Wat is CPC? Deze term heeft bovendien een broertje: je kunt niet praten over pay-per-click (PPC) -reclame zonder de kosten per klik (CPC) te bespreken. Of het nu gaat om Google-advertenties, Facebook-advertenties, Twitter-advertenties of een ander online advertentieplatform, kosten per klik vormen de kern van PPC-advertenties. Maar wat is CPC eigenlijk? En hoe belangrijk zou het moeten zijn bij de marketingbeslissingen die je neemt? Hoewel Cost per Click zeker een belangrijk onderdeel is van PPC-advertenties, is het eigenlijk alleen nuttig als je begrijpt hoe het past in jouw algehele marketingstrategie. Laten we daarom eens goed kijken naar wat deze statistiek is.

Wat zijn Cost per Clicks?

De term CPC (kosten per klik) is een beschrijving van hoeveel een adverteerder heeft betaald voor een klik. Omdat de term echter zo nauw verbonden is met het idee van pay-per-click-advertenties, gebruiken veel mensen PPC en CPC door elkaar, waarbij ze zelfs verwijzen naar pay-per-click-advertenties als ze ‘cost-per-click-advertenties’ bedoelen.

Wat achtergrond over Cost per Click

De term Cost per Click is waarschijnlijk ontstaan ergens in het midden van de jaren negentig, toen bedrijven voor het eerst het PPC-advertentiemodel ontwikkelden. Destijds kostte een dure klik best veel.Totdat Google in 2002 de betaalde zoekmarkt betrad, was de term CPC niet zo bekend. Zoals met veel andere aspecten van internet, veranderde Google dat allemaal. Nadat Google PPC op hun AdWords-platform had geïntroduceerd, werd online adverteren al snel een veel levensvatbaarder marketingkanaal. PPC en CPC werden al snel concepten die elke marketeer (en de meeste bedrijfseigenaren) zou moeten beheersen als ze hoopten een winstgevend online bedrijf te runnen.

Waarom de kosten per klik significant zijn voor je bedrijf

Veel ondernemers hebben de neiging om kosten per klik in vrij absolute termen te beschouwen. De kosten per klik zijn de prijs van online adverteren. Maar hoewel dat een nauwkeurige beschrijving is, is CPC eigenlijk veel gecompliceerder dan dat. CPC zijn namelijk ook de oplossing voor een zakelijk probleem: hoe je geld verdient met een online gebruikersbestand. In eerste instantie wisten veel bedrijven met een gebruikersbestand op niet echt hoe ze inkomsten moesten genereren met die gebruikers. Iedereen wist dat het veel waarde had om een ​​groot publiek te hebben, maar niemand had de code gekraakt om dat publiek in geld te veranderen. Met het CPC-model bewees Google dat je met een heel eenvoudige formule geld kunt verdienen aan een online publiek.

Het geheim achter CPC

De formule van Google gaat zo. Bouw een grote gebruikersbasis op van mensen die het platform impliciet vertrouwen. Laat bedrijven op een manier adverteren zodat je die gebruikers bereikt, zonder het vertrouwen van gebruikers te schenden. Dat model wordt sindsdien door verschillende bedrijven gebruikt. Neem bijvoorbeeld Facebook dat een vertrouwd platform is en waar ook op wordt geadverteerd. Toen het eenmaal een enorme gebruikersbasis had, kon Facebook geld verdienen met zijn platform door adverteerders de mogelijkheid te geven hun eigen inhoud toe te voegen aan de feeds van gebruikers – tegen een prijs.

Hoe CPC het internet overnam

Hetzelfde patroon is inmiddels keer op keer herhaald. Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Reddit. Overal waar een bedrijf een kans kon vinden om een trouwe en grote gebruikersgroep op te bouwen, konden ze geld verdienen met het CPC-model. Maar nu vraag jij je waarschijnlijk af wat het voor jou kan betekenen?

CPC en jouw bedrijf of website

Het is heel simpel: bij kosten per klik gaat het niet om jou. Het is ontworpen om advertentieplatforms te helpen profiteren van hun gebruikersbestand. Op het moment dat een platform als Google of Facebook geld begint te verdienen met hun gebruikers, lopen ze het risico hun gebruikersbasis te verliezen. Als mensen het vertrouwen in het platform verliezen, gaan ze weg. Om dit te verzachten, willen deze platforms adverteerders stimuleren om rekening te houden met hun gebruikers. Dat betekent dat oninteressante of irrelevante advertenties van lage kwaliteit worden gemeden. Om adverteerders aan te moedigen om hoogwaardige, interessante en relevante inhoud te maken, brengen advertentieplatforms bedrijven minder in rekening als hun advertenties goed presteren en meer als ze dat niet doen. Dat zijn dus de Cost per Click.

Waarom CPC geen statistiek is

CPC is niet een statische getal. Hoewel de meeste platforms de voorspelde kosten per klik voor een bepaald zoekwoord of doelgroep weergeven, is de werkelijke CPC die je betaalt anders. Die is immers afhankelijk van de kwaliteit van je advertenties en de platforms waar je die op aanbiedt.

Hoe je kosten per klik kunt gebruiken

De meeste adverteerders houden weinig rekening met de CPC en in plaats daarvan richten ze zich op hoeveel PPC-advertenties hen zullen kosten. Als een zoekwoord te veel kost, bieden ze er niet op. Als klikken van een bepaalde doelgroep te duur zijn, sluiten ze hun campagne. Als de CPC voor een advertentieset omhoog springt, raken ze in paniek en gaan ze er meteen van uit dat er iets mis is. Het probleem met dit soort mentaliteit is dat het het hele punt van PPC-reclame mist. Voor beide platforms zoals Google en adverteerders zoals jij is CPC maar een tussenpersoon. Het is de interface tussen adverteerder en advertentieplatform. Google wil geld verdienen, dus brengen ze je een bepaald bedrag in rekening voor klikken die zinvol zijn voor hun bedrijf.

Maar zijn CPC handig als ik toch moet betalen?

Je kunt je afvragen of het echt iets uitmaakt als je voor CPC betaalt. Het maakt minder uit als je een goed rendement op jouw investering maakt. Natuurlijk kan het je doen schrikken als je CPC stijgt, maar als je er veel geld mee verdient maakt het dan iets uit? Hoewel het altijd een goed idee is om de kosten per klik van jouw campagnes in de gaten te houden, zullen CPC’s uiteindelijk meer een weerspiegeling zijn van hoeveel het platform van jouw advertenties houdt en met wat voor soort concurrentie je te maken hebt dan een echte maatstaf voor advertentiesucces.

Tot slot: CPC horen bij het internet

Hoewel CPC altijd een belangrijk onderdeel zal zijn van PPC-advertenties, is het zeker niet het allerbelangrijkste van online marketing. Voor de meeste campagnes zullen jouw werkelijke acquisitiekosten en rendement op advertentie-uitgaven veel belangrijkere statistieken zijn om te overwegen dan de CPC. Raak dus niet in paniek bij een hoge CPC en richt je op andere aspecten van je marketingmix.