Het AIDA-model… Het is een veelgebruikt model in diverse vakgebieden. Wat betekent dit model en hoe is het te gebruiken? Lees verder voor onze uitleg.

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model is een historisch beïnvloedingsmodel dat is ontstaan in de reclame-industrie. Het model is onder andere toe te passen op marketing-uitingen. Ook helpt het om prioriteiten te stellen voor marketingactiviteiten en marketing-strategie.

Het is een objectief model om jouw marketinginspanningen in perspectief te plaatsen en jouw tijd en budget beter te verdelen om het rendement te maximaliseren. Laten we daarom in het AIDA-model duiken…

Waar staat AIDA voor?

AIDA staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. Het voordeel van het AIDA-model is dat je al jouw huidige marketingactiviteiten in elke categorie kunt sorteren om te zien of je aan alle voorwaarden voldoet. Je ziet ook snel of je op een bepaald gebied meer inspanningen moet doen.

Het AIDA-model is een enigszins vereenvoudigde versie van een verkoopfunnel. Jouw prospects moeten verschillende stappen doorlopen om uiteindelijk klant te worden en die komen overeen met waar zij zich in de trechter bevinden. Laten we de elementen van AIDA eens wat beter onder de loep nemen.

Awareness

De stap ‘Awareness’ richt zich op bewustmakingsinitiatieven die jou op de kaart zetten. Het is de eerste stap in het AIDA-model.

Dit zijn een paar voorbeelden: Het organiseren of sponsoren van lokale evenementen, spreken op conferenties, lid worden van lokale brancheorganisaties.

Bewustmakingsinitiatieven kunnen duur zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Onthoud dat herhaling het bewustzijn bevordert dus gebruik dat als je voor Awareness kiest.

Interest

Interest is: de interesse van klanten wekken door te focussen op voordelen en de voordelen aan te tonen. Belangstelling is de tweede stap na bewustwording.

Korte demonstraties zijn geweldige hulpmiddelen om interesse te wekken. Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom veel bedrijven ‘introductievideo’s van 1 minuut’ op hun homepages weergeven.

In een context van alle info die er nu is besluiten mensen nu heel snel of ze al dan niet geïnteresseerd zijn in een product of dienst. Korte online video’s bieden het voordeel dat essentiële informatie in een boeiend formaat wordt doorgegeven. Persberichten zijn ook informatief en ook een goede manier om bewustwording en interesse te wekken.

Desire

Desire is verlangen en daarmee overtuig je klanten dat ze het product of de dienst willen hebben en dat het aan hun behoeften zal voldoen. Casestudy’s en testimonials zijn uitstekende marketingtools om het verlangen te vergroten. Het idee is om deze succesvolle ervaring van eerdere klanten na te bootsen en zo het verlangen aan te wakkeren. Video’s die laten zien dat klanten jouw product, dienst of software gebruiken, zijn een geweldige manier om het verlangen ervan te vergroten.

Action

Action staan voor het uitvoeren van een handeling – meestal het doen van een aankoop – en daar draait het om. Je wilt klanten leiden tot actie en tot het kopen van iets.

Tijdelijke aanbiedingen, kortingsbonnen of promoties zijn manieren om actie te activeren. Op internet zullen heldere kleuren voor call-to-actions, duidelijke stappen en beknopte tekst potentiële klanten ertoe aanzetten actie te ondernemen.

Wat kritische punten ten opzichte van AIDA

aida model

Het AIDA-model werd lange tijd gezien als exemplarisch voor een succesvol verkoopproces, maar tegenwoordig is men het er algemeen over eens dat het gebruik van dit puur lineaire model alleen niet langer geschikt is in moderne verkoopprocessen.

  • Zo speelt de emotie, die vaak in advertenties wordt aangesproken en door de advertentiepsychologie als elementair wordt herkend, geen rol in de AIDA-formule.
  • Targeting en bijvoorbeeld overwegingen over sociaal-demografische achtergrond zijn ook niet meegenomen.
  • AIDA houdt ook geen rekening met de verschillende punten waarop verkoop plaatsvindt. De verkoopstrategie voor een klant die een online winkel bezoekt, zal heel anders zijn dan die voor een nieuwe klant die meer wil weten over een nieuwe auto bij de dealer.

Is AIDA nog bruikbaar?

Een andere kritiek op het AIDA-model van vandaag is dat het stapsgewijze model een relatief vaste volgorde van individuele stappen biedt. In de praktijk hoeft een verkoopproces echter niet altijd lineair te zijn. De fasen “Attention” en “Interesse” kunnen bijvoorbeeld als één fase worden voltooid.

Daarnaast kunnen diverse media worden ingezet in de loop van de klantreis totdat een geïnteresseerde een koper wordt. Een eenvoudig AIDA-stappenmodel houdt geen rekening met deze verschillende paden naar het doel.

Een alternatief voor AIDA

Het DAGMAR-model is een afstammeling van het AIDA-model. Het DAGMAR-model richt zich duidelijker op de communicatieve benadering van adverteren, als alternatief voor het AIDA-model. De afkorting “Dagmar” is ontleend aan de titel van het boek ‘Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results’ van Russell H. Colley.

Wanneer adverteerders tegenwoordig met het AIDA-model werken, moeten ze zich er altijd van bewust zijn dat het eigenlijk een fasemodel is dat niet alle afzonderlijke aspecten van het aankoopproces of het advertentie-impactproces kan vertegenwoordigen.

Desalniettemin is het model belangrijk, aangezien het het eerste was dat het verkoopproces als een fasemodel presenteerde en zo de basis legde voor moderne reclame.