Wat is retargeting precies? Met andere woorden: remarketing? Je hoort af en toe wat modewoorden voorbijkomen als het gaat om marketing en retargeting is daar tegenwoordig een van. In dit artikel leggen we uit wat deze term betekent. Lees verder…
Retargeting en Remarketing: wat is het?
Simpel gezegd is retargeting de tactiek om oude gebruikers opnieuw aan te spreken. Deze techniek, ook wel remarketing genoemd, is populair omdat de eerdere interactie met een gebruiker er vaak toe leidt dat je met deze gebruiker sneller een conversie kunt genereren dan bij nieuwe gebruikers.
Een voorbeeld: Het is erg zinvol om iemand te retargeten die in jouw e-maillijst zit, een paar keer een kijkje heeft genomen op je verkooppagina maar nog nooit een aankoop heeft gedaan. Middels een speciale ‘pixel’ wordt deze informatie over de gebruiker doorgegeven naar bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Google Ads. Nu ziet deze gebruiker advertenties die hem/haar verleiden om terug te gaan naar de verkooppagina om de aankoop te voltooien.
Verderop in dit artikel gaan we dieper in op de techniek achter remarketing.
Hoe kan ik retargeting toepassen?
Stel dat jouw analyse van je klanten onthult dat een gebruiker interesse heeft getoond in een product en jouw e-commerce-app nog steeds op zijn apparaat heeft geïnstalleerd. Toch heeft hij al meer dan een maand geen aankoop gedaan. Je kunt deze gebruiker opnieuw targeten met een specifieke aanbieding of promotietactiek om hem over te halen terug te keren naar jouw app en de aankoop te voltooien.
Deze marketingstrategie is echter zeker niet exclusief voor e-commerce. Voor andere branches kun je klanten stimuleren om terug te keren naar een bepaald dienst of om meer berichten en likes te plaatsen op jouw social media kanalen.
Waarom is retargeting belangrijk?
Er is veel discussie over nieuwe gebruikersacquisitie versus retargeting van oude gebruikers of bezoekers. Voor app-marketeers is het de vraag of ze geld willen uitgeven aan het genereren van nieuwe gebruikers als je hetzelfde, of veel minder, zou kunnen uitgeven aan degenen die al eerder iets bij je hebben gekocht of al eerder interactie met jouw content hebben gehad.
Hoewel een evenwichtige aanpak het beste werkt, kan de effectiviteit van retargeting niet worden genegeerd. Het is een succesvolle strategie die dagelijks door duizenden marketeers wordt gebruikt, omdat het zich richt op organische en bestaande gebruikers met berichten, advertenties en pushmeldingen die zijn gericht op de volgende fase van het proces.
Het is belangrijk om te onthouden dat hoewel interesse misschien geen conversies garandeert, retargeting helpt om je merk relevant te houden.
Nog wat voordelen van retargeting?
Je mobiliseert inactieve gebruikers. Nieuwe advertenties herinneren gebruikers aan (bijv.) de app die ze al hebben geïnstalleerd. Dit doel is om betrokkenheid en retentie te vergroten. Gebruikers krijgen ook de voordelen te zien van het upgraden van hun lidmaatschap of het opnieuw kopen op een site met korting. Ze kunnen ook kennismaken met nieuwe apps en updates.
Je voltooit ook conversies met remarketing. Of het winkelwagentje van een gebruiker nu vol is of een registratiegebeurtenis niet is voltooid, remarketing kan gebruikers helpen om naar de volgende fase te gaan. Tot slot is retargeting een tool om te testen. Richt advertenties op een bestaande doelgroep om te zien hoe ze presteren. Laten we een aantal voordelen nog iets dieper analyseren.
Meer voordelen van retargeting:
Retargeting verhoogt jouw conversies aanzienlijk
Remarketing verhoogt de ROI van jouw site maar je mag niet verwachten dat het nieuwe bezoekers zal trekken. Remarketing is een kanaal om jouw bestaande bezoekers te behouden in plaats van nieuwe te werven. Hou daar dus goed rekening mee als je jouw bedrijfsdoelen opstelt.
Retargeting vergroot jouw naamsbekendheid
Met behulp van remarketing wordt jouw merk veel sterker en veel herkenbaarder voor jouw huidige en potentiële klanten. De reden hiervoor is simpel: hoe meer gebruikers worden blootgesteld aan advertenties van een bepaald merk, hoe zichtbaarder het wordt. Het is echter belangrijk om jouw grenzen te kennen. Als jouw advertentie te agressief of opdringerig is, kan dit je reputatie schaden.
Retargeting verbetert de betrokkenheid van gebruikers
Door meerdere campagnes te maken die correct zijn aangepast en op een specifieke groep gebruikers zijn gericht, kan je eenvoudig het betrokkenheidspercentage van je site verbeteren. Dit is zeker mogelijk met goed ontworpen banners die de interesses van gebruikers aanspreken.
Manieren om retargeting toe te passen
Je kunt je richten op degenen wiens e-mailadressen je al in jouw contactenlijst hebt staan. Jouw retargeting-publiek bestaat uit mensen die jouw bedrijf al kennen – en dit is wat deze techniek fundamenteel onderscheidt van anderen.
Let wel op de verschillende nuances met betrekking tot het gebruik ervan, voordat je aan je eerste campagne begint.
In wezen zijn er twee soorten retargeting:
- Pixelgebaseerd
- Lijstgebaseerd
Wij zullen je helpen bij het maken van de juiste keuze. Laten we eerst eens kijken wat het belangrijkste verschil is tussen op pixels gebaseerde en op lijsten gebaseerde retargeting.
Wat is pixelgebaseerde retargeting?
Op pixels gebaseerde retargeting is een manier om jouw advertenties weer te geven aan gebruikers die jouw website al hebben bezocht. Een specifiek stukje code (die een pixel toont, dus een onzichtbare mini-afbeelding van slechts één pixel) wordt op jouw website geplaatst en wanneer gebruikers er doorheen bladeren, installeert deze pixel automatisch een cookie in de browsers van bezoekers om advertenties op andere sites te kunnen weergeven. Om via retargeting in contact te komen met de bezoekers van jouw website, moet je eerst het juiste platform van derden selecteren.
Gebruik de juiste tools voor deze vorm van retargeting
Retargeting-platforms zullen alle technische aspecten van jouw campagne afhandelen, namelijk cookies. Retargeting-tools kunnen je verder helpen een gebruiksvriendelijkere omgeving te creëren, zodat je meerdere experimenten kunt uitvoeren om te bepalen of een bepaald kanaal past bij de behoeften van jouw bedrijf. Bovendien kun je, nadat je een meer gevorderde gebruiker bent geworden, beslissen of je jouw campagne handmatig wilt aanpassen als je niet tevreden bent met de resultaten van de advertenties.
Wat is op lijsten gebaseerde retargeting?
Op lijsten gebaseerde retargeting is alleen mogelijk als je een lijst met e-mailadressen of mobiele telefoonnummers tot je beschikking hebt. Met deze techniek kan je je advertentiebanners weergeven aan gebruikers van sociale netwerken op Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.
Wanneer je een campagne start, hoef je alleen maar jouw lijst met e-mailadressen te uploaden. Het platform identificeert automatisch de gebruikersprofielen die bij deze adressen zijn geregistreerd en toont hun de advertenties die je wil laten zien. Je kunt ook retargeting-campagnes op Facebook en Twitter starten met behulp van een lijst met mobiele telefoonnummers.
Welke vorm van retargeting moet ik kiezen voor het beste resultaat?
Zowel lijst- als pixelgebaseerde retargetingopties hebben een aantal sterke en zwakke punten.
- Een op pixels gebaseerde retargeting-campagne garandeert dat je een breder publiek bereikt. Tegelijkertijd is een pixelgebaseerde campagne moeilijk te personaliseren – de kans is groot dat je bezoekers irrelevante advertenties te zien krijgen.
- Op lijsten gebaseerde retargeting-campagnes zijn daarentegen aanpasbaar. De handmatige instellingen van de op lijsten gebaseerde retargeting-optie is ook een pluspunt, omdat je zelf kunt bepalen wat het doelwit voor elke banner moet zijn.
Ga voor de onverwachte kansen van retargeting
Zoals je kunt zien, creëert retargeting veel onverwachte kansen voor jouw bedrijf. Het is een behoorlijk effectief kanaal, als je weet hoe je veelvoorkomende valkuilen kunt vermijden en je campagne goed kunt opzetten. Zelfs beginnende gebruikers kunnen profiteren van dit soort advertenties met behulp van de juiste tools dus ga nu aan de slag om het ongekende potentieel te ontdekken.