Wat is guerilla marketing? Vaak is de concurrentie onder bedrijven en merken hevig – en guuerilla marketing is daar een oplossing voor. Consumenten worden al overspoeld door advertenties, dus is het moeilijk om op te vallen met traditionele campagnes. Toch wil je de aandacht van mensen trekken, maar hoe? Een effectieve strategie om dat te doen is guerrillamarketing. Lees verder…

Wat is Guerilla Marketing?

Guerrillamarketing maakt gebruik van onconventionele strategieën om de aandacht van de consument te trekken en aandacht te generen over het product of merk dat op de markt wordt gebracht.

Guerilla marketing kan storend, provocerend en brutaal zijn. Het is vaak ook nieuwswaardig en trekt een breed publiek.

De term is gebaseerd op guerrilla-tactieken waar een kleine onafhankelijke groep onconventionele tactieken gebruikt om een grotere en capabelere strijdmacht te bestrijden.

Goede guerrillamarketingcampagnes verrassen consumenten en roepen sterke emotionele reacties op.

Deze innovatieve en effectieve marketingstrategie helpt om op te vallen. Elk klein bedrijf kan de kracht van een geweldige guerrillamarketingcampagne benutten om de aandacht te trekken en verkoop te genereren.

Wat maakt een succesvolle guerrilla campagne?

Door in te spelen op emoties beïnvloed je mensen om actie ondernemen. Het zorgt er ook voor dat zij het hun vrienden vertellen en die bij de campagne betrekken.

Hierdoor verspreidt de campagneboodschap zich verder en verder. Je moet je richten op emoties van shock, verrassing, verrukking, nieuwsgierigheid en bewondering. Denk dus goed na over hoe je die emoties kunt triggeren.

Waar verschilt guerrilla marketing van andere vormen van marketing?

Er zijn een paar standaard marketing methoden die de meeste bedrijven redelijk succesvol toepassen. Denk aan contentmarketing, standaard campagnes en sociale media marketing.

Deze kanalen zijn allemaal buitengewoon waardevol en, hoewel je creatief kunt zijn, zijn ze allemaal vrij eenvoudig en soms zelfs wetenschappelijk om uit te voeren.

Guerrillamarketing daarentegen is een ander verhaal. Guerrillamarketing vindt niet noodzakelijk online plaats, en het is niet afhankelijk van mensen die op de een of andere manier naar je toe komen.

In plaats daarvan is het een soms agressieve en relatief organische vorm van uitgaande marketing die je merk plaatst waar jouw doelgroep zich waarschijnlijk het meest bevindt.

Denk voor guerrilla marketing out of the box

Wat nog belangrijker is, is dat guerrillamarketing jouw merk positioneert bij jouw publiek op een manier waar ze waarschijnlijk voor openstaan. Het vereist een out-of-the-box strategie en als het correct wordt uitgevoerd helpt het om je merk op de best mogelijke manier te onderscheiden.

Nu ben je waarschijnlijk benieuwd hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Laten we wat voorbeelden onder de loep nemen.

Een aantal guerrilla acties in het kort

Manieren om aan guerrilla marketing te doen zijn zeer verschillend. Denk aan het opzetten van kunstwerken of standbeelden in gebieden met veel verkeer op straat om iets te promoten.

Een andere manier is mond-tot-mondreclame starten rond een merk of product door middel van geruchten of door maar weinig prijs te geven en de nieuwsgierigheid te wekken.

Het gebruik van digitale kanalen zoals online forums of sociale media om snel enorme buzz en interactie te creëren is ook een bekende methode. Tot slot zie je dat door gebruik te maken van grote evenementen zoals conferenties, concerten of sportevenementen je ook kunt opvallen door mee te liften op de aandacht die er al is.

De voordelen van guerrillamarketing voor jouw merk of bedrijf

Guerrillamarketing heeft verschillende duidelijke voordelen. Het zal je zeker helpen om op te vallen. Omdat guerrillamarketing meestal buiten de gebaande paden gaat, betekent dit dat je waarschijnlijk iets doet dat niemand anders doet.

Dit zal je helpen de aandacht te krijgen die je wilt, waardoor de campagnes effectiever worden. Het kan ook effectief zijn om je in contact te brengen met jouw doelgroep. Als je weet waar ze zijn en wat ze willen, dan is dit je kans om dat in je voordeel te gebruiken.

Aangezien de kans groot is dat er minder concurrenten in deze ruimte zullen zijn, zal dat ook helpen. Een heel belangrijk voordeel is dat het vaak een betaalbare optie is. Dit hangt natuurlijk af van jouw specifieke strategie, maar veel guerrillamarketingcampagnes zijn vaak relatief goedkoop, vooral in vergelijking met mogelijk duizelingwekkende kosten van andere andere soorten marketingcampagnes.

Maar hoe zit het met de risico’s?

Het lijdt geen twijfel dat guerrillamarketing ongelooflijk effectief kan zijn, maar het is belangrijk op te merken dat er enkele risico’s aan verbonden zijn.

Als je probeert om boodschappen te gebruiken voor jouw marketingcampagnes die aanstootgevend zijn is er de kans dat je mensen afschrikt.

In het ergste geval zou je iemand kunnen beledigen. Er is altijd het risico dat iets ook verkeerd wordt geïnterpreteerd, wat averechts voor jouw merk kan werken. Hier is ook het dubbele aspect van guerrilla marketing.

Vaak krijgen deze campagnes veel buzz, maar kunnen ook rekenen op ophef. En de hype hoeft niet altijd te zijn zoals je verwacht.

Let dus goed op hoe je guerrilla marketing inzet voor jouw bedrijf

Guerrillamarketing is een relatief abstract concept, dus denk aan de risico’s en beloningen voordat je een campagne begint. Er zijn veel bedrijven die deze campagne-strategie met groot succes hebben geïmplementeerd.

Hoewel het waarschijnlijk niet effectief zou zijn om ze exact over te nemen, kunt de strategieën die ze gebruiken als basis dienen voor soortgelijke campagnes voor jouw merk.

Tot slot: ken je publiek en je product

Voor het beste resultaat is het belangrijk dat je jouw doelgroep niet vervreemd maar juist inhaakt op hun emoties. Dus stel je de vraag hoe je dat kan doen vanuit het product of de dienst die je aanbiedt?

Denk uit de box en doe anders een associatie spel met je marketing team om spannende nieuwe gebieden te ontdekken. Ontdek zo het potentieel van guerrilla marketing om te verrassen, te verrukken en te verwonderen.