Hoe kun je met je eigen succesvolle webshop starten? Hier vind je de beste tips en stappen zodat je een goede, winstgevende basis hebt. Lees verder en laat jezelf op weg helpen…

Alle tips & stappen voor als je een webshop wilt opzetten

Steeds meer mensen hebben in de afgelopen jaren besloten een webshop op te zetten. Het is een ideale manier om vanuit huis geld te verdienen en omdat je eigen baas bent, kan je het ook nog eens naast je gewone baan of opleiding doen.

Het opzetten van een webshop is echter niet even makkelijk gezegd als gedaan. Wil je echt een succesvolle winkel opstarten, dan zal je vooral in het begin veel tijd en geld moeten investeren. Om je alvast op weg te helpen, hebben wij een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet. Lees dus gauw verder.

Hoe moeilijk is het om een webshop te starten?

webshop starten lastig

Een eigen webshop beginnen is natuurlijk niet niks. Een webshop is namelijk een combinatie van het runnen van een website en het verkopen van producten en diensten. Eigenlijk doe je dus twee dingen tegelijk bij het starten van een webshop. Je start je eigen website en tegelijkertijd begin je met de verkoop van producten.

Je kunt het starten van een webshop zo moeilijk maken als je zelf wilt. Een aantal populaire opties zijn…

  • Je kunt kiezen voor een WordPress-website met een standaard template.
  • Je kunt er ook voor kiezen om zelf een website te bouwen. Dit wordt aangeraden wanneer je kennis hebt van programmeren.
  • Als je meer wilt investeren en het budget hiervoor hebt, is het natuurlijk ook mogelijk om een webdesign-bedrijf in te schakelen die je helpt bij het bouwen van een website. Zo kan jij je concentreren op andere belangrijke werkzaamheden.

Je merkt het al: het runnen van een webshop betekent dat je continu met keuzes te maken krijgt.

Dus ja, het is relatief moeilijk om een webshop te runnen. Ga dus goed na of je passie ook bij het product ligt. Dit maakt het in ieder geval stukken makkelijker. Wie weet wordt het een groot succes. Dan moet je uiteraard ook achter het product staan. Het zal je dan alleen maar meer motiveren!

Tip 1 – Stel doelen voor jezelf op… inderdaad, net als in een businessplan

doelen stellen eigen webshop

Voor je een website start, is het van belang om een aantal dingen op een rij te zetten. Je doel is uiteraard om producten te gaan verkopen.

Nu is het tijd om jouw doel om producten te gaan verkopen, concreter te maken. Dat doe je bijvoorbeeld met onderstaande vragen:

In het businessplan van jouw webshop is het van belang dat jouw doelen ook realistisch zijn. Je doelen zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de tijd die je zal gaan steken in het project. Wanneer je ’s avonds een paar uur in de week bezig bent met je website, kan het lang duren voordat je een doel bereikt. Als je elke avond actief bent met de webshop en misschien ook wel met andere kanalen – zoals social media – zullen je doelen eerder behaald kunnen worden.

Tip 2 – Doe goed onderzoek naar de vraag van jouw product

vraag naar producten

Hoe weet je of jouw doelen realistisch zijn of niet? Met andere woorden: hoe kom je aan gegevens om jouw businessplan samen te kunnen stellen? Het antwoord is: marktonderzoek.

Je webshop zal uiteindelijk alleen bezoekers krijgen wanneer er geïnteresseerden zijn in jouw product(en). Het is zonde van de tijd, geld en moeite wanneer je een webshop start, producten inkoopt en er uiteindelijk geen vraag naar blijkt te zijn.

Doe dus altijd goed onderzoek naar de vraag van het product dat je wilt verkopen. Bekijk bijvoorbeeld het zoekvolume van het keyword dat bij jouw product past en kijk ook naar de trends en ontwikkelingen in de markt.

Op die manier kun je pas een conclusie trekken, bijvoorbeeld over de vraag naar een product.

Tip 3 – Bedenk je merk- en productnaam

merknaam bedenken webshop

Wanneer je erover uit bent welk product je gaat aanbieden op je webshop, is het tijd om een merk- en product naam te bedenken.

Het is van belang dat deze naam nog beschikbaar is. Dus dat deze nog niet gebruikt wordt door een andere organisatie. Een merknaam moet duidelijk, doelgericht en eenvoudig zijn.

Daarnaast moet het voor de doelgroep duidelijk zijn wat je verkoopt onder deze naam. Het beste is dus om je product terug te laten komen in je merknaam.

