Wie zijn de beste business coaches van Nederland die zich speciaal op coaches richten? Als coach word je zowat omver gelopen door business-goeroes die jou willen helpen. Wij zochten uit welke business coaches je beter kunt negeren en welke daadwerkelijk voor resultaten zorgen bij coaches. Lees verder voor onze top 10…

Waarom deze landelijke top 10-lijst?

In het tijdperk waarin het erg eenvoudig is om online business-goeroe te spelen, wordt het steeds moelijker een gedegen business coach te vinden tussen alle ruis. Je wordt zowat omver gelopen door zelfbenoemde business coaches zonder enige praktijkervaring, eigen bedrijven of academische marketing-achtergrond. Een zorgwekkende ontwikkeling.

Omdat deze business coaches niet inhoudelijk op marketing en sales kunnen coachen, houden ze je bezig met je ‘zielsmissie’, ‘ondernemen vanuit flow’, ‘jezelf durven laten zien’ en ‘zichtbaar worden op social media’. Dat klinkt allemaal leuk en zelfs waardevol, omdat het je een opgeblazen gevoel van motivatie en ‘spirituele superioriteit’ geeft, maar het brengt je nergens.

Daarom hebben we voor jou hier de top 10 coaches van Nederland neergezet die academisch geschoold zijn op het gebied van marketing en/of minstens één bedrijf van minimaal 100.000 euro winst per jaar hebben náást hun eigen coachingsbedrijf. Hierdoor kunnen we waken voor piramide-coachingpraktijken.

Heb je als coach wel of niet een business coach nodig?

Ben je een startende of gevorderde coach en denk je erover om zelf een business coach in te huren? Wij vinden dit een zinvol idee, maar niet altijd.

Het doel van een business coach is om de bedrijfseigenaar te helpen zijn/rol bij het creëren van een succesvol bedrijf te begrijpen en om deze rol op meetbare en duurzame manieren te versterken.

Dit kan erg zinvol zijn, maar vaak wordt aan coaches een droom voorgehouden – een droom van ‘passief inkomen’, ‘overvloed’ en ‘vrijheid’. Dit soort beloftes die door goeroes gedaan worden, zijn erg schadelijk. Helaas trappen veel aspirerende coaches hier in en geven ze hun laatste spaargeld uit aan de diensten en producten van zulke goeroes.

Onze criteria voor het kiezen va een goede business coach

Op welke kenmerken hebbeb we gelet bij het samenstellen van deze top 10 van Nederland?

Criterium 1. Geen wollige en gladde praatjes

Bij het kiezen van een goede business coach voor coaches, is het belangrijk om door onspecifieke beloftes heen te kunnen prikken.

Wanneer een business-goeroe jou een droom voorhoudt, niks concreets zegt over lead- en salescijfers en jou afleidt met bijzaken die niks te maken hebben met het scoren van opdrachten, is het tijd om extra alert te zijn. Hier hebben we dus sterk op gelet bij het samenstellen van deze top 10.

Criterium 2. Een transparant plan met een daadwerkelijk meetbaar resultaat

Wanneer je een traject aangaat bij een business coach, moet je een op cijfers gebaseerd doel ontvangen in een presentatie / document. Hierdoor kun je de business coach verantwoordelijk houden voor zijn/haar acties en resultaten.

Wij hebben in deze top 10 dan ook geen business coach neergezet die zonder plan te werk gaat en dus overal mee weg kan komen over de rug van nietsvermoedende coaches die gelokt worden met aantrekkelijk klinkende beloftes als ‘zichtbaar durven zijn vanuit je kracht’.

Criterium 3. Geen afleiding met ‘interessante’ taken

Je wilt geen coach die je een applaus geeft voor niet-doelgerichte dingen die een afleiding vormen, zoals het vullen van een Instagram-pagina. Het resultaat? 0 opdrachten en een bijziend oog van al dat ‘werk’ op je mobiel.

