Wat heb je eigenlijk precies allemaal nodig om je eigen website te maken? In dit artikel laten we het je stap voor stap zien middels de ultieme checklist. Lees verder…

Wat we uiteraard als eerste bespreken: tools waarmee je het zelf kunt bouwen

Vandaag de dag is het lang niet zo ingewikkeld meer om een eigen website in elkaar te knutselen als pakweg 20 jaar geleden. Er zijn tal van websitebouwprogramma’s op de markt waarmee je zelfs als leek moeiteloos je eigen website vormgeeft.

We kunnen nog tientallen tools benoemen in dit artikel – en dat gaan we ook doen – maar als je een website bouwt met een website-builder, dan ben je al voor 90% klaar. Want dan staat immers je website al live, en dat is waar het uiteindelijk om draait.

Je kiest een soort basis bouwpakket dat je vervolgens naar eigen inzicht kunt inrichten. Je bepaalt zelf welke extensies je wel of niet toevoegt. Een lijst met aangeraden tools voor het maken van je eigen website, vind je hier. Feit is dat het internet steeds belangrijker wordt en dat je als ondernemer niet meer het hoofd boven water kunt houden zonder eigen website.

Wat is er nog meer nodig om een website te bouwen?

  • Het maken van een eigen website kost in ieder geval de nodige tijd.
  • De elementen die een website kan bevatten. Als je met een website bouwprogramma aan de slag gaat, zal het meeste zichzelf uitwijzen. Wel moet je bewust keuzes maken over hoe je je website indeelt, welke extensies je wilt hebben, evenals het aantal pagina’s.
  • Bovendien zul je je website met relevante teksten moeten vullen. Je kunt teksten zelf schrijven, of uitbesteden aan een professioneel tekstschrijfbureau.
  • Geld: ook heb je een budget nodig voor het maken van je eigen website. Hoe hoog dat budget zal zijn voor jouw situatie, kun je bepalen aan de hand van dit artikel over de kosten van een eigen website.

En als site eenmaal online is? Ook dán heb je nog wat dingen nodig

Is je website eenmaal online, dan ben je een heel eind, maar je werk is verre van compleet:

  • Een website moet onderhouden worden – content moet continue geüpdatet worden
  • Je moet de online vindbaarheid van je website vergroten – zonder vindbaarheid geen klanten
  • Eventueel moet je nog een webshop en contactformulier toevoegen (plus deze actueel houden)
  • Plaats regelmatig updates en nieuwe informatie om relevant te blijven
  • Verdiep je in SEO (Search Engine Optimalisation) en SEA (Search Engine Advertising) om daarmee potentiële klanten naar je site te krijgen.

Checklist: belangrijke eisen voor een goede website

Website bouwen? Let gedurende het gehele proces op de volgende punten:

  • Een goede website moet bovenal gebruiksvriendelijk zijn.
  • Daar hoort bij dat de website logisch en functioneel is ingedeeld – zelfs mensen die weinig online zijn moeten er moeiteloos hun weg op kunnen vinden.
  • Je website moet snel laden – dit bereik je onder meer door niet te overdadig met video’s en afbeeldingen te strooien. Maak waar mogelijk gebruik van links. Tip: comprimeer data. Op die manier kun je toch met video’s strooien zonder dat de website er traag van wordt.
  • Je website moet voortdurend up to date gehouden worden (denk aan het verwijderen of aanpassen van content die niet langer relevant is).
  • Zorg dat je de inhoud van je website volledig op je doelgroep afstemt.
  • Maak je website ook geschikt voor mobiel gebruik – steeds meer internetgebruik vindt via onze mobieltjes plaats.
  • Meet data – hoe gedragen bezoekers zich op jouw website? Hoe zit het met de conversie en CTR (Click Through Rate)? Bovenal is het belangrijk dat je je afvraagt wat deze data zegt over de kwaliteit van jouw website – wat is er goed? En wat moet er beter?
  • Voeg altijd een zoekfunctie toe aan je website (veel bezoekers zijn weinig geduldig) en zorg ervoor dat deze altijd relevante zoekresultaten oplevert.
  • Een goede website zorgt ervoor dat bezoekers naar een doel gestuurd worden (bijvoorbeeld de aankoop van een product, aanschaf van een abonnement, of zelfs maar het klikken op een link).
  • Zorg voor helder taalgebruik. Gebruik korte, krachtige content. Beperk je tot de kern en schrap waar mogelijk.
  • Hoe goed je bedrijf, je producten of diensten ook zijn, als je website niet goed in elkaar zit, straal je geen vertrouwen uit en schrik je mensen af.
  • Deel je kennis – laat zien dat je een autoriteit bent. Wees vooral ook persoonlijk: laat de bezoeker zich (op een prettige manier) aangesproken voelen.
  • Beveilig je website optimaal – gebruik SSL-versleuteling, veilige hosting, etc.

