Je wilt aan de slag gaan als zelfstandig coach, maar je vraagt jezelf af hoe je aan je eerste klanten komt als coach. In dit artikel leggen we je uit hoe je jezelf profileert als coach, hoe je aan je coach-klanten komt, hoe je kunt netwerken als coach en hoe je jouw ideale coachees kunt vinden. Lees verder en start met geld verdienen als coach.

Stap 1: Doe marktonderzoek en schrijf een simpel businessplan

De allereerste stap is informatie verzamelen waarop je straks jouw beslissingen kunt baseren. Dit noemen we ook wel: een businessplan maken. De informatie die je in ieder geval in dit businessplan moet verzamelen, is:

  1. Waar is behoefte naar? Wat voor soort coaching wordt al veelvuldig aangeschaft in Nederland? Waar trekken mensen de portemonnee voor? Wie zijn deze mensen? Hoe groot is deze groep mensen?
  2. Wat kan ik goed? Waar ben ik goed in? Waar ben ik juist niet goed in? Wat kan ik dus uitbesteden of wat moet ik juist compleet negeren?

Heb je bovenstaande informatie verzameld? Mooi, dan kunnen we naar de volgende stap…

Stap 2: Bepaal jouw coaching-product of coaching-dienst

De volgende stap is om – aan de hand van jouw onderzoek uit de vorige stap – te bepalen wat jouw aanbod precies wordt. Ga je bovenstaande twee onderdelen van het businessplan tegenover elkaar zetten, dan kun je de sweet spot vinden: iets waar men graag voor betaalt én wat jij tegelijk erg goed kunt.

Je moet uiteindelijk antwoord kunnen geven op de volgende twee vragen:

  1. Wat voor soort coaching is bij jou te krijgen? Ga je stress-coaching, tennis-coaching, ruitercoaching of iets anders aanbieden?
  2. Voor wie is het? Met andere woorden: wat is je niche? Is het voor jeugd, kinderen, ouderen, young professionals, mannen, vrouwen, moeders, vaders, tandartsen, zorgpersoneel…

Het resultaat is dan bijvoorbeeld: Ik geef stresscoaching voor zorgpersoneel. Bingo! Nu zullen zorginstanties jou met het grootste gemak opdrachten aanbieden – en wellicht zullen zorg-professionals jou zelfstandig benaderen om geholpen te worden.

Stap 3: Verkoop jouw coaching

Voor veel mensen is het verkopen van hun coaching-dienst of -product haast onbegrijpelijk moeilijk. Daar zijn wij het volledig mee eens én we willen hier een toevoeging op doen: het verkopen van jouw coaching komt neer op doorzettingsvermogen: pleeg 134 telefoontjes totdat je die ene mooie grote coachingsopdracht hebt binnengesleept.

Zo simpel is het: door blijven gaan. En als je niet hebt gekozen voor koude telefonische acquisitie, dan doe je het maar via brieven. Nog steeds blijft dan gelden: stop niet totdat je 134 sollicitatiebrieven de deur uit hebt gedaan. Blijf je het zo lang volhouden, dan zal je zeker een keer beet hebben.

En dan heb je nog de coaches die per se aan ‘online marketing’ willen doen. Prima. Doe dat gerust. In de laatste twee stappen van dit artikel vind je alle bronnen, tools en how-to’s die je daarvoor kunt inzetten…

Stap 4: Gebruik de juiste tools voor jouw praktijk

Mooi. Je hebt je coachingsproduct of -dienst bepaald en nu is het tijd voor wat online marketing-magie om het aan de man te brengen. Wij hebben een prachtig overzicht voor je gemaakt met alle tools die jou daarbij kunnen helpen.

>> Hier vind je de beste tools om jouw coachpraktijk te starten.

Stap 5: Gebruik de juiste marketing-tools

Je hebt nu alles opgezet, inclusief wat krachtige online assets, zoals je eigen website en funnels. Dan hebben we nog een extra lijst voor je met aanvullende tools die je kunt gebruiken om nog harder te groeien en coach-cliënten te krijgen.

>> 73 Online Marketing Tools: Dit Zijn De Beste Voorbeelden! [Ook Gratis]

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...