Je wilt een coach die tactvol is, maar waarheidsgetrouw is met de gegeven taken. Je haalt veel uit een business coach die rechttoe rechtaan is dan iemand die je altijd complimenten geeft voor jouw inspanning.

Je komt alleen voor grotere uitdagingen te staan naarmate jouw bedrijf groeit, dus je hebt eerlijke feedback nodig om voorzienbare problemen te voorkomen voordat ze grote kopzorgen worden.

Criterium 4. Niet willen cashen achter de rug van de klant om

Veel business-goeroes hebben hun vak alleen maar gekozen omdat ze daar zelf financieel beter van worden. Ze hebben geen enkele ervaring in marketing en ondernemen, maar kiezen voor het grote geld door direct andere ondernemers te coachen.

Hun tactiek is om andere – vaak beginnende – coaches in een duur traject te laten instappen. De hoge investering is makkelijke te verantwoorden omdat een beginnende coach ‘nou eenmaal moet investeren’ om ook wat te kunnen verdienen. Het is erg makkelijk om zulke trajecten te verkopen, omdat beginnende coaches wel oren hebben naar beloftes over ‘overvloedig geld verdienen’ en ‘financiële vrijheid’.

Criterium 5. Kennis, kunde, achtergrond & behaalde successen

Bij het samenstellen van deze lijst hebben we nauwkeurig gelet op de successen en achtergronden van de business coaches. We waken ervoor dat je je niet laat afleiden door verleidelijk klinkende modewoorden als ‘financiële onafhankelijkheid’ en ‘overvloed’.

Ook is het onnodig gebruik van Engelstalige woorden een teken om op te letten. Neppe business-goeroes gebruiken graag het woordje ‘business’ of ‘mindset’ in plaats van het Nederlandse woord ‘onderneming’ of ‘mentaliteit’.

Ons advies is om je daar niet door te laten afleiden, maar om onderzoek te doen naar de successen en financiële resultaten van de coaches.

Het wordt aangeraden om te kiezen voor een business coach die niet nieuw is met het coachen van bedrijfseigenaren. Als je jouw bedrijf naar een hoger niveau wilt tillen, is de beste coach voor jou iemand die ondernemers zoals jou elke dag coacht.

Criterium 6. Geen tweedehands wijsheden

Een grote red flag om neppe business-goeroes te spotten, is hun neiging om veel ‘kennis’ te delen in hun 6 of 13 minuten durende live-video’s vol nietszeggende wijsheden. Ze willen zichzelf als autoriteit presenteren, waardoor ze allerlei chique klinkende termen als ‘the law of attraction’ proberen uit te leggen.

Veel business coaches praten maar wat in het luchtledige over ‘zichtbaar durven zijn’ omdat dat interessant klinkt voor andere coaches. Dit is echter een van de vele ‘shiny objects’ waarmee deze coaches jou proberen te lokken, zodat je nog jaren lang aan je ‘core identity’, ‘zichtbaarheid’ en ‘mastermind-gesprekken’ bezighoudt en nooit echt van de grond komt.

Als je hieraan toegeeft, blijf je de coach-piramide van onderaan voeden, terwijl je makkelijk bovenaan de piramide kunt staan en zelf mensen kunt gaan coachen.

Omdat ze eigenlijk geen praktijkervaring of achtergrond hebben met de specifieke term die ze uitleggen, draaien deze coaches om de hete brij heen en halen ze er zelfs allerlei spirituele aspecten bij, zoals ‘vanuit je flow ondernemen’ en ‘blokkades vinden in jezelf’.

Ga sowieso niet in zee met een coach die jou wil gaan coachen met zijn/haar kennis, zonder dat deze coach daar praktijkervaring mee heeft. Kennis is gratis overal op het internet en in bibliotheken te vinden.

Goede business coaches zijn altijd bereid om via hun eigen voorbeeld-casussen hun wijsheid en kennis te delen met de klanten.

