Wat is een SWOT-analyse en hoe moet je een SWOT-analyse en confrontatiematrix invullen? Hier vind je een heldere uitleg met voorbeelden. Lees verder…

Betekenis Swot-analyse

Een SWOT-analyse geeft je inzicht in je strategische opties. Dat is te danken aan de volgende vier componenten van de SWOT-analyse:

  • Sterkten / Strengths
  • Zwakten / Weaknesses
  • Kansen / Opportunities
  • Bedreigingen / Threaths

Bovenstaande vier trends kun je tegenover elkaar zetten in een confrontatiematrix, zodat je strategische opties kunt genereren.

De SWOT-analyse invullen in de praktijk

De confrontatiematrix. Klik om in te zoomen.

Maak een SWOT-analyse door de volgende stappen te volgen:

  1. Begin door de Strengths (intern), Weaknesses (intern), Opportunities (extern), en Threats (extern) van je bedrijf te onderzoeken.
  2. Zet je onderzoeksresultaten in een confrontratiematrix zoals weergegeven in bovenstaande afbeelding.
  3. Nu ben je dit wijzer: Wat zijn de onbenutte kansen die je nog kunt uitbuiten? Wat zijn je zwakke punten die je moet ombuigen of helemaal los moet laten indien er teveel bedreigingen voor zijn? Wat zijn je sterke punten die je moet verdedigen of juist moet gebruiken om mee te concurreren?

Je gaat dus steeds kwadrant twee of meer dingen combineren / koppelen om zo tot inzichten te komen.

  • Kwadrant linksboven: Deze combinaties kun je uitbuiten om te groeien.
  • Kwadrant rechtsboven: Je zwakke punten kan je verbeteren of ombuigen. Dat is vrij makkelijk als je goed op de kansen inspeelt. Dit kan zelfs tot een hefboomeffect leiden zodat je zwakke punten veranderen in sterke punten.
  • Kwadrant linksonder: Verdedig deze sterke punten die gevaar lopen in combinatie met bepaalde bedreigingen. Of gebruik je sterkten om te concurreren met de bedreigingen.
  • Kwadrant rechtsonder: Het beste is om deze zwakke punten terug te trekken of te vermijden, vooral omdat er bedreigingen voor zijn.

Nu kun je adviezen genereren op basis van de SWOT-analyse

Dankzij de SWOT-analyse kun je jouw marketingadvies bepalen. Nu weet je bijvoorbeeld of je iets aan je marketingmix (de 4 p’s) moet veranderen, of je moet innoveren (dus iets moet vernieuwen aan je dienst) of je groeistrategie moet veranderen.

Voorbeeld SWOT-analyse

Hoe gebruik te maken van de sterktes om in te spelen op de kansen:

  • S1 + K2 Doordat er weinig bedreiging is van nieuwe potentiële toetreders kan, Jan Lederwaren zijn kwalitatief hoogwaardige producten voor een scherpe prijs blijven aanbieden.
  • S5 + K5 Jan Lederwaren kan, door gebruik te maken van zijn vertrouwde relatie met het distributiekanaal en inkopen doen bij familie, de kosten voor inkoop en distributie minimaliseren.
  • S6 + K4: De winkel kan, doordat Jan nog op verschillende locaties op de markt staat, zo potentiële klanten bereiken en meer naamsbekendheid genereren.

Hoe de zwaktes verbeteren om in te spelen op de kansen:

  • Z1 + K1 Door de potentiële doelgroep verder te onderzoeken, worden de wensen en behoeften duidelijk. Een groot deel heeft mogelijk niet direct behoefte aan producten van een A-merk. Jan Lederwaren kan op dat specifiek deel van de doelgroep adverteren en zich focussen op de mensen die genoegen nemen met producten van goede kwaliteit.
  • Z3 + K1 & K3: Door beter te communiceren dat Jan Lederwaren een speciaalzaak is, kunnen potentiële klanten die aangeven bij speciaalzaken te kopen, overstappen naar Jan.
  • Z7 + K4 Doordat er een financieel overzichtelijkere organisatie gerealiseerd wordt is de kans groot dat er via de sluitpost-methode een budget duidelijk wordt waarmee marketingcommunicatie en promotie middelen gefinancierd worden om de naamsbekendheid te vergroten.

Hoe gebruik te maken van de sterktes om bedreiging af te weren:

  • S1 + B3 Door de hoge kwaliteit en goed geprijsde producten kan Jan Lederwaren blijven concurreren met bedrijven die A-merk-producten verkopen.
  • S2 + B4 Jan Lederwaren kan met zijn ervaring en kennis over de branche meegaan met de verandering en behoeftes van zijn klanten.
  • S3 & S4 +B1 Doordat Jan Lederwaren veel kennis en ervaring heeft in de branche en kwaliteitsproducten verkoopt tegen een scherpe prijs, kan het een voordeel op de concurrentie behalen en en zo de omzetdaling in lederwarenbranche tegengaan.

Hoe de zwaktes te verbeteren om bedreiging af te weren:

  • Z3 + B1 & B3 Door meer aandacht te besteden aan promotie kunnen bedreigingen als daling van de omzet en concurrentie tegen worden gegaan.
  • Z4 + B2 & B4 & B5 Jan Lederwaren kan, door te adverteren, meer nieuwe klanten werven. Ook door bestaande klanten bewust te maken van het feit dat er ook een website is, kunnen zij op regenachtige dagen toch winkelen naar lederwaren door naar de website te gaan. Uit onderzoek blijkt dat een groeiend aantal mensen online winkelt. De webwinkel speelt handig in op deze ontwikkeling.
  • Z5 + B6 Door training kan het onervaren personeel beter worden in het advies en aandacht geven aan de klant.

Succes met jouw strategische adviezen op basis van de SWOT-analyse en de confrontatiematrix!

Gerelateerd: lees verder...