Door onze SEO-expert: Liselore Online

6 tools om het zoekvolume van een zoekterm te checken

Als je wil dat je website door veel mensen wordt bezocht, is het verstandig om in je SEO tekst een zoekterm centraal te zetten die door veel mensen wordt gebruikt. Maar hoe kun je dat zoekvolume het beste checken? In dit artikel geef ik 6 tools om op een makkelijke manier te controleren of een zoekterm wel een aardig zoekvolume heeft.

Voordat we beginnen: de betekenis van zoekvolume

Als ik het over zoekvolume heb, dan bedoel ik het gemiddelde aantal mensen dat iedere maand een bepaalde zoekterm in de Google zoekresultaat tikt.

Een voorbeeld:

De term ‘domeinnaam registreren’ heeft een zoekvolume van 2,900. De term ‘domeinnaam registreren gratis’ heeft daarentegen een zoekvolume van 250.

Het is dus behoorlijk belangrijk om het zoekvolume te checken als je met een bepaalde SEO tekst veel bezoekers en potentiële klanten naar je website wilt trekken. Als je niet goed oplet zet je de zoekterm ‘hoe domeinnaam registreren’ in je tekst centraal en daar trek je echt niet meer dan 10 mogelijke bezoekers per maand mee. Als je geluk hebt.

Zoekvolume achterhalen? De mogelijkheden zijn eindeloos, maar dit zijn de 6 beste tools

Nu is het zo dat er talloze manieren zijn om het zoekvolume van een term na te gaan. Er zijn gratis tools om dit te achterhalen, er zijn betaalde mogelijkheden en er zijn peperdure opties. In dit artikel bespreek ik uit iedere categorie de beste tool zodat je zelf aan de hand van je budget en wensen een goede keuze kunt maken.

Zoals het eigenlijk altijd wel het geval is: als je meer betaalt, krijg je ook betere informatie. Dat wil alleen niet zeggen dat de duurste optie om zoekvolume te checken voor jou ook automatisch de beste is. Het is maar net waar je behoefte aan hebt. 

Tip 1: gratis tool van Google Ads om zoekvolume te checken

De beste tool om gewoon gratis het zoekvolume van mogelijke zoektermen te controleren is nog altijd de Zoekwoordplanner van Google Ads. Je kunt ook voor de eveneens gratis tool Wordstream kiezen, de bron is namelijk exact hetzelfde als Google Ads en het ziet er overzichtelijker uit. Het nadeel van Wordstream is alleen wel dat er handige data uit de keyword planner van Google Ads niet getoond wordt (alternatieve zoektermen bijvoorbeeld).

Mijn advies is dus om toch gewoon Google Ads te gebruiken als je zoekvolumes gratis wil checken. En wel om de volgende redenen:

  • Je ziet per ingevoerde zoekterm wat het zoekvolume is;
  • Je krijgt per ingevoerde zoekterm ook goede alternatieven te zien;
  • Je krijgt aardig inzicht in de concurrentie per zoekterm.

Zo kun je de Zoekwoordplanner van Google Ads gebruiken

Tutorial: hoe werkt de Zoekwoordplanner van Google?

Tip 2: goedkope tool om zoekvolume te checken: Ubersuggest

Zoals ik eerder al suggereerde is de gratis Zoekwoordplanner van Google Ads niet echt ideaal. Het is vrij omslachtig, want het doel van deze tool is immers om betaalde advertenties in de zoekresultaten te gaan plaatsen. Dus als je vaker met zoektermen bezig bent, is het de moeite waard om naar een betaalde optie te kijken.

En qua betaalde opties is Ubersuggest de beste omdat je voor weinig geld heel veel handige data krijgt. Voor € 29,- per maand kun je het zoekvolume van heel veel zoektermen checken en krijg je handige aanvullende informatie. Je krijgt goede alternatieven van zoektermen te zien, een redelijk beeld van de concurrentie en je ziet ook meteen of er veel op rankende zoekresultaten wordt geklikt.

Tip: Neem een paar maanden een abonnement voor € 29,- per maand en zeg het op. Je krijgt dan een paar dagen later een aanbieding in je mailbox om voor € 100,- de rest van je leven Ubersuggest gratis te blijven gebruiken.

Zo vind je goede zoektermen met Ubersuggest

How to find lucrative keywords that are easy to rank for

Tip 3: Keywords Everywhere is ook een goedkope optie

Een andere goedkope optie is Keywords Everywhere. Deze SEO tool komt in de vorm van een handige browserextensie en het heeft ook een compleet ander prijssysteem. Je betaalt geen abonnement, maar je koopt credits. Als je dan het zoekvolume van een zoekterm nagaat, kost je dat een credit. Deze tool is dus vooral interessant als je niet heel vaak de behoefte hebt om met zoekvolumes aan de slag te gaan.