Criterium 7. Actieve stappen in plaats van advies geven

Goede coaches volgen daadwerkelijk stappen die hun cliënten helpen en daardoor onderscheiden ze zich van coaches die alleen advies geven.

Een goede coach moet genoeg in zijn klanten geloven om de klant gezonde risico’s te laten nemen. Dat betekent niet: veilig achter hun laptop blogartikelen en live-video’s laten opnemen, maar daadwerkelijk sollicitati-afspraken laten maken met potentiële opdrachtgevers.

Het is een goed teken wanneer een business coach zijn klanten uitdagingen geeft. Dit betekent dat ze de klant uit hun comfortzone duwen. Deze uitdagingen helpen de klanten om vaardigheden aan te scherpen zodat de onderneming effectief wordt geleid.

Criterium 8. Discretie

Het zal je verbazen hoeveel coaches – vaak zonder het aan jou te vragen – screenshots van jouw resultaten delen op hun Instagram-pagina of een-op-een met andere cliënten die een traject bij hen hebben.

Dit verklapt ongelooflijk veel kostbare bedrijfsgeheimen aan jouw directe concurrenten. Voor een succesvolle coaching moet je dus discretie en vertrouwen hebben. Voor de grootst mogelijke discretie is het verstandig om een business coach te zoeken die buiten jouw branche werkzaam is.

Criterium 9. Een goede business coach voor coaches kent het verschil tussen freelancer en ondernemer

Een van de meest schadelijke vormen van coaching voor coaches, is het doen lijken alsof coaches een bedrijf moeten gaan runnen, inclusief het vullen van blogartikelen, het hebben van een ‘why’, het bijhouden van een zakelijke Facebookpagina en ‘zichtbaar zijn’.

Hierdoor worden veel coaches afgeleid van het daadwerkelijke solliciteren naar opdrachten – zodat ze al hun tijd besteden aan het consumeren van alle wijsheid van de goeroe rondom ‘Facebookpixels’ en ‘het maken van een Content-plan’.

Een coach is echter een freelancer – en daarmee alleen op papier een bedrijf. Administratief gezien ben je namelijk een ZZP’er, maar in de praktijk ben je nog altijd een werknemer die anderen coacht voor geld. De ZZP-constructie geeft meer vrijheid en minder verantwoordelijkheden aan de opdrachtgever.

In de dagelijkse praktijk verschilt een ZZP-coach echter niks met een coach als werknemer. Beide type coaches zetten hun tijd met liefde in om mensen te helpen – en worden daarvoor betaald. Alleen de administratieve vorm verschilt.

Alleen wanneer een coach zijn/haar diensten wil automatiseren middels online programma’s, digitale informatie-producten en online leeromgevingen, worden alle andere aspecten van een bedrijf relevant, zoals het hebben van social media-pagina’s en – inderdaad – zichtbaarheid.

Top 10 business coaches voor coaches in Nederland

beste coach voor coaches business coach

Het inhuren van een business coach is mogelijk voor ieder budget, maar leg jouw prioriteit bij het vinden van een succesvolle coach die iedere euro volledig waard is. Welke business coaches erg goed blijken in hun werk, zijn te vinden in deze top 10.

Coaching neemt verschillende vormen aan, zoals probleemoplossing, leiderschapsontwikkeling, opvolgingsplanning en het creëren van high-performance teams. Het is van belang om een business coach te vinden die aansluit bij jou zodat hij/zij het beste uit jou en jouw business kan halen.

Hieronder vind je onze top 10 van beste business coaches voor coaches, samengesteld om jou te helpen in het vinden van een match.

1. Veronique Prins

Veronique Prins is het gezicht achter het coachingsbedrijf Je Zaak Voor Elkaar, de opleider van een groot aantal coaches uit onze top 10-coaches. Wil je dus direct van de bron leren, dan moet je bij Veronique Prins zijn.

