Welke marketingbureaus zijn de beste van Nederland? Marketing is geen gemakkelijke taak en er zijn maar weinig marketingbureaus zonder conflicten met klanten vanwege het leveren van ondermaats werk en het doen van grote beloftes. Daarom is in dit artikel een top 10 van de beste marketingbureau’s in Nederland gemaakt, zodat jij weet aan wie jij jouw marketing kunt toevertrouwen.

Onze vijf kenmerken/criteria voor succesvolle marketingbureau’s

Professionele marketingbureaus kunnen ervoor zorgen dat jouw onderneming een werkelijk succes wordt, maar dan moet je wel het juiste bureau hebben. Hoe herken je het juiste marketingbureau?

De rol van een bureau is om een consistent en effectief merk te creëren, de relaties tussen merken en hun klanten te bevorderen en tegelijkertijd echte leads, verkopen en resultaten te stimuleren.

Bij het samenstellen van de top 10 hebben we op de volgende zaken gelet:

Criterium 1. Geen wollige en gladde praatjes

We kwamen ze vaak tegen en we gingen er helaas ook vaak mee in zee: marketingbureaus die beloven ‘waarde’ te leveren. Wij weten niet wat ‘waarde’ inhoudt, dus moeten we ze geloven en 15.000 euro betalen. Dat dat ons uiteindelijk maar één klant van 100 euro oplevert, maakt voor het marketingbureau niet uit.

Zij moeten die 15.000 euro wel gewoon van ons ontvangen – en anders kunnen we naar de rest van ons campagnemateriaal fluiten – om vervolgens een simpele flyer, logo en ‘landingspagina’ te af te leveren, bestaande uit vier simpele paragrafen van 400 woorden in totaal, een paar clipart-icoontjes en teksten die we zelf ook hadden kunnen bedenken.

Criterium 2. Een transparant plan met een daadwerkelijk meetbaar resultaat

Een ander belangrijk criterium is transparantie voor wat het bureau daadwerkelijk gaat doen. Niemand vindt het leuk om misleid te worden, vooral niet als het gaat om het rapporteren van gegevens of resultaten.

Het is geweldig om te kunnen zeggen dat je een bepaald aantal vertoningen, shares of volgers hebt, maar met deze cijfers kunnen ze makkelijk doen geloven dat ze productief zijn geweest.

Het is belangrijk dat een marketingbureau daadwerkelijke datagestuurde resultaten behaalt die aan klanten kan worden laten zien. Het maakt niet uit hoe mooi de verpakking van een service is, als ze niet doen wat ze beloven, zullen klanten gefrustreerd raken.

Echte resultaten en echte gegevens zullen altijd belangrijker zijn dan ijdelheid. Uiteindelijk richten succesvolle bureaus zich op de langetermijngroei en omzet van een klant.

Criterium 3. Niet willen cashen achter de rug van de klant om

Het probleem van marketingbureaus? Ze moeten cashen. Ze hebben een eigen kantoorpand, inventaris en vooral: personeel. De schoorsteen moet roken en het personeel moet betaald worden.

Marketingbureaus hebben dus van die grote opdrachten nodig van 10.000+ euro. Omdat dat zo belangrijk is voor hun eigen continuïteit, doen ze mooie beloftes om die grote opdrachten maar binnen te kunnen halen.

Vervolgens moeten ze met het beperkt aantal uren dat ze tot hun beschikking hebben, een eindproduct afleveren dat op drempelniveau geaccepteerd kan worden door de klant.

We kwamen helaas vaak tegen dat ze er dan een stagiaire op zetten die eventjes een template van het internet leent en dat – zonder al te veel te customizen – bij ons aanlevert als eindproduct.

Kortom: kies een marketingbureau dat geen gebroken beloftes achterlaat – met talloze conflicten als gevolg.

Criterium 4. Kennis, kunde, achtergrond & behaalde successen

Er zijn te veel marketeers die niet weten wat ze doen en/of niks hebben bereikt voordat ze hun diensten voor de hoofdprijs gingen aanbieden. Let dus goed op of je met iemand te maken krijgt die resultaten achter zijn/haar naam heeft staan.

Houd bij het aannemen van het juiste bureau niet alleen rekening met zaken als vaardigheden, maar bedenk ook hoe het bureau klikt met jouw onderneming. Het stimuleren van samenwerking tussen medewerkers die enthousiast en gepassioneerd zijn over hun werk, zal resultaten opleveren wat zelfs meer klanten zal aantrekken.

Criterium 5. Klantgerichtheid

Betrouwbare marketingbureaus moeten goed thuis zijn in het werven, binden en behouden van klanten. Hoe moet dat? Via onderzoek naar de klant. Neem dus een bureau aan dat een goed klantenprofiel voor jou kan opstellen.

