Een business plan schrijven is voor coaches niet direct iets waar ze om staan te springen. Grote kans dat jij ook niet heel enthousiast wordt bij het idee een business plan te schrijven. Je wilt per slot van rekening mensen helpen en niet alleen maar bezig zijn met randzaken. Toch is het goed om een plan te hebben zodat je goed beslagen ten ijs komt.

Door Sander Goethals | auteur van het boek Ondernemen voor Coaches

De afgelopen jaren zijn coachpraktijken als paddenstoelen uit de grond gekomen – in alle lagen van de samenleving en in verschillende vormen en maten.

Zo’n vijftien jaar geleden was het profiel van een typische coach met name mensen van middelbare leeftijd die een carrière in loondienst verruilden voor het delen van hun levenservaring en inzicht via een coachpraktijk. Tegenwoordig is het ook zeker de jongere garde die veel eerder opzoek gaat naar zingeving in plaats van status.

Mijn eerste tip is dan ook dat je goed beslagen ten ijs moet komen om in de coaching-jungle te overleven en dan is een business plan schrijven voor coaches eigenlijk verplichte kost.

Business plan schrijven? Waarom zou ik?

waarom een businessplan voor coaches

Als je begint met een coachpraktijk komt daar een hoop bij kijken. Een business plan zorgt ervoor dat coaches het noodzakelijke denkwerk doen en het zorgt voor overzicht. Vanuit dit overzicht krijg je inzicht en ontvouwt zich een strategie, doelen en concrete acties. Als je weet dat je op het juiste pad zit, dan geeft dit rust en daarmee maak je ook betere keuzes.

Als je nog helemaal aan het begin staat van je ondernemerschap, dan begint het natuurlijk met een inschrijving bij de kamer van koophandel, maar ook registratie bij de belastingdienst is een stap die je moet zetten. Veel mensen vinden dit heel wat (en symbolisch gezien is dat het ook) maar praktisch gezien is het één formulier dat je invult, dus hik er niet te veel tegen aan.

Ongerichte activiteit van welke aard ook leidt onherroepelijk tot faillissement.
– Johann Wolfgang von Goethe

Naast dat formele deel moet je aan de slag met invulling geven aan je bedrijf. In je business plan schrijf je op wat je als coach precies gaat doen. Je staat stil bij de hamvraag; wat ga je doen? Het blad is leeg en aan jou de taak om jouw ideale coachpraktijk te schetsen.

Begin je bij een naam en slogan? Hoe kies je eigenlijk een naam? Kijk je bijvoorbeeld welke domeinnamen er nog beschikbaar zijn of kies je vanuit jezelf? Het zijn vragen die veel startende coaches hebben. In dit artikel wil ik je meenemen in een aantal overzichtelijke stappen waarin jij jouw business plan vorm kunt geven – en nee, je begint niet met een naam bedenken…

Een business plan schrijven, het 5-stappenplan

businessplan voor coaches maken

Volg nu voor jezelf onderstaand stappenplan:

Stap 1: Een goed begin, begint bij jezelf

Als coach ben je medewerker, directeur en product. In al die rollen heb je bepaalde competenties, overtuigingen en valkuilen die allemaal impact hebben op je bedrijf. Je hebt waarschijnlijk een eenmanszaak en bent letterlijk één met je zaak.

Kijk eens naar wat je meebrengt in de rol als coach? Je zult een relevante (opleiding) achtergrond moeten hebben, maar ook dan is het belangrijk je vaardigheden in de praktijk aan te scherpen. Een studie is toch wat anders dan iemand tegenover je hebben zitten met een hulpvraag.

Kijk vervolgens eens wat je meebrengt in de rol als ondernemer? Waar mis je kennis of vaardigheden? Hoe ga je die compenseren? Bijvoorbeeld met extra coaching-tools?

Stap 2: Wanneer is dit avontuur voor jou succesvol?

Je hebt een bepaald pad gevolgd dat uiteindelijk heeft geleid tot het starten van je eigen coachpraktijk. Het is dan ook belangrijk om stil te staan wanneer je hierin geslaagd bent.

Waar wil je voor staan? Hierin vertaal je jouw motivatie om coach te worden in een zakelijke identiteit. Vervolgens ga je kijken waar wil je voor gaan?  Spoiler alert, hier komt ook de naam uit voort want in de regel wil je dat die past bij wat je uit wil stralen.

Als je duidelijk hebt waar je naartoe werkt, ga je dat afpellen naar korte termijn doelen. Dit is het niveau waar je ook acties aan toe zou kunnen gaan wijzen maar daarvoor moet je eerst nog een paar stappen in je denken zetten.

Overigens geldt hiervoor (en alle komende stappen) steeds: wees reflectief en schaaf bij waar nodig!

Stap 3: Wie zit er op jouw coaching te wachten?

Ik wil je zeker niet afschrikken. Als je een missie hebt om anderen met hun coachvraag te helpen, dan moet je daar zeker voor gaan! Je moet er alleen niet blind in duiken. Je bent niet de eerste die een eigen coachpraktijk begint en dat heeft een aantal voordelen maar ook nadelen.

Het grote voordeel is dat je niet het wiel hoeft uit te vinden. Er is meer dan voldoende inspiratie om je heen. Het nadeel is dat je daardoor ook flinke concurrentie hebt.