Deze vrouwelijke energiebom helpt coaches en therapeuten om van hun praktijk een succesvolle onderneming te maken. Veronique Prins snapt dat het runnen van een eigen bedrijf, vooral in de beginfase, gepaard gaat met veel uren, laag inkomen en veel onzekerheid. Daarom zet Veronique haar ondernemerskennis in om andere ondernemers, therapeuten en coaches te coachen om een succesvol en gezonde onderneming te runnen vanaf het begin.

Dit doet ze vol overgave en met veel krachtige energie. Ze spreekt uit ervaring, want Veronique heeft meer dan 20 jaar zelf ondernomen en ze heeft in deze jaren een aantal succesvolle bedrijven opgezet. Ze weet als geen ander dat ondernemen gaat om het doen.

Veronique Prins

2. Divera van der Elst

Een van de meest invloedrijke en tegelijk toegankelijke mensen die echt moeite voor je wil doen om je op weg te helpen, is Divera van der Elst. Ze is een business coach die het succesvolle coaching-bedrijf Divera runt. Divera coacht beginnende coaches door oude patronen te doorbreken om met zelfverzekerdheid een nieuw en persoonlijk pad te ontwikkelen.

Schitterend leven is het motto van Divera van der Elst, maar hoe ontdek je wat dat voor jou inhoudt? Met het intensieve programma kun je je leven in drie weken omtoveren, of doe het wat rustiger aan in Divera’s zes maanden programma.

Divera spreekt uit eigen ervaring en deze ervaring heeft ze omgezet tot levenslessen die Divera hebben gevormd. Ze heeft ook een eigen boek uitgebracht, genaamd Hét handboek voor beginnende coaches, dat jou meeneemt in haar persoonlijke reis tot de zelfverzekerde en succesvolle ondernemer en coach die Divera is vandaag.

Divera van der Elst (pagina voor coaches)

3. Tibor Olgers

Tibor Olgers is een business coach die bekend staat om zijn eerlijke en effectieve aanpak die doelt om bedrijfsvoering op een gezonde en overtuigende manier te laten groeien.

Tibor Olgers was voorheen de teammanager bij de speciale politie-eenheid die beveiliging gaf aan politici en het koninklijk huis. De kennis die hij heeft opgedaan, heeft hij vertaald in zijn bedrijf voor business coaching. Waarom we jubelend zijn over Tibor? Omdat hij snapt dat coaching niet om praatjes, maar handjes gaat. Dat er meer antwoorden in beweging dan in gedachten te vinden zijn, is een understatement die je vanzelf zult ervaren tijdens de retreats of coaching van Tibor Olgers en zijn team. Start je coachingspraktijk of laat hem groeien met deskundige adviezen en mind changing principes.

Hij helpt onder andere succesvolle zzp’ers, olympisch topsporters, CEO’s en nog veel meer. Hij draait niet om de zaken heen en dat is juist waarom hij zo succesvol is in wat hij doet.

Tibor Olgers

4. Sander Goethals

Sander Goethals is het brein achter Ondernemen voor coaches. Hij zet zijn kennis in om zelfstandige ondernemers te coachen tot succes. Hij is recht door zee, maar het is juist deze eerlijkheid die tot geweldige resultaten leiden. De ervaring en expertise van Sander Goethals kan je in elke fase van de ontwikkeling van je coachbedrijf ondersteunen. Leer je energie met behulp van coaching zo verdelen, dat je ook de voor jou minder leuke kanten aan het ondernemerschap de baas bent.

Hij helpt bedrijven om efficiënt, klantgericht en succesvol te ontwikkelen om grip te krijgen op de processen. Hij helpt klanten op weg naar het vinden van hun unieke identiteiten die van belang zijn in de professionalisering van de onderneming.

Ook is Sander Goethals de auteur achter het boek Ondernemen voor Coaches. Hij is een coach en hij is een spreker die vol overtuiging en enthousiasme over ondernemen en coaching vertelt.

