Wat is een optin? Wij leggen het je uit op deze pagina. Je vindt hier de betekenis van opt-in versus opt-out, inclusief hoe ze te implementeren. Lees verder…
Wat is een opt-in?
Een opt-in is een bevestigende handeling waarbij de gebruiker om toestemming wordt gevraagd. Je zult vast een website hebben gezien die je vraagt om selectievakjes aan te vinken. Dat is een voorbeeld van opt-in. Je kunt jouw toestemming voor het verzoek bevestigen door het vakje aan te vinken.
Een opt-in wordt verkregen voor verschillende doeleinden, zoals het abonneren op nieuwsbrieven, akkoord gaan met algemene voorwaarden, toestemming om gebruikersgegevens op te slaan, toestemming voor het gebruik van cookies, etc.
Wat is een opt-out?
Opt-out is een actie waarbij gebruikers hun toestemming weigeren of intrekken als reactie op een bepaalde gebeurtenis of proces. Ze kiezen er niet voor om te abonneren op nieuwsbrieven. Een eerder aangevinkt selectievakje wordt uitgeschakeld en er wordt geen toestemming gegeven om persoonlijke gegevens op te slaan
De EU-cookiewet en de komst van de AVG hebben de wetten rond cookies alleen maar aangescherpt, waardoor opt-in en opt-out twee van de belangrijkste maatregelen voor naleving zijn.
De Opt-in voor cookies is eenvoudig: vraag de gebruikers die je website bezoeken om toestemming om cookies op hun apparaat op te slaan. En opt-out betekent het verzoek afwijzen of de toestemming later op elk gewenst moment intrekken.
Je moet duidelijke en nauwkeurige informatie verstrekken over de cookies (inclusief strikt noodzakelijke cookies) en hun doel wanneer gebruikers een website bezoeken. Gebruikers kunnen dus een weloverwogen beslissing nemen over het al dan niet kiezen van het gebruik van cookies.
Waarom je goed moet nadenken over opt-in en opt-out op je site
Volgens het oordeel is de opt-in van gebruikers die is verkregen via vooraf aangevinkte selectievakjes langer geldig. Je kunt ook niet meerdere toestemmingsverzoeken als één bundel bundelen. Ze moeten gescheiden worden gehouden.
Gebruikers moeten op de hoogte zijn van alle details over de cookies en wat het betekent als ze toestemming geven om ze te gebruiken. Kennis van dergelijke informatie zal de beslissing voor hen gemakkelijk en duidelijk maken. Opt-in en opt-out voor cookies worden over het algemeen geïmplementeerd met behulp van banners en pop-ups met toestemming voor cookies.
Wanneer en hoe je opt-in en opt-out kan implementeren op je site
Laten we eens kijken naar enkele gevallen waarin je opt-in of opt-out-opties moet gebruiken
Gevallen voor opt-in
Als je persoonlijke gegevens (inclusief de speciale categorieën gegevens) verzamelt van mensen in de EU op basis van een wettelijke grondslagen moet je een opt-in toevoegen. Deze wettelijke grondslagen zijn het geven van toestemming, contractuele verplichtingen en wettelijke verplichtingen. Om toestemming te vragen, kun je een van de aanmeldingsmethoden kiezen zoals
opt-in boxen of opt-in knoppen of links. Een ja / nee opties is ook een mogelijkheid. E-mails waarin om toestemming wordt gevraagd worden ook gebruikt. Let er ook op dat opt-in geldt voor het gebruik van cookies (vooral cookies van derden) voor analytische en reclamedoeleinden. In dat geval heb je expliciete toestemming van gebruikers nodig. Ze moeten daneen eenvoudige en duidelijke opt-in-optie krijgen.
Gevallen voor opt-out
Wanneer je persoonlijke gegevens gebruikt (inclusief de speciale categorie gegevens) van mensen in de EU voor verschillende doeleinden. Gebruikers hebben dan het recht om de toestemming voor het verzamelen of verwerken van hun gegevens te weigeren als zij dat beter vinden.
Het is de bedoeling dat je in dergelijke gevallen de gegevensverwerking tijdelijk stopzet of de gegevens verwijdert. Dat kan door een contactpunt of een link om verzoeken tot afmelding in te dienen.
Gebruikers moeten ook de mogelijkheid hebben het gebruik van cookies in te kunnen trekken of weigeren als zij dit juist achten. Cookie Banners kunnen in dat geval een weigeringsoptie of link hebben om cookies te beheren, waar bezoekers kunnen kiezen welk type cookie ze niet op hun apparaat willen opslaan.
Hetzelfde geldt voor nieuwsbrieven en promotionele inhoud naar. Als de gebruikers het gevoel hebben dat ze dergelijke inhoud niet meer op hun e-mailadres willen ontvangen, moeten ze zich op elk moment kunnen uitschrijven.
Extra voorzorgsmaatregelen voor als je extra zeker wil zijn
Sommige bedrijven gebruiken dubbele opt-in-systemen om er absoluut zeker van te zijn dat de ontvanger hun e-mails wil hebben. De ontvanger vult een formulier op een website in of geeft anderszins toestemming voor de eerste opt-in.
Vervolgens ontvangt de ontvanger een tweede, geautomatiseerde e-mail waarin hij wordt gevraagd op een link te klikken om te bevestigen dat hij zich wil aanmelden. Gerenommeerde bedrijven gebruiken altijd opt-in leadlijsten wanneer ze e-mailmarketingcampagnes verzenden.
Let er op dat je mails niet worden gezien als spam
Het verzenden van e-mails naar grote aantallen ontvangers die niet daarvoor hebben gekozen, is spam. Het is hoogst onprofessioneel en bovendien in strijd met de wet. Zelfs als je een prospect technisch niet spamt omdat je in het verleden toestemming van hen heeft gekregen, kunnen ze vergeten dat ze je toestemming hebben gegeven.
Als ze denken dat je een spammer bent, is dit misschien alles wat nodig is om jouw online reputatie zwart te maken. Het gebruik van dubbele opt-in-praktijken wanneer dit praktisch is, kan je beschermen tegen dit soort misverstanden. En Prospects onthouden het aanmeldingsproces eerder als ze die tweede stap moeten zetten.
Tot slot: let goed op de opt-in en opt-out mogelijkheden voor je site
Meestal is het verstandig om beide opties te hebben, zodat de gebruikers meer controle krijgen. En dat is precies wat wetten op het gebied van gegevensbescherming, zoals de AVG ook voorschrijven. Wees dus goed voorbereid als je in de e-commerce zit en je alles volgens de regels wil doen. Dat bespaart je een slechte reputatie en zelf wel een boete.