Wat is pull-marketing en wat is push-marketing? In dit artikel vind je onze uitleg en goede voorbeelden van deze belangrijke marketing-strategieën. Hoe implementeer je de push & pull strategie? Wij leggen het uit en je ontdekt hoe je meer leads kunt verzamelen, conversies kunt stimuleren en jouw algehele ROI kunt verbeteren. Lees verder…
Wat is pushmarketing?
Push-marketing is in feite de traditionele vorm van marketing, waarbij bedrijven televisie, radio, drukwerk, billboards en nog veel meer wordt gebruikt. Dat alles om een boodschap onder de aandacht van een doelgroep te brengen zónder dat er eigenlijk een duidelijke vraag naar was.
Betrokkenheid bij het publiek is volledig afkomstig van de adverteerder, dus het vereist van nature een zeer breed bereik om effectief te zijn. Dit wil niet zeggen dat pushmarketing niet effectief is.
Wat is pullmarketing?
Pull-marketing is interessant omdat het het eerste grote obstakel voor verkoop en conversies omzeilt, namelijk het genereren van interesse van het publiek. Met pull-marketing plaatsen bedrijven hun product of dienst eenvoudigweg in het pad van potentiële klanten die al op zoek zijn naar wat ze te bieden hebben.
Consumenten doen tegenwoordig meer onderzoek voordat ze iets kopen. Dat komt door de kracht van het internet waar ze toegang hebben tot online recensies, productinformatiesites en aanbevelingen van vrienden op sociale media.
Terwijl potentiële klanten op zoek zijn naar informatie over een gewenst product of gewenste dienst, kunnen pull-marketeers hiervan profiteren door op het juiste moment op de ‘juiste plek’ te zijn.
Een bekend voorbeeld van pull-marketing is de Furby. Eind jaren 90 kreeg ieder kind op tv de reclames voor de Furby’s te zien, waardoor ieder kind er eentje wilde met kerst.
Wat denk je dat dit deed met de inkopers van de Bart Smit- en Intertoys-winkels? Zij wisten dat zij de Furby op voorraad moesten hebben om klanten niet teleur te stellen.
Wat denk je dat dit deed met de Furby-fabrikant? Die kreeg een gigantisch sterke onderhandelingspositie en kon de hoofdprijs vragen aan de Intertoys. Weigerde de Intertoys zoveel te betalen, dan zei de Furby-fabrikant: “Prima, dan leveren we geen Furby en kunnen jullie aan die vrachtlading geïnteresseerde klanten uitleggen dat ze er helaas geen kunnen krijgen.”
De Furby was nooit zo’n cashcow geworden voor de fabrikant als ze via de push-strategie direct naar de Intertoys waren gegaan om hun nieuwe speelgoed te slijten aan de inkoper. Dan hadden de inkopers totaal geen drang en behoefte gehad om het in te kopen.
De push & pull-strategie: twee kunnen meer dan één
Hoewel push en pull marketing tegenpolen lijken, kunnen deze twee marketingmethoden samen wonderen verrichten om het aantal conversies te verhogen. Hieronder geven wij wat voorbeelden van hoe je elementen uit elke benadering kunt combineren om jouw bedrijf effectiever te promoten.
Hoe je E-mailmarketing het beste kunt gebruiken vanuit push & pull
Contentmarketing en het verzamelen van e-mailadressen in ruil voor weggevers is de ultieme pull-marketingtactiek om bezoekers naar jou toe te lokken. Voeg vervolgens een e-mailregistratieformulier toe zodat klanten zich kunnen aanmelden om berichten van jouw bedrijf te ontvangen. Vanaf dat moment neemt pushmarketing het over, aangezien je nu marketingberichten via e-mail kunt verzenden om jouw merk verder te promoten.
Het belang van Sociale media in de push & pull cyclus
- Maak gebruik van jouw social media-accounts om discussies te genereren door nuttige informatie te posten. Denk daarbij aan leuke weetjes, instructievideo’s of inhaken op actuele trends. Dit is een pull-strategie om de interesse van jouw doelgroep te wekken en discussie gaande te houden.
- Terwijl je deze methode toepast, kun je social media-promoties houden door middel van wedstrijden, weggeefacties, en deel-en-win berichten. Deze push-strategie zal je doelgroep en volgers verder betrekken bij jouw product of dienst en ook nieuwe klanten aantrekken.
SEO-marketing inzetten bij push & pull
- Stel een lijst met trefwoorden samen om jouw campagne op het gebied van SEO-marketing te lanceren als pull-strategie. Terwijl je de analysegegevens van jouw website bekijkt, zul je nog meer zoekwoorden ontdekken waarvoor jouw website goed scoort.
- Voeg deze nieuwe zoekwoorden toe aan de lijst en neem ze op in gedrukte advertenties, radiospots of andere push marketing activiteiten.
- Je zult ontdekken dat dezelfde woorden die online klantacties stimuleren, vaak ook werken voor offline media. Dat is dus een win-win op push en op pull gebied.
Zoek de samenwerking op om nieuwe klanten te ontdekken
Een andere geweldige pull-marketingstrategie om online toe te passen, is samenwerken met gerelateerde websites. Als je bijvoorbeeld fietsen verkoopt, wil je misschien samenwerken met een website die zich richt op fietsvakanties.
Als je jouw producten zo promoot met een gerespecteerde website, kan dit vertrouwen bij jouw klanten opbouwen. Daarnaast weet je dat de mensen die de site bezoeken ook interesse hebben in jouw product waardoor de marketing niet als opdringerig wordt ervaren.
Nog wat voordelen van Pull marketingstrategie
De focus van Pull-marketing ligt op het targeten van klanten die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Het wordt voornamelijk gebruikt om in contact te komen met eerdere klanten.
Omdat je al weet aan wie je jouw product verkoopt, is het eenvoudig om je op een specifiek publiek te richten en dus ook goedkoper. Het bespaart je een hoop geld, omdat je het product niet moet pushen op de markt.
Aangezien pull-marketing zijn inspanningen concentreert op het behouden van klanten, is dit de beste strategie als je klantloyaliteit wilt opbouwen. De consument weet al wat je verkoopt.
Als je aan hun behoeften blijft voldoen door nieuwe producten te maken en jouw services voortdurend te verbeteren, blijven ze trouw aan jouw merk.
En vergeet niet dat als een klant een geweldige ervaring heeft met jouw bedrijf, hij dit aan zijn vrienden zal doorvertellen, waardoor een groter netwerk van loyale klanten ontstaat.
Ken je markt en zet er goed op in
De uiterst competitieve en digitaal aangestuurde markt van vandaag vereist een efficiënte combinatie van zowel push- als pullmarketing om jouw resultaten te maximaliseren.
Sommige bedrijven zien de push-pull-strategie als een combinatie van twee verschillende verkoop- en/of marketingstrategieën. Push-Pull Marketing is een manier om dat brede net uit te werpen en zoveel mogelijk potentiële klanten te pakken te krijgen.
Huur iemand in die weet wat de beste push & pull benadering is
Tot slot kunnen we niet genoeg benadrukken dat het inhuren van een serieus digitaal marketingbedrijf met een solide reputatie het beste is. De beste digitale marketingbureaus werken binnen deze strategie. Ze weten hoe ze op maat gemaakte Facebook-bericht en -afbeelding moeten maken en hoe ze er een verkooptrechter samenstellen. Het inhuren van iemand die niet weet wat hij doet, kan ertoe leiden dat jouw bedrijfspagina wordt verbannen en je klanten misloopt. Je weet nu genoeg en het is tijd om aan de slag te gaan met Push & Pull marketing.