Wat is een online display-advertentie, hoe verschilt het met andere soorten advertenties en wat zijn de voordelen van online display-advertenties? We vroegen het aan een prominente display-specialist, Eduard Nandelall. Lees verder…

Wat zijn (online) display-advertenties?

Display-advertenties worden ook wel banner-advertenties genoemd. Je kunt de online varianten het beste vergelijken met bushokjes-reclame. ‘Vroeger’ herkende je display-advertenties aan de reclameposters in bushokjes langs de weg, abri’s en zijlen. Al die dingen zijn voorbeelden van display-advertenties.

Tegenwoordig zijn online-advertenties daarbij gekomen. Het principe is precies hetzelfde, maar dan online.

Nu bestaat de traffic niet meer alleen maar uit voorbijgangers op straat, maar ook uit bezoekers van websites. Bijvoorbeeld bezoekers van nieuws-websites zoals Nu.nl. De websites waar display-advertenties op geplaatst kunnen worden, worden publishers genoemd.

Langs de inhoudelijke teksten en media van die websites en nieuwsberichten is er ruimte om advertenties te laten zien. In die ruimte kunnen dus display-advertenties geplaatst worden.

Wat is het verschil tussen display-advertenties en tekst-advertenties?

Tekst is puur een tekst, terwijl display ook ‘rijke media’ bevat: afbeeldingen, bewegende beelden, graphics en animaties. Soms ook met geluid.

Tekst-advertenties zie je bijvoorbeeld bovenaan de zoekresultaten van Google. Ook op de plekken in websites waar normaal gesproken display-advertenties staan, kunnen ’tekst-advertenties’ komen. Er ontbreekt dan simpelweg een afbeelding.

Gedurende het tweede decennium van de 21 eeuw is een trend waar te nemen waarin steeds minder tekst-advertenties te zien zijn, ten faveure van display-advertenties. Ook Google Ads – een manier om advertenties te kunnen plaatsen – is zijn tekst-advertenties aan het uitfaseren.

Voordelen van online display-advertenties

Er zijn een aantal redenen om voor online display-advertenties te kiezen:

  • Je kunt targeten wie je wilt, gebaseerd op onder andere categorieën, gedrag interesses en demografie.
  • Je krijgt inzicht in je doelgroepen en in hoe ze reageren op je advertenties.
  • Het is relatief goedkoop en het is milieuvriendelijk in vergelijking met print-media.
  • In heel korte tijd kun je in real time een heel grote doelgroep bereiken.

Waar kun je online display-advertenties bestellen voor jouw product of dienst?

advertenties bestellen

Een display-advertentie kan besteld en geplaatst worden via een zogenoemde DSP, een Demand-Side Platform. Dit zijn platforms waar een heleboel publisher-websites op aangesloten zijn. Hierdoor kun je heel snel, heel veel mensen bereiken met een advertentie.

‘Aha, dus Google Ads (Adwords) is ook zo’n DSP?’

Veel mensen vragen zich vervolgens of Google Ads ook een DSP is. Immers: op Google Ads kun je ook display-advertenties bestellen. Google Ads is echter geen volwaardige DSP. Voor wie display-advertenties op publisher-sites wil hebben, zijn er krachtigere opties via DSP’s.

Het enige waarin Google Ads uitblinkt, is het feit dat het controle heeft over de populairste zoekmachine ter wereld, waardoor het ook in de zoekmachine-resultaten advertenties kan plaatsen. Een onderdeel van het nadeel van de Google-DSP is dat Google alleen uitgebreide informatie heeft over mensen die een Google-account hebben.

En wie gaat meestal die advertenties bestellen, instellen en monitoren? Dat hangt onder andere af van hoe groot je bedrijf is.

  • Grootbedrijven en multinationals laten hun marketingcommunicatie-inspanningen – en dus ook de afname van display-advertenties – regelen door grote mediabureaus. Dit zijn grote – en vaak ouderwetse – partijen. Zij kopen display-advertenties in bij DSP’s.
  • Het mkb maakt gebruik van de diensten van marketingbureaus. Zij maken vaak gebruik van DSP’s, en soms van Google Ads.
  • Zelfstandigen maken ook gebruik van de diensten van marketingbureaus óf regelen alles zelf. Zelfstandigen maken het vaakst gebruik van Google Ads en Facebook Ads, en minder vaak van DSP’s.

Kun je ook zelf publishers een voor een benaderen?

Verkoop je broodtrommels en overweeg je Lotje’s moederblog te benaderen om jouw banners voor jouw broodtrommels te plaatsen? Dat wordt zelden gedaan omdat het bereik via DSP’s veel groter is. Ook heb je via DSP’s veel meer segmentatie-opties en inzichten in de prestaties van de banners.

Voor dit artikel werd Eduard Nandelall van TechAds geïnterviewd

Eduard Nandelall heeft een eigen DSP-bedrijf, TechAds. Hij bedient grootbedrijven en multinationals. Als uitzondering helpt hij soms ook kleine ondernemers.

Op jouw succes!