Wat betekent de term e-commerce eigenlijk precies? Je hoort steeds meer business-goeroes deze term gebruiken, maar ook op diverse commerciële opleidingen wordt het elektronisch verkopen steeds meer de norm. Lees verder voor onze uitleg…

Alles wat je moet weten over e-commerce

Ondernemers die in de e-commercewereld duiken, betreden een gebied met veel potentieel. Daarom is het belangrijk om de essentiële basisprincipes achter e-commerce te weten. Want wat is e-commerce precies en hoe kan jouw bedrijf er het meeste uithalen. In dit artikel kijken wij naar dit fenomeen en hoe het zaken doen voorgoed heeft veranderd.

Wat is e-commerce?

E-commerce is elektronische handel. Het bestaat uit transacties die via internet worden uitgevoerd. E-commerce omvat enkel het digitale aankoop-proces, en dus niet de marketingactiviteiten die daarvoor plaatsvinden.

Tegenwoordig bieden de meeste bedrijven online producten en services aan die het publiek kan kopen. Het hele scala aan e-commerce is divers en omvat online veilingen, internetbankieren, online ticketverkoop en meer. E-commerce is dus enorm.

Het is ook een branche die gegroeid is met de groei van het wereldwijde web. Dat betekent ook dat het voor ondernemers een gouden kans is om zaken te doen.

Het begin van e-commerce

In 1994 begon e-commerce officieel. Het was het jaar waarin iemand zijn credit card gebruikte om iets via het internet een product te kopen. Deze specifieke transactie was een keerpunt in de geschiedenis van het internet. Plotseling waren veel verschillende vormen van transacties mogelijk.

E-commerce is sindsdien alleen maar gegroeid. De opkomst van e-commerce giganten als Amazon veranderde de detailhandel voorgoed. E-commerce kon uitbreiden wegens de wereldwijde internetgroei en digitalisering van financiële systemen.

Daarnaast heeft e-commerce ook het personeelsbestand in de detailhandel beïnvloed. De impact van dit fenomeen heeft dus een drastische verandering veroorzaakt in alles wat nu verkocht wordt.

Waarom e-commerce interessante is voor moderne ondernemers

Als je het bovenstaande leest is het duidelijk dat de e-commerce een blijvertje is. Het starten van een online bedrijf lijkt tegenwoordig een aantrekkelijk idee voor veel slimme ondernemers.

Voordat iemand in deze dynamische bedrijfssector stapt, moeten ze eerst weten waar je rekening mee moet houden. Want wat moet je weten als je een e-commercesite wil beginnen of al een online winkel hebt? Hoe kan je via e-commerce jouw marktaandeel vergroten?

De toenemende groei van e-commerce

Alle cijfers wijzen erop dat e-commerce nu nog meer aan het groeien is. Met de covid-crisis vond er vanaf 2020 nog meer online verkoop plaats, gezien veel winkels niet op een andere manier zaken kunnen doen.

Het wordt ook voorspeld dat door deze groei nog meer mensen gewend zullen raken aan het online bestellen van producten. Daarmee wordt e-commerce bijna een norm waar je wel aan moet voldoen als je producten of diensten aanbiedt.

Verschillende soorten e-commercebedrijven

Er zijn veel manieren om e-commercewebsites in te delen. Je kunt ze categoriseren op basis van de producten of diensten die ze verkopen. Ook de partijen waarmee ze transacties uitvoeren kunnen een categorie zijn. De platforms waarop ze actief zijn kunnen ook verschillen en bepaalde kenmerken hebben. Wij gaan ze hieronder kort bekijken en uitleggen.

E-commerce voor winkels die fysieke goederen verkopen

De online detailhandel is ontstaan vanuit het idee van oorspronkelijk fysieke winkels die zijn uitgebreid naar het web. Daarbij bieden deze bedrijven allemaal fysieke goederen aan die kopers kunnen kopen via online shops.

Iedereen kent het principe waarbij bezoekers, artikelen aan hun winkelwagentje toe kunnen voegen. Vervolgens heb je door middel van een aantal klikken een aankoop. Zodra de klant iets heeft gekocht, levert de winkel het artikel via de post aan de klant. Een andere mogelijkheid is dat de klant na een online aankoop en naar de winkel gaan om het op te halen.

Servicegerichte e-commerce bedrijven

Naast producten zijn diensten nu ook online beschikbaar dankzij het aanbod van veel bedrijven. Freelancers en consultants zijn nu in te huren via online platforms die gericht zijn op service. Het koopproces is afhankelijk van de website en de voorwaarden die zijn opgesteld door de aanbieder. Bij sommigen kun je diensten aanschaffen via een platform zoals een vacature- of opdrachtensite, terwijl anderen hun eigen site gebruiken. Een bekend voorbeeld hiervan is Fiverr.

E-commerce voor digitale producten

Met de komst van het internet zijn producten ontstaan die gemaakt zijn voor het web. Denk daarbij aan downloads, streams en e-books die je op een website of via een digitale dienst kunt kopen. Digitale producten worden ook steeds uitgebreider als je kijkt naar items die in een digitaal formaat zijn aan te schaffen. Naast online cursussen en software en zijn games nu een grote markt geworden die via online winkels worden aangeboden.

E-commerce en de verschillende partijen die deel uitmaken van de handel

E-commercesites kunnen ook worden geclassificeerd op basis van de deelnemers van de transactie in tegenstelling tot de producten die worden verkocht.

Bedrijven en consumenten op het internet: het Business to consumer (B2C) segment

B2C-e-commerce is in feite de grootste vorm van e-commerce die er bestaat. Je kunt het classificeren als de transacties tussen bedrijven en individuen. Denk daarbij aan de verschillende soorten winkels en detailhandels die een website hebben om hun spullen te verkopen. Iedereen heeft tegenwoordig wel eens iets op het web gekocht en de voorspelling is dat dit alleen maar meer zal zijn.

Zaken doen tussen bedrijven onderling: Business to business (B2B)

B2B e-commerce richt zich op bedrijven en ondernemingen en de transacties die tussen hen plaatsvinden. Een bedrijf kan producten en / of diensten aan het andere leveren via het web. Deze sites zijn speciaal gericht op de wensen van bedrijven. In de praktijk zie je dat zij speciale functionaliteit bieden zoals een omgeving waarin makkelijk grote orders geplaatst kunnen worden.

Een nieuwe groeimarkt: het Consumer to business (C2B)model

C2B staat voor een transactie waarbij individuen producten of diensten aanbieden aan bedrijven. Dit staat in contrast met het traditionele business-to-consumer-model. Bij C2B hebben consumenten de mogelijkheid om bedrijven van producten en diensten te voorzien. De vorm hiervan zie je bijvoorbeeld op sites waarin individuen een bepaalde vaardigheid aanbieden aan bedrijven zoals het maken van een logo of het ontwerpen van een website. Dit is een categorie die dankzij freelance platforms is toegenomen waar zzp’ers hun diensten kunnen aanbieden aan bedrijven.

Een weg vinden op de e-commerce markt

Zoals je kunt zien zijn er voor jou als ondernemer veel mogelijkheden als je met e-commerce aan de slag gaat. Als je een winkel hebt is het een logische stap om een website met betaalmogelijkheden te ontwerpen. Als je diensten aanbiedt, moet je kijken naar wat je het beste met een site met online betaalmogelijkheden kunt doen, om je bedrijf te laten groeien. Tot slot is e-commerce ook voor b2b bedrijven een steeds belangrijker domein.

Stap dus in de wereld van e-commerce en ontdek het ongekende en groeiende potentieel van het internet.