Je eigen webshop beginnen: heb je dan andere dingen nodig?

En hoe zit het nou als je ook een webshop-gedeelte wilt? Met een webshop maak je het mogelijk dat bezoekers online producten bij jou kopen. Zelf een webshop beginnen houdt in dat je producten of diensten in een handomdraai aan een groot publiek kunt aanbieden.

Uiteraard moet een webshop goed in elkaar zitten en makkelijk te gebruiken zijn voor je klanten, anders schrik je ze wellicht af met jou zaken te doen. Voor je een webshop opent, moet je natuurlijk eerst zeker weten dat er vraag is naar jouw producten, dat je de hoogst mogelijke kwaliteit kunt bieden en dat je precies weet aan welke wettelijke bepalingen een webshop zich dient te houden.

Je eigen webshop in vijf stappen: dit heb je nodig…

Bij het openen van een eigen webshop doorloop je de volgende stappen:

1. Definieer je doelgroep en bepaal welke producten je aanbiedt

Heb je een goed beeld van wat je in je webshop wilt aanbieden? Kunnen je klanten jou ook online vinden? Hoe je je webshop opzet, is afhankelijk van hoe breed het assortiment online producten je aanbiedt. Heb je ook de inkoop van je producten geregeld? Werk je uit eigen voorraad? Ook belangrijk is het dat je jezelf de vraag stelt of jouw producten uniek, relevant en aantrekkelijk genoeg zijn voor je doelgroep? Als er al vijf webshops online staan met hetzelfde productenaanbod (wellicht voor scherpe prijzen), dan loop jij straks achter de feiten aan.

Belangrijk: bepaal jouw USP’s (Unique Selling Points). Wat onderscheidt jou van je directe concurrent? Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je duurzaam produceert, gratis verzend of iets unieks biedt.

2. Stel een plan op en schrijf je bij de Kamer van Koophandel in

Als je winst maakt met je webshop, dan val je voor de belasting onder de categorie online ondernemer. Je gegevens zullen na inschrijving automatisch aan de Belastingdienst worden doorgegeven. Controleer aan welke wettelijke regels je webshop moet voldoen en op welke rechten consumenten die in jouw webshop winkelen zich kunnen beroepen. Welke juridische regels zijn van toepassing? En met welke verzendpartij ga je uiteindelijk zaken doen?

3. Kies een relevante domeinnaam en geschikte webwinkelsoftware

Software voor webwinkels kun je zowel huren als kopen. Bepaal ook onder welke domeinnaam je je wilt inschrijven. Het is belangrijk dat je software kiest waar je zelf goed mee overweg kunt (zelfs voor “digibeten” is er tegenwoordig goede software te vinden). Goede software is eenvoudig schaalbaar en kan automatisch geüpdatet worden. De inhoud van je webshop zal de komende jaren enigszins veranderen – bepaalde artikelen worden nieuw toegevoegd, terwijl andere artikelen wellicht uit het assortiment verdwijnen. Bij succes wil je een catalogus van bijvoorbeeld 10 producten uitbreiden naar misschien wel 100 artikelen.

