Hoe kun je goede en bereidwillige influencers vinden? Bijvoorbeeld Instagram-influencers, Youtube-influencers of bloggers? Als je op zoek bent naar influencers, dan moet je dit overzicht verder lezen. In dit artikel staan de beste manieren en platforms om goede lijsten met influencers te zoeken en vinden.

Het #1 influencer-platform Nederland

linkpizza review ervaringen is het goed

Om te beginnen moeten we Linkpizza aanraden. Als je daar een account maakt, zie je meteen een overzicht van alle influencers die beschikbaar zijn voor een opdracht. Je kunt sorteren per medium, zoals Instagram, Youtube of website. Ook zijn er allerlei andere filters. Begin hier en vind direct jouw partner(s).

Hoe vind je de beste influencer voor jouw bedrijf? Het is vrij makkelijk

Ben je op zoek naar een influencer voor het promoten van jouw dienst of product? Bijvoorbeeld via de social media-kanalen van een influencer? Dan is het belangrijk dat je een influencer kiest die goed past bij jouw bedrijf en de juiste doelgroep bereikt.

Voor veel bedrijven lijkt het moeilijk om in contact te komen met goede influencers die een fatsoenlijke prijs hanteren. Het is echter niet moeilijk dankzij goede influencer-platforms zoals Linkpizza. Het vinden van een influencer die succesvol deel uit kan maken van jouw social media campagne is makkelijker dan het lijkt.

Wat je éérst moet doen: je doelgroep bepalen

Nog voordat je actief op zoek gaat naar een influencer, is het belangrijk om voor jezelf te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken met je campagne.

Bestaat jouw doelgroep uit jongeren? Dan kun je je het beste richten op social media-kanalen zoals YouTube, Instagram en TikTok. Wil je mensen van middelbare leeftijd bereiken, dan heb je meer succes met een influencer op Facebook. Voor een zakelijke doelgroep kun je weer beter voor LinkedIn kiezen.

Als je de doelgroep en het social media kanaal bepaald hebt, kun je kijken welke influencers daar actief zijn die goed aansluiten op jouw merk.

Hoe selecteer je een influencer?

influencer zoeken en vinden hoe doe je dat

Je hebt de doelgroep bepaald, je weet op welk social media kanaal je de campagne wilt lanceren en je hebt al een aantal influencers op het oog. Maar hoe weet je nu of iemand een goede influencer is?

Er zijn een aantal aspecten waar je op kunt letten om te bepalen of iemand een goede influencer is. Kijk hier goed naar voordat je contact opneemt met een influencer.

1. Relatie met volgers

Een goede influencer heeft een inhoudelijke band gecreëerd met de volgers. Je kunt dit zien doordat er veel interactie plaatsvindt tussen de influencer en de volgers. Posts worden veelvuldig geliket en er worden veel reacties gegeven op de posts. Ook het aantal volgers is van belang. Een minimum van duizend volgers is goed, maar het is nog beter als het er meer dan vijfduizend zijn. Let er echter wel op dat dit actieve volgers betreft. Als het aantal volgers niet in verhouding staat tot het aantal likes en reacties, dan moeten er alarmbellen afgaan.

2. Actieve volgers

Ga na of de volgers van de influencer actieve volgers zijn. Als er alarmbellen afgaan zoals ik hierboven aanhaalde, kan er sprake zijn van gekochte volgers. Een groot volgersaantal lijkt op het eerste gezicht leuk, maar daar heb je als bedrijf niets aan. Gekochte volgers leiden immers nooit tot conversie. Naast een minimale interactie moeten er ook alarmbellen bij je afgaan bij plotselinge volgerspieken, volgers uit het buitenland en comments die nergens op slaan.

3. Authenticiteit van de influencer

Je wilt een influencer die zijn of haar doelgroep inspireert, niet iemand die alleen maar reclame maakt. Let er daarom altijd op of de influencer vaak over andere dingen dan de niche post. Maakt de influencer veel en vaak reclame? Dan wordt jouw promotie één van de vele en zullen de volgers het minder serieus nemen. Je kunt beter kiezen voor een influencer die selectief is bij het kiezen van promotiecampagnes en die daarbij trouw blijft aan de niche en zijn/haar imago.

Zo kun je succesvol contact opnemen met een influencer

contact opnemen met influencers

Heb je een influencer gevonden die voldoet aan jouw voorwaarden? Dan is het moment gekomen om contact op te nemen. Je vindt de contactinformatie vaak in het profiel. Je kunt ze dan een persoonlijk bericht of een e-mail sturen met een voorstel.

Populaire influencers krijgen dagelijks heel veel verzoeken om producten of diensten te promoten. Je moet je contact dus heel goed voorbereiden, anders heb je kans dat jouw voorstel wegvalt in het grote aanbod. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een succesvol contact te bespoedigen.

1. Zet je boodschap al in de titel

Zeg in de titel van het bericht al direct de kern van jouw aanbod. Op die manier kun je direct de aandacht trekken en interesse creëren. Op die manier is de kans groter dat de rest van jouw bericht ook gelezen wordt.

2. Verstuur geen standaardmail

Influencers willen persoonlijk aangesproken worden en hebben in de meeste gevallen een hekel aan formele berichten. Je bereikt meer met een persoonlijke tone of voice. Maak ook geen gebruik van een template, influencers zijn hier over het algemeen niet van onder de indruk.

3. Kom direct tot de kern

Houd je voorstel kort en krachtig. Stel jezelf kort voor en vertel vervolgens direct wat je de influencer te bieden hebt en wat jij daarvoor terug verwacht. Het is altijd mogelijk om een uitgebreide briefing in een attachment toe te voegen en daar naar te verwijzen voor meer informatie.

4. Bouw een persoonlijke band op

Een influencer kan het beste functioneren wanneer er een warme band is tussen de opdrachtgever en de influencer. In de ideale situatie is de influencer zelfs fan van het product dat gepromoot wordt. Zorg er dus voor dat er vanaf het eerste contact een band wordt opgebouwd. Laat zien dat je weet wie de influencer is, wat hem of haar beweegt en toon oprechte interesse. Uiteindelijk is dit voor alle partijen de beste werksituatie.

Zoektocht naar influencer uitbesteden

Heb je geen zin om zelf een influencer te zoeken of denk je dat je niet in staat bent om een goede match te maken? Dan kun je altijd een influencer-marketingbureau inschakelen. Een dergelijk bureau is erin gespecialiseerd om de juiste influencer aan bepaalde merken te koppelen. Zo gaat je social media marketing campagne altijd goed van start.

Overzicht beste influencer-platforms van Nederland

We hebben de beste influencer-platforms van Nederland op een rijtje gezet zodat je zelf makkelijk een influencer kunt vinden. Deze platforms worden ook wel ‘affiliate netwerken’ genoemd, waar je zeker ook eens naar moet kijken.

➡️Hier vind je het overzicht.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...