Wat is ROI? In dit artikel bespreken we alle basisprincipes die je moet weten over ROI, van de berekening van de ROI-formule tot enkele methoden die je kunt gebruiken om de ROI te verhogen, evenals de beperkingen van ROI.

Wat is ROI?

De ROI (Return On Investment) is een berekening van de geldwaarde van een investering versus de kosten. De ROI-formule is simpel: (winst minus kosten) / kosten. Als je 10.000 euro zou hebben verdiend met een inspanning van 1.000 euro, zou jouw rendement op investering (ROI) 0,9 of 90% zijn.

Er zijn – naast ROI – veel soortgelijke statistieken die bedrijven gebruiken om de winstgevendheid en de algemene financiële gezondheid te evalueren. De ROI blijft echter een van de meest populaire en meest effectieve methodes, of het nu gaat om het investeren van kapitaal of het implementeren van een marketingstrategie zoals een PPC-campagne.

Waarom je rekening moet houden de ROI (Return On Investment)

ROI kan nuttig zijn om de potentiële winstgevendheid van een bepaalde investering te beoordelen. Ook zou je de ROI kunnen gebruiken voor het evalueren van jouw marketingcampagnes of bij het ontwikkelen van bedrijfsplannen om jouw bedrijf te starten.

Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) is een vergelijkbare statistiek, maar richt zich meer op specifieke zaken, zoals een afzonderlijke advertentiecampagne om jouw bedrijf te laten groeien.

Het belang van de ROI voor je bedrijf

In het bedrijfsleven zijn jouw investeringen de middelen die je gebruikt om jouw bedrijf te verbeteren. Denk hierbij aan tijd en geld. Het rendement is de winst die je maakt met jouw investeringen.

ROI wordt doorgaans gedefinieerd als de verhouding tussen de nettowinst en de totale kosten van de investering. ROI is het nuttigst voor jouw bedrijfsdoelen wanneer het verwijst naar iets concreets en meetbaars. Zo helpt het je om de winsten en financiële opbrengsten van je investering te identificeren.

Het analyseren van investeringen in termen van geldkosten is de meest populaire methode omdat deze het gemakkelijkst te kwantificeren is. Het is echter ook mogelijk om de ROI te berekenen door tijd als investering te gebruiken.

Wat er wordt bedoeld met investeringen?

De term “investeringen” wordt vaak gebruikt om te verwijzen naar het kopen van aandelen in een bedrijf of het financieren van de zakelijke onderneming van iemand anders. Investeringen die je in je eigen bedrijf doet, verschillen hiervan, maar hebben een soortgelijk doel: de winst vergroten.

Afhankelijk van je branche kunnen de soorten investeringen die je doet er heel anders uitzien. Ze hoeven niet altijd tastbaar te zijn, zoals een eerste investering in nieuwe apparatuur of materialen van hogere kwaliteit.

Een eigenaar van een webwinkel of app-ontwikkelaar zou bijvoorbeeld kunnen investeren in meer digitale goederen, zoals betere opslagdiensten of een abonnement op boekhoudsoftware. Dat brengt onderhoudskosten met zich mee, waarvoor het wenselijk zou zijn om het rendement te meten door de ROI.

Hoe je de ROI kunt berekenen…

We hebben hierboven al kort uitgelegd hoe je de ROI kunt bereken. Laten we er nog een keer naar kijken. De ROI wordt berekend als de nettowinst gedurende een bepaalde tijd gedeeld wordt door de investeringskosten, die vervolgens worden vermenigvuldigd met 100 om de verhouding uit te drukken als een percentage.

De vergelijking ziet er als volgt uit: ROI = (nettowinst / investering) x 100. De waarde van de nettowinst moet worden genomen uit de winst-en-verliesrekening van jouw bedrijf.

De ROI in de praktijk

Stel dat je een e-commercesite hebt en je de bekendheid en verkoop wil vergroten. Je kunt dan investeren in een aantal advertenties op sociale media.

Stel dat je in totaal 1.000 euro aan advertenties op sociale mediakanalen uitgeeft. Als blijkt dat na die campagne je opeens een nettowinst hebt van 5.000 euro meer dan in de vorige periode.

De ROI van de advertenties berekenen je als volgt:

ROI = (5.000 / 1.000) x 100 = 500%. Dit betekent dat voor elke euro die je aan de advertenties besteedde, je 5 euro aan nettowinst terugkreeg.

Een ander voorbeeld

Stel nu dat je een restaurant hebt en dat je een verouderd fornuis vervangt door een hypermoderne. Deze investering kost 500 euro. Tegen het einde van het jaar verdien je pizzeria 2.000 meer dan het jaar ervoor. Aangezien het nieuwe fornuis in dit voorbeeld de enige  investering is, kan het investeringsrendement voor dat jaar worden berekend als:

ROI = (2.000 /  500) x 100 = 400%.

Dit betekent dat elke euro die je aan het nieuwe fornuis besteedde 4 euro aan nettowinst opleverde.

Waarom is de ROI belangrijk in bovenstaande gevallen?

Het berekenen van een ROI kan je dus helpen te begrijpen hoe een investering rechtstreeks bijdraagt aan de waarde en het succes van je bedrijf. Dit is een handig hulpmiddel om je eerdere zakelijke beslissingen te evalueren en toekomstige beslissingen te informeren.

Je kunt ook informatie uit ROI-berekeningen gebruiken om nieuwe zakelijke kansen te vergelijken en te beslissen welke je het beste kan nemen. Als een bepaald soort investering een hoge nettowinst oplevert, kunt je meer tijd en energie besteden aan vergelijkbare investeringen.

Investeringen die niet genoeg winst opleveren om de kosten te dekken, kunnen erop wijzen dat je een nieuwe strategie moet proberen of in een ander deel van jouw bedrijf moet investeren.

Uitdagingen voor het bepalen van ROI

Het berekenen van ROI is niet altijd makkelijk. Sommige investeringen zullen elkaar overlappen, waardoor het moeilijk is om te bepalen welke investering de meeste winst heeft opgeleverd.

Ondanks de potentiële moeilijkheid om de ROI van een specifieke investering te bepalen, is de statistiek nog steeds erg handig als je ervoor wilt zorgen dat je meer verdient dan dat je uitgeeft.

Tot slot: wees bereid om te experimenteren

De echte test van de waarde van elk idee zal op de markt komen, dus wees niet bang om iets te proberen dat nog niet eerder is uitgetest. Begin klein met meer experimentele tactieken.

Je kunt de ROI over een kortere periode meten om te testen of het waard is een investering uit te breiden. Hoe meer je oefent met het nadenken over jouw ROI, hoe verfijnder jouw besluitvorming zal worden.

ROI is slechts één prestatiestatistiek, maar onthoud dus dat het een van de meest essentiële tools voor bedrijfseigenaren is die het meeste uit hun investeringen willen halen.