Sander Goethals

5. Karine van Oosterbos

Met haar kennis op het gebied van psychotherapie en coaching, zet Karine zich in om stress en burn-outs tegen te gaan op de arbeidsmarkt. Ze biedt services aan, waaronder opleiding tot coach, loopbaanbegeleiding, hulp bij stress of burn-out en het ontwikkelen van HR-oplossingen voor bedrijven.

Ze deelt meer dan 10 jaar ervaring en kennis als zelfstandige ondernemer met haar klanten. Karine is een geweldige coach die zich inzet voor ondernemers met een visie om een gezonde balans tussen werk en gezondheid te ontwikkelen.

K-onsult wil jou terug in je kracht brengen door je te coachen op wat je kunt en wat je wilt. Pas dan blijft de energie stromen en leef je tevreden met het talent dat je hebt. Als coach kun je dit steuntje in de rug van Karine van Oosterbos ook wel eens gebruiken.

Karine van Oosterbos

6. Janneke van Oorsouw

Janneke van Oorsouw is het gezicht achter de succesvolle coaching onderneming genaamd ‘Met Janneke’. Haar onderneming is gefocust om coaches en therapeuten te helpen om een succesvol en gelukkig bedrijf op te zetten, en dit doet ze met succes. Janneke straalt energie en passie uit en deze kennis deelt ze met haar klanten.

Ze focust zich in haar coaching op effectiviteit: om klanten een doelgerichte missie te geven om een heldere aanpak te ontwikkelen voor jouw praktijk. Het doel is om jouw praktijk zo succesvol mogelijk te laten groeien, onder de voorwaarde dat jij genoeg tijd vrij houdt om zowel van je werk als van je vrije tijd te genieten.

De meeste coaches vallen in de valkuil om lekker vrijgevig te zijn, handjes vast te houden en in een cirkeltje Kumbaja te zingen. Dat ondertussen hun eigen bankrekening flink leeg blijft, maakt ze niet uit. Deze coaches moeten hier echt uit gered worden – vinden wij. Janneke van Oorsouw is hier een van de beste keuzes voor: zij kan je met de Rijkdom Revolutie helpen om je kansen te vergroten en je diensten beter neer te zetten.

Janneke van Oorsouw

7. Laura Babeliowsky

Laura Babeliowsky is een professionele coach die een succesvolle business runt. Haar coaching focust zich op het geven van zoveel mogelijk kennis en coaching, voor zo min mogelijk tijd, zodat jij genoeg ruimte vrij hebt om te genieten van het leven. Met het High Level Exclusive-programma ontvang je kwalitatieve coaching die jou traint om klanten de beste service aan te bieden voor exclusieve prijzen, terwijl jij minder uren hoeft te investeren.

In de afgelopen jaren heeft ze duizenden ondernemers met succes begeleid en ze heeft daarnaast ook de eerste opleiding voor business coaching neergezet in Nederland. Laura Babeliowsky helpt hiermee coaches om in te zien dat ze slimmer te werk kunnen gaan en hiermee in minder tijd hetzelfde – of zelfs meer – kunnen verdienen. Dit maakt coaching als vakgebied boeiender, omdat je meer energie terug krijgt dan dat je er oorspronkelijk in had stopt.

Laura Babeliowsky

8. Maartje Koppen

Maartje Koppen is een succesvolle business coach die er keer op keer weer in slaagt om de business van ambitieuze coaches te laten groeien door effectieve strategieën te combineren met intuïtief ondernemen vanuit alignment. Ze helpt bedrijven met het doorbreken van blokkades door het toepassen van de super effectieve Emotional Freedom Technique zodat ze moeiteloos kunnen doorpakken en echt high impact creëren voor hun klanten, voor zichzelf en hun business.