Tip 4 – Registreer je domeinnaam

webshop naam

Wanneer je erover uit bent wat je merk- en product naam wordt, is het tijd om een domeinnaam te claimen. Denk hier goed over na totdat je er helemaal zeker over bent. Het is namelijk belangrijk om te onthouden dat het opnieuw wijzigen van een domeinnaam veel gedoe met zich meebrengt. Je verliest dan onder andere een stuk van je Google-rankings.

Jouw merknaam wordt de domeinnaam wanneer deze nog beschikbaar is. Zo is het duidelijk voor de doelgroep waar ze jouw producten online kunnen vinden. Herkenbaarheid is dus een belangrijke factor bij deze stap. Een domeinnaam registeren is erg eenvoudig. Je kijkt of de naam nog beschikbaar is en dan koop je hem.

Wees er ook op voorbereid dat een domeinnaam al bestaat en dat je dan zo’n duizend euro betaalt om hem van de huidige eigenaar over te nemen. Is een domeinnaam nog niet geclaimd, dan betaal je alleen maar de jaarlijkse kosten. Die liggen rond de 10 euro per jaar.

Tip 5 – Zo zorg je voor een goede start van je webshop

webshop starten tips

De start van je webshop blijft een lastige stap. Wanneer je onervaren bent, is de kans groot dat je niet weet waar je moet beginnen. Het is bij deze stap van belang dat je niet te snel iets wilt doen maar goed nadenkt over hoe je webshop er uiteindelijk uit moet komen te zien.

Je begint bij de ruggengraat van je website: de url-structuur. Dit is de basis van je webshop. Vervolgens bouw je verder vanuit dit punt.

Je zorgt ervoor dat je homepage er overzichtelijk, up-to-date en professioneel uitziet. Hierbij kun je gerust kijken naar andere webshops. Zo doe je alleen maar meer inspiratie op. Wees echter alert op plagiaat. Als je bepaalde kleuren, afbeeldingen of woorden overneemt, kun je een dure claim ontvangen.

Wanneer je webshop helemaal staat, kun je beginnen met het toevoegen van content aan de website. In eerste instantie voeg je alleen content toe aan de belangrijkste pagina’s. Dit zijn vaak de categoriepagina’s. De hoeveelheid content is afhankelijk van hoeveel content de concurrenten op hun webshop hebben. Analyseer dus ook deze websites goed. Hier kun je namelijk veel van leren als beginnende ondernemer!

Tip 6 – Leer de exacte stappen in onderstaand stappenplan

winst maken met je webshop

Wat is dan de juiste strategie om een winst te maken van tienduizenden euro’s per maand? Dan moet je onderstaand stappenplan even goed bekijken en toepassen

De basis

Elke webwinkel is anders en elke webwinkel vereist dan ook een andere aanpak. Desondanks zijn er een aantal factoren die altijd hetzelfde blijven. Of je nu zelfgemaakte producten wilt verkopen of juist in bulk inkoopt via Amazon, als je hier geen aandacht aan besteedt, is de kans klein dat je succesvol zult worden. We hebben deze factoren voor het gemak voor je op een rijtje gezet:

  1. Het allerbelangrijkste wat je moet hebben als je een webshop op wilt zetten, is doorzettingsvermogen. Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn en je kunt niet bij de eerste tegenslag al opgeven.
  2. Vervolgens moet je ook bereid zijn om veel tijd en geld te investeren. Vooral in het begin wordt er veel van je gevraagd. Doe je dit echter goed, dan is de kans groot dat je dit op de lange termijn dubbel en dwars uitbetaald krijgt.
  3. Ondanks het feit dat het geen vereiste is om alles te weten van marketing en sales, is het wel handig om wat basiskennis te hebben op het gebied van de online wereld.
  4. Je moet discipline hebben. Aangezien je niet voor een baas werkt die je vertelt wat je moet doen en controleert of je dit ook daadwerkelijk doet, is het belangrijk dat je jezelf weet te motiveren om aan de slag te gaan.

Heb jij het idee dat het op deze punten bij jou wel goed zit? Dan lees je hieronder hoe je het beste aan de slag kunt gaan.

Stap 1: wat ga je verkopen?

