Wat is de marketingmix en uit welke onderdelen (P’s) bestaat het? Dit is de basis van ieder bedrijfsplan of marketingplan. In dit artikel geven we je een volledige uitleg. Lees verder…

Wat is de marketingmix?

De marketingmix draait om de 4 p’s: plaats, prijs, product en promotie. Daar komen tegenwoordig ook nog een paar p’s bij, namelijk personeel en presentatie.

Maar waarom zijn al die p’s belangrijk?

Zie ze als ingrediënten. Om een heerlijke maaltijd te bereiden, moet een kok de juiste ingrediënten zorgvuldig balanceren. Een foute keuze en de hele maaltijd is verpest. Als je in marketing zit, heb je ook basisingrediënten die je elke dag gebruikt bij het opstellen van een marketingplan of businessplan.

De 4 P’s zijn die elementen en door ze zorgvuldig in jouw marketingmix te balanceren, kun je ervoor zorgen dat je een zichtbaar, gewild product of dienst hebt dat scherp geprijsd is en bij jouw klanten gepromoot wordt.

Wat komen de 4 P’s van marketing vandaan?

Het concept van de 4 P’s is ontwikkeld door Edmund Jerome McCarthy, een marketingprofessor die ze in zijn boek ‘Basic Marketing: A Managerial Approach’ onder de aandacht bracht.

In plaats van marketing vanuit een functioneel standpunt te bestuderen, richtte McCarthy’s aanpak zich meer op het oplossen van problemen en de uitdagingen waarmee marketeers werden geconfronteerd.

Het was een revolutionair concept. In plaats van alleen te definiëren wat marketing was, probeerde McCarthy marketingpraktijken te verbeteren. Hij gebruikte daarvoor ideeën uit de sociologie en psychologie om inzicht te krijgen in consumentengedrag.

De 4 p’s ingezoomd

McCarthy’s onderzoek leidde tot de 4 P’s – plaats, prijs, product en promotie – en omdat ze zo fundamenteel zijn, worden ze nog steeds gebruikt om marketingonderwijs te geven. Ze kunnen namelijk worden aangepast aan moderne ontwikkelingen zoals marketingsoftware en internetmarketing. Maar waar staan  plaats, prijs, product en promotie eigenlijk voor?

Laten we er punt voor punt naar kijken.

marketingmix 4 ps uitleg

Product

Dit onderdeel gaat over de producten en de diensten die het bedrijf aanbiedt. In veel opzichten is product het belangrijkste ingrediënt in de marketingmix, want zonder dit heb je geen plaats op de markt.

Je kunt zeker niet iets verkopen of adverteren dat niet bestaat of waar je niks van hebt. Je product of dienst is dus de essentie en levensader van jouw bedrijf.

Zelfs als jouw product immaterieel is, zoals een verzekeringspolis of een advies, moet het toch opvallen op de markt. Wanneer je nadenkt over de plaats van jouw product in de marketingmix, moet je jezelf vragen stellen als: Hoe is mijn product of dienst beter dan de concurrentie? Waarom zou een consument voor mijn product of dienst moeten betalen in plaats van voor de concurrentie?

Plaats

Of het nu fysiek of digitaal is, de plaats is hoe jouw bedrijf zijn producten en diensten onder de aandacht van geïnteresseerde consumenten brengt. In marketing is waar en hoe jouw klant wordt blootgesteld aan je product, de basis voor elke succesvolle marketingmix.

In moderne tijden is de plaats iets complexer geworden. Dat jouw product op internet verschijnt, is nog belangrijker dan dat het in de fysieke wereld verschijnt. Omdat je bereik in de fysieke wereld wordt beperkt door fysieke ruimte, terwijl jouw bereik online wereldwijd kan zijn.

De belangrijke vraag die marketeers zichzelf moeten stellen vanuit deze p is: hoe kan ik het voor klanten makkelijker maken om mijn product te vinden?

Prijs

De prijs is hoeveel consumenten bereid is te betalen voor een product of dienst. De uitdaging van de marketeer is om een prijs te bedenken die aantrekkelijk is voor consumenten en toch een acceptabele winst voor het bedrijf maakt.

Er zijn veel factoren die een rol spelen bij het bepalen van de prijs van jouw product of dienst. Denk daarbij aan concurrerende prijzen, de kosten van materialen en productie, marktschommelingen en nog veel meer.

Maar afgezien van deze factoren zijn er situaties waarin bedrijven de prijs van een product kunstmatig verhogen om de waargenomen waarde te verhogen, of zelfs minder in rekening brengen om klantenloyaliteit op te bouwen.

Verder bepaalt wat je voor jouw product of dienst in rekening brengt, niet alleen hoeveel geld je kunt verdienen, maar ook hoe je wordt gezien op de markt. Wil je bekend staan als duur maar luxe of juist als goedkoop en voor de massa?

Promotie

Met promotie bedoelen wij de communicatie-boodschappen, – middelen en -argumenten die je voor goederen en diensten aanvoert via advertenties, PR en andere marketingkanalen.

Promotie omvat concepten zoals naamsbekendheid en tegenwoordig zaken zoals influenceren en social media marketing. In veel opzichten is promotie de meest creatieve van alle P’s.

Denk maar aan alle leuke en opvallende reclamecampagnes, posters, videos en muziek die wordt gebruikt om iets te verkopen.

Promotie hangt nauw samen met Plaats in de marketingmix. Het verschil tussen de twee is dat Plaats meer draait om passieve zichtbaarheid, terwijl promotie meer om actieve communicatie gaat. Uiteindelijk moet de stem van jouw merk worden weerspiegeld in elke communicatie die je als bedrijf voert.

Nog meer p’s

Nu denk je waarschijnlijk dat je alles weet over de p’s maar er is meer. Er zijn door de tijd heen nog wat zaken toegevoegd aan de marketingmix.

  • Zo is er ook Personeel. Met die p wordt de bedrijfscultuur bedoeld en hoe mensen worden aangenomen en hoe dat zich vertaalt in de service van het bedrijf. Uiteindelijk is het personeel ook het gezicht van het bedrijf naar buiten toe en kunnen er keuze gemaakt worden om het imago of de waardes van het bedrijf te weerspiegelen in het personeelsbestand.
  • En dan is er nog Proces dat staat voor het hele proces waarbij de klant iets koopt en iets wordt geleverd. Alle schakels hebben een invloed op hoe een klant je service ervaart. Deze P is dus belangrijk als er zaken niet goed lopen en er lange wachttijden zijn of orders niet goed worden verwerkt.
  • Tot slot kun je nog denken aan Physical Evidenve: klopt het totaalplaatje van jouw bedrijf met wat je verkoopt? Verkoop je voor het hoge segment, maar is je showroom totaal onverzorgd? Dan klopt deze P al niet.

Breng de marketingmix op smaak met de P’s

Nu je meer weet over elk van de P’s van marketing, moet je ze allemaal in evenwicht brengen om een heerlijke marketingmix op te bouwen die ervoor zorgt dat je een gewenst product of dienst hebt die jouw klanten kunnen vinden en kopen tegen een concurrerende prijs.

Met bovenstaande uitleg kom je al een heel eind. Ontdek dus nu hoe je de marketingmix het beste in kunt zetten voor het bereiken van de beste resultaten voor jouw onderneming.