Het is dan ook zaak om jouw eigen draai te vinden in coachingland. Ga je mensen helpen met een bepaald probleem of ga je ze helpen om een doel voor ze te realiseren. Wie zijn die mensen eigenlijk die dit probleem ervaren of met dit doel rondlopen?

Hoe specifieker je hierin bent, des te beter ben je in staat om ze aan te spreken. Je wilt dusdanig afstemmen op de ander dat die het gevoel krijgt: “Hey, deze coach begrijpt mij, wat fijn!” Als dat lukt, dan kom je in een positie dat je het vertrouwen krijgt om hem of haar te coachen.

Hier lees je meer over het kiezen van een specifieke doelgroep, oftewel ‘niche’.

Stap 4: Er was eens….

Goed, je hebt helder wie jij bent en wat je meebrengt. Het is duidelijk waar je voor gaat en welke mensen daarop zitten te wachten. Nu is het tijd om de connectie te maken tussen al die zaken.

Met welk deel van jezelf ga je naar buiten treden? Hoe ga je dat verhaal overbrengen? Coaching gaat over verbinding dus dat gaat niet alleen om cognitief een verhaal over te brengen maar het mag ook het hart raken. Veel koopbeslissingen worden op basis van emotie/gevoel genomen en dat is bij coaching zeker het geval.

Hier lees je meer over storytelling in je marketing.

Stap 5: Wie gaat dat betalen?

De meeste van je gewenste acties zullen geld kosten maar ook als je het goedkoop of zelfs gratis weet te regelen, dan nog zul je een buffer moeten hebben om in je levensonderhoud te voorzien als je coachpraktijk even geen inkomsten heeft. Maak dus ook een begroting, oftewel een financieel plan.

I love it when a (business) plan comes together.

Het business plan voor jouw coachingspraktijk samenstellen

coaching business plan samenstellen

Nu je duidelijk hebt bij welke onderwerpen je stil moet staan en welke vragen jij jezelf hierbij moet stellen, is het tijd om dit in je business plan te beantwoorden.

Hierbij zal een beeld gaan ontstaan en ik wil je even vijf verbanden tussen de eerder genoemde stappen meegeven waar je op moet letten.

Verband 1.
Competenties die je ontbreekt kun je aanvullen door een specialist in te huren. Dat moet je dus in je financiële planning meenemen.

Verband 2.
Er zit een groeipad in je coachpraktijk. Je begint met het neerzetten van je product (dat ben jij), dus investeer je in eerste instantie daarin, logisch. Dit doe je bijvoorbeeld door een coachopleiding. Wat ik je wil meegeven is het concept van goed is goed genoeg.

a. In eerste instantie gaat je focus op het ontwikkelen als coach tot op het niveau dat je aan je minimale verwachtingen van je klant voldoet om door te gaan voor coach.

b. Als je daar bent laat je die focus op vakinhoudelijk even los en ga je coachen en vlieguren maken. In plaats van vakinhoudelijk verleg jij je focus op marketing en als je daarin stabiel bent pak je weer door op je vakkennis.

c. Dit is niet alleen een kwestie van slim investeren maar ook dat de praktijk je de weg gaat wijzen welke richting je op moet investeren. Dat kan wel eens heel anders zijn dan waar je nu aan zit te denken. Door niet gelijk alles uit te geven, behoud je flexibiliteit om te schakelen.

Verband 3.
Bij het bedenken wie je bent, ga je heel erg naar binnen. Dat is goed omdat daar je eigen unieke en authentieke geluid zit maar daarna is het ontzettend belangrijk om van buiten naar binnen te gaan denken. Neem je klant als uitgangspunt! Verloochen jezelf daarbij niet maar vertrek vanuit het klantperspectief en zoek de match met je eigen missie.

Verband 4.
Bij het in elkaar draaien van je verhaal en ermee naar buiten treden zal je merken dat je hier mogelijk tegen beperkende competenties (of overtuigingen) aanloopt waar het ook waardevol kan zijn om iemand in te schakelen om eens mee te sparren. Mocht je een natuurtalent zijn hierin, dan natuurlijk lekker laten stromen die creativiteit!

Verband 5.
Last but zeker not least is het verband of eigenlijk het spanningsveld tussen wie zit er op jouw te wachten versus wie wil jij als klant hebben. Veel coaches hebben ervaring in een bepaalde richting of een netwerk opgebouwd in een bepaalde hoek. Dit is waar ze direct waarde zouden kunnen toevoegen maar eigenlijk willen ze liever werken met een andere groep. In dat geval zou mijn advies zijn begin waarde toe te voegen daar waar je direct effect hebt en groei naar jouw ideale klant toe.

Blijf flexibel bijsturen in je coach-onderneming

Ondernemerschap is een trap die je trede voor trede moet beklimmen. Het business plan helpt je bij het plotten van je koers en het schetsen van je reis maar is niets meer dan dat. Blijf er dan ook niet dogmatisch aan vasthouden maar blijf reflecteren en bijsturen.

Zonder bestemming ga je niet op reis maar er zijn meerdere wegen die naar dat punt leiden.

Geniet van het ondernemerschap!

Over de auteur

Sander Goethals is schrijver van het boek Ondernemen voor Coaches, schrijft regelmatig artikelen voor Coachlink Magazine en was spreker op Dag van de Coach 2019. Hij begeleidt coaches in het ondernemerschap voor meer informatie, zie ondernemenvoorcoaches.nl.