Door de juiste kennis over klanten te gebruiken en te verwerven, kunnen ze aan deze behoeften voldoen en waarde creëren. Bureaus moeten prioriteiten kunnen geven aan campagnes en marketing rond de behoeften en kenmerken van de klant.

Klanten actief segmenteren en andere manieren bedenken om proactief te zijn, toont initiatief. De behoeften en wensen van klanten veranderen continu, dus het is belangrijk dat marketinginspanningen aansluiten bij die veranderingen.

Criterium 6. Voortdurend leren

De wil om voortdurend te willen leren, vertelt veel over iemand. Ga voor bureaus die voortdurend het leren bevorderen en zichzelf verbeteren, zowel op individueel als op organisatieniveau.

Bureaus die op de hoogte blijven van nieuwe marketing strategieën, platforms of technologieën, zullen er voor zorgen dat hun klanten toegang hebben tot nieuwe innovaties om deze ontwikkelingen te kunnen integreren in toekomstige campagnes.

Criterium 7. Geen flauwe content

Het is ongelooflijk met hoeveel marketingbureaus we hebben gewerkt die flinterdunne content aanlevert en dat de norm vindt. We betaalden duizenden euro’s voor content pieces die verpakt waren in een kleurrijke PDF…. van zeven pagina’s vol inkoppertjes en algemeneenheden waar onze leads helemaal niks aan zouden hebben.

Of de content nu een video, blog of podcast is, zolang deze waardevol en boeiend is, zal de content nooit op een dwaalspoor raken. Het probleem is echter: een marketingbureau kan niet met hetzelfde enthousiasme content bedenken als jij.

Content blijft echter een geweldig hulpmiddel bij het overwegen van de verschillende stadia van de verkoopfunnel en kan ook helpen bij het vormgeven van aankoopbeslissingen.

Onderschat ook nooit de kracht van personalisatie en storytelling. Het aanbieden van content die is afgestemd op elke klant, of het doorgeven van persoonlijke verhalen aan jouw publiek, zijn geweldige manieren om het maken van content te benaderen.

Hoe goed je content uitvoert, hangt rechtstreeks samen met hoe goed klanten jouw kunnen vinden tussen al het lawaai van andere concurrentie op social media.

De top 10 marketingbureaus in Nederland

beste marketing bureaus nederland lijst

1. Happy Idiots

Happy Idiots is een marketing- en reclamebureau dat gevestigd is in verschillende steden in Nederland. Het marketingbureau is fris en vernieuwend en dat is al direct te zien in de lay-out en communicatie van hun portfolio.

Het bureau zet zich in om klanten te helpen op zoveel mogelijk verschillende aspecten, waaronder marketing, webanalytics, trainingen, digitale strategieën, display & video advertising en nog veel meer.

Dit succesvolle marketingbureau straalt energie en vertrouwen uit en heeft daarnaast een reeks van inspirerende cases in hun portfolio zitten.

https://www.linkedin.com/company/happy-idiots/

2. RB Media

RB Media is een mediabureau van Breda. Het bureau straalt professionaliteit uit met een interactieve en speelse touch. Het team is voorzien van professionals op het gebied van marketing en media en zijn daarom een kei in het opstellen van sterke concepten die jouw merk niet alleen voor de komende weken, maar juist voor de lange toekomst baat zullen geven.

Deze kijk naar de toekomst laat zien dan RB Media volledig met de tijd meegaat en dat het zeer zeker waardevol te werk gaat met de beste technologische features op het gebied van online marketing en media.

https://www.linkedin.com/company/rb-media-internet-solutions/

3. Team Nijhuis

Team Nijhuis is een reclame en marketingbedrijf dat is opgericht door Hebert Nijhuis in 1973. Op de dag van vandaag is het team gevuld met diverse kwaliteiten en energieke individuen.

Het vakgebied van reclame is een vak apart waardoor het inhuren van een expert, zoals team Nijhuis, echt een verschil kan maken. Nijhuis werkt al sinds een lange tijd in dit vakgebied waardoor ze niet alleen de theoretische kant van marketingbegrijpen, maar ook volledig met de technologie meegaan.

Klanten kunnen bij Team Nijhuis terecht voor verschillende diensten, zoals SEO, SEA, webdesign, inbound marketing en vele meer. Het team zet zich in om marketing voor jouw bedrijf neer te zetten wat niet alleen effectief is voor morgen, maar ook voor de jaren erna.

https://www.linkedin.com/company/teamnijhuis/

4. Double Smart

Double Smart is een online marketingbureau dat gelegen ligt in Gouda. De missie van Double Smart is om meetbaar resultaten te behalen. Dit hebben ze voor al hun klanten behaald door hun transparante en effectieve communicatie en skill in marketing.