Naast business coaching, leidt Maartje Koppen ook loopbaancoaches op om met de door haar ontwikkelde Droombaanmethode en het Droombaanprogramma te werken. Zodat deze coaches hun klanten moeiteloos en vol vertrouwen kunnen begeleiden in het ontdekken en verwezenlijken van hun droombaan.

De rode draad in alles wat zij doet is dat er maximaal plezier, energie, voldoening wordt gehaald uit werk en business en zo high impact wordt gemaakt. Maartje Koppen weet uit ervaring hoe het ondernemerschap en coachen aanvoelt en wat je in de weg kan staan om succes te hebben en voelen. Door het inzien van je eigenwaarde en de waarde van je diensten, helpt Maartje je toekomst weer richting te geven.

Maartje Koppen

9. Fiona Zwart

Fiona Zwart runt een succesvol coaching-bedrijf. Ze is bewezen keer op keer succesvol te zijn in het helpen om jouw onderneming om te zetten tot een succesvolle business. Ze focust zich er op om jouw bedrijf en jouw passie echt te leren kennen, zodat ze jou kan helpen om deze persoonlijke motivatie om te zetten tot het creëren van een onderneming die de juiste klanten aantrekt.

Fiona Zwart heeft als kind en volwassene ervaring met het ondernemerschap en weet dat het leven niet altijd over rozen gaat. Bewustwording en ambities brengen je echter een stuk verder in het leven en geluk en plezier is dan meestal het resultaat. Fiona helpt je op je pad naar geluk, zonder zweverigheid. Haar persoonlijke aanpak zorgt er voor dat je jouw bedrijf kan omzetten in een onderneming waar jij je jarenlang gezond en vol passie voor in kunt zetten.

Fiona Zwart

10. Astrid Harten

Live2Enjoy wordt gerund door Astrid Harten en ze begeleidt startende coaches en therapeuten op weg naar een succesvolle praktijk en een tevreden leven waarin “vanuit flow ondernemen” centraal staat.

Astrid Harten hoort ook in de top 10 omdat ze een van de meest ervaren en kundige coaches voor coaches is. Ze werkt als specialist als ondernemerscoach voor spirituele coaches & therapeuten. Hierbij richt ze zich specifiek op het stellen van harde doelen en het behalen van harde cijfers. Geen vage intenties dus, maar strakke coaching.

Astrid Harten

Eervolle Vermelding: Esther Zoetmulder-Speijer

Esther Zoetmulder-Speijer is een coach die zich focust op het gebied van merk en marketing. Ze werkt resultaatgericht. Ze heeft in haar 15 jaar ervaring verschillende bedrijven op weg geholpen tot succesvolle merk- en projectmanagement en ze heeft daarnaast ook een aantal prijswinnende campagnes ontwikkeld.

Deze ervaren marketing en communicatie manager heeft door haar leidinggevende rol bij grote bedrijven geleerd welke manier van coachen mensen echt verder helpt. Hoe jij jezelf als merk promoot en jezelf bij je doelgroep onder de aandacht brengt, is Esther’s kracht.

Naast het geven van coaching, is zij ook de mede-oprichter van GezondOud. Het is zeker vast te stellen dat Esther geniet van het bezig zijn en dat ze uit ervaring spreekt als het gaat om het creëren van gezonde en succesvolle marketing voor een onderneming.

Esther Zoetmulder-Speijer

Eervolle Vermelding: Anita Faber

Tot slot raden we Anita Faber sterk aan. Zij is thuis in het coachen en helpen van coaches met hun bedrijf. Als je krachtige handvatten en coaching wilt, dan moet je met Anita in gesprek gaan.

Anita Faber is online business creator en (re)brand-expert en dit kan voor jou als coach precies zijn wat je nodig hebt. Jij bent sterk in het coachen – en Anita ondersteunt je bij het vermarkten van jouw kwaliteiten, zodat je kunt blijven doen waar je hart ligt.

Anita Faber