weergeeft en speciaal voor zoekmachines is gemaakt.

Het verschil tussen een gewone sitemap en een XML-sitemap is dat een sitemap is geschreven voor mensen en een XML-sitemap is geschreven voor zoekmachines en dat is heel belangrijk voor als je wil opvallen op het web.

Wat doet een XML-sitemap?

Met een XML-sitemap kunnen zoekmachines zoals Google jouw website efficiënter vinden en categorisere. Ze vinden ook URL’s die mogelijk geïsoleerd zijn van de rest van de inhoud van jouw site.

Een goede XML-sitemap is dus als een kaart van jouw website die Google naar al jouw belangrijke pagina’s leidt. Je wil dat Google, of een andere zoekmachine, alle pagina’s kan zien en vervolgens kan indexeren.

Maar soms eindigen webpagina’s zonder interne links die ernaar verwijzen, waardoor ze moeilijk te vinden zijn voor zoekmachines. Dat is waar een XML-sitemap van pas komt. De XML-sitemap vermeldt alle belangrijke pagina’s van jouw website, zodat Google ze allemaal kan vinden. Het helpt Google ook om de structuur van jouw website te begrijpen.

De voordelen van het maken van een goede XML-sitemap

Een XML-sitemap is uitermate belangrijk voor de SEO of zoekmachineoptimalisatie van jouw website. Als je wilt dat iemand zoekmachines zoals Google of Bing gebruikt, wil je een goede XML-sitemap hebben.

Het helpt zoekmachines om pagina’s van jouw website te vinden die ze anders niet zouden vinden. De XML-sitemap vertelt Google ook wanneer jouw inhoud voor het laatst is bijgewerkt, wat ook jouw SEO kan helpen.

Ook vertelt de XML-sitemap aan Google hoe belangrijk jouw inhoud is. Voor extreem grote websites helpt een sitemap om een betere, meer georganiseerde indexering te krijgen. Je kunt dus eigenlijk niet zonder een XML-sitemap.

Voor wat voor soort websites is een XML-sitemap nodig?

Eigenlijk is het antwoord simpel. Elke website heeft een XML-sitemap nodig. Als je wil dat zoekmachines al jouw content kunnen vinden, heb je een XML-sitemap nodig. Het is belangrijk dat Google elke pagina van jouw website met uitstekende inhoud kan vinden en kan zien wanneer elke pagina van jouw website voor het laatst is bijgewerkt.

Er zijn echter bepaalde soorten websites die zeker nog meer profiteren van een XML-sitemap. Denk aan websites met grote archieven maar ook nieuwe websites met heel weinig externe links ernaar en websites die veel media-inhoud gebruiken.

Het beheren van je XML-sitemap

Het kan zijn dat er bepaalde pagina’s zijn die je misschien niet aan jouw XML-sitemap wilt toevoegen. Je wilt beslist pagina’s aan je XML-sitemap toevoegen die je bezoekers wilt laten vinden via een zoekmachine. Er kunnen echter pagina’s zijn waarvan je niet wilt dat bezoekers ze vinden.

Die pagina’s moeten van de XML-sitemap worden weggelaten. Als je bijvoorbeeld een nieuwe blog aan het bouwen bent, kun je pagina’s voor bepaalde categorieën van jouw blog toevoegen, maar heb je mogelijk nog geen inhoud aan die pagina’s toegevoegd.

In dat geval wil je die pagina’s pas aan de XML-sitemap toevoegen als ze zijn gevuld met inhoud. Je wil namelijk niet dat Google-bezoekers die lege pagina’s vinden. Dat zal bij hen een slechte indruk achterlaten van je blog, en dat wil je niet.

Een Google-sitemap maken en indienen

Nu je weet wat XML-sitemaps zijn en waarom je ze nodig hebt, bespreken we de stappen voor het maken en indienen van een Google-sitemap (dit is hetzelfde als een XML-sitemap)

Een Google-sitemap – oftewel een XML-sitemap – is een index van al jouw webpagina’s die je bij de zoekmachine indient, zodat Google deze kan indexeren en hoger kan rangschikken. Hier zijn enkele instructies van Google voor het maken en indienen van een sitemap en waar je rekening mee moet houden.

Kies jouw pagina’s zorgvuldig

Bepaal eerst welke pagina’s op jouw site door Google worden gevonden en gecategoriseerd. Dit zijn de pagina’s die je zoekers op Google wilt laten vinden. Bepaal vervolgens de standaard versie van elke pagina. Je wilt alleen de beste versies van elke pagina naar Google verzenden.

Kies het juiste formaat

Bepaal vervolgens welke sitemapindeling je wil gebruiken. Je kunt handmatig je eigen sitemap maken, of je hebt de mogelijkheid om een tool van derden te gebruiken om je te helpen bij het maken van je sitemap.

Google ondersteunt verschillende sitemapindelingen, maar van elke sitemap wordt verwacht dat deze het standaard sitemap-protocol volgt. Je hebt ook de mogelijkheid om een ​​webdesignbureau te gebruiken om je te helpen bij het maken van je sitemap.

Dien jouw sitemap in bij Google

Nu je jouw sitemap hebt gemaakt, wil je Google helpen jouw website snel te vinden. Om dat te doen, moet je het toevoegen aan jouw Google Search Console-account. Als je nog geen Google Search Console-account hebt, moet je er een maken.

Controleer het gedeelte ‘Sitemaps’ om te zien of jouw XML-sitemap al is toegevoegd. Door jouw XML-sitemap toe te voegen aan de Google Search Console, kun je controleren of Google alle pagina’s in jouw sitemap heeft geïndexeerd.

Er kan namelijk een fout zijn opgetreden waardoor pagina’s niet kunnen worden geïndexeerd. Of misschien heb je meer links nodig die verwijzen naar de inhoud die nog niet is geïndexeerd.

Tot slot: huur profs in als je twijfelt over je sitemap

Het kan lastig zijn om je eigen XML-sitemap te maken. Van de technische aspecten tot het beslissen welke pagina’s moeten worden opgenomen en uitgesloten. Het is ook hard werken en experts kunnen je vaak het beste helpen. Schroom dus niet om contact op te nemen met ervaren webbouwers.