Wat is CPM/CPT? In dit stuk bespreken we wat CPM is en helpen we je te bepalen of een CPM-aanpak jouw verder kan helpen. Lees verder…
Wat is Cost Per Thousand (CPT) oftewel Cost Per Mille (CPM)?
Cost Per Thousand (CPT) of Cost Per Mille (CPM) wordt gedefinieerd als de prijs voor het bereiken van duizend vertoningen voor jouw advertentie op een webpagina.
Cost Per Mille of CPM verwijst dus naar het geld dat een adverteerder investeert voor duizend advertentieweergaven. Dit is doorgaans van toepassing op display-advertenties – banners, native Advertising en soortgelijke vormen van adverteren. Mille is het Latijnse woord voor ‘duizend’ en daarom wordt Cost Per Thousand ook wel afgekort als CPM.
Waarom moeten marketers hiermee werken?
Een nauwkeurige berekening van de CPM kan je helpen te begrijpen welke advertenties goed presteren, welke advertenties niet, en hoe je jouw marketingresultaten kunt verbeteren.
Aangezien marketeers zo veel geld uitgeven aan digitale advertenties, is het van cruciaal belang om te meten of ze de doelgroep bereiken en de gewenste impact hebben. Dit is waar Cost Per Thousand / Mille (CPM) om de hoek komt kijken.
Het vertelt je hoe efficiënt jouw advertenties jouw doelgroep bereiken en of jouw marketingbudgetten optimaal worden gebruikt.
Verschillende CPM’s
Er zijn drie soorten CPM die je verder nog kunt gebruiken.
De vCPM
vCPM verwijst naar hoeveel een adverteerder bereid is te betalen voor daadwerkelijke weergaven. In tegenstelling tot gewone CPM, wordt deze niet berekend nadat de campagne is uitgerold. In plaats daarvan helpt het om het minimumbod voor display-advertenties in te stellen. Als een advertentie bijvoorbeeld op de website van de uitgever is geplaatst, maar de lezer niet ver genoeg naar beneden heeft gescrolld om deze te zien, betaalt de adverteerder niet voor de vertoning.
eCPM
eCPM houdt rekening met de mogelijkheden van de vertoning om inkomsten te genereren. Het is niet voldoende dat de advertentie op de pagina is geplaatst (standaard CPM) of zelfs dat deze is bekeken (vCPM). De klant moet daadwerkelijk op de advertentie klikken en beginnen met het genereren van inkomsten om bij te dragen aan een eCPM. Je kunt de eCPM berekenen door de totale inkomsten uit klikken te delen door het totale aantal vertoningen.
CPVC
CPVC of kosten per voltooide weergave is specifiek relevant voor videoadvertenties. Hier hoef je alleen te betalen als de kijker de hele video heeft gezien, en niet als ze halverwege zijn afgevallen. Adverteerders kunnen ervoor kiezen om een specifieke prestatiemijlpaal te definiëren, zoals 5 seconden of 10 seconden in de video. Zodra het deze mijlpaal overschrijdt, wordt de advertentie als bekeken beschouwd. In de eerste plaats past CPVC het VCPM-concept toe op videoadvertenties in plaats van op display-advertenties.
Het nut van CPM
CPM is een veelgebruikte methode om te komen tot kosten voor display-advertenties die zowel door de uitgever als door de adverteerder worden gebruikt. Een website die bijvoorbeeld een display-advertentie in zijn voorraad host, wil mogelijk een bepaald bedrag in rekening brengen voor duizend vertoningen. Zodra deze limiet is bereikt, wordt de adverteerder of marketeer de vooraf gedefinieerde CPM in rekening gebracht.
Aan de kant van de koper kunnen adverteerders ervoor kiezen hun eigen CPM te berekenen op basis van hun marketingbudgetten. Dit betekent niet dat een lage CPM altijd de voorkeur verdient.
Als je merkt dat je per vertoning te weinig uitgeeft, kan dit betekenen dat je een te groot en algemeen publiek bereikt. In dat geval zal de betrokkenheid per advertentie waarschijnlijk afnemen.
Wat je moet weten voordat je een CPM kiest
Het is cruciaal om unieke campagnedoelen te begrijpen wanneer je besluit wat een goede CPM voor jou is. Als merkbekendheid bijvoorbeeld jouw primaire doel is, is een lage CPM wat je nodig heeft. Als je tastbare acties wil, zoals het downloaden van een app of het kopen van een product, zou een relatief hoge CPM moeten worden gecompenseerd door een goede kwaliteit van de vertoningen.
CPM onder de loep: de componenten
Een CPM bestaat uit twee componenten. Er zijn de kosten van gegevens. Elke advertentie gebruikt doelgroepgegevens om een potentiële klant te targeten of om een soortgelijk publiek te creëren voor meer betrokkenheid.
Datakosten vormen een groot deel van de CPM, omdat dit de advertentie relevant maakt voor het publiek. Het tweede component is het bedrag dat je betaalt voor de daadwerkelijke advertentieruimte. In de huidige wereld van geautomatiseerde advertentie-uitwisselingen zijn behoorlijke hoge investering in advertentieruimte de norm voor campagnes.
Wat is een goede CPM?
CPM kan enorm variëren van campagne tot campagne, afhankelijk van het type display-advertenties dat je kiest. Gemiddeld geven adverteerders $ 2,80 uit voor elke duizend vertoningen, maar dit hoeft niet per se een positieve klikfrequentie (CTR) te zijn.
De wereldwijde CPM-kosten stijgen wel gestaag maar het engagementniveau van klanten (door klikken) blijft laag. Besteed als marketeer veel aandacht aan advertentieplaatsing en doelgroeptargeting om ervoor te zorgen dat jouw campagnes meetbare opbrengsten opleveren, ongeacht de CPM.
Nog wat tips om te jouw CPM optimaal te houden
Op onderwerp of categorie gebaseerde advertenties goedkoper; maar het is minder waarschijnlijk dat ze gebruikersactie stimuleren. Als je doelgroepgegevens gebruikt en een specifiek zoekwoord target (in plaats van alleen een onderwerp), kan de klikfrequentie stijgen. In plaats van een term zal een advertentie die is getarget op wat die term doet bijvoorbeeld meer betrokkenheid opleveren.
CPM en native advertising
Bij native Advertising hou je rekening met doelgroepen klanten die je kennen. Als een bestaande klant op een andere site iets zoekt dat aansluit op wat je aanbiedt kan een een CPM daar verschijnen.
Deze methode heeft heeft een 2 tot 3 keer hogere klikfrequentie dan banner advertenties, maar kost wel meer omdat jij je richt op specifieke doelgroepen.
Vergeet ook niet dat video’s het duurst zijn in termen van CPM. Video’s zorgen echter voor meer betrokkenheid. Bij het berekenen van wat een goede CPM is, moet je dus rekening houden met unieke en haalbare campagnedoelen.
Als je van plan bent een nieuw product te lanceren, zijn vertoningen wellicht het enige wat je nodig hebt. In dat geval is een CPM van € 3 of lager goed genoeg.
Aan de slag met CPM
Nu je weet wat de verschillende typen CPM zijn kan je aan de slag met adverteren en het opstellen van een goede campagne.