Keywords Everywhere mag dan wel een goedkope optie zijn, iets meer dan de mogelijkheid om zoekvolumes te checken (zoals backlinks bekijken en rapporten genereren) hoef je er niet van te verwachten. Je krijgt waarvoor je betaalt. 

Tip 3: dure tool om zoekvolume te checken

Is Ubersuggest de ideale tool om goede zoektermen met een mooi zoekvolume te vinden? Ik vind van niet. Maar dat is vooral omdat ik dagelijks SEO teksten schrijf [https://liselore.online/seo-teksten/] en dus ook veel met zoektermen bezig ben. Om die reden gebruik ik zelf Ahrefs en dat is behoorlijk duur, prijzen zijn vanaf € 99,- per maand. Maar ja, dan krijg je ook wel een stortvloed aan nuttige informatie.

Zo krijg je bij Ahrefs onder andere:

  • Een duidelijk overzicht van het zoekvolume en de concurrentie van een zoekterm;
  • De mogelijkheid om met de Content Explorer specifiek op zoek te gaan naar zoektermen met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie;
  • Een ontzettend gebruiksvriendelijk dashboard dat heel veel overzicht geeft.

Nu is het zo dat Ahrefs niet de enige dure tool is om de zoekvolumes van zoektermen op te zoeken. Je hebt bijvoorbeeld ook SEMrush, SE Ranking en Moz. Het kiezen van een dergelijke tool is vooral te vergelijken met het kiezen van een smartphone: de een vindt een iPhone het fijnste, de ander zweert bij Samsung en weer een ander wil liever een Huawei. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.

Zo gebruik je Ahrefs om de beste zoektermen te vinden

Video: [Keyword research tutorial: from start to finish]

Laten we verder kijken naar andere dure SEO tools. Ben je zelf (na een eventuele proefperiode) niet zo’n fan van Ahrefs? Er zijn nog genoeg andere opties om zoekvolumes na te gaan. Ik zet ze even met de grootste voor-en nadelen op een rijtje:

Tip 4: SEMrush

De voordelen van SEMrush bestaan onder andere uit het feit dat je met deze tool dagelijks meer rapporten kunt genereren dan bij concurrenten. Zij hebben een lager maximum aantal rapporten waar je mee uit de voeten kunt. En behalve het checken van zoekvolumes kun je ook makkelijk domeinanalyses en sitecontroles uitvoeren.

Maar natuurlijk zijn er ook nadelen:

  • SEMrush geeft alleen gegevens voor Google. Concurrerende tools laten ook de informatie van andere zoekmachines zien;
  • Er is maar een beperkt aantal projecten dat je in SEMrush tegelijkertijd kunt uitvoeren;
  • De interface is niet geschikt voor een mobiel apparaat. Je kunt het wel op een tablet of telefoon gebruiken, maar handig is anders.

Tip 5: SE Ranking

De belangrijkste reden om voor SE Ranking te kiezen is ongetwijfeld het onderdeel ‘online marketing plan’. Met de strategie & pre-launch care heb je een checklist met onder andere social media management, on-page SEO en off-page optimalisatie. Zo weet je zeker dat je nieuwe SEO content optimaal gaat presteren.

Op het gebied van linkbuilding is er daarentegen weer minder informatie beschikbaar. Bovendien is ook bij deze tool de app voor mobiele apparaten ellendig om te gebruiken. Op het eerste oog lijkt SE Ranking de goedkoopste SEO tool te zijn, maar vergis je niet. Je moet al snel meer betalen om extra functies te kunnen gebruiken.

Tip 6: Moz

Ik ben zelf ooit begonnen met het controleren van domein autoriteit en backlinks bij Moz, wat dat betreft is deze aanbieder een absolute autoriteit. Zelfs met een gratis account kun je al aardig wat backlinks controleren en de geweldige MozBar kan ik ook niet meer uit mijn dagelijkse werk wegdenken.

Als het om het opzoeken van zoekvolumes gaat, is Moz alleen iets minder geweldig. Het heeft een kleinere database dan Ahrefs en SEMrush. En ook het dashboard van Moz haalt het niet in vergelijking met concurrenten. Het is erg simpel en veel minder compleet en dat terwijl je voor een abonnement op Moz minstens net zoveel betaald.

Ik wens je veel succes met het kiezen van de SEO tool die het beste bij je past!