Wat betekent CPA? Oftewel: Cost Per Action? In dit aritkel leggen we uit waarvoor dit getal gebruikt wordt en wat het betekent. Lees verder…

Wat is Cost Per Action (CPA)?

Cost per action verwijst naar het bedrag dat een bedrijf gemiddeld aan een conversie uitgeeft. Dit betekent de kosten om een consument zowel op een advertentie te laten klikken als een gewenste actie uit te laten voeren. Deze actie kan bestaan uit het voltooien van een aanmelding voor een e-maillijst, het openen van een klantaccount of het doen van een aankoop.

Het belang van Cost Per Action

Cost Per Action zijn dus veelzijdig. Ze kunnen verwijzen naar het bedrag dat een adverteerder heeft afgesproken om te betalen, of een bedrag dat wordt berekend nadat de actie heeft plaatsgevonden om te zien hoeveel de adverteerder voor elke actie heeft uitgegeven. Als bedrijf is het belangrijk om na te denken over CPA en hoe je deze moet berekenen. Houd er rekening mee dat CPA vaak door elkaar wordt gebruikt met “kosten per acquisitie” of “betalen per acquisitie”. Dit komt omdat de actie die doorgaans betrekking heeft op een verkoop, registratie of aanmelding, een acquisitie is.

Hoe je Cost Per Action berekent

Elk bedrijf zal zijn eigen kosten per actie iets anders berekenen, en de formules om ze te berekenen kunnen erg complex en gedetailleerd worden. In de meeste gevallen kunnen de kosten per actie echter eenvoudig worden vastgesteld door de totale marketinguitgaven voor een bepaalde periode te nemen en deze te delen door het aantal klanten dat de gewenste actie heeft uitgevoerd. Als jouw bedrijf in januari bijvoorbeeld € 1.000 uitgeeft aan advertenties en 50 nieuwe klanten krijgt, is jouw CPA voor die periode € 20. Je kunt dit berekenen voor jouw totale advertentie-uitgaven, maar je kunt het ook per kanaal uitsplitsen om te zien welke het beste presteert.

Wat is een goede CPA om aan te houden?

Het zal waarschijnlijk geen verrassing zijn om te horen dat de gemiddelde kosten per actie sterk variëren.  Deze hangen af van het type markt waarin jij je bevindt en welk marketingkanaal je gebruikt. Hoeveel concurrenten je hebt is ook van belang en daarnaast ook wie jouw doelgroep is. Tot slot kan het uitmaken in welke landen je adverteert omdat de kosten kunnen variëren. Om te weten wat je verwacht te besteden aan een CPA, moet je onderzoek doen naar de specifieke branche, markt en klanten.

Het verschillen tussen Cost Per Action (CPA) en Cost Per Mille (CPM)

Cost Per Mille (CPM) is een ander prijsmodel voor advertenties dat vergelijkbaar is met Cost Per Action. In plaats van  consumenten te vragen dat ze een actie uitvoeren om de advertentie winstgevend te maken, betaalt de adverteerder in plaats daarvan een vast bedrag voor elke 1000 vertoningen van een advertentie. De CPM wordt niet beïnvloed door het aantal klikken dat een advertentie ontvangt of het aantal gebruikers dat een conversie genereert. De prijzen van CPA en CPM zijn gerelateerd aan fluctuerende advertentieprijzen. Afhankelijk van het bedrijfsmodel, de markt en andere factoren, kunnen sommige modellen in specifieke situaties echter veel nuttiger zijn dan andere.

Waarom CPM handiger kan zijn voor jouw bedrijf

CPM kan een goede optie zijn als jouw primaire doel blootstelling is en niet in het bijzonder het doen van een transactie. Het is ook mogelijk dat je een zeer goed presterende advertentie hebt gevonden waarop mensen veel klikken. De prijs van zoveel klikken op een CPC- of CPA-model kan duurder zijn dan betalen voor het ‘alleen weergeven’ van de advertentie met een CPM-model. Verschillen tussen kosten per actie (CPA) en kosten per klik (CPC) Kosten per klik (CPC) is een ander prijsmodel met betrekking tot CPA. In feite betaalt de adverteerder met een CPC-model voor elke klik op zijn advertenties, ongeacht of die advertentie een keer of 10.000 keer is bekeken.

Wanneer is CPC een betere optie?

CPC verdient wellicht de voorkeur boven CPM als je denkt dat een kleiner percentage van de mensen die jouw advertentie zien, erop zullen klikken. Op deze manier betaal je niet voor blootstellingen die geen waarde creëert. je kunt ervoor kiezen om CPC in plaats van CPA te gebruiken als je denkt dat conversieratio van relatief hoog zal zijn. Aangezien de kosten per klik doorgaans lager zijn dan de kosten per actie, kunt je jouw conversies maximaliseren terwijl je alleen voor klikken betaalt.

Tip: hou Cost Per Action bij en optimaliseer ze

Hoewel CPA een maatstaf is voor kosten in plaats van succes in termen van marketingeffectiviteit, kan het in combinatie met andere statistieken worden gebruikt om te meten welke marketingactiviteiten het meest waardevol zijn. Als je bijvoorbeeld weet wat jouw gemiddelde klant waard is. Dat kan zijn wat betreft hun gemiddelde bestelwaarde als hun levenslange waarde als terugkerende klant. In dat geval kun je een redelijk bedrag berekenen dat je moet betalen om een nieuwe klant te werven. Hoe lager jouw gemiddelde CPA in verhouding staat tot jouw klantwaarde, hoe succesvoller jouw campagne is geweest.

Tot slot: Wat je moet weten over CPA bidding

CPA bidding is een methode voor betaalde advertenties waarmee je jouw advertentie-uitgaven nauwkeurig kunt beheren. In plaats van Google te betalen voor elke keer dat iemand op een van jouw advertenties klikt (zoals bij CPC-biedingen), hoef je bij CPA-bidding alleen te betalen voor elke conversie. Het is dus een statistiek die je zelf definieert wanneer je een campagne opzet. Deze actie kan een verkoop, een lead of een andere door jou gedefinieerde conversie zijn. Met CPA-advertenties kun je voorkomen dat je geld uitgeeft aan zoektermen die mogelijk niet direct meer omzet opleveren. Als een van jouw advertenties wordt weergegeven in en niet overeenkomt met de bedoeling van de zoeker, betaal je alleen als de zoeker zich bezighoudt met de advertentie en uiteindelijk een conversie genereert.