De BCG-matrix is een van de belangrijkste marketing-modellen. Hoe werkt dit model en wat moet je erover weten? Lees verder voor onze uitleg…

Wat is de BCG-Matrix?

De BCG-matrix is een model dat oorspronkelijk door Boston Consulting Group was bedacht om (1) het potentiële groeipercentage van een bedrijf binnen zijn branche strategisch te meten ten opzichte van (2) zijn relatieve marktaandeel. Dit wordt ook wel de groeimarktaandeelmatrix genoemd.

Door de bovengenoemde twee factoren in kaart te brengen, is het mogelijk om te bepalen in welke producten een bedrijf verder moet investeren en van welke producten het zich moet diversifiëren.

Een BCG-matrix zal helpen bij het ontwikkelen van een strategisch marketingplan voor de lange termijn om meer winstgevende producten te creëren.

Wat zijn de elementen van de BCG-matrix?

Het is misschien een beetje gek als je weet wat de voornaamste elementen van een BCG matrix zijn. Je hebt er vier, namelijk:

  • De cash cow
  • De ster
  • Het vraagteken
  • De hond

Maar wat moet je daar nou mee? Wij leggen het hier uit.

De geldkoe en wat het betekent voor je bedrijf

In de BCG Matrix wordt er gesproken over Cash cow-merken. Dit zijn vaak goed ingeburgerde producten of diensten. Er is constant vraag naar, ze zijn gemakkelijk te produceren en daarom buitengewoon winstgevend.

Aangezien cash cow producten niet veel investeringen vergen om een hoog marktaandeel te behouden, zou elk bedrijf een cash cow moeten opzetten om een betrouwbare bron van inkomsten te produceren.

Deze producten heten geldkoeien omdat ze makkelijk veel geld produceren zonder dat ze nog veel investeringen nodig hebben. Dit kan vervolgens worden geïnvesteerd in ster-producten om het bedrijf als marktleider te helpen vestigen en een hogere ROI te genereren.

De ster-producten

Ster-producten zijn marktleiders die de hoogste ROI genereren in vergelijking met andere producten. Ze hebben echter wel continue investeringen nodig om de status van marktleider te behouden.

Ster-producten genereren veel geld voor een bedrijf, maar ze verbruiken ook veel geld omdat er nog veel in ze geïnvesteerd moet worden.

Ze schitteren in snelgroeiende markten. Het is om deze reden dat bedrijven veel moeten investeren in sterproducten of merken. Succesvol gepromote sterproducten kunnen cash cows worden.

In het geval dat een sterproduct zeer innovatief is, kan het last hebben van marktschommelingen en eindigen als een hond, maar daarover later meer.

Vraagteken-producten

Vraagteken-producten zijn het moeilijkst om te bepalen of ze succesvol zullen zijn of niet. Ze hebben vaak een laag marktaandeel en verbruiken veel geld en investeringsmiddelen.

Met hoge investeringsniveaus achter de rug, hebben ze de mogelijkheid om sterren te worden. Omgekeerd kunnen ze als ze geen grip krijgen op een snelgroeiende markt, honden worden.

Vraagtekenproducten kunnen snel veel verlies veroorzaken en zijn vaak nog een “probleemkind” totdat er meer bekend is over het succes. Ze moeten daarom zorgvuldig in de gaten worden gehouden.

De honden in je productielijn

Hondenproducten of -merken hebben een lage groei en een laag marktaandeel. Deze zijn geen verdere investeringen waard, aangezien ze een beroep doen op je de middelen zonder dat er iets tegenover staat.

Hoewel honden niet veel geld verbruiken om te produceren of op de markt te brengen, genereren ze ook een laag rendement. Dit betekent dat ze onnodig tijd en geld kunnen verspillen zonder waarde op de lange termijn.

Tenzij deze producten de prestaties van andere producten binnen de portfolio van een bedrijf aanvullen of versterken, wordt aanbevolen om te diversifiëren en de hond producten te schrappen.

De ideale situatie voor je bedrijf

bcg matrix uitleg

De BCG-matrix heeft een manier waarop je bedrijf perfect werkt.

  1. Dat gebeurt als je bedrijf investeert in veelbelovende vraagtekens om er sterren van te maken.
  2. Door verder te investeren, worden Sterren omgezet in Cash cows.
  3. Het bedrijf oogst al het geld totdat de Cash cows uiteindelijk in honden veranderen.
  4. Op dat moment verkoopt het bedrijf het product en concentreert het zich op meer winstgevende kansen en begint het proces opnieuw. Natuurlijk is de werkelijkheid grilliger en minder rechtlijnig.

Het nut van diversifiëren als je weet wat voor product je hebt

Als een product, merk of de business unit volwassen wordt, kan het groeipercentage afnemen. In dit stadium wordt het product een cash cow of een hond.

Als het zich tijdens zijn groeitraject als marktleider vestigt, zal het resulteren in een cash cow. Het doel is nu om geld te verdienen zodat je kan investeren in nieuwe ster producten.

Als het ertoe leidt dat je een hond krijgt, is snelle en beslissende actie nodig om te voorkomen dat deze je bedrijf niet meer geld kan kosten.

Tot slot: het nut van het BCG model voor je bedrijf

Ook al raakt het BCG model enigszins achterhaald in het digitale landschap, is het model nog steeds handig voor strategische bedrijfsplanning.

Het is een geweldige matrix waarmee je jouw strategie kunt bepalen op basis van jouw huidige marktprestaties en markt aantrekkelijkheid.