In dit artikel leggen we precies uit hoe het bekende model van Alex Osterwalder werkt: Het Business Model Canvas. Lees verder voor onze uitleg over dit bijzondere model voor je bedrijfsplan…

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een visuele weergave van een bedrijfsmodel / bedrijfsplan, waarbij alle belangrijke strategische factoren naar voren komen. Met andere woorden, het is een algemeen, holistisch en compleet overzicht van de werking, klanten, inkomstenstromen en meer sleutelaspecten van het bedrijf.

De canvas-editie van het traditionele businessplan werd voor het eerst voorgesteld door Alexander Osterwalder, een Zwitserse ondernemer en consultant, en wordt sindsdien over de hele wereld gebruikt.

Het Business Model Canvas van Osterwalder: wat heb ik er aan?

Als je ooit een bedrijf bent begonnen en je bedrijfsplan op papier wilde zetten, dan weet je waarschijnlijk dat er veel onderdelen zijn waarmee je rekening moet houden in het bedrijfsplan.

Het vinden van een goed overzicht op al deze onderdelen kan lastig zijn. Gelukkig is er daarom het business model canvas ontwikkeld.

Wat is het doel van het Business Model Canvas?

Behalve dat ze een algemeen overzicht van het bedrijfsmodel bieden, stellen deze modellen bedrijven in staat om hun strategie te visualiseren en te analyseren.

Het canvas is een sjabloon dat het bedrijf definieert, met name hoe elke sectie met de andere omgaat. Het begrijpen van de USP, de beoogde klant en de kanalen waarmee ze betrokken zijn, moeten bijvoorbeeld allemaal samen worden geanalyseerd en niet los van elkaar.

Elementen van een Business Model Canvas:

Laten we nu een voor een naar de elementen van het canvas kijken…

De Klantsegmenten

Of het nu B2B of B2C is, alle bedrijven hebben klanten. Dit zijn de mensen of organisaties die jouw producten kopen, jouw service gebruiken of anderszins essentieel zijn om winst te maken.

Klanten kunnen op verschillende manieren worden gedefinieerd, maar het is belangrijk om eerst te focussen op de kernklanten en vervolgens minder kritische of potentiële toekomstige klanten te beoordelen.

Het canvas moet onder andere beoordelen wat huidige en toekomstige behoeften zijn. Dus waar zijn klanten naar op zoek en waar kunnen ze in de nabije toekomst naar op zoek zijn?

Het waardevoorstel (waardepropositie)

De waardepropositie van een bedrijf is de som van zijn verschillende producten en diensten, met name met betrekking tot hoe het zich op unieke wijze onderscheidt van de concurrentie.

In termen van de leek: wat is de unieke factor die dit bedrijf beter maakt dan een ander? Osterwalder heeft ook aangegeven dat organisaties iets unieks moeten bieden en dat dit bovendien direct herkenbaar moet zijn van de concurrentie.

De waardepropositie kan zo simpel zijn als goedkoper, sneller, efficiënter of gemakkelijker in vergelijking met de concurrentie. Alle waarden kunnen echter grofweg in twee brede categorieën worden geplaatst: Kwantitatief. Dit verwijst naar voordelen die gemakkelijk kunnen worden geteld en Kwalitatief wat verwijst naar abstracte concepten zoals waarde of ervaring.

De waarde van je bedrijf nader bekeken

Een andere manier om de kernwaarde van je bedrijf uit te drukken, is door te vragen wat je wilt dat klanten onthouden. Wat is het essentiële voordeel dat mensen moeten noemen als het gaat om het aanbevelen van jouw bedrijf aan anderen? Dit is de waarde die jouw organisatie nodig heeft om te drijven – dus het moet op het canvas staan.

Natuurlijk moet jouw waarde ook behouden blijven. Als jouw waarde bijvoorbeeld ligt in het zijn van de enige dienst in een bepaalde regio, wat gebeurt er dan als een grotere concurrent uiteindelijk besluit te verhuizen? Het canvas van het bedrijfsmodel zou deze zwakke punten moeten benadrukken om beter vooruit te kunnen plannen.

