Je wilt aan de slag gaan als zelfstandig coach, maar je vraagt jezelf af hoe je aan je eerste klanten komt als coach. In dit artikel leggen we je uit hoe je jezelf profileert als coach, hoe je aan je coach-klanten komt, hoe je kunt netwerken als coach en hoe je jouw ideale coachees kunt vinden. Lees verder en start met geld verdienen als coach.

Hoe krijg je klanten als coach? De 5 belangrijkste tips

Hieronder vind je de allerbelangrijkste tips om klanten te krijgen als coach. Deze tips werken, want wij hebben zelf duizenden klanten gekregen voor ons eigen coachbedrijf. Helaas is dat succes niet voor iedereen weggelegd: Veel coaches hebben nog gewoon een baan naast hun coachingspraktijk. Zonde, want als je onderstaande tips toepast, krijg je klanten in overvloed en kun je je baan gewoon opzeggen.

Laten we dus direct naar de tips gaan:

Tip 1: Maak geen onnodige webinars, video’s, lives en blogs, tenzij je er ook iets mee verkoopt

Ben je coach of ben je videomaker? Je bent coach. Dus je hoort mensen te coachen. Géén onnodige content maken, want je bent geen videomaker of blogschrijver.

Begrijp deze tip correct: je mag alléén blogs, video’s, lives, webinars en inspirerende gratis zooi maken als je bij ieder bericht ook echt om een actie vraagt. Bijvoorbeeld: “Vond je dit nou een inspirerende video, boek dan een gratis kennismakingsafspraak met me in waarin ik je scherpe tips ga geven op jouw situatie.”

Doe je dat, dan is er ook echt een nut bij: jouw live video’s leveren daadwerkelijk leads en klanten op als ze daadwerkelijk een nut dienen. Doe dat, en maak dus geen random content zonder actie die eraan verbonden is. Geloof me: er zijn duizenden coaches in Nederland die jarenlang podcasts maken en 0 klanten krijgen. Wees niet die blinde coach.

Tip 2: Lukt het je niet om klanten te krijgen? Dan ben je slecht in jouw onderwerp óf dan los je geen probleem op

Als je geen klanten krijgt, ondanks al je moeite, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

  1. Je bent een waardeloos voorbeeld voor datgene waarin je wilt coachen. Stop onmiddellijk met coach zijn in dit onderwerp. Ben je bijvoorbeeld een businesscoach, maar heb je zelf 0 bedrijven gestart en heb je altijd moeite gehad met klanten krijgen? Dan hoor je ook echt geen klanten te krijgen voor je business coaching. Je bent een oplichter en je moet stoppen. Dankjewel. Kom maar terug als businesscoach als je bewijs hebt van je eigen succes in dit onderwerp.
  2. Je lost geen probleem op: hartstikke leuk dat je ademcoach bent, maar wie voelt nou de behoefte om nu per direct hulp te krijgen bij ademen? Niemand hoeft dat super noodzakelijk per se nu te doen met een coach. Wanneer wel? Als je huis in brand staat, dan koop je direct een brandblusser. Als jouw lichaam op sterven staat omdat je ieder moment een hartstilstand kunt krijgen door jouw stress, dan koop je per direct een ontspanningscoach. Dus los een probleem op: “Jij gaat dood als je niet NU wat doet aan jouw rust, ontspanning, vrede en ademhaling.”

Doe je bovenstaande twee dingen, dan heb je een makkelijk verkoopbare coachingdienst!

Tip 3: Verzamel testimonials… van iedere klant… tientallen!

Echt waar: testimonials verkopen jouw producten en diensten als de beste. Ik persoonlijk vraag aan iedere klant om een videotestimonial of geschreven testimonial. Ik ga niemand coachen als ik niet naderhand een testimonial kan vragen. Iedere gemiste kans om een testimonial te krijgen, is gewoon duizenden euro’s waard, want je kunt er tientallen toekomstige klanten door mislopen.

Kortom: stapel zoveel mogelijk testimonials op elkaar die je door de jaren heen verzamelt. Verzamel ze alsof het Pokemonkaarten zijn, op een centrale plek op je website en/of je socials. Met dit soort overvloedige bewijzen ga je heel makkelijk klanten krijgen.

Tip 4: Neem 10 “gratis” klanten aan, daarna zal je een eindeloze stroom betalende klanten hebben

Begin je net met je praktijk? Geef jouw kwaliteiten, aandacht en allerbeste coaching aan 10 cliënten gratis. Dit zorgt ervoor dat zij in de komende weken, maanden en jaren allerlei betalende klanten jouw kant op gaan sturen.

Coachcliënten komen via mond-tot-mond-aanbevelingen. Het gebeurt maar zelden dat klanten op een ochtend wakker worden en denken: “Mmm, laar ik bij Coach Carla die ik op internet heb gevonden maar verder niet ken, een heel traject boeken.” Wat wél gebeurt, is dat klanten complete trajecten bij coaches afnemen… op aanraden van hun vrienden.

Zorg dus dat jij die coach wordt die door heel Nederland aangeraden wordt door vrienden onderling. En dat bereik je door jezelf even een kickstart te geven met 10 gratis coachcliënten. Die 10 gratis coachcliënten gaan allemaal betalende cliënten naar je toe sturen… en zij ook weer… en zij ook weer… en zo krijg je een eindeloze klantenstroom.