Het team van Double Smart is jong en divers en ze zijn helemaal thuis op het gebied van technologie binnen de marketingbranche. Je kunt jouw wensen overgeven aan Double Smart en het team zal zich volledig inzetten om deze wensen te behalen door gebruik te maken van diensten, waaronder SEO, copywriting, content marketing en inbound marketing.

https://www.linkedin.com/company/doublesmart/

5. Increase

Increase, zoals de naam zegt, zet zijn kennis volledig in om groei te bereiken. Samen met een sterk team, die voorzien zijn van unieke vaardigheden, gaan ze vol passie aan de slag om het beste resultaat voor hun klanten te behalen.

Het digitale marketingbedrijf is te vinden in Nijkerk. Increase biedt verschillende services aan van SEO en SEA tot digitale strategie ontwikkeling die zorgen dat ze ieder doel zullen bereiken.

https://www.linkedin.com/company/increase-nl/

6. Mijn Marketing

Mijn Marketing is een marketingbureau dat gevestigd is in Brunssum. Het bureau legt een nadruk op het doen. Dit betekent dat ze in staat zijn om doelen te behalen door hun kwaliteiten slim in te zetten.

Ze noemen het ook wel een no nonsense aanpak. Het team is gekwalificeerd om resultaten te behalen op het gebied van online en offline zichtbaarheid met een creatieve en voornamelijk een energieke touch.

Bij Mijn Marketing kunnen bedrijven niet alleen terecht voor de beste online marketing, maar hebben ze de mogelijkheid om full-service te ontvangen die naast online, ook offline marketingbehandelt.

https://www.linkedin.com/company/mijnmarketingcom/

7. PauwR

PauwR is een digitaal marketingbureau dat te vinden is in Tilburg. Het bedrijf biedt hoge kwaliteit service aan op het gebied van digitale marketing. Het heeft deze kwaliteit te danken doordat het de ontwikkeling en groei van iedere medewerker voorop stelt.

Door deze leergierige houding, overtreft de service van PauwR vele klanten. Het bureau is maar liefst tweemaal benoemd in de top 3 van ‘Great Places to Work’ en heeft in 2018 de titel gewonnen van ‘Special Award Ontwikkeling’ wat onder de categorie van ‘Best Workplaces’ viel.

Het is dus zeker te zeggen dat de diensten en resultaten die PauwR belooft, ook daadwerkelijk worden behaald.

https://www.linkedin.com/company/pauwr-internetmarketing/

8. ISM

ISM is een digitaal marketingbureau dat gelegen ligt in Rotterdam. Het bureau heeft al meer dan 28 jaar ervaring op het gebied van digitale commerce en heeft momenteel een team van maar liefst 150 specialisten die zich inzetten om de zichtbaarheid en strategieën van digitale commercies tot succes te leiden.

ISM is een kei als het gaat om marketing met nieuwe technologie te mengen om snelle en langdurige groei te behalen.

https://www.linkedin.com/company/ism-ecompany/

9. Trimm

Trimm is een full-service marketingbureau die momenteel kantoren heeft in Enschede, Utrecht en Amsterdam. Het bedrijf functioneert al meer dan twee decennia met groot succes en het heeft meer dan 100 werknemers, die ieder een eigen specialiteit en kracht bezitten.

De kracht van Trimm is de kennis van nu, maar vooral ook de kennis van later. Het is namelijk helemaal op de hoogte van de technologische ontwikkelingen binnen marketing, zodat het ze direct kan toepassen op alle klanten om meer dan de gewenste resultaten te bereiken.

https://www.linkedin.com/company/trimm/

10. Fingerspitz

Fingerspitz is een online marketingbureau dat gelegen ligt in Breda. Het bureau zet zich in om er voor te zorgen dat online bedrijven de zichtbaarheid krijgen die ze verdienen. Fingerspitz legt een hoge waarde om duurzame relaties op te bouwen met ieder klant en dit doen ze mede door hun kwalitatieve service.

Ook werkt het bureau met een persoonlijke aanpak die er voor zorgt dat klanten  de ruimte hebben om eigen wensen te formuleren zodat Fingerspitz een op maat gemaakt plan van aanpak zal samenstellen om deze wensen te behalen.

https://www.linkedin.com/company/fingerspitz/

Eervolle vermelding: Traffic Builders

Traffic Builders is een erkend online marketingbureau van Almere. Het bureau heeft niet alleen de derde plek gekregen tijdens de Global Search Awards en IAB Programmatic Awards in 2020, maar het is ook 12 keer in de top 5 beland van beste digitale marketingbureaus.

Traffic Builders is gevuld met ambitieuze medewerkers die allemaal gespecialiseerd zijn in het creëren van online zichtbaarheid voor bedrijven en websites. Je kunt bij Traffic Builder terecht voor onder andere digital marketing strategieën, SEO en SEA, social media advertising en display advertising.

https://www.linkedin.com/company/traffic-builders-online-marketing-intelligence/