Wat zijn de 3 r’s in marketing? Ze staan voor relatie, reputatie en respons. Lees verder om te ontdekken wat dit betekent en waarom dit nodig is bovenop de klassieke 4 marketing-p’s.

Waarom bestaan de 3 r’s?

Misschien ken je de 4 p’s van marketing al. Nog belangrijker dan de 4 p’s zijn de 3 r’s omdat deze jou laten onderscheiden van de concurrentie. Bovendien zijn ze voor de klant én het bedrijf handig.

De R van Relatie

Relatie: Laat zien wie je bent en welke mensen achter je bedrijf zitten. Communiceer met de klant, en creëer zo loyaliteit. Klantentrouw / duurzame klantenrelaties zijn meer waard dan één transactie.

Klachten zijn juist een kans om een relatie op te bouwen. Vraag wat er aan de hand is en los het extra verrassend goed op.

De R van Reputatie

Reputatie: Waardering van klanten is belangrijk. Enthousiaste klanten uiteraard ook. Dat uit zich dan tot mond-tot-mond-reclame of via recensies op je social media. Zorg voor een positieve reputatie!

Een slechte reputatie moet je dus vermijden: Mensen tweeten van alles dus als de communicatie tussen de klant en je bedrijf niet goed is gegaan (als de klant hulp nodig had), gaat hij dat klagend tweeten en dan lezen 100 mensen het. Zorg dat dit juist op een positieve manier gebeurt!

De R van Respons of Ruil

Respons of Ruil: Dit is het logische vervolg op de vorige twee r’s. Wanneer de relatie en reputatie goed in orde zijn, is het erg makkelijk om opnieuw iets te verkopen aan een bestaande klant. Met andere woorden: er is een grotere respons.

Dit kan bijvoorbeeld door cross-, deep-, en up selling in te zetten. Dit is voor het bedrijf de hoge omzet en voor de klant de welvaartswinst.