Mijn beste vrienden raden mij altijd hun favoriete coaches aan. Mijn personal trainer zegt regelmatig: “Bij die en die kun je terecht voor goede voedingsbegeleiding en bij die en die moet je je aanmelden voor zwemcoaching!” En uiteraard volg ik zijn tips blind op. Jij kunt één van die coaches zijn die aan de lopende band doorverwijzingen krijgen.

Tip 5: Houd jouw doel om veel coach-klanten te krijgen niet voor jezelf, maar deel het met andere ondernemers

Goed, je wilt veel coach-opdrachten krijgen zodat je agenda een beetje fatsoenlijk gevuld is. Echter, wat gebeurt er als je dit doel helemaal voor jezelf houdt? Dan krijg je geen steun. Die steun is voor iedere ondernemer juist super belangrijk. Daarom raden we MPOP van Simone Levie sterk aan. Hierin krijg je alle tools en begeleiding om jezelf optimaal te promoten als coach. Een absolute aanrader voor als je je zakelijke doelen en dromen als coach serieus neemt.

Stappenplan om te starten als zelfstandig coach

Laten we hieronder naar de juiste stappen kijken om ook echt klanten te krijgen:

Stap 1: Doe marktonderzoek en schrijf een simpel businessplan

De allereerste stap is informatie verzamelen waarop je straks jouw beslissingen kunt baseren. Dit noemen we ook wel: een businessplan maken. Dit kun je helemaal zelf doen. De informatie die je in ieder geval in dit businessplan moet verzamelen, is:

  1. Waar is behoefte naar? Wat voor soort coaching wordt al veelvuldig aangeschaft in Nederland? Waar trekken mensen de portemonnee voor? Wie zijn deze mensen? Hoe groot is deze groep mensen?
  2. Wat kan ik goed? Waar ben ik goed in? Waar ben ik juist niet goed in? Wat kan ik dus uitbesteden of wat moet ik juist compleet negeren?

Heb je bovenstaande informatie verzameld? Mooi, dan kunnen we naar de volgende stap…

Stap 2: Bepaal jouw coaching-product of coaching-dienst

De volgende stap is om – aan de hand van jouw onderzoek uit de vorige stap – te bepalen wat jouw aanbod precies wordt. Ga je bovenstaande twee onderdelen van het businessplan tegenover elkaar zetten, dan kun je de sweet spot vinden: iets waar men graag voor betaalt én wat jij tegelijk erg goed kunt.

Je moet uiteindelijk antwoord kunnen geven op de volgende twee vragen:

  1. Wat voor soort coaching is bij jou te krijgen? Ga je stress-coaching, tennis-coaching, ruitercoaching of iets anders aanbieden?
  2. Voor wie is het? Met andere woorden: wat is je niche? Is het voor jeugd, kinderen, ouderen, young professionals, mannen, vrouwen, moeders, vaders, tandartsen, zorgpersoneel…

Het resultaat is dan bijvoorbeeld: Ik geef stresscoaching voor zorgpersoneel. Bingo! Nu zullen zorginstanties jou met het grootste gemak opdrachten aanbieden – en wellicht zullen zorg-professionals jou zelfstandig benaderen om geholpen te worden.

Stap 3: Verkoop jouw coaching

Voor veel mensen is het verkopen van hun coaching-dienst of -product haast onbegrijpelijk moeilijk. Daar zijn wij het volledig mee eens én we willen hier een toevoeging op doen: het verkopen van jouw coaching komt neer op doorzettingsvermogen: pleeg 134 telefoontjes totdat je die ene mooie grote coachingsopdracht hebt binnengesleept.

Zo simpel is het: door blijven gaan. En als je niet hebt gekozen voor koude telefonische acquisitie, dan doe je het maar via brieven. Nog steeds blijft dan gelden: stop niet totdat je 134 sollicitatiebrieven de deur uit hebt gedaan. Blijf je het zo lang volhouden, dan zal je zeker een keer beet hebben.

En dan heb je nog de coaches die per se aan ‘online marketing’ willen doen. Prima. Doe dat gerust. In de laatste twee stappen van dit artikel vind je alle bronnen, tools en how-to’s die je daarvoor kunt inzetten…

Stap 4: Gebruik de juiste tools voor jouw praktijk

Mooi. Je hebt je coachingsproduct of -dienst bepaald en nu is het tijd voor wat online marketing-magie om het aan de man te brengen. Wij hebben een prachtig overzicht voor je gemaakt met alle tools die jou daarbij kunnen helpen.

>> Hier vind je de beste tools om jouw coachpraktijk te starten.

Stap 5: Gebruik de juiste marketing-tools

Je hebt nu alles opgezet, inclusief wat krachtige online assets, zoals je eigen website en funnels. Dan hebben we nog een extra lijst voor je met aanvullende tools die je kunt gebruiken om nog harder te groeien en coach-cliënten te krijgen.

>> 73 Online Marketing Tools: Dit Zijn De Beste Voorbeelden! [Ook Gratis]

Op jouw succes!