Wat is een bounce rate en wat kun je eraan doen? Ervaar je een hoog bouncepercentage? Dan ben je niet de enige. Veel digitale marketeers hebben te maken met hetzelfde probleem, dat meestal optreedt omdat de website niet 100% naar behoren lijkt te functioneren. Een hoog bouncepercentage kan betekenen dat mensen niet vinden wat ze zoeken op je site. Een gezonde insteek is om dit te zien als een kans voor verbetering. Voor bouncepercentages die iets hoger zijn dan je zou willen, volgen in dit artikel wat tips. Gebruik ze om jouw bouncepercentages weer beheersbaar te maken.
Wat is een bouncepercentage?
De bounce rate is het aantal mensen dat op jouw website terechtkomt en vervolgens meteen weer vertrekt. Bij het analyseren van jouw websitegegevens kun je een hoog bouncepercentage tegenkomen.
Nu is het de vraag of dit goed of slecht is…
Een hoge bounce rate is niet per se slecht
Een hoog bouncepercentage betekent niet altijd dat er een probleem is. Als iemand op jouw site terechtkomt en op zoek is naar een adres of openingstijden, is het niet ongebruikelijk dat iemand na het vinden van die info weer vertrekt.
Een bezoek aan jouw bedrijf wordt immers nog steeds als een conversie beschouwd. Het probleem is wanneer mensen op je site komen, bouncen en niet converteren. Dat zijn de situaties waarop we ons willen concentreren.
Het is jouw taak om erachter te komen waarom mensen in zulke hoge aantallen bouncen en hoe je dat tegen kan gaan.
Hoe wordt het bouncepercentage berekend?
Het bouncepercentage van een website is het percentage mensen dat op jouw website is beland en niet verder browst. Met andere woorden, het bouncepercentage vertegenwoordigt slechts enkele paginaweergaven.
Om dit nummer te vinden, wenden de meeste mensen zich tot Google Analytics. Google Analytics geeft het bouncepercentage van elke pagina, dat alle afzonderlijke paginaweergaven vertegenwoordigt.
Het geeft je ook het gemiddelde bouncepercentage van jouw hele site. Dit wordt berekend door het totale aantal bounces op alle pagina’s van jouw site binnen de tijdsperiode die je hebt opgegeven te delen door het aantal instappunten op alle pagina’s in diezelfde periode.
Waarom Google Analytics onmisbaar is voor je site
Google Analytics vertelt je niet alleen de bouncepercentages van je site. Ze bieden je ook statistieken zoals hoeveel bezoekers jouw site heeft ontvangen. Ze geven je cijfers over het gemiddelde aantal pagina’s per bezoek en de tijd en plaats waar je website is bezocht.
Het is erg belangrijk om deze statistieken in samenhang met elkaar te bekijken. Als je bijvoorbeeld merkt dat de gemiddelde tijd op de site hoog is en jouw bouncepercentage hoog is, betekent dit dat mensen er waarschijnlijk in zijn geslaagd in hun zoektocht.
Ze hebben het product gevonden dat ze willen zonder dat ze verder hoeven te navigeren. Bekijk vanuit die optiek ook je informatieve pagina’s die bijvoorbeeld een telefoonnummer bevatten. Jouw potentiële klanten heeft het gevonden en is geïnformeerd en hebben je gebeld. Hoewel het bouncepercentage hoog is in dat geval, is de pagina succesvol.
Wat is een goed bouncepercentage?
De meeste bouncepercentages op websites liggen tussen 26% en 70%. Dit verschilt ook erg per branche. Wat analyses betreft, zijn bouncepercentages zeer subjectief. Het is jouw doel om jouw bouncepercentage zo laag mogelijk te houden en tegelijkertijd de conversieratio’s van je site te verhogen.
Hogere bouncepercentages en lage conversies zijn altijd slecht en dat is waar jij je op moet concentreren. De verwarring ontstaat wanneer je hoge bouncepercentages hebt die volkomen normaal zijn, zoals die van blogpagina’s. Zelfs Google geeft toe dat blogposts vaak hogere bounces hebben. Dus, waar moet je bouncepercentage zijn voordat de alarmbellen afgaan?
Enkele belangrijke punten om te overwegen bij het bounce rate
Begrijp wat beter is voor jouw situatie. Raak niet automatisch gefrustreerd als het bouncepercentage voor je site hoog is in Google Analytics. Bekijk in plaats daarvan elke pagina afzonderlijk en beoordeel de bouncepercentages van die pagina’s. Zijn er verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd?
Als een pagina een hoger dan gemiddeld bouncepercentage heeft, bekijk dan de andere statistieken ernaast. Blijven mensen lang op de pagina? Keren ze terug naar de site na hun eerste bezoek? Als je een pagina tegenkomt met weinig tijd op de site, een hoog bouncepercentage en die geen conversie oplevert, is dat een teken dat deze onmiddellijk moet worden aangepakt.
Mogelijke redenen voor een hoog bounce rate
Om het je wat makkelijker te maken nemen wij een aantal veel voorkomende redenen onder de loep die achter een hoge bounce rate kunnen zitten. Neem ze even snel door om te zien of ze van toepassing zijn op jouw site of de content die jij aanbiedt op het web.
De inhoud is slecht
Mensen komen over het algemeen op websites terecht om meer over een bepaald onderwerp te weten. Als jouw content niet aan hun behoeften voldoet, zullen ze niet blijven hangen. Ze zullen waarschijnlijk een concurrerende site gaan zoeken voor betere inhoud.
Zorg er in plaats daarvan voor dat je jouw publiek begrijpt. Het belangrijkste is dat je je best doet om erachter te komen waarom mensen jouw site verkiezen boven een andere concurrerende website. Maak vervolgens boeiende content die je bezoekers en hun unieke doelstellingen aanspreekt.
Slechte gebruikerservaring
Bezoekers van je site beslissen binnen enkele seconden of ze willen blijven of vertrekken. Als de kleuren niet prettig zijn, de lay-out niet georganiseerd is en de navigatie rommelig is dan zijn dat allemaal manco’s. Je bezoekers zullen eerder op de terugknop klikken dan verder browsen.
Als het gaat om gebruikerservaring is het belangrijk om eenvoudig te blijven. Dat betekent een simpele maar oogstrelende lay-out en een navigatiemenu dat snel en gemakkelijk is. Als jouw site te veel irrelevante afbeeldingen bevat of andere onnodige inhoudselementen zal de bounce rate waarschijnlijk stijgen. Dat komt omdat mensen niet zeker weten waar je voor staat of wat je doet.
Technische fouten
Als jouw bounce rate ongewoon hoog is, kan het zijn dat bezoekers een wegversperring tegenkomen die verband houdt met een technische fout. Misschien werkt je site niet goed of is een plug-in uitgevallen, waardoor een formulier niet kan worden geladen. Deze fouten kunnen op je site blijven bestaan zonder dat je het weet. Als je daarom merkt dat het bouncepercentage van een pagina hoog is, doorloop dan de pagina en check of alles goed werkt.
Tot slot: Snelheidsproblemen
Je website zou bijna onmiddellijk moeten laden. Iets langer dan een paar seconden is veel te lang wat de meeste bezoekers betreft. Gebruik een rapport over de snelheid van jouw website. Als je site te langzaam laadt moet je aan de slag om je bezoeker niet kwijt te raken. Het komt allemaal neer op het bieden van de best mogelijke gebruikerservaring. Als je je publiek precies geeft wat ze willen, is de kans groter dat ze blijven en iets kopen.