De Kanalen en hoe je in contact staat met je klanten

Zodra jij jouw klant definieert en jouw unieke waarde hebt gevonden, hebben deze factoren invloed op de kanalen die je gebruikt. Als jouw publiek bijvoorbeeld bepaalde wensen heeft moet je daarop inspringen binnen de mogelijkheden die de waarde van je bedrijf kan bieden.

Wat hier belangrijk is, is dat je rekening houdt met de vele contacten die je klanten mogelijk willen. Er moet echter worden opgemerkt dat kanalen zich in de loop van de tijd kunnen aanpassen en dit is een gebied waarop het canvas van het bedrijfsmodel waarschijnlijk zal worden bijgewerkt.

Klantenrelaties en hoe je jouw invloed vergroot

De relatie met de klant omvat hoe klanten jouw bedrijf voor het eerst zijn gaan gebruiken, hoe jij deze eerste klanten hebt behouden en hoe het bedrijf zijn publiek zal vergroten. Er zijn een aantal factoren waarmee je  rekening moet houden, vooral met betrekking tot het type relatie dat je wilt.

Bij persoonlijke assistentie is klantenservice essentieel. Klanten willen een persoonlijke benadering van je bedrijf en je biedt op jouw beurt een directe benadering op maat naar hun specifieke behoeften.

Vaak houdt dit in dat medewerkers voor en na het verkoopproces aan specifieke klanten worden gekoppeld. Dit kan een bank bijvoorbeeld hebben voor haar zakelijke klanten. Hoe toegewijd deze exacte relatie is, hangt af van de aard van uw service en van uw klanten.

Automatisering en zelfbediening als klantrelatie

Aan de andere kant wil je misschien helemaal geen directe, persoonlijke relatie hebben. Dit is bijvoorbeeld vaak te vinden in e-commerce winkels; klanten willen gewoon naar believen browsen en winkelen, zonder met iemand te praten.

Automatisering kan dit versterken door middel van personalisatie, zonder dat de klant hiervan op de hoogte is, zoals de door Netflix aanbevolen kijkervaring.

Het belang van gemeenschappen voor je doelgroep

Als jouw doelgroep een bepaalde niche, segment of regio is, wil je misschien een gemeenschap opzetten. In deze benadering brengt jouw bedrijfsmodel mensen met gedeelde belangen bij elkaar om meer acties mogelijk te maken.

Dit betekent dus wel dat ze jou zien als autoriteit of als een regelaar waar zij terecht kunnen voor hun verzoeken en vragen.

Hoe inkomstenstromen een rol spelen in het model

Uiteindelijk moet een bedrijf winst maken. Op het businessmodelcanvas wordt dit weergegeven door inkomstenstromen: de verschillende kanalen waarmee inkomsten kunnen worden gegenereerd.

Dat kan zijn door verkoop van activa of goederen. Door het leveren van een abonnement in de vorm van een doorlopende dienst of verhuur van een product. Met licenties verkoopt het bedrijf licenties aan andere bedrijven of individuen om het onroerend goed te gebruiken.

Het is belangrijk op te merken dat deze inkomstenstromen niet in steen gebeiteld zijn – ze zullen zich aanpassen en evolueren naarmate de markt verandert. Als bedrijf moet je regelmatig naar het canvas terugkeren om ervoor te zorgen dat elke stream zo effectief mogelijk is.

Tot slot: de voordelen van een Business Model Canvas

Er zijn een aantal belangrijke voordelen verbonden aan dit model:

  • Je hebt alles op één plek, zodat mensen in het bedrijf onmiddellijk inzicht krijgen in het bedrijfsmodel als geheel.
  • Het is gemakkelijk te interpreteren en biedt een enkele bron van waarheid voor de bredere strategie.
  • Ook zijn snelle verbeteringen mogelijk door alles met elkaar te verbinden.
  • Door alle factoren, zoals klanten, inkomstenstromen en kosten, te vergelijken, kan het bedrijf beginnen met het maken van strategische verbeteringen die het anders misschien niet eerder had geïdentificeerd.

Maak nu dus gebruik van een Business Model Canvas om het meeste uit je onderneming te halen.