Voordat je aan de slag kunt gaan met het opzetten van je webshop, is het natuurlijk van belang om te bepalen wat je nu eigenlijk gaat verkopen. Er komt veel kijken bij het kiezen van het product. Ten eerste moet je er natuurlijk voor zorgen dat het iets waar je zelf ook geïnteresseerd in bent. Je zult veel tijd moeten investeren in het onderzoeken van het product en dit gaat makkelijker als het iets is wat je leuk vindt.

Daarnaast moet het ook een product zijn waar een markt voor is. Je kunt het zelf nog zo interessant vinden, maar er moeten ook genoeg andere mensen zijn die bereid zijn hier geld aan uit te geven. Het is altijd verstandig om trends in de gaten te houden. Waar hebben mensen op dit moment behoefte aan? Wat staat er bovenaan de pagina’s van andere webwinkels? Houd er rekening mee dat trends veranderen en dat je ook op de lange termijn genoeg omzet moet kunnen maken. Het kiezen van het juiste product is dus alles behalve eenvoudig.

Stap 2: kies een naam en een huisstijl

Als je eenmaal hebt besloten welk product je wilt gaan verkopen, is het zaak je te onderscheiden van andere verkopers op de markt. Er is namelijk een grote kans dat er enorm veel concurrentie is en een goede productnaam en huisstijl kunnen jou helpen boven de rest uit te steken. Voor beide is het verstandig eerst zelf na te denken over verschillende opties. Vervolgens kan je een professional benaderen om het idee te finetunen. Besteed je je budget liever aan andere zaken? Dan kan je jouw ideeën op zijn minst voorleggen aan vrienden en familie. Vraag wat zij er van vinden en zorg ervoor dat je openstaat voor eerlijke feedback. Het kan namelijk zo zijn dat je zelf iets over het hoofd hebt gezien, wat een groot verschil kan maken voor jouw webwinkel.

Stap 3: administratieve zaken regelen

Nu je een product, productnaam en huisstijl hebt gekozen, is het tijd om alles officieel te maken: je moet je webwinkel inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is een verplichte stap die ervoor zorgt dat jouw shop in het handelsregister terechtkomt. Zo voorkom je boetes van de belastingdienst en weet je zeker dat je jouw business ongestoord kunt runnen. De inschrijving bij de KvK kost niet veel tijd. Trek een paar uur uit voor het regelen van alle nodige papieren, schattingen en informatie en maak een afspraak. Vervolgens is de inschrijving over het algemeen binnen enkele werkdagen rond.

Stap 4: ga je voor een kant-en-klaar webshoppakket?

Op dit punt is de voorbereiding voor jouw webshop bijna klaar. De belangrijkste keuzes zijn gemaakt en je kunt aan de slag met het daadwerkelijk ontwerpen van de online winkel. Het kan natuurlijk zijn dat jij al ervaring hebt met het maken van websites. In dat geval is het zeker geen slecht idee om het ontwerpen van de webwinkel zelf op je te nemen. Dit bespaart niet alleen geld, maar zorgt er ook nog eens voor dat je alles precies zo kunt indelen als jij wilt.

Voor de meeste mensen zal echter gelden dat de technische kant van het maken van een website grotendeels onbekend terrein is. Voor die mensen bestaan er pakketten, waarmee je gebruik kunt maken van een volledig of gedeeltelijke template voor een webwinkel. Je kunt er dus voor kiezen om een kant-en-klare webshop over te nemen, die je enkel nog hoeft te vullen met jouw eigen producten. Een andere optie is het kopen van een webshop waar je nog wel een persoonlijke draai aan kunt geven.

Het grote voordeel van kant-en-klare webshoppakketten is het feit dat je direct aan de slag kunt. Je hoeft niet lang te wachten op een werkende website en kunt meteen beginnen met het werven van klanten. Er is echter ook een aanzienlijk nadeel: het is een stuk moeilijker jezelf te onderscheiden van de concurrentie als je vastzit aan een template. Je zult dus extra hard je best moeten doen om (potentiële) klanten te overtuigen van jouw meerwaarde ten opzichte van de rest. De keuze is dus aan jou.

Stap 5: verkopen met of zonder voorraad?

Zodra de webshop is opgezet, is het tijd om te beginnen met verkopen. Hiervoor moet je eerst bepalen of je wilt gaan werken met of zonder voorraad. In het laatste geval wordt het product rechtstreeks vanaf de leverancier naar de klant gestuurd. Je hoeft hier dus niet als tussenpersoon te werken. Dit wordt ook wel dropshipping genoemd. Kies je wel voor verkopen met voorraad, dan stuur jij de pakketjes naar de klanten. Beide methoden brengen bepaalde voor- en nadelen met zich mee. Om je te helpen hebben we deze voor je op een rijtje gezet.

De voordelen van dropshipping zijn onder andere:

  • Je hoeft niet te investeren in het huren van een opslagruimte. Afhankelijk van de producten die jij bestelt, kunnen de kosten hiervoor aardig oplopen. Dat is niet voor iedere webwinkel haalbaar, vooral in het begin.
  • Je loopt niet het risico dat je teveel inkopen doet. Je hoeft de leverancier pas te betalen nadat een klant een bestelling bij jou heeft geplaatst.
  • Je bent geen tijd kwijt aan het inpakken en verzenden van pakketjes. Besluit je niet voor een dropshipleverancier te gaan, dan is het verstandig te overwegen iemand in te huren voor deze taak.

Toch brengt dropshipping ook enkele nadelen met zich mee. De belangrijkste zijn:

  • Ondanks het feit dat jij de levering niet zelf hoeft te regelen, ben je hier nog wel verantwoordelijk voor. Dit komt doordat de klant bij jou bestelt. Als de dropshipleverancier dus een fout maakt, komt dat op jouw bordje terecht. Zorg er dus voor dat je een leverancier inhuurt waar je echt op kunt vertrouwen.
  • Je moet de dropshipleverancier uiteraard betalen voor zijn diensten. Als je zelf de pakketjes inpakt en verzendt, betaal je alleen die kosten. Huur je hier een leverancier voor in, dan betaal je uiteraard extra om het voor die persoon de moeite waard te maken.

Al met al wegen de voordelen echter vrijwel altijd op tegen de nadelen. Het is dus zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen. Weet je het nog niet zeker? Dan kan je natuurlijk ook beide methoden proberen. Kijk eerst of je het aankunt om zelf alles te regelen. Lukt dit niet? Dan kan je altijd nog een leverancier inhuren.

Stap 6: klanten werven

Je bent nu op het punt gekomen dat je zakelijke plan en je webwinkel klaar zijn om in de praktijk te worden gebracht. Dat betekent dat het tijd is om klanten te werven. De beste manier om dit aan te pakken is door jouw bedrijf via zoveel mogelijk verschillende kanalen onder de aandacht te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan online platformen, zoals sociale media en een website, maar ook offline middelen, zoals billboards en folders.

Het promoten van je bedrijf is makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt namelijk een hoop kijken bij het opstellen van een marketingstrategie. Zo geldt voor een website dat je een hoge SEO-score moet behalen. Deze zorgt er namelijk voor dat je hoger eindigt in de zoekresultaten van Google, wat op zijn beurt weer resultaat in meer bezoekers van je website. Vervolgens moet je op de website zelf interessante en informatieve content plaatsen om bezoekers om te zetten in betalende klanten. Aangezien hier veel haken en ogen achter schuilen, is het verstandig hiervoor de hulp van een marketing specialist in te schakelen.

Stap 7: waag de sprong!

Met de bovenstaande stappen kom je al een heel eind met het opzetten van een goede webwinkel. Toch komt het uiteindelijk toch voornamelijk neer op één ding: durven. Je moet de sprong durven wagen en bereid zijn het geld en de tijd te investeren in iets waar je niet gegarandeerd in zult slagen. Dat is de enige manier om te ontdekken of het runnen van een webshop echt iets voor jou is.

Valkuilen bij het starten van een webshop

Voordat we dit artikel afronden, zijn er nog een aantal valkuilen die we willen benadrukken. Deze valkuilen zijn gebaseerd op onderzoek onder mensen die in het verleden een poging hebben gedaan een webwinkel op te zetten, maar hier niet in zijn geslaagd. De onderzoekers hebben gevraagd wat nu de belangrijkste redenen waren waarom deze mensen het hebben opgegeven. Daar kwam het volgende uit, in chronologische volgorde:

  1. Moeite met het aantrekken van bezoekers voor de website.
  2. Het opzetten en runnen van de webshop kostte toch meer tijd dan verwacht.
  3. De opstartkosten waren hoger dan verwacht.
  4. Het maken van goede productfoto’s is niet eenvoudig.

Al met al is het dus belangrijk om je te realiseren dat het absoluut mogelijk is om een succesvolle webwinkel op te zetten, maar dat het zeker niet altijd eenvoudig is. Doorzettingsvermogen, discipline en bereidheid om te investeren spelen een enorm belangrijke rol. Houd hier dus rekening mee.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...