Het is een bekend marketing-model: Porter’s Generieke Concurrentiestrategieën. Maar hoe werkt het precies? In dit artikel bespreken we wat de generieke concurrentiestrategieën van Porter zijn, en geven wij een overzicht van de strategieën en hoe je deze concurrentiestrategieën kunt gebruiken. Lees verder…

Wat zijn Porter’s Generieke Concurrentiestrategieën?

Er zijn vier generieke concurrentiestrategieën:

  • De kostenleiderschap-strategie
  • De lage kostenfocus-strategie
  • De differentiatie-strategie
  • De differentiatie-focus-strategie

Harvard-professor Michael Porter ontwikkelde de term generieke concurrentiestrategieën in zijn boek ‘Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance.’ De generieke concurrentiestrategie van Porter is een raamwerk dat nuttig is voor het plannen van de strategische richting van jouw bedrijf, waarmee je op de markt voordeel kunt behalen ten opzichte van jouw concurrenten.

Waarom moet je een van deze strategieën kiezen?

Bedrijfsstrategieën zijn nuttig als ze bijdragen aan het succes van jouw bedrijf. Er zijn echter verschillende strategieën die je kunt toepassen, afhankelijk van de behoeften van jouw bedrijf.

De generieke concurrentiestrategieën van Porter zijn nuttige tools die je zullen helpen bij het beheer, de groei en de winstgevendheid van jouw bedrijf. Ze zorgen voor een duurzaam concurrentievoordeel.

De elementen van de generieke strategieën

In het begin van dit artikel splitsten we ze nog uit in vier stuks, maar ze worden ook wel eens in drie stuks uitgesplitst: de drie generieke strategieën zijn kostenleiderschap, differentiatie en focus.

Een bedrijf kan besluiten om een van de twee soorten concurrentievoordeel te kiezen vanuit deze strategieën.

  • Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten te verlagen.
  • Of ze kunnen kiezen om te differentiëren op basis van wat belangrijk is voor hun klanten om hogere prijzen voor producten te eisen.
  • Of een bedrijf kan besluiten om te kiezen tussen twee soorten focus. Ze kunnen bijvoorbeeld focussen door producten aan te bieden aan een geselecteerd segment van hun doelmarkt of ze kunnen producten in de hele sector aanbieden in vele marktsegmenten.

Laten we dieper ingaan op iedere strategie

Hieronder gaan we punt voor punt in op iedere strategie.

Wat er wordt bedoeld met Kostenleiderschap?

Een bedrijf dat een voordeel op de markt wil behalen door gebruik te maken van kostenleiderschap, zal waarschijnlijk een expertise moeten ontwikkelen om kosten te verlagen met behoud van prijzen. Het idee en het doel hiervan is om dezelfde prijzen te behouden als die van concurrenten en tegelijkertijd de kosten te verlagen die gepaard gaan met het zakendoen. Hierdoor kan het bedrijf de winst vergroten zonder dat het daarvoor meer geld hoeft uit te geven. De andere optie om kostenleiderschap te maximaliseren, is door de prijs te verlagen en de kosten die aan de producten zijn verbonden, zullen al laag zijn, waardoor het bedrijf nog steeds een behoorlijke winst kan maken en concurrenten kan onderbieden.

Wat er wordt bedoeld met Differentiatie?

Aanpassing aan een differentiatiestrategie betekent dat een bedrijf iets over zijn organisatie of producten moet vinden dat speciaal of anders is dan dat van de organisatie of producten van de concurrent. Ze kunnen dit doen door een nieuwe merknaam te gebruiken of door nieuwe gespecialiseerde producten te ontwikkelen onder hun bestaande merk en marketingstrategie. Het is belangrijk dat bedrijven alert zijn op de behoeften en wensen van hun klanten of de doelmarkt. Op deze manier zijn bestaande en nieuwe klanten bereid om premium prijzen te betalen die hoger zijn dan de prijzen van de concurrent.

Wat er wordt bedoeld Focus?

Als een bedrijf ervoor kiest om focus als strategie te gebruiken, selecteert het een nichemarkt en bepaalt het de reikwijdte van de focus voor die specifieke markt. Focusstrategie biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van kostenleiderschap of differentiatie binnen de nichemarkt. Dit betekent niet dat de markt kleiner zal zijn omdat een bedrijf klein is, het betekent eerder dat het bedrijf productwaarde wil opbouwen en een loyaal klantenbestand wil genereren. Het ontwikkelen van een klantenbestand dat trouw blijft aan het bedrijf of merk van een bedrijf, betekent dat winst en omzet worden gegenereerd voor de toekomst.

Hoe je de generieke strategieën van Porter kunt gebruiken

porters generieke concurrentie strategieen model

Er zijn veel manieren om de algemene strategieën van Porter in jouw bedrijf te gebruiken. Het zijn strategieën die bedoeld zijn om aanwezig te zijn in het algemene kader van het hele bedrijf, in plaats van strategieën die worden gebruikt voor specifieke projecten, producten of campagnes. Hier zijn enkele manieren waarop jouw bedrijf ze kan gebruiken:

Methode 1: door een strategie te kiezen en die uit te werken

De belangrijkste stap die je moet overwegen wanneer je de algemene concurrentiestrategieën van Porter gebruikt, is het selecteren van de juiste strategie die voor jouw bedrijf werkt. Overweeg de sterke punten van jouw bedrijf en wat je wilt dat het resultaat van jouw bedrijf is. De beste manier om de juiste strategie voor jouw bedrijf te kiezen, is door een SWOT -analyse voor elk van de drie strategieën te maken. Analyseer de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt door onderzoek te doen naar andere bedrijven binnen de branche. Bekijk de manier waarop bedrijven in jouw branche concurrerend blijven. Dit leidt tot inzicht in hoe je jouw bedrijf moet positioneren.

Methode 2: door prioriteiten te stellen

Het kan handig zijn om een lijst te maken van de prioriteiten die jouw bedrijf momenteel heeft, omdat je ze wellicht opnieuw moet beoordelen, afhankelijk van de strategie die je kiest. De strategieën zullen waarschijnlijk de dagelijkse beslissingen van jouw organisatie beïnvloeden en je kunt een voordeel behalen door bereid te zijn jouw prioriteiten anders te organiseren. Wanneer je prioriteit geeft aan de zakelijke transacties van jouw bedrijf op basis van de gekozen strategie, zal dit helpen bij het algehele succes van het plan.

Tot slot: Blijf sterk in wat je doet

Of je nu kiest voor een strategie voor kostenleiderschap of differentiatie met een branchebrede focus of een specifiek marktsegment, het is belangrijk om tijdens het gebruik van de strategieën standvastig te blijven in jouw keuzes. Kijk dus goed waar jouw onderneming voor staat en waar je goed in bent. Gebruik vervolgens de strategieën om er het beste van te maken binnen de mogelijkheden die er zijn.