4. Het inrichten van je webshop

De inrichting van je webshop is belangrijker dan je wellicht vermoed. Allereerst heb je een fraaie online etalage nodig: hierin plaats je blikvangers – populaire producten die meteen de aandacht van bezoekers grijpen. Voordat bezoekers bij jou een online aankoop doet, zullen ze in eerste instantie misschien wat terughoudend zijn: ben jij betrouwbaar? Bied je de beste kwaliteit? Met de juiste (prettige, gebruiksvriendelijke) lay-out stel je bezoekers op hun gemak. Maak het gehele bestelproces zo eenvoudig mogelijk. Ook belangrijk is dat je je webshop zo vorm geeft dat je er zelf gemakkelijk je weg op kunt vinden. Gebruik categorieën en subcategorieën om het overzicht te verbeteren. Voeg bovendien een zoekfunctie toe.

Belangrijk: zorg dat je producten fraai in beeld brengt met productfoto’s. Hoe beter je een product in beeld brengt, hoe groter de kans dat een bezoeker overgaat tot aankoop. Ga maar na: heb je zelf weleens bij een webshop bestelt met slechte kwaliteit of ontbrekende productfoto’s? Zorg dat je hoogwaardige foto’s toevoegt van verschillende invalshoeken, zowel overzichtsfoto’s als details. Probeer de klasse van het product echt tot leven te wekken.

5. Bezoekers trekken

Staat je webshop online? Dan breekt de volgende fase aan: die van adverteren en onderhoud. Door online marketing in te zetten – SEO (Search Engine Optimalisation) en SEA (Search Engine Advertising) – zorg dat je potentiële klanten jouw website kunnen vinden. Online marketing is een doorlopend proces: je moet er tijd, aandacht (en geld) in blijven investeren. Zorg dat je webpagina’s aan de hoogste eisen voldoen en vindbaar zijn in Google. Ook belangrijk is het dat je je website via verschillende kanalen bereikbaar maakt. Koppel bijvoorbeeld naar Facebook, Instagram, Twitter, maar ook LinkedIn. Wat dacht je van een YouTube kanaal?

Waarom je tegenwoordig niet meer zonder website kunt

Rond het jaar 2005 kon je er nog wel mee wegkomen: een bedrijf zonder website. Maar tegenwoordig zijn er simpelweg te veel voordelen van het hebben van je eigen website – en de nadelen zijn tegenwoordig ook bijna nihil.

Wil je als onderneming gevonden worden, dan is adverteren op radio of televisie allang niet meer voldoende. Naar welk product of dienst je ook op zoek bent: grote kans dat jouw klant een zoekmachine (lees: Google) inschakelt om het op te sporen. Met enkel offline advertenties kom je er niet meer. Nee, vrijwel alles gaat digitaal.

Niet alleen worden bedrijven online gevonden, ook steeds meer aankopen gebeuren digitaal. Steeds meer bedrijven hebben een eigen webshop. Net als het bouwen van een webshop gaat een webshop bouwen steeds meer automatisch en is dit ook zonder ervaring prima mogelijk.

Bonus tips

Bekijk ook eens deze bekende Amerikaanse site voor relevante elementen voor een goede website. We benoemen er hier een paar in het kort:

  • Kies een goede domeinnaam die herkenbaar is, gemakkelijk te spellen en zo kort mogelijk is – rechttoe-rechtaan.
  • Prominent op elke pagina van je website moet een beschrijving van de kerntaken van je website staan.
  • Maak gebruik van webmaster tools (denk aan Google Analytics en Google Search Console) – hiermee hou je bij hoeveel bezoekers je maandelijks trekt, hoelang zij gemiddeld op de website blijven, wat de “bounce rate” is, welke “fouten” er op de website staan en meer.

Op jouw succes!