Wat is CTR en welke rol speelt het binnen online marketing? Dit is een belangrijke statistiek voor marketeers. Lees verder voor onze betekenis en uitleg over CTR…

Wat is CTR (Click Through Rate)

Click through rate is de frequentie waarmee op een bepaalde link wordt geklikt. Dit getal is het percentage mensen dat een communicatie-uiting ziet én daar ook op verder klikt.

De formule voor CTR ziet er dus als volgt uit:

(Totaal aantal kliks op de link) / (Totaal aantal impressies van de link) = CTR

CTR is makkelijk te meten dankzij digitale marketing

Online marketing is erg meetbaar dat is goed nieuws voor marketeers. Elke campagne creëert nuttige gegevens die je kunt gebruiken om jouw aanpak te verfijnen. Maar met zoveel manieren om het succes van e-mails te meten, is het moeilijk om te weten waar je op moet letten.

Klikfrequentie of Click Through Rate (CTR) is een belangrijk hulpmiddel om de effectiviteit te doorgronden en we leggen je hier uit waarom.

Waarom de klikfrequentie van online campagnes zo’n belangrijke statistiek is

De CTR is zo belangrijk omdat je kunt meten hoeveel mensen een volgende stap nemen in het marketing- of koopproces. Als je een wijziging doorvoert in je marketingcommunicatie, kun je meten of de CTR omhoog of omlaag gaat. Hierdoor kun je je funnel blijven verbeteren.

Laten we bijvoorbeeld e-mailmarketing nemen: de klikfrequentie voor bijvoorbeeld e-mails is een statistiek die aangeeft hoeveel ontvangers een e-mail hebben geopend en op een link erin hebben geklikt. Marketeers gebruiken CTR om te meten hoe goed een e-mailcampagne in het algemeen presteert. Gewoonlijk afgekort tot CTR, is de klikfrequentie een van de belangrijkste statistieken in e-mailanalyse.

Wat is er zo speciaal aan klikfrequenties?

Als je slechts één statistiek zou kunnen kiezen om het succes van een e-mailmarketing te meten, zou de klikfrequentie een goede keuze zijn. Hoewel andere statistieken geweldig zijn om te verfijnen, is de klikfrequentie de beste indicator van hoe goed een e-mail of campagne het in het algemeen deed. Je e-mailt tenslotte klanten met een reden.

Misschien wil je dat ze een landingspagina bezoeken, een tutorial bekijken of meer te weten komen over een product. Er zijn verschillende stappen om ze daar te krijgen. En dat is uiteindelijk wat de klikfrequentie meet: hoeveel mensen hebben allen stappen doorlopen die jij hebt uitgezet?

Welke stappen zijn belangrijk om CTR te begrijpen?

Er zijn een aantal handelingen die mensen uitvoeren als ze bijvoorbeeld een email of een nieuwsbrief van je krijgen. Wij gaan ze hier even na zodat je weet hoe CTR een rol speelt in het bijhouden van het gedrag van klanten.

Het openen van een email of nieuwsbrief

Het openen is een vrij eenvoudige handeling. Ze laten zien hoeveel mensen jouw e-mail hebben geopend. Dit is de beste maatstaf om te bepalen of onderwerpregels werken. Gegevens hierover kunnen ook licht werpen op grotere vragen, bijvoorbeeld of je de soorten e-mails verstuurt die klanten willen ontvangen.

De CTR binnen in een mail zelf

De CTR binnen in een mail zelf meet hoeveel van de mensen die de e-mail hebben geopend, werden overgehaald om te klikken. Dit vertelt je of de tekst en het ontwerp in jouw e-mail hun werk doen. Ze laten dus zien of je hun nieuwsgierigheid wekt en aantrekkelijk bent om een stap verder te gaan.

De Klikfrequentie

De klikfrequentie brengt het allemaal samen. Het meet de hele reis: hoeveel klanten hebben de e-mail geopend en vonden wat ze erin vonden voldoende om erop te klikken en door te gaan. Het aantal zegt dus hoe succesvol je bent of he campagnes werken.

Wat is een goede klikfrequentie voor een e-mail?

Veel marketeers vragen zich af op welke klikfrequentie ze precies zouden moeten rekenen voor een succesvolle campagne. Het zou geweldig zijn om een vast getal te kunnen noemen en verder te gaan. Helaas is het echte antwoord op die vraag iets gecompliceerder. Het hangt natuurlijk af van jouw bedrijf en jouw doelgroep maar ook hoe lang je al actief bent op het web.

Wat zijn gemiddelde klikfrequenties?

Een analyse van een grote aanbieder van nieuwsbrieven in alle bedrijfstakken vond een gemiddelde klikfrequentie van 2,61%, dus alles daarboven zou technisch gezien bovengemiddeld zijn. Voor een ambitieuze doelstelling zou 4% in veel gevallen zinvol zijn.

In andere gevallen is 2-3% misschien wel het beste wat je kunt doen. Een hele reeks factoren zijn echter van invloed op de klikfrequenties van e-mails. De meesten van hen heb je wel onder controle. Maar er zijn er een paar die je niet in de hand hebt en ook zij zullen jouw e-mailprestaties beïnvloeden.

Waarom sommige e-mails altijd beter presteren

Sommige soorten e-mails zullen altijd beter presteren dan andere. Een klant die een eBook heeft aangevraagd, zal zeer waarschijnlijk doorklikken wanneer het in zijn inbox wordt weergegeven.

Een nieuwsbrief of ongevraagde marketingmail zal daarentegen minder goed presteren, hoe goed jouw boodschap ook is. Denk dus na over hoe je jouw berichten enerzijds zo persoonlijk mogelijk kan maken zodat klanten zich aangesproken voelen.

Verschillende CTR’s in verschillende bedrijfstakken

De gemiddelde doorklikpercentages voor een e-mail variëren ook van branche tot branche. Een verzekeringsmarketer met een CTR van 3% doet het veel beter dan het branchegemiddelde van 2,13%. Een nieuwswebsite met een CTR van 3% kan hoger mikken – de gemiddelde klikfrequentie voor e-mail in media in de media-industrie is 4,62%.

Dat is niet zo gek als je bedenkt dat mensen geneigd zijn om nieuws te verwachten en de content dus ook zullen accepteren. Een nieuwsbrief over een product komt vaak uit het niets maar kan opvallend genoeg zijn als je een aanbieding promoot of iets waar de klant specifiek naar op zoek is.

Maar wat telt uiteindelijk als een klik?

Sommige providers gebruiken unieke clicks om de klikfrequenties te berekenen. Unieke clicks meten hoeveel mensen op ten minste één link hebben geklikt. Als één persoon op twee links klikt, is de tweede klik niet uniek en telt deze niet.

Het totaal aantal klikken is een ander systeem en telt het totale aantal klikken. In dat geval wordt één persoon die op twee links klikt, tweemaal geteld. Vervolgens, is er de vraag wie als ontvanger wordt gezien?

Daar zijn ook twee opties voor: het aantal verzonden e-mails wat het totale aantal e-mailadressen op de mailinglijst is. En dan de afgeleverd e-mails. Deze methode haalt de mails die niet zijn aangekomen eruit. Op die manier meet je alleen de betrokkenheid van de mensen die de e-mail daadwerkelijk hebben ontvangen.

Afsluitend: CTR als handig meetinstrument voor je bedrijf

Uiteindelijk bieden klikfrequenties waardevolle inzichten, ongeacht hoe jouw systeem ze berekent. Met alle variabelen in het spel, is het kiezen van een ‘goede’ e-mailklikfrequentie maar niet de algehele oplossing.

Soms leiden kleine veranderingen tot grote verschillen. Voer dus wat experimenten uit en kijk of je die klikfrequentie kunt verhogen.