Hoe kun je met je eigen succesvolle webshop starten? Hier vind je de beste tips en stappen zodat je een goede, winstgevende basis hebt. Lees verder en laat jezelf op weg helpen…

Hoe moeilijk is het om een webshop te starten?

webshop starten lastig

Een eigen webshop beginnen is natuurlijk niet niks. Een webshop is namelijk een combinatie van het runnen van een website en het verkopen van producten en diensten. Eigenlijk doe je dus twee dingen tegelijk bij het starten van een webshop. Je start je eigen website en tegelijkertijd begin je met de verkoop van producten.

Je kunt het starten van een webshop zo moeilijk maken als je zelf wilt. Een aantal populaire opties zijn…

  • Je kunt kiezen voor een WordPress-website met een standaard template.
  • Je kunt er ook voor kiezen om zelf een website te bouwen. Dit wordt aangeraden wanneer je kennis hebt van programmeren.
  • Als je meer wilt investeren en het budget hiervoor hebt, is het natuurlijk ook mogelijk om een webdesign-bedrijf in te schakelen die je helpt bij het bouwen van een website. Zo kan jij je concentreren op andere belangrijke werkzaamheden.

Je merkt het al: het runnen van een webshop betekent dat je continu met keuzes te maken krijgt.

Dus ja, het is relatief moeilijk om een webshop te runnen. Ga dus goed na of je passie ook bij het product ligt. Dit maakt het in ieder geval stukken makkelijker. Wie weet wordt het een groot succes. Dan moet je uiteraard ook achter het product staan. Het zal je dan alleen maar meer motiveren!

Tip 1 – Stel doelen voor jezelf op… inderdaad, net als in een businessplan

doelen stellen eigen webshop

Voor je een website start, is het van belang om een aantal dingen op een rij te zetten. Je doel is uiteraard om producten te gaan verkopen.

Nu is het tijd om jouw doel om producten te gaan verkopen, concreter te maken. Dat doe je bijvoorbeeld met onderstaande vragen:

In het businessplan van jouw webshop is het van belang dat jouw doelen ook realistisch zijn. Je doelen zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de tijd die je zal gaan steken in het project. Wanneer je ’s avonds een paar uur in de week bezig bent met je website, kan het lang duren voordat je een doel bereikt. Als je elke avond actief bent met de webshop en misschien ook wel met andere kanalen – zoals social media – zullen je doelen eerder behaald kunnen worden.

Tip 2 – Doe goed onderzoek naar de vraag van jouw product

vraag naar producten

Hoe weet je of jouw doelen realistisch zijn of niet? Met andere woorden: hoe kom je aan gegevens om jouw businessplan samen te kunnen stellen? Het antwoord is: marktonderzoek.

Je webshop zal uiteindelijk alleen bezoekers krijgen wanneer er geïnteresseerden zijn in jouw product(en). Het is zonde van de tijd, geld en moeite wanneer je een webshop start, producten inkoopt en er uiteindelijk geen vraag naar blijkt te zijn.

Doe dus altijd goed onderzoek naar de vraag van het product dat je wilt verkopen. Bekijk bijvoorbeeld het zoekvolume van het keyword dat bij jouw product past en kijk ook naar de trends en ontwikkelingen in de markt.

Op die manier kun je pas een conclusie trekken, bijvoorbeeld over de vraag naar een product.

Tip 3 – Bedenk je merk- en productnaam

merknaam bedenken webshop

Wanneer je erover uit bent welk product je gaat aanbieden op je webshop, is het tijd om een merk- en product naam te bedenken.

Het is van belang dat deze naam nog beschikbaar is. Dus dat deze nog niet gebruikt wordt door een andere organisatie. Een merknaam moet duidelijk, doelgericht en eenvoudig zijn.

Daarnaast moet het voor de doelgroep duidelijk zijn wat je verkoopt onder deze naam. Het beste is dus om je product terug te laten komen in je merknaam.

Tip 4 – Registreer je domeinnaam

webshop naam

Wanneer je erover uit bent wat je merk- en product naam wordt, is het tijd om een domeinnaam te claimen. Denk hier goed over na totdat je er helemaal zeker over bent. Het is namelijk belangrijk om te onthouden dat het opnieuw wijzigen van een domeinnaam veel gedoe met zich meebrengt. Je verliest dan onder andere een stuk van je Google-rankings.

Jouw merknaam wordt de domeinnaam wanneer deze nog beschikbaar is. Zo is het duidelijk voor de doelgroep waar ze jouw producten online kunnen vinden. Herkenbaarheid is dus een belangrijke factor bij deze stap. Een domeinnaam registeren is erg eenvoudig. Je kijkt of de naam nog beschikbaar is en dan koop je hem.

Wees er ook op voorbereid dat een domeinnaam al bestaat en dat je dan zo’n duizend euro betaalt om hem van de huidige eigenaar over te nemen. Is een domeinnaam nog niet geclaimd, dan betaal je alleen maar de jaarlijkse kosten. Die liggen rond de 10 euro per jaar.

Tip 5 – Zo zorg je voor een goede start van je webshop

webshop starten tips

De start van je webshop blijft een lastige stap. Wanneer je onervaren bent, is de kans groot dat je niet weet waar je moet beginnen. Het is bij deze stap van belang dat je niet te snel iets wilt doen maar goed nadenkt over hoe je webshop er uiteindelijk uit moet komen te zien.

Je begint bij de ruggengraat van je website: de url-structuur. Dit is de basis van je webshop. Vervolgens bouw je verder vanuit dit punt.

Je zorgt ervoor dat je homepage er overzichtelijk, up-to-date en professioneel uitziet. Hierbij kun je gerust kijken naar andere webshops. Zo doe je alleen maar meer inspiratie op. Wees echter alert op plagiaat. Als je bepaalde kleuren, afbeeldingen of woorden overneemt, kun je een dure claim ontvangen.

Wanneer je webshop helemaal staat, kun je beginnen met het toevoegen van content aan de website. In eerste instantie voeg je alleen content toe aan de belangrijkste pagina’s. Dit zijn vaak de categoriepagina’s. De hoeveelheid content is afhankelijk van hoeveel content de concurrenten op hun webshop hebben. Analyseer dus ook deze websites goed. Hier kun je namelijk veel van leren als beginnende ondernemer!

Tip 6 – Leer de exacte stappen in deze video’s

winst maken met je webshop

Wat is dan de juiste strategie om een winst te maken van tienduizenden euro’s per maand? Dan moet je onderstaande gratis bonuspagina’s bekijken.

Op jouw succes!