Het is een van de relatief nieuwere marketingtermen: native advertising. Wat betekent deze term precies? Lees verder voor onze complete uitleg over native marketing.
Wat is Native Advertising?
Native advertenties passen perfect bij de inhoud van de media waarop ze worden weergegeven. De gebruiker ziet de advertentie als een ander stuk inhoud – en dus niet als een advertentie. Hieronder vind je een voorbeeld van Nu.nl:
Het enorme voordeel van dit soort advertenties zijn meer conversies met lage uitgaven. Laten we daarom in de details duiken!
Native advertising is een van de meest effectieve moderne advertentieconcepten.
Waar Native Ads over gaan
Er zijn meerdere soorten native ads die adverteerders en marketeers gebruiken om hun merken te promoten. Met de relatief oudere tegenhangers, zoals gesponsorde advertenties en aangepaste advertenties maken bedrijven nu ook gebruik van gesponsorde inhoud, widgets voor inhoudaanbevelingen en inArticle-advertenties.
Een native-advertentie camoufleert zichzelf volgens het ontwerp van de website waarop deze wordt weergegeven, in tegenstelling tot normale advertenties die zich onderscheiden van de omringende inhoud. Dat is een belangrijk onderscheid omdat en gebruikers een hekel hebben aan advertenties.
Dus als een native-advertentie op een bepaalde website wordt weergegeven, komt deze overeen met de inhoud en ziet deze er precies zo uit als de andere artikelen op die website.
Wat moet ik weten als ik met native marketing aan de slag wil gaan?
Wanneer je begint met een native marketing-campagne, moet je er rekening mee houden dat het doel hier is om inhoud te maken die jouw publiek waardevol zal vinden. Het vertellen van verhalen speelt een sleutelrol bij native advertising en marketing omdat native ads geen standaard advertentie zijn.
Dit is de belangrijkste reden waarom native advertising zo effectief is. Jouw advertentie is niet een standaard recalmevoorstel. Het is juist een verhaal dat mensen leuk vinden en waarin ze oprecht geïnteresseerd zijn.
Als je het beu bent dat jouw publiek jouw advertenties over het hoofd ziet, wordt het tijd dat je met native marketing aan de slag gaat.
Hoe ziet native Advertising er precies uit?
Bij native Advertising maakt de website de tekst op zodat deze eruitziet als de inhoud. Een ding om te onthouden is het belofte aspect van native advertising: de inhoud moet gerelateerd zijn en de belofte waarmaken die je maakt.
Met een grondige kennis van jouw publiek, kun je hen specifiek aanspreken en ervoor zorgen dat jouw content hen in het bijzonder aanspreekt. Dit zorgt ervoor dat jouw inhoud mensen bereikt die relevant zijn en het maximaliseert de conversieratio’s.
Native Advertising partners en wat ze voor je doen
Het is de taak van de native Advertising partner die je kiest om erachter te komen voor welke site jouw inhoud relevant is. Wanneer je dus een native-advertentie op een bepaalde website weergeeft, komt de inhoud van deze advertentie exact overeen met de inhoud, maar wordt de gebruiker doorverwezen naar jouw website.
Het leuke is dat het een relatief nieuwe manier van adverteren is en dat de gebruikers deze advertenties niet negeren, zoals bij andere vormen van adverteren het geval is.
Het is wel jouw verantwoordelijkheid als adverteerder of marketeer om deze native ads als zodanig te markeren. Als een bepaalde inhoud wordt gesponsord, moet deze worden gelabeld als gesponsord, anders is er onduidelijkheid.
Waarom Native marketing werkt
Vanwege de hoge relevantie en intentie verhoogt native advertising het aantal conversies met relatief veel lagere advertentie-uitgaven. Het publiek lijkt dit soort advertenties ook te vertrouwen en je kunt deze advertenties gebruiken op zoekmachines, sociale media en in-feed van websites.
In vergelijking hebben betaalde advertenties vaak te maken met één probleem: het blokkeren van advertenties. Volgens recente onderzoeken blokkeren steeds meer internetgebruikers advertenties op hun verbonden apparaten. Maar omdat de focus van native advertising op de klantervaring ligt, hoeft het niet te worstelen met het blokkeren van advertenties en is het veel effectiever.
Een van de belangrijkste voordelen van native advertising is retargeting. Omdat jouw merk in de schijnwerper staat, wordt retargeting een handige en niet opdringerige optie voor je. Net als bij sterke CTA’s, richt jij je op lezers die geïnteresseerd zijn en je verhaal al kenne.
Nog wat zaken die je moet weten over het native marketing proces
De primaire focus van native advertising is om jouw publiek te informeren en te inspireren om ze om te zetten in klanten. Je moet reële gebruikersverwachtingen stellen, maar wat nog belangrijker is, is dat je aan die verwachtingen voldoet.
Als een gebruiker op iets klikt en iets heel anders vindt, voelt hij zich bedrogen. In dat geval levert native advertising geen conversies of resultaten op. Voor effectieve native advertising moet je experimenteren. Probeer verschillende actiewoorden en ontwerpen om te begrijpen wat voor jouw bedrijf werkt en resultaten oplevert.
Een paar dingen om te overwegen voordat je aan native Advertising begint
Je moet de geloofwaardigheid en relevantie van de website die je kiest voor native advertising goed controleren. Vergelijk ook verkeersstatistieken van de websites te vergelijken, zodat je weet waar je aan begint en op hoeveel lezers je kunt rekenen.
Vind daarnaast bloggers die eerlijke recensies over je merk zullen schrijven. Soms doen mensen het allemaal zelf, maar meestal moet je een strategie ontwikkelen om deze bloggers te stimuleren over jouw bedrijf te schrijven. Verder moet de titel en plaatsing van jouw advertentie een doorslaggevende rol spelen.
Zodra lezers op de kop klikken, zorg er dan voor dat ze de ervaring leuk vinden. Als je geen goede inhoud maakt, ongeacht hoeveel je uitgeeft aan native advertising, werkt het niet voor.
Afsluitend: gebruik native marketing voor verrassende resultaten
Nu je begrijpt wat native advertising is en hoe het werkt kan je aan de slag met het maken van een campagne. Je hebt alle kennis tot jouw beschikking om je native advertising-campagne een vliegende start te geven.
Nadat je een budget hebt ingesteld en het bedrag dat je per klik wilt betalen, moet je het type of doelgroepsegment specificeren. De native ads zullen vervolgens verkeer naar jouw website of bestemmingspagina’s leiden. Veel succes en zie de klanten binnenstromen.