Wat is SEA, oftewel Search Engine Advertising? In dit artikel leggen we het je uit middels een heldere betekenis van het begrip SEA. Lees verder…
De betekenis van SEA
Misschien heb je al eens gehoord van het begrip SEA. Het is een afkorting van het Engelse “Search Engine Advertising”. De Nederlandse vertaling van het begrip is “zoekmachine adverteren”. SEA is een online marketingtactiek waarbij zoekmachines worden ingezet om de doelgroep in kwestie te bereiken. Er wordt niet vertrouwd op organische zoekresultaten (in hoeverre komt het artikel overeen met zoekwoorden) maar er wordt betaald voor een prominent plekje in de zoekmachine.
Een prominent plekje
SEO (“Search Engine Optimalisation”) is de organische manier van lezers trekken. Dit houdt in dat je een tekst zo schrijft, dat er zoveel mogelijk zoekwoorden in verwerkt zijn, met als gevolg dat de kans groot is dat het artikel of de website vaak hoog staat in zoekresultaten. Bij SEA betaal je van tevoren om hoog in de zoekresultaten te komen. Denk maar zo: in plaats van zelf hard te studeren en een diploma te halen, betaal je iemand om het diploma te krijgen.
Waar kun je SEA-advertenties plaatsen?
Dat kan bij iedere zoekmachine. In de praktijk worden Google en Bing het vaakst gebruikt, dus het is logisch om SEA-advertenties in te kopen bij Google Ads en Bing Ads. Daarnaast zijn er specifieke zoekmachines waarin je kunt adverteren om een prominent plekje te krijgen, zoals in de Funda-zoekmachine voor vastgoed en in de Marktplaats-zoekmachine voor spullen.
Gevolg van gratis zoeken op het internet
De opkomst van SEA heeft alles te maken met het feit dat je op internet gratis kunt zoeken. Dat betekent dat er voor adverteerders een schat aan potentieel publiek ligt te wachten. Op het vlak van SEO vonden de eerste “veldslagen” plaats tussen concurrerende adverteerders: wie was in staat de meest strategische teksten te schrijven die vaak in de resultaten naar boven kwamen? Later werd de strijd ook op het gebied van SEA (dus betaald) uitgevochten.
SEA en SEO: de verschillen
SEO vindt zowel plaats op de website zelf, als off-site. Met off-site wordt bijvoorbeeld een backlink naar een ander domein bedoeld. SEO houdt in dat er aan de aanbieder van de zoekmachine niet betaald hoeft te worden. Dat wil overigens niet zeggen dat het gratis is: om SEO strategisch uit te voeren, moet vaak flink wat (betaalde) marketing worden ingezet. Een hogere ranking is nooit gegarandeerd en resultaten zijn lang niet altijd direct zichtbaar.
Korte vs. lange termijn
SEO wordt gezien als een strategie voor op de lange termijn: het kan weken, soms maanden, duren om een hoge positie in de niet-betaalde zoekresultaten te bemachtigen. Vertrouw je op SEA, dan zullen de resultaten altijd direct zichtbaar zijn: hoog in de resultaten sta je direct.
Rol van Google
Google stimuleert bedrijven gebruik te maken van SEA in plaats van SEO. Als je van SEA gebruik maakt, krijg je van Google inzicht in de zoektermen (dit zijn de opgegeven woorden die bezoekers naar jouw site hebben gebracht). Als je gebruik maakt van SEO, zijn deze zoektermen steeds minder toegankelijk. Kortom: je weet niet precies welke woorden of termen in jouw tekst ertoe hebben geleid dat jouw site meer bezoekers heeft getrokken.
Meten van resultaten
Het is een stuk moeilijker om de resultaten van SEO te meten dan die van SEO. Zo is het bijna niet te achterhalen het aantal uren dat je met SEO bezig bent tegen de positie in Google af te zetten. Dat heeft ook te maken met het feit dat SEO pas op de lange termijn zichtbaar wordt. Bij SEA weet je precies wat een campagne je oplevert, onder meer door het aantal klikken en conversies.
Wat is beter: SEO of SEA?
Beide varianten hebben hun voordelen en hun nadelen. Google is verplicht teksten die met SEA hoog in de rankings zijn beland als “Advertentie” aan te duiden. Je hebt wellicht zelf weleens gemerkt dat wanneer je naar iets op zoek gaat, je die advertentie resultaten het liefst gelijk overslaat en op zoek gaat naar wat er op organische wijze uit de zoekresultaten is voortgekomen. Als je SEO goed toepast, kan het resultaat langduriger zijn dan met behulp van SEA.
SEA en SEO combineren
Omdat SEA en SEO elk hun eigen voor- en nadelen hebben, is het aan te raden te kiezen voor een combinatie van beiden. Op die manier kun je een bepaald product of een bepaalde dienst een korte termijn boost geven (met behulp van SEA), plus kiezen voor een lange termijn strategie (met behulp van SEO). Zo wed je als het ware op verschillende ‘paarden’. SEA en SEO zijn geen “rivalen” van elkaar, maar juist “partners”: de twee vullen elkaar prima aan.
SEA training volgen?
Als je meer te weten wilt komen over de principes van SEA, dan kun je hierin een training volgen. Zo’n training bestaat altijd uit een theorie- en een praktijkonderdeel. De term Search Engine Advertising is misschien wat vaag in welke zoekmachine nu eigenlijk bedoeld wordt, maar uiteindelijk draait bijna alles om Google (met afstand dé grootste zoekmachine van allemaal). Tijdens een SEA training leer je onder andere hoe je met Google Ads om moet gaan.
Campagnes voeren
Een SEA training leert je ook hoe je advertentiegroepen aanmaakt en hoe je campagne kunt maken. Daarnaast leer je zelf zoekwoordenonderzoek te verrichten: wat zijn de woorden waarop je moet adverteren? Dit houden de woorden in waarvoor jij betaalt om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Je doel is het genereren van kliks (hoe vaak wordt er op je website geklikt) en conversies (acties waarvan je hoopt dat een bezoeker deze uitvoert).
Wat zijn conversies?
Conversies zijn de acties die je een bezoeker van je website wil laten uitvoeren, bijvoorbeeld op een link op jouw website klikken, of een filmpje van voor tot einde afkijken. Het houdt een activiteit op jouw specifieke website in. Hoe meer activiteit op jouw website, hoe beter.
Effectieve advertentie
Hoog in de zoekresultaten landen is nog maar het begin. Je wilt ook een interessant verhaal te bieden hebben, waarin bezoekers oprecht geïnteresseerd zijn. Met behulp van meerdere advertentie extensies kun je je advertentie nog relevanter en interessanter maken. Je leert hoe je advertenties kunt aanmaken en extensies kunt toemaken, plus hoe je resultaten moet interpreteren.
Het gevolg
Succesvolle online marketing zorgt ervoor dat jij als bedrijf of onderneming relevant blijft op het internet. Het valt aan te raden zowel SEA als SEO in te zetten om je bedrijf op de kaart te zetten (en hier ook te houden). Als bedrijf kan je tegenwoordig op het